Mette

Blir alt godt igen?

36 indlæg i dette emne

Pardon, men læser jeg det rigtigt, at du ikke var "stort" på toilettet før 14 dage efter fødslen????????? :o :unsure

Jeg lavede nr 2 dagen efter - uden problemer. Jeg havde en klud med til formaalet, som jeg fugtede med lunkent vand og holdt lidt imod med. Men ofte skal man vist hjem i hjemlige omgivelser, for kroppen giver slip. Og det er graenseoverskridende. Min soester har anbefalet en kop kaffe og havregroed til morgenmad rolleyes.gif

Jeps :)

Jordmødrende fortalte mig ved hjemsendelse, at der maks. måtte gå 20 dage efter fødslen, hvis ikke jeg var kommet af med noget der, skulle jeg undersøges.

Ens krop går ligesom i dvale efter fødslen, hvis det ikke var fordi man fik besked på at tisse af personalet, så gør man det ikke, da man ikke kan mærke blæren.

Mange kan også gå uden mad..

Det er det samme med pattedyr, de gør intet andet de første 2-3 døgn end at være ved deres unge/unger, og der kroppen også i "dvale". :)

Jeg har faktisk mistet min apetit - som om det var meget praktisk som storammende... Maatte tvinge alt andet end morgenmaden i mig de foerste dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg lavede også først nr. 2 da vi var kommet hjem - tror det var 3-4 dage efter fødslen. Synes sgu det var en lidt grænseoverskridende oplevelse, men det gik fint og gjorde ikke ondt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var også rigtig bange for at "lave stort" første gang efter fødslen. Men det gik fint og nogenlunde smertefrit. Tror det var 1-2 dage efter fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte igår og fik 1 sting i mellemkødet og lidt små overfladiske rifter indvendigt. Jeg synes ikke det er slemt at tisse. Skyller også med lunken vand imens og det føles næsten som før.

Dog har jeg også ret ondt bagi og har taget lidt mildt smertestillende mod det og så efterveer. Tror dog det nok skal gå i sig selv. Om jeg har fået en hæmoride ved jeg endnu ikke - men det kunne da godt tænkes ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte igår og fik 1 sting i mellemkødet og lidt små overfladiske rifter indvendigt. Jeg synes ikke det er slemt at tisse. Skyller også med lunken vand imens og det føles næsten som før.

Dog har jeg også ret ondt bagi og har taget lidt mildt smertestillende mod det og så efterveer. Tror dog det nok skal gå i sig selv. Om jeg har fået en hæmoride ved jeg endnu ikke - men det kunne da godt tænkes ;)

Tillykke med fødslen :-)))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte igår og fik 1 sting i mellemkødet og lidt små overfladiske rifter indvendigt. Jeg synes ikke det er slemt at tisse. Skyller også med lunken vand imens og det føles næsten som før.

Dog har jeg også ret ondt bagi og har taget lidt mildt smertestillende mod det og så efterveer. Tror dog det nok skal gå i sig selv. Om jeg har fået en hæmoride ved jeg endnu ikke - men det kunne da godt tænkes ;)

Tillykke med det! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så synes jeg generelt at skeden er større, er ikke så 'stram' som før jeg fødte :blush: er det kun mig som oplever det?!?

Jeg har SLET ikke det problem, nærmere tværtimod. :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i stykker første gang og synes at det var ret smertefuldt at blive syet. Derfor trænede jeg med Epi no ballon (ballon der oppustes i skeden så mellemkødet vænner sig til at blive udvidet) anden gang og jeg gik ikke i stykker. Jeg masserede med Weleda special olie begge gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu kan jeg jo pludselig også bidrage med erfaring her. :) Jeg bristede ret meget bag til. Ved faktisk ikke præcis hvor meget, men det er ordene "ret meget", der er blevet ytret af læge, sp, jm, sygeplejersker og hvad jeg ellers er stødt på af proffer efter fødslen. Og jeg fik en brochure med noget med "hel eller delvis bristning af lukkemusklen", tror jeg det hed.

Og det var da en bristning, der var grum nok til at min fødsels-JM ikke ville sy selv, og at vagthavende læge heller ikke ville - der blev vist tilkaldt en anden.

Anyway, jeg var træt af at briste fordi så skulle jeg på operationsstue og dermed undvære mand og barn i et par timer :boo Men om det gjorde ondt? Næh... Eller jo, men jeg vidste ikke at det var bristningen, der gjorde ondt. Jeg syntes bare, at jeg var meget øm. JM kunne godt have bildt mig ind, at jeg slet ikke var bristet og jeg opdagede det ikke under fødslen. Og da jeg blev syet var jeg dopet langt væk, så der opdagede jeg heller ingenting :P

Efterfølgende skulle jeg liiiiiiiige tænke over hvordan jeg sad, og jeg vraltede en del. Og første gang jeg skulle lave nr 2 sad jeg nok tre kvarter på toilettet og græd og var bange :unsure Men jeg døde ikke ;) Og en lunken klud på mellemkødet imens og et isbind bagefter gjorde underværker :)

Den første hmmm... uge tror jeg ... der havde jeg ingen kontrol over min lukkemuskel. Der var det MEGET vigtigt, at jeg kunne komme på toilettet MED DET SAMME der var et behov. Og prutter, ja de røg ud uden at jeg opdagede det. Jeg var vældig charmerende :rolleyes

Men det blev langsomt bedre. :) Jeg kan stadig have lidt svært ved at holde på luften nogle gange, men det er slet ikke umuligt, og toiletbesøg er helt som før :) Og lægen har lovet at det med at holde på luften bliver bedre og bedre, både af sig selv og når jeg får lavet flere knibeøvelser.

Så selvom jeg vistnok fik en forholdsvis alvorlig bristning, så er det næsten normalt igen hos mig, og jeg tror på, at det bliver HELT normalt med tiden :)

Sex er vi ikke nået til endnu, så det kan jeg ikke udtale mig om - men jeg tror nu nok at det bliver som før også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik mig en vist lidt speciel bristning da jeg fødte. Det var en tredjegradsbristning (Bristning af mellemkød til og med lukkemusklen) <_< , men heldigvis kun overfladisk, dvs. at ingen muskler gik i stykker, kun huden (tror jeg vist nok :unsure ).

Fik lagt pudendudblokade på fødestuen inden jeg blev syet af både JM og overlæge, så jeg mærkede intet til syningen. Af samme årsag var jeg fuldstændig bedøvet dernede de første næsten to døgn, så havde ingen problemer når jeg skulle tisse osv. Skønno!

Selv om jeg fik mig en 3.grads bristning havde jeg ingen bristning ved skamlæberne eller i skeden, hvilket jeg er SÅ lykkelig for, da det ofte er dem der giver flest gener efterfølgende ifm sex.

Har ikke haft forfærdeligt ondt efter, men tog da pinex og burana de første par dage, men det var mest pga mit meget ømme haleben, som jeg stadig er øm i, og som gør rimelig nas når jeg skal bukke mig efter noget.

Afføring tror jeg kom på tredje/fjerdedagen. Vidste med min fornuft at der ikke kunne ske noget, men det føltes som om der var syet ret stramt (!) og at der ikke var så meget plads som der plejede, så jeg tog mig god tid. Her to uger efter er det næsten som det plejer og det er blevet bedre efter jeg er begyndt at drikke tilstrækkeligt med væske. Kan dog stadig have lidt svært ved at holde prutter inde, hvilket er liiiidt træls når der er gæster :oops

Så er der vandladningen. Vidste slet ikke at det er normalt, ikke at kunne holde på vandet det første stykke tid, så blev da noget overrasket første gang jeg skulle tisse efter bedøvelsen var væk. Var nødt til at stå med krydsede ben foran toilettet, tælle til tre og skynde mig at sætte mig ned på 0 komma 5, for ikke at tisse på gulvet! :blush :super

Af samme årsag gik jeg i gang med knibeøvelserne med det samme!!! ...og kan nu holde på vandet som før fødslen (men kan godt mærke at bækkenbundsmusklerne bliver hurtigt trætte når jeg laver øvelserne, så tager det stille og roligt med dem)

Vi har ikke haft sex endnu, men glæder mig til at finde ud af om noget er anderledes (og glæder mig bare til sex i det hele taget :badgirl)

Glæder mig virkelig til 8 ugers tjekket, for at høre om det hele er som det skal være!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man taler om bristninger af 1., 2. og 3 grad - 3 grad er hvor mere end 50% af lukkemuskelen er bristet såvidt jeg er orienteret.

´Jeg selv oplevet for 3 år og 9 mdr. siden en sugekop fødsel der betød en 3 grads bristning hos mig var lidt det mere end en 80% bristning - 4 timer på operationsbordet lige efter fødslen.

Dagen efter kom en læge og fysiterapeut og fortalte om alle skaderne og at worstcase ville være at jeg endte med stomi - der er vi ikke endt.

Men jeg har fået i alt 5 operationer og mangler 1 endnu. Massere af genoptræning.

Jeg kan holde mig 3-5 minuter med afføring og ca. 3 min med urin. Kan ikke holde på luft.

Sexlivet har været svært/smertefuldt og har prøvet meget forskelligt herunder bedøvende creme. Men vi endte med at have planlagt sex 2 gange om ugen, og det hjalp både på smerter og lyst at det blev regelmæssigt.

I starten efter fødsel/operation var isbind uundværelige og varmt anbefalesværdige.

Jeg holdte også på mellemkødet meget længe og skyllede i stedet for at tørre.

Jeg har fået "ny tissekone og numse" men der er ikke den store forskel at se.

Hvis jeg i dag får den mindste antydning af hårdmave kan det være smertefuldt at gøre stort, men jeg tager fortsat dagligt en magnesia for at afhjælpe det.

Jeg havde masseret mellemkød mv. med olie i små tre uger, men det hjalp jo altså ikke mig.

Det er heldigvis meget få der ender som jeg.

Jeg må ikke længere føde selvog skal derfor denne gang have planlagt kejsersnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER