Tina80

Gode vellykket historer søges

42 indlæg i dette emne

(vedr. dårlig nf tal)

Det gik desværre ikke så godt til nf scanningen i dag, for vi fik en dårlig risiko på 1:68 :boo

Det var åbenbart nakkefolden der trak tallet derned!

Nå men vi fik snakket tingene igennem og blev tilbudt en moderkagesprøve allerede i dag.

Desværre måtte de stikke mig 2 gange!

Nogle som kan fortælle det godt kan gå godt alligevel?????????? :huug

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja! Min veninde havde virkelig, virkelig dårlige tal og fødte en fuldstændig 100% velskabt datter. Det skal nok gå!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg er nervøs for er, at det ikke bare er blodprøven der har trukket tallet ned, men nakkefolden!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde fik et tal på omkring 100 og moderkageprøven viste heller ikke noget super godt. De valgte dog at få drengen på trods af risikoen og han fejler intet og er bare så skøn.

Er ked af din dårlige risiko. Det giver så mange (forhåbentligt unødvendige) tanker og frustrationer. Jeg håber moderkagebiopsien viser noget godt. Hvornår får du svar på den?

Tanker til dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke noget specielt at sige andet end mange knus og kram.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad vil det sige at få taget en moderkageprøve? Er det mere præcist end at måle nakkefolden og viser det noget mere eller andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad vil det sige at få taget en moderkageprøve? Er det mere præcist end at måle nakkefolden og viser det noget mere eller andet?

Følgende er sakset her fra

En moderkagebiopsi, moderkageprøve, CVS eller Chorionvillussampling som den også kaldes, bliver primært foretaget for at finde frem til evt. kromosomsygdomme. Hospitalet udtager celler/væv fra moderkagen og kan ved efterfølgende undersøgelse af prøven med meget stor sikkerhed afgøre, om fosteret har kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Med nakkefoldsskanning og doubletest kan hospitalet ligeledes give en vurdering af risikoen. Men de kan kun afsløre kromosomfejl med sikkerhed, ved at foretage en moderkagebiopsi eller fostervandsprøve. Valget mellem fostervandsprøven og moderkagebiopsi er først og fremmest et spørgsmål om, hvor langt du er henne i graviditeten. Moderkagebiopsi kan tages allerede fra 11. graviditetsuge, imens en fostervandsprøve først kan tages fra omkring 15. graviditetsuge.

Der er kun en minimal risiko for en spontan abort, efter du har fået foretaget en moderkagebiopsi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad vil det sige at få taget en moderkageprøve? Er det mere præcist end at måle nakkefolden og viser det noget mere eller andet?

Den viser præcist om barnet har downssyndrom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) krydser alle fingre og tæer for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv øv... håber det bedste for jer :kram2

Det eneste tilfælde jeg personligt kender til med Downs Syndrom er min mands ven, som ifølge lægerne skulle have haft det, da han kun havde en linje i hånden, hvilket åbenbart er typisk Downs. Der er absolut intet galt med ham!

Så håber du får et godt moderkage-resultat *krydser fingre*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det synd for jer, at risikoen ikke var så god.

Vi fik 1:50 en af gangene, men vores datter er sund og rask. Så håber det samme for jer. Forsøg at fokusere på, at der trods alt er 68 raske børn og kun 1 sygt i teorien.

Hvor tyk var nakkefolden?

Ved os var det alder + blodprøve, der trak ned. Men nakkefolden var fin og tynd. Kender dog masser af eksempler på fostre med nakkefold op til både 6 og 7 mm, hvor der intet har været galt.

Krydser fingre for jer.

Hvordan har du det efter biopsien - niver det?

Min veninde fik et tal på omkring 100 og moderkageprøven viste heller ikke noget super godt. De valgte dog at få drengen på trods af risikoen og han fejler intet og er bare så skøn.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med "ikke noget supergodt" - den tjekker jo kromosomer, så med mindre det er mosaikfejl, så er den da rimelig konklusiv. Viste din venindes prøve kromosomfejl eller ikke?

Ved en mosaik på kromosomerne er der jo ikke helt tale om at man "intet fejler", selvom mosaikken ikke umiddelbart giver symptomer i hverdagen, så kan den jo skabe problemer senere, f.eks. i forb. med en graviditet i voksenlivet. Den behøver ikke betyde noget, men KAN jo gøre det - så helt frikendt er man jo desværre ikke.

Øv øv... håber det bedste for jer :kram2 Det eneste tilfælde jeg personligt kender til med Downs Syndrom er min mands ven, som ifølge lægerne skulle have haft det, da han kun havde en linje i hånden, hvilket åbenbart er typisk Downs. Der er absolut intet galt med ham! Så håber du får et godt moderkage-resultat *krydser fingre*

Der er en del stigmata/tegn (faktisk 20), som alle nyfødte tjekkes for efter fødslen (de kaldes Halls kriterier, hvis nogen vil google dem) - og et af dem er at kigge spædbarnet indeni hænderne for at tjekke efter 4 finger furen, som du nævner.

Findes der 0-4 positive tegn, så betyder det intet og barnet undersøges ikke videre. Finder man mellem 5 og 12 tegn, så anbefales det at forældrene giver tilladelse til at der laves en kromosomtest på barnet for at fastslå om der er tale om Downs (gøres ved en blodprøve) - og er der mere end 12 positive tegn, så kan diagnosen faktisk stilles uden kromosomtest. Selvom jeg nu mener, at man oftest laver den alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en veninde, der lige har været igennem en NF forskrækkelse med et tal på 1:48, efterfølgende moderkagebiopsi, og så den fantastiske nyhed om at de venter en datter, der IKKE har kromosomfejl! :loveshower

Som en anden siger, så er 1:68 stadig gode odds, da det jo svarer til at der i teorien er 67 raske børn og kun ét sygt. Jeg håber og tror på det bedste for jer :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til nummer4:

Jeg ved ikke hvor tyk den var.

Jeg har været øm i maven når jeg bevægede mig. Samt i nat når jeg vendte rundt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lillesøster har ikke født endnu; Men hun skal have tvillinger.

Drengen var nakkefolden fin og flot, og tallet var 1;flere tusinde..

Pigens nakkefold var stor, og tallet var her 1;mindre end 50 (Kan ikke huske det præcist, men ved at jeg nåede at tænke, øj, det var stor forskel!)

De fik taget moderkageprøve, og den viste at pigen var sund og rask :)

Min veninde fik 1:198.. Det lyder jo selvfølgelig højt, men hun var 18 - dvs alderen trak op.. Blodprøven var perfekt og trak op - men nakkefolden var bare rigtig stor.. Hun fødte en sund og rask dreng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal I have piger.

Tror jeg vil benytte min gyns tilbud om ekstra scanningerne når jeg har brug for det. Og ringe på mandag og bestille tid til en kontrol scanning for at se om bebs stadigvæk lever efter de 2 stik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv en dum melding at få!

Min veninde fik 1:24 <_<

Hun har i dag en sund og velskabt lille knægt!

Min mor fik dårlige odds ved den ene af mine tvillingebrødre - og fik ligeledes lavet en biopsi.

Han er også sund og rask i dag (også på trods af fir-finger-folden) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

øv en træls besked! jeg har hørt mange med lavt tal der har fået raske børn.

Hvornår får i svar på prøven?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hvor træls :(

Men jeg er sikker på alt er som det skal være :) Jeg kender en der fik en risiko der hed 1:13, så hun fik lavet en moderkagebiopsi, og fik at vide at de ville have svar efter en uge, men efter en uge havde de stadig ikke svar, og hun fik den besked, at der ville gå endnu en uge, så hun blev self endnu mere nervøs. Men alt var heldigvis som det skulle være, og til MD scanningen og de ekstra scanninger hun har fået, viste alt også at baby er sund og rask :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hørt om flere med dårlige tal, der alligevel fik normale børn. Tjekkede de om der var næseben? fostre med Downs har sjældent et næseben.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun kunne ikke få den lille i rette vinkel til at se ansigtet. Så ved ikke med næsebenet...

Vi fik af vide det første svar foreligger om en uge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 uge kan virke som meget lang tid når man venter på svar. Håber alt er fint med jeres lille spire.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vil bare lige sende dig en stor :kram og massere af :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den viser præcist om barnet har downssyndrom.

De tester ikke kun for Downs, men også for 3 andre kromosonfejl, som vil gøre barnet handicappet (fysisk- og/eller mentalt).

1:68 er jo et ret fin og højt tal, det er det jeg tænker! (Der er alligevel 67 muligheder for at få et rask barn!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender en, godt nok ret langt ude, der fik ods 1:2. Det værste ods man kan få. Men der var intet i vejen, og deres baby er i dag sund og rask.. Så mon ikke den lille spire er helt fin? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt der er større chancer for alt er okay. Men med den forhistorie jeg har, så er vi bare ikke særlige heldige.

Men håbet at få beroliget mig lidt på onsdag hvor jeg har fået tid til scanning hos min fantastisk gyn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER