Joxi

HG for voksne - en god idé?

24 indlæg i dette emne

Jeg sidder og har sendt ansøgninger ud for første gang i næsten to år :glad

Og jeg vil RIGTIG gerne arbejde på kontor.. Men det kan jo sige sig selv at de forventer at man har en form for uddannelse. HG2 som mindstekrav.

Jeg har ingenting :blush udover en god r*vfuld erhvervserfaringer.

Så var det jeg tænkte.. skole?

Jeg så at man kunne tage en turbo uddannelse på 1år - der svarer til 2 års HG. Man kan tage uddannelsen ved at følge et særligt forløb med skoleundervisning og praktik, hvor de foretager en individuel vurdering af kvalifikationer og så tilrettelægger uddannelsesforløbet derefter.

Man kan få SU under uddannelsen-

Og så kom jeg jo pludselig til at tænke på, at hvis jeg skal gå den vej, så skal jeg jo snart ansøge :o

Er det en god idé at tage sådan et forløb? Nogle herinde der har prøvet?

Det jeg mest bekymre mig om, er om jeg kan få pengene til at slå til på en SU kontra kontanthjælp. Altså jeg vil MEGET gerne ud af den kontanthjælp her, men hvis SU´en for voksne er meget lavere, så kan det ikke lade sig gøre for mig.

Jeg ER gudhjælpemig IKKE god til skole - men ET år ville jeg nok kunne klare!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nå ja.. Og nogle der ved om mine forældres indtægt har noget at sige for mig, hvis jeg vælger SU som 30 årig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke det har har noget at sige at du bor hjemme ved dine forældre.. Og du får vel også nogle tillæg når du har børn.. Tjek evt. su.dk eller tag kontakt til skolen - de burde have en SU-vejleder der kan hjælpe dig.

Og så synes jeg forresten det er en rigtig god idé.. Uddannelse kan man aldrig gå galt i byen med, og hvis du gerne vil sidde på kontor er HG et godt skridt på vejen. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke det har har noget at sige at du bor hjemme ved dine forældre.. Og du får vel også nogle tillæg når du har børn.. Tjek evt. su.dk eller tag kontakt til skolen - de burde have en SU-vejleder der kan hjælpe dig.

Og så synes jeg forresten det er en rigtig god idé.. Uddannelse kan man aldrig gå galt i byen med, og hvis du gerne vil sidde på kontor er HG et godt skridt på vejen. :balloons

Jeg tror jeg vil ringe på tirsdag.. Prøvede på SU.dk, men kunne ikke finde ud af at komme til et konkret tal.

Men jeg tror jeg gør det! - altså tager uddannelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

en hg giver jo ikke mulighed for arbejde før man har afsluttet en elevplads.

Men jeg har en almindelig HG 2 år, som jeg var glad for. Og hvis det er handel og kontor, som du ønsker at arbejde med, så synes jeg bestemt at det er en spændende mulighed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

er enig med Vanni, det eneste en HG 1 årig gør er at korte uddannelsen ned fra 4 til 3 år.

jeg går selv på HG 2 årig lige nu, i en voksen klasse.

men jeg er ret sikker på du kan se su satsen på en anden side der hedder svu.dk (staten voksen uddannelsesstøtte) men ellers ring og snak med studie vejledningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du er enlig får du jo forhøjet SU og en andre række økonomiske fordele. Ved ikke hvordan det er på kontanthjælp, men der altså mere at hente end bare grund SU, når man er alene med børn.

Dine forældres indkomst spiller ingen rolle, når det er på videregående uddannelse. Det er kun i gymnasiet :)

Jeg synes du skal gøre det. Du vil stå meget stærkere med en uddanelse, og en HG er en god en at komme videre på :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som enlig får man dobbelt SU - det er omkring 9000 udbetalt

Med hensyn til uddannelsen er det en erhversuddannelse - dvs at du skal have en læreplads efterfølgende - i to år, hvilket er svært at finde i øjeblikket.

Men go for it.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke noget til HG, men hvis du gerne vil arbejde på kontor, skal du så ikke søge en voksenelev-plads? Så får du jo elevløn under uddannelsen. Jeg er selv elevansvarlig på mit arbejde, og synes det er en kæmpe fordel at have voksne frem for de meget unge elever. Ikke fordi de unge elever ikke er både søde og dygtige, men der er bare så mange andre ting, man også skal lære dem udover det konkrete arbejde - oplever jeg. Jeg ved ikke - jeg tænker bare, at man må have en fordel ved at være 30 fremfor at være 19-20... Har du nogen uddannelse på nuværende tidspunkt? Tænker på om du har noget merit man kan overføre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke noget til HG, men hvis du gerne vil arbejde på kontor, skal du så ikke søge en voksenelev-plads? Så får du jo elevløn under uddannelsen. Jeg er selv elevansvarlig på mit arbejde, og synes det er en kæmpe fordel at have voksne frem for de meget unge elever. Ikke fordi de unge elever ikke er både søde og dygtige, men der er bare så mange andre ting, man også skal lære dem udover det konkrete arbejde - oplever jeg. Jeg ved ikke - jeg tænker bare, at man må have en fordel ved at være 30 fremfor at være 19-20... Har du nogen uddannelse på nuværende tidspunkt? Tænker på om du har noget merit man kan overføre..

men for at få en elevplads, så kræver det jo at du har enten en HG eller HH, når det er indenfor handel og kontor :), så jo det er en god ide, at tage skoledelen nu, og så finde en god elevplads efterfølgende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den uddannelse går jeg selv på, og kan bare sige "go for it" :) At jeg så vil skifte den ud til Receptionist, hvis jeg kan finde en ordenlig løsning på pendler/tidsproblemet hvis man skal pendle imellem Århus og Ålborg, er en anden sag :P

Jeg synes lektiemængden er overkommelig- men skal jeg give 1 enkelt råd videre, (som en mor til 2 børn- ligesom dig selv) BLIV på skolen og gør dine ting færdige hver dag inden du henter børn. JA kl. bliver 4 men du får det simpelthen ikke gjort om aftenen for der er du for træt... Ellers en fed nok uddannelse- jeg synes specielt erhvervsøkonomi er et fedt fag :) Ring ind og hør ad (nu er ansøgelsesfristen jo overskredet for længst)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige en sidenote:

ifht kontanthjælp vs SU så er satserne for enlige stort set ens = du får samme friplads, boligstøtte og ekstra børnepenge hver 3. måned og de giver dobbelt op på klip- men det kan du alt sammen læse om inde på www.su.dk

Du vil måske gå et par tusind ned i sidste ende- men det burde ikke vælte det for dig.. Hvis det gør, så kan du få dobbelt SU-lån ved siden af, som enlig.. men det vil jeg under ingen omstændigheder anbefale dig- et liv helt uden gæld er klart at fortrække :) Selv får jeg udbetalt 3500 kr hver måned (yyaaayy) men det er fordi de trækker over B-kortet, fordi jeg havde fuldtidsarbejde inden jeg startede op på min uddannelse og derfor brugte A-kortet = de trækker mere skat af min SU hver måned end de behøver... men så får jeg bare en kæmpe pose penge i april når den overskydende skat bliver udbetalt- så er det fint :P Så herhjemme er det manden der tjener knasterne :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

men for at få en elevplads, så kræver det jo at du har enten en HG eller HH, når det er indenfor handel og kontor :), så jo det er en god ide, at tage skoledelen nu, og så finde en god elevplads efterfølgende :)

Ah ja, der kan man bare se, hvad jeg ved! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som enlig får man dobbelt SU - det er omkring 9000 udbetalt

Med hensyn til uddannelsen er det en erhversuddannelse - dvs at du skal have en læreplads efterfølgende - i to år, hvilket er svært at finde i øjeblikket.

Men go for it.

Får man virkelig så meget?

Hvad er det så for nogle ekstra tillæg der er indeunder der? :)

Skal nemlig selv starte på HG til August og kan ikke finde ud af SU hjemmesiden :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får man virkelig så meget?

Hvad er det så for nogle ekstra tillæg der er indeunder der? :)

Skal nemlig selv starte på HG til August og kan ikke finde ud af SU hjemmesiden :rolleyes

Som enlig ja :) jeg er alene med Isaac og får dobbelt SU. Som forsøger kan man vist få et tilskud på ca 2500 - jeg kan ikke huske det præcise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv taget HG turbo på ét år. Det var sgu nemt klaret. ;) Og nu er jeg så i lære som lægesekretær. Er færdigudlært september 2013.

Jeg synes HGT er jeg god når man bare gerne hurtigt vil ud og i gang med en læreplads. Et enkelt år er lige til at overkomme. Så bare spring ud i det!

Send mig endelig en pm hvis du har spørgsmål. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får man virkelig så meget?

Hvad er det så for nogle ekstra tillæg der er indeunder der? :)

Skal nemlig selv starte på HG til August og kan ikke finde ud af SU hjemmesiden :rolleyes

Dejligt at vide at jeg ikke er den eneste med det problem :blush altså med at finde ud af siden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv taget HG turbo på ét år. Det var sgu nemt klaret. ;) Og nu er jeg så i lære som lægesekretær. Er færdigudlært september 2013.

Jeg synes HGT er jeg god når man bare gerne hurtigt vil ud og i gang med en læreplads. Et enkelt år er lige til at overkomme. Så bare spring ud i det!

Send mig endelig en pm hvis du har spørgsmål. :)

Altsååå Grunden til at jeg gerne vil tage en HGT er fordi jeg mildest talt IKKE er god til skole :whistling jeg duer bare ikke til at sidde og lytte og lytte, men vil hellere lave noget.

Men når det så er sagt, er det over 10 år siden jeg sidst gik i skole, og jeg er ikke helt sikker på om min den øverste er gearet til et turbo år. Så der er både for og imod.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal søge voksen elevplads ja :) Og det kan gøres på to måder (såvidt jeg har forstået)

Enten at tage en HG Turbo eller 2årig, med efterfølgende elevplads. ELLER ved at have en elevpalads på hånden, hvor skolen så istedet bliver som forløb, og hvor man får en løn under hele elevforløbet, der svare til mindstelønnen for ufaglærte på stedet.

Det sidste ville være optimalt for mig. Men jeg ANER ikke hvor jeg skal lede :help

Søger man uopfordret? søger man på almindelige elevpladser og laver en note om at man ønsker voksenuddannelse?

hvad gør man?

Måske det var en idé at prøve hos kommunen igen-nu da jeg endelig har fået en sagsbehandler.. måske hun har mere handling bag sine ord end den forrige.

Det skal lige siges at jeg har 1½ års erfaring inden for kontor og callcenter, fra ATP hvor jeg sad med SP, ATP og Lønmodtagernes dyrtidsfond, og havde mange opgaver udover det også. Har kurser i SAP, Lotus Notes osv. osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal søge voksen elevplads ja :) Og det kan gøres på to måder (såvidt jeg har forstået)

Enten at tage en HG Turbo eller 2årig, med efterfølgende elevplads. ELLER ved at have en elevpalads på hånden, hvor skolen så istedet bliver som forløb, og hvor man får en løn under hele elevforløbet, der svare til mindstelønnen for ufaglærte på stedet.

Det sidste ville være optimalt for mig. Men jeg ANER ikke hvor jeg skal lede :help

Søger man uopfordret? søger man på almindelige elevpladser og laver en note om at man ønsker voksenuddannelse?

hvad gør man?

Måske det var en idé at prøve hos kommunen igen-nu da jeg endelig har fået en sagsbehandler.. måske hun har mere handling bag sine ord end den forrige.

Det skal lige siges at jeg har 1½ års erfaring inden for kontor og callcenter, fra ATP hvor jeg sad med SP, ATP og Lønmodtagernes dyrtidsfond, og havde mange opgaver udover det også. Har kurser i SAP, Lotus Notes osv. osv.

Dte er det der før hed mesterærer (ved ikke om det stadig gør). Men jeg tror ikke der er nogen virksomhedder der søger elever på 4 år. Jeg ville nok gribe det an på 2 måder. 1) ringe el tage ud til de virksomhedder der søger elever og/el kontor personale og høre om muligheden for sådan et 4 årig forløb og HUSK at sige hvad du har af erfaring, for det tro jeg tæller rigtig meget. 2) simpelthen søge uopfordret - evt ringe og få en snak med dem.

Nu er det 12 år siden jeg fik SU, så ved ikke hvordan reglerne er idag. Men dengang var det kun indtil man blev 20 år at, SU'en blev beregnet ud fra forældrenes indkomst. Men tror bestemt også at du som enlig kan få en masse tilskud, som du kan på kontanthjælp. Og som det anbefales af en af de andre, så undgå SU lån :)

Held og lykke! og go for it :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville lige give lidt hjælp til SU-siden :)

står står hvad satsen for forsøgertilæget man kan få er, og det kan man få på samme vilkår som ekstra børnepenge fra kommunen.

http://www.su.dk/SaerligStoette/satser/Sider/default.aspx

Dermed hvis du ikke har lån eller noget som ændre de fradrag (hvis jeg jo ikke aner noget om) vil dit fradrag være 42.900 kr.

Du vil få 5.662 i forsørgertillæg og 5.662 kr. i normal su (før skat)

5.662+5.662=11.324 kr. før skat om måneden

11.324 kr.*12 måneder=135.888 kr. før skat om året.

Skat årligt bliver så:

(135.888 kr. - 42.900 kr.) * skatteprocenten (bruger bare 38 % men afhænger af din bopælskommune)= 35.335,44

Udbetalt bliver således 135.888 kr. - 35.335,44 kr.=100.552,56 kr/året = 8379,38 kr./måneden.

Ved ikke hvad du får udbetalt i kontanthjælp, men så har du lidt sammenligningsgrundlag. Derudover får du jo stadig rabat på pasning/friplads og børnepenge(ved ikke om det er skattepligtigt og hvordan og hvorledes)

Så kan du jo lidt se om du kan få det til at løbe rundt :) håber jeg for dig, for vil da klart være en god idé at tage uddannelsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

men for at få en elevplads, så kræver det jo at du har enten en HG eller HH, når det er indenfor handel og kontor :), så jo det er en god ide, at tage skoledelen nu, og så finde en god elevplads efterfølgende :)

Ikke altid, nogle steder tager de elever ind uden noget og derfor forlænger man uddannelsen til 3-4 år ( afhængig af hvilken uddannelse det er )eleven går så mere i skole i elev perioden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville lige give lidt hjælp til SU-siden :)

står står hvad satsen for forsøgertilæget man kan få er, og det kan man få på samme vilkår som ekstra børnepenge fra kommunen.

http://www.su.dk/SaerligStoette/satser/Sider/default.aspx

Dermed hvis du ikke har lån eller noget som ændre de fradrag (hvis jeg jo ikke aner noget om) vil dit fradrag være 42.900 kr.

Du vil få 5.662 i forsørgertillæg og 5.662 kr. i normal su (før skat)

5.662+5.662=11.324 kr. før skat om måneden

11.324 kr.*12 måneder=135.888 kr. før skat om året.

Skat årligt bliver så:

(135.888 kr. - 42.900 kr.) * skatteprocenten (bruger bare 38 % men afhænger af din bopælskommune)= 35.335,44

Udbetalt bliver således 135.888 kr. - 35.335,44 kr.=100.552,56 kr/året = 8379,38 kr./måneden.

Ved ikke hvad du får udbetalt i kontanthjælp, men så har du lidt sammenligningsgrundlag. Derudover får du jo stadig rabat på pasning/friplads og børnepenge(ved ikke om det er skattepligtigt og hvordan og hvorledes)

Så kan du jo lidt se om du kan få det til at løbe rundt :) håber jeg for dig, for vil da klart være en god idé at tage uddannelsen :)

Øj det var mange tal :wacko

Men super tusinde mange tak for hjælpen!! Det er virkelig virkelig sødt af dig :kiss det gav et super overblik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsååå Grunden til at jeg gerne vil tage en HGT er fordi jeg mildest talt IKKE er god til skole :whistling jeg duer bare ikke til at sidde og lytte og lytte, men vil hellere lave noget.

Men når det så er sagt, er det over 10 år siden jeg sidst gik i skole, og jeg er ikke helt sikker på om min den øverste er gearet til et turbo år. Så der er både for og imod.

På Skive Handelsskole, hvor jeg tog HGT, var det som sådan ikke turbo. De havde bare skåret det "overflødige" fra - valgfag og sådan.

Jeg er heller ikke god til det der med skole. Men niveauet var ærlig talt latterligt lavt. Jeg lavdede seriøst ikke særligt meget det år, og jeg havde en del fravær. Mine standpunktskarakterer fra middel, men begge min eksaminer afsluttede jeg med 12-taller.

Det skyldes selvfølgelig ikke kun at niveauet var lavt - jeg vil da godt indrømme at jeg har hovedet skruet rigtigt på. Men min pointe er, at hvis hoved bare sidder nogen lunde hvor det skal, er det altså mere end muligt at komme igennem HGT med et tilfredsstillende resultat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER