Piphans

Hvad gør man? Ang. fostervand!

22 indlæg i dette emne

Ja altså, som overskriften lyder, så er det her et lidt mærkeligt spørgsmål/emne, men ikke desto mindre har jeg tænkt lidt over det... :rolleyes

Hvad gør man ved sin madras, sofa, tæppe, fine trægulv osv. hvis vandet pludselig går? Går man konstant rundt med håndklæde, ble, bind som helgardering op til termin, eller hva....?

Og kasserer man det objekt vandet "lander på", eller kan det reddes.

Ej virkeligt mærkeligt spørgsmål, men kan bare lige se vores fine sofa blive overskyllet af lidt klam væske :puke og har pletter og lugter bagefter!

Hvad tænker I andre? Og er det nogle der har erfaringer?

Hilsen en uvidende, dog nysgerrig :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

haha faktisk lidt sjovt, har tit selv tænkt over det samme når folk siger vandet gik mens de fx sov... altså madrassen kan da ikke vaskes, eller hvad?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... det har jeg ALDRIG tænkt over - Jeg har tænkt at det er en god idé med en pose i bilen jeg kan sidde på og længere har jeg ikke tænkt - men JA det er da egentlig et RIGTIG godt spørgsmål!!! Hvad gør man lige med det fostervand???? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved, er det egentlig ikke særlig mange fødsler der starter med vand afgang.

Dernæst, så mener jeg at vandet oftest går, hvis man laver enten noget fysisk, eller en pludselig bevægelse.

OG så mener jeg heller ikke det er en "flodbølge" men lidt som hvis man "sive tisser"..

Hvis fostervandet er ganske almindeligt, så kan det vaskes/renses væk :) Hvis det er grønt, så mener jeg det er en del mere besværligt at fjerne..

Jeg regner ikke med at tage nogle forholdsregler omkring det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte (og tænker) også over det, og sidst gik jeg med et større bind op til termin, for at tage lidt af det...... Mit vand gik lige da jeg havde lagt mig i sengen..... Jeg mærkede et "pop" inde i underlivet, og skyndte mig ud på wc..... Og af en eller anden årsag nåede jeg derud og sidde inden vandet begyndte at komme, men nu ligger badeværelset også med dør til soveværelset, så jeg skulle kun lige gå 3 skridt :)

Men man kan jo aldrig vide hvornår (og hvor) det sker..... Så jeg er nok ikke så heldig denne gang :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sovet på et vådliggerlagen eller tisunderlag som det også hedder :)

Det kan jeg godt anbefale

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mors vand er gået før veerne startede ved alle hendes 4 fødsler - tror jeg spørger hende - VED dog at de sidste 2 gange var på gulvet - en gang på badeværelset og en gang på gulvtæppet i soveværelset. Hendes tredje gang så jeg og det var ikke sådan noget sive noget - det fossede heller ikke ligefrem ud som en flodbølge, men det rendte ned af benene på hende i en fin lille strøm og plaskede ned på gulvet. Det tørte vi op, og så kom veerne ret hurtigt efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg et par uger før sad på håndklæde i bilen, manden turde bare ikke risikere noget ;) Derhjemme gjorde ikke noget for at beskytte ting. Her fik jeg kraftige plukveer dagen før, og veer tidligt morgen, så lå også med håndklæde i sengen da vandet så gik, men der kom ikke meget på det da det først gik. vandet gik da jeg satte mig op i sengen, og nåede også rimelig hurtig ud på toilettet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sov på et tisselagen op til termin.. Derudover gjorde jeg ikke noget. Da vandet gik sad jeg stille i sofaen, det startede med lidt vådt hvorefter jeg lavede et spor hele vejen ud til badeværelset. Der rendte det bare ud. Så tog jeg kæmpe tenabind på.+ satte mig på to håndklæder og alligevel formåede jeg at lave en kæææmpe sø.

Det eneste der kunne holde vandet tilbage her var tre kæmpe bind fra sygehuset i etcpar nettrusser og det tvivler jeg stærkt på at man vil gå med inden hi hi :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sovet på et vådliggerlagen eller tisunderlag som det også hedder :)

Det kan jeg godt anbefale

Det samme her. Dog kun lige i måneden op til termin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min fødsel startede ved vandafgang. Jeg lå på sofaen og fik min første ve - da jeg rejser mig går vandet og jeg skynder mig ud op toilettet. Om der kom noget vand på sofaen aner jeg faktisk ikke, men jeg dryppede ikke på gulvet (havde lange bukser på, så de tog det meste). Den lyse sofa har ingen pletter.

Derefter kom der vand ved stort set hver ve, og et natbind tager bare INTET! Så efter mange trusse og bukse-skift kom vi endelig afsted. I bilen (halv times kørsel) sad jeg på to badehåndklæder og de blev meget våde! Om selve sædet blev ramt aner jeg ikke. Men man kan i hvert fald ikke se eller lugte noget nu.

Jeg ved godt at tanken om fostervand måske ikke er det lækreste, men husk at det er sterilt vand, som ikke lugter (det er jo den måde JM tester om det er fostervand eller urin - lugter det ikke, så er det fostervand). Så selvom det ikke er lækkert, så er det ikke den største skade, da det hverken lugter, indeholder bakterier eller giver pletter. (med mindre det er grønt - det har jeg ingen erfaring med)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit vand gik med Anton - i sengen. Og det var ikke bare et lille plop - det fossede ud. Vi har fået madressen renset for det var eneste mulighed. Anede ikke der var SÅ meget vand derinde. Og det var 2 uger før termin så troede ikke på det. Men jeg fik sådan en undertryksfornemmelse i maven hvorefter jeg ikke kunne nå at rejse mig inden det "stod" ud af mig. :rolleyes Ikke nok med det så da jeg endelig var kommet op at stå, der fossede det stadig så D måtte sprede håndklæder ud over ca. 3 kvm. Det var faktisk lidt vildt.

Havde ikke nogle store bind så måtte tage en af Mila's bleer på ind på sygehuset plus et håndklæde og en pose på bilsædet.

Heldigvis var der 2 før mig der var kommet ind med en af deres børns bleer på :) Og mig som troede det var et sjældent syn!

Ved Mila gik vandet også - men det sev lige så stille så troede jeg tissede. Det var først da jeg kom ud på toilettet det stod i en stor skylle!

Så begge fødsler ved mig er startet med vandafgang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo kun en ret lille del fødsler som starter med at vandet går med et plask. Hos langt de fleste går vandet ret sent og man er fint klar over at fødslen er i gang inden. Jeg har aldrig gjort noget særligt for at "forebygge". Men jeg har faktisk tænkt på om man skulle sove på et vådliggerlagen just in case, fordi vi lige har fået ny seng og det ville være lidt ærgerligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gik vandet også først...

Jeg lå på vådliggerlagen den sidste månedstid. Så følte jeg da at jeg skånede sengen lidt, HVIS nu vandet gik derinde.

Det var også godt, for det gjorde det :whistling

Jeg havde sovet længe og ville stå op ved 10 tiden. Da jeg rejser mig, tror jeg at jeg tisser i bukserne. Jeg skynder mig at løbe ud på badeværelset. Jeg laver en fin "bane" hele vejen derud. :lolhit

Denne gangvil jeg igen ligge på vådliggerlagen og have et håndklæde klar ved siden af sengen. Vi har nemlig gulvtæppe i soveværelset... Så hvis jeg kan redde det lidt :)

Jeg nåede at gennembløde flere håndklæder, mens jeg gik rundt. Så snart Victoria rykkede sig det mindste, så kom der en lille skylle mere. Meget mærkelig følelse :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he, tænkte nok der var nogle der havde nogle erfaringer/tanker :D Og ved jo godt at langt de fleste fødsler ikke starter med vandafgang, men man kan jo aldrig vide hvilken fødsel man får :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sov på et tisselagen op til termin.. Derudover gjorde jeg ikke noget. Da vandet gik sad jeg stille i sofaen, det startede med lidt vådt hvorefter jeg lavede et spor hele vejen ud til badeværelset. Der rendte det bare ud. Så tog jeg kæmpe tenabind på.+ satte mig på to håndklæder og alligevel formåede jeg at lave en kæææmpe sø.

Det eneste der kunne holde vandet tilbage her var tre kæmpe bind fra sygehuset i etcpar nettrusser og det tvivler jeg stærkt på at man vil gå med inden hi hi :D

Charming, men hvad goer man ikke laugh.gif

Maa have vaadliggerlagen og haandklaeder spredt lidt rundt omkring, lyder det til. Og maaske et tisseunderlag i bilen smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hahaha, sikke en sjov tråd :) Men også meget nyttig! Hmm, jeg tænker bare lidt på den stakkels taxachauffør, som skal køre mig til Riget. Bliver jo nødt til at hoppe i en sort sæk eller ét eller andet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo kun en ret lille del fødsler som starter med at vandet går med et plask. Hos langt de fleste går vandet ret sent og man er fint klar over at fødslen er i gang inden. Jeg har aldrig gjort noget særligt for at "forebygge". Men jeg har faktisk tænkt på om man skulle sove på et vådliggerlagen just in case, fordi vi lige har fået ny seng og det ville være lidt ærgerligt.

Vi har nemlig også fået fin ny seng for 4 uger siden, og lå faktisk igår aftes og tænkte på hvordan jeg undgår at min fine hvide nye lækre topmadras bliver våd. Vådligger lagen som står på indkøbs listen til baby, er selvfølgelig den oplagte ting! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hahaha, sikke en sjov tråd :) Men også meget nyttig! Hmm, jeg tænker bare lidt på den stakkels taxachauffør, som skal køre mig til Riget. Bliver jo nødt til at hoppe i en sort sæk eller ét eller andet :D

Ha ha, ned i en sort sæk lige frem :respekt Husk at tage billeder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hahaha, sikke en sjov tråd :) Men også meget nyttig! Hmm, jeg tænker bare lidt på den stakkels taxachauffør, som skal køre mig til Riget. Bliver jo nødt til at hoppe i en sort sæk eller ét eller andet :D

Det en god ide at ringe og aftale noget med taxaselskabet på forhånd, da det ikke er alle der vil køre med kvinder i fødsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har endnu ikke købt de der vand-halløjsaer til barnevogn og seng til baby - Men dem kunne man jo faktisk med fordel så købe INDEN og benytte selv :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ligget på et vådliggerlagen også kaldet tisselagen under det alm. lagen er købt i jysk til omkring en 50er, da jeg har en meget dyr madras som jeg ikke ville have ødelagt af fostervand. ellers har jeg ikke gjort noget... man får vel renset tingene hvis det skulle ske tænker jeg.

nu gik vandet så også først oppe på sygehuset ved mig og der kom ikke ret meget, så det havde ikke været noget problem hvis det skete andre steder. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER