Nitzen1987

Har du gjort noget der går i mod anbefalingerne af, hvad gravide må?

74 indlæg i dette emne

Arhhh - fantastisk :) Jeg tænkte bare at det måtte høre under samme kategori som tun fra dåse :)

Så er min samvittighed ikke helt så sort ;)

He he tun fra dåse er altså også helt okay.. Det er tunbøffer man skal holde igen med.. Tun fra dåse er lavet på små tun, så de har ikke ophobet mange tungmetaller som ved store tun der laves til bøffer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

uhh jeg et vist en rigtig regel bryder.... men helt ærligt så kan man skug os blive for fanatisk.. men jeg har

drukket cola light

spist tun

brugt makeup

brugt parfume

brugt alt shampo og balsam..

men så vil da os lige sige hva jeg ikke gør mere

spiser lakrids

spiser salt

spiser 100 gange sund mad en normalt

dyrket mere motion

spiser mine vitamin piller hverdag

så selv om jeg har brudt mange regle så har jeg os lavet om på en masse....

jeg tror man skal følge de regler som passer til en selv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he tun fra dåse er altså også helt okay.. Det er tunbøffer man skal holde igen med.. Tun fra dåse er lavet på små tun, så de har ikke ophobet mange tungmetaller som ved store tun der laves til bøffer.

Okay.... Confuse me ;) Jeg har bare læst mig til, at ting fra dåser skal generelt holde sig fra.. Pga. af dåsen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay.... Confuse me ;) Jeg har bare læst mig til, at ting fra dåser skal generelt holde sig fra.. Pga. af dåsen...

Okay den vinkling har jeg aldrig hørt før.. Det er ikke blandt de officielle råd, så ville ikke rette mig efter det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay den vinkling har jeg aldrig hørt før.. Det er ikke blandt de officielle råd, så ville ikke rette mig efter det

Hvor finder man de officielle råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He, for nu blot at føje spot til skade. Mange af jer skriver, at I drikker light sodavand. Dét har jeg fået at vide, bl.a. af en læge i familien, at det ikke er sundt og tilrådeligt for gravide. I kan læse mere om det her og her. Derfor er jeg holdt op med at drikke light og kun holde mig til sukkerudgaven, når jeg drikker sodavand. Hvilket er ret sjældent, men det sker da.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He, for nu blot at føje spot til skade. Mange af jer skriver, at I drikker light sodavand. Dét har jeg fået at vide, bl.a. af en læge i familien, at det ikke er sundt og tilrådeligt for gravide. I kan læse mere om det her og her. Derfor er jeg holdt op med at drikke light og kun holde mig til sukkerudgaven, når jeg drikker sodavand. Hvilket er ret sjældent, men det sker da.

Den har jeg nemlig også hørt ;) Derfor drikker jeg også sukkerholdig sodavand, når jeg vil synde med cola fx :) Drikker så bare det mindre end jeg ville gøre normalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overholder en hel del af anbefalingerne.

Jeg rører ikke alkohol, men det gør jeg normalt heller ikke, men slet ikke når jeg er gravid.

Sodavand hører heldigvis heller ikke til min last, jeg tror det er 3 år siden jeg sidst har smagt en mundfuld.

Tilgengæld kan jeg ikke holde mig helt fra kød, ikke rødt, men trods alt medium. Jeg bruger også en lille smule parafume. Jeg bruger stadig makeup, men det er parabenefrit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har prøvet at læse lidt om det der toxomose - da jeg selv har spist 2 MEGET RØDE bøffer i min graviditet, og blev

total nervøs og urolig ved at læse denne tråd igennem.

Hvad jeg kan læse mig frem til, så er det ikke noget man bare lige får sådan. Og gør man - er det heller ikke

sikkert foster/baby i maven bliver smittet.

Men skræmt :o det blev jeg, og holder mig fra nu af fra røde bøffer de sidste par måneder !!

Mht den artikel der kom frem igår med 2 glas vin og øget abort risiko - gælder det ikke mest i de første måneder ?? Altså

i forsterstadiet ? Ved godt det bestemt slet ikke er sundt at drikke når man er gravid, men de sidste par måneder er

abortrisikoen nok aftagende.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som diætisten påOUH sagde til mig, skal man også tænke på hvilken "risikogruppe" man er i.

Fx kan jeg ikke tåle sukker, og er overvægtig; Så for mig, holder det ikke at drikke saft og sodavand med sukker. Men som hun siger, taler alt andet for jeg IKKE skulle føde før tid :) Plus.. Det er altså en LITER om DAGEN!!!! Hvis jeg drikker en liter light cola om ugen, så er det da også vildt..

Men kan da lige skrive "Cola light" på listen ;)

Min læge snakkede slet ikke om cola; På trods af jeg umiddelbart er i en risikogruppe der får små børn, men hun mente min families historie med børnestørrelser, talte for at barnets størrelse ikke blev et problem.

Til gengæld, var hun meget OBS på at vi har allergier i familien, og at jeg skulle holde mig fra ALT det.

Så som flere andre siger, så skal man kigge på reglerne, og selvfølgelig tænker over ikke lige at bælle 1 liter sodavand om dagen ;) Men ellers bruge sin sunde fornuft. Som lægen sagde, er der jo født sunde og raske børn i MANGE år, uden man havde alle de forholdsregler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, der er ingen anbefalinger imod Cola :) I hvert fald ikke så længe man ligger under "koffeingrænsen".

Jeg har overvejer ikke at tage jern... mest fordi min blodprocent plejer at være høj, og så vil jeg hellere have tjekket mine jerndepoter frem for at tage jern.

Vil også høre lægen, om hun vil teste mig for toxoplasmose, så jeg evt. kan spise rødt kød med god samvittighed.

Jeg drikker ikke light eller indtager light, selv om der ikke er anbefalinger herimod.. men man har det under mistanke for at kunne være medvirkende til øget risiko for for tidlig fødsel, og da jeg i forvejen er disponeret, tager jeg ingen chancer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syndede(med god samvittighed), da jeg:

- brugte den creme, shampoo og balsam som jeg altid har brugt (=ikke parabene/parfumefri)

- drak et kvart glas rødvin måske hver 14. dag (og nok noget mere nytårsaften :whistling )

- spiste medium-stegt kød, når jeg havde lyst

- sikkert mere, som jeg ikke kan huske nu

Jeg syndede ikke, da jeg:

- spiste sushi med tun, da det var under 100g om ugen

- lod være med at bruge parfume

- vaskede mit tøj (som sædvanligt) med Neutral

- ikke brugte make-up (som sædvanligt)

- drak under 4 kopper kaffe om dagen

- ikke drak sodavand (som sædvanligt)

- ikke røg (som sædvanligt) og sørgede (endnu mere) for ikke at være passiv ryger

- sikkert mere som jeg ikke kan komme i tanke om nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He, for nu blot at føje spot til skade. Mange af jer skriver, at I drikker light sodavand. Dét har jeg fået at vide, bl.a. af en læge i familien, at det ikke er sundt og tilrådeligt for gravide. I kan læse mere om det her og her. Derfor er jeg holdt op med at drikke light og kun holde mig til sukkerudgaven, når jeg drikker sodavand. Hvilket er ret sjældent, men det sker da.

Enig :ditto

Har prøvet at læse lidt om det der toxomose - da jeg selv har spist 2 MEGET RØDE bøffer i min graviditet, og blev

total nervøs og urolig ved at læse denne tråd igennem.

Hvad jeg kan læse mig frem til, så er det ikke noget man bare lige får sådan. Og gør man - er det heller ikke

sikkert foster/baby i maven bliver smittet.

Men skræmt :o det blev jeg, og holder mig fra nu af fra røde bøffer de sidste par måneder !!

Mht den artikel der kom frem igår med 2 glas vin og øget abort risiko - gælder det ikke mest i de første måneder ?? Altså

i forsterstadiet ? Ved godt det bestemt slet ikke er sundt at drikke når man er gravid, men de sidste par måneder er

abortrisikoen nok aftagende.

:balloons

Det er de første 4 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Står der noget om brownies??? Min mand har lige bagt brownies og dem vil jeg altså smage.

Tilstår så også at jeg ikke har problemer med at tygge en rød bøf i mig, for jeg har haft toxoplasmose for mange mange år siden. Kaffen kan jeg ikke tåle - jo i koffeinfri udgave, men gider ikke lave kaffe til mig kun. Fisk bliver indtaget i store mængder herhjemme, colaen er næsten droppet. Har kun drukket 3 colaer siden jeg blev gravid, men det har jeg det ikke dårligt med. Fik af vide jeg godt kunne drikke op til 3 kopper koffeinholdig drikke om dagen, og det holder jeg mig til - så'n da. Jeg ryger ikke mere (stoppede inden jeg blev gravid) og min mand stiller sig udenfor og ryger. Ved godt det ikke hjælper 100% men er lidt ligeglad. Jeg bruger make up for jeg ligner sgu døden fra Lübeck hvis jeg kommer uden. Jeg drikker yderst sjældent alkohol, og har da ingen problemer med at vente til efter graviditeten.

Jeg tror ikke på alle disse "forbud". Jeg tror på alt med måde. Det er for pokker da ikke en sygdom man bliver mere syg af, hvis der en gang imellem ryger en cola ned. Jeg tror faktisk også på, at hvis vi pakker vores små ufødte børn for meget ind, KAN vi risikere at få lidt svagere børn. Det samme hvis man er så hysterisk med rengøring. 8 timers rengøring i eget hjem om dagen er sgu i overdrevet.

Slap af og nyd graviditeten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Står der noget om brownies??? Min mand har lige bagt brownies og dem vil jeg altså smage.

Tilstår så også at jeg ikke har problemer med at tygge en rød bøf i mig, for jeg har haft toxoplasmose for mange mange år siden. Kaffen kan jeg ikke tåle - jo i koffeinfri udgave, men gider ikke lave kaffe til mig kun. Fisk bliver indtaget i store mængder herhjemme, colaen er næsten droppet. Har kun drukket 3 colaer siden jeg blev gravid, men det har jeg det ikke dårligt med. Fik af vide jeg godt kunne drikke op til 3 kopper koffeinholdig drikke om dagen, og det holder jeg mig til - så'n da. Jeg ryger ikke mere (stoppede inden jeg blev gravid) og min mand stiller sig udenfor og ryger. Ved godt det ikke hjælper 100% men er lidt ligeglad. Jeg bruger make up for jeg ligner sgu døden fra Lübeck hvis jeg kommer uden. Jeg drikker yderst sjældent alkohol, og har da ingen problemer med at vente til efter graviditeten.

Jeg tror ikke på alle disse "forbud". Jeg tror på alt med måde. Det er for pokker da ikke en sygdom man bliver mere syg af, hvis der en gang imellem ryger en cola ned. Jeg tror faktisk også på, at hvis vi pakker vores små ufødte børn for meget ind, KAN vi risikere at få lidt svagere børn. Det samme hvis man er så hysterisk med rengøring. 8 timers rengøring i eget hjem om dagen er sgu i overdrevet.

Slap af og nyd graviditeten...

Jeg har aldrig hørt om at brownies skulle være et problem :) Det skulle da lige være, hvis den indeholder æg og er så rå at du kunne få salmonella af den, meeeeeeeen personligt ville jeg ikke være bange :)

Og såvidt jeg ved er rødt kød fuldstændig harmløst, hvis du ved, at du allerede har haft toxoplasmose :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om at brownies skulle være et problem :) Det skulle da lige være, hvis den indeholder æg og er så rå at du kunne få salmonella af den, meeeeeeeen personligt ville jeg ikke være bange :)

Og såvidt jeg ved er rødt kød fuldstændig harmløst, hvis du ved, at du allerede har haft toxoplasmose :)

Det ved jeg at jeg har, for fik taget en blodprøve før jeg blev gravid - sammen med alle de andre blodprøve jeg skulle have taget i forbindelse med behandlingen). Jeg ville ha' afklaret om jeg skulle fortsætte med at tømme kattebakkerne eller om manden skulle kaste op over dem. Desværre kunne jeg godt fortsætte.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser altså til tider rosa kød. Toxoplasmose (haresyge) er ikke er særlig almindeligt i Danmark så det kan ikke hidse mig op! (Dog ville jeg ikke spise rosastegt vildt kød da risikoen er noget større). Risikoen for toxoplasmose er langt større, hvis du har kat og tager dig af dens bakke, har den i møblerne osv.

Tun spiser jeg også til tider (måske en gang hver anden måned, og under 50 g Per gang), hvilket er inde for anbefalingerne (vi skal jo bare minimere indholdet af tungmetaller, så anbefalingen er max 100 g tun om ugen). Laks er også okay i mindre mængder, især når det ikke er østersølaks, da disse har et højere indhold af dioxin (max 125 g østersø-laks om måneden)

Generelt tænker jeg mig bare om en ekstra gang og sørger for at spise sundt, uden at være fanatisk. Jeg tror på baby har det bedst når mor er glad ;)

Tilgengæld drikker jeg hverken alkohol eller kaffe, eller ryger (gjorde jeg heller ikke før).

I forhold til make-up, parfume etc, så bruger jeg (som før) lidt parfume på tøjet, og lidt 'almindelig' make-up ved festlige lejligheder, samt min alm mascara til hverdag. Jeg kunne ikke finde på at farve hår under graviditeten eller PB :)

Nu skal man jo også huske at det er anbefalinger Sundhedsstyrelsen kommer med, ikke krav :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår ikke helt at så mange skriver, man ikke må spise laks. Det står der så vidt jeg har læst ingen steder? Med mindre det er østersølaks, som indeholder for meget dioxin.

Tun på dåse er ikke bedre end en tunbøf. Begge dele indeholder kviksølv.

Og så til mine synder:

Jeg bruger make-up og cremer, dog allergi-venlige og alting er uden parfume, da jeg selv er allergisk

Har drukket lidt cola zero

Drikker sommetider en enkelt kop kaffe

Spiser laks mindst en gang om ugen (det ser jeg dog intet forkert i)

Har spist en halv tunsandwich

Har spist både noget kage og chokolade og det har jeg tænkt mig at fortsætte med, når jeg har lyst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min overbevisning er ALT med måde.

*Jeg bruger makeup og parfume.. (parfume i håret som jeg altid har gjort, da jeg ikke ønsker pigment pletter)

*Dagligt drikker jeg light produkter.

*Har spist en del laks og tun - tun på rugbrød/tun mousse osv. (Som min JM siger - det er vigtigst jeg FÅR noget mad ned nu når jeg kaster alt op.. så jeg skal endelig spise hvad jeg har lyst til)

*Og ja også usunde ting ryger ned - trods højt bmi - igen pt. skal jeg bare have "noget" ned.

*Jeg tager neglelak af/på en gang imellem

Jeg får "gæster" til at tømme Mikkelmis' kattebakke... Og jeg kunne personligt ikke drømmeo m at få farvet hår.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker faxe kondi eller faxekondi free dagligt og har fået ok til det af jordmoderen, free er ikke skadeligt så længe det er ½ liter eller under om dagen og sodavand med koffein skal holdes på max 1 liter daglift, gerne mindre (det er som jeg forstår det hvis det er det eneste koffein holdige man indtager)

Røde bøffer har ikke været noget problem denne gang, da jeg slet ikke kan spise oksekød i form af bøffer, men havde besluttet mig for at undgå det denne gang ;)

Ellers har sukker været min største synder, da det søde var det der hjalp mig en smule gennem den værste kvalme :mam

Nu er trængen til sukker heldigvis fortaget sig lidt...

Parfume bliver jeg kun udsat for når jeg er hos folk, hvor deres håndsæbe ikke er parfumefri og forleden hos frisøren, hvor vi minimerede det til hårvasken og sprang andre hår produkter over...

Jeg forsøger så vidt muligt at undgå de ting de anbefaler at undgå og leve samtidigt... også selv om især mine forældres generation syntes det er noget pjat ;)

Heldigvis mig der i sidste ende bestemmer hvad jeg og baby spiser :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha - jeg har nok været et skoleeksempel på alt det, man ikke må.

- jeg drikker kaffe (har dog skåret ned fra omkring 3-4 liter i starten af graviditeten til ca 1 nu),

- jeg bruger makeup og parfume, ganske vidst i mindre mængder, men det er en del af min "arbejdsuniform",

- jeg spiser rosa bøffer (mums),

- jeg har drukket lidt alkohol,

- jeg har lavet tunge løft,

- jeg løber og rider,

- jeg har tømt kattebakke, drukket cola light, spist slik og pommes fritter og alt mulig andet gris.

Men junior har det godt - og jeg ligeså, og det er vel egentlig hovedsagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne gang har jeg lidt skudt en hvid pil efter en del af anbefalingerne, da jeg sidste gang fandt ud af, hvad der fungerede for mig og hvad der ikke gjorde...

- Jeg bruger lidt parfume

- Shampoo og balsam er ikke skiftet ud denne gang med øko-alternativer uden parabener og parfume, for de virkede bare ikke sidst og jeg havde så træls et hår!

- Jeg har farvet hår én gang i forbindelse med et bryllup

- Jeg spiser desværre ret meget mere sukker end sidst (pga. jeg har droppet lightprodukterne) - men det skal der sættes en stopper for nu, hvor vægten står på +11 kg fra før graviditetsvægten!

Det gør jeg også:

- Holder mig fra alt hvad der hedder light-produkter og produkter, hvor jeg kan se, at der er tilsat kunstigt sødemiddel

- bruger makeup fra Nilens Jord som altid

- bruger renseprodukter uden parabener fra Matas som altid

- vasker tøj i Neutral som altid

Men jeg ser nu lidt på Sundhedsstyrelsens anbefalinger som guidelines frem for udstukkede regler - så alt med måde (på nær sukker ;) ) er vidst vejen frem her...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal man tage alle anbefalinger og råd til sig, så må man jo nærmest kun leve af kærlighed og kildevand ;)

Jeg tænker alt med måde, men holder mig fra SST anbefalinger omkring alkohol og rygning.

Jeg drikker light ja (føde før tid? gik 9 dage over sidst)

Jeg spiser en rød bøf, hvis det er , gider ikke tygge drøv (og så får jeg det kun hvis vi spiser ude altså yderst sjældent)

Jeg har farvet hår 1 gang i denne graviditet efter de første 3 mdr. (første graviditet gjorde jeg det oftere)

bruger alm hårshampoo/hårkur/balsam og makeup hvis vi skal i byen (mascara dagligt)

bruger neglelak (negle er døde og kan ikke optage)

bruger parfume når vi skal noget særligt

spiser indimellem tun på dåse

drikker kaffe/kakao/grøn the

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger!

Helt nyt medlem med en i maven og en udenfor melder ind her :)

Hvor er det dog befriende at høre.. Fed debat. Sidste gang jeg var gravid ( fire år siden) følte jeg at man så MEGET ned på de kvinder der "brød reglerne" med parfume, alkohol og fisk. (Den gang blev der så vidt jeg husker ikke talt meget om rødt kød? Måske bare mig der overså den regel)

Kan huske at jeg lavede et indlæg på babyklar om at drikke et enkelt glas rødvin til en særlig st og fik i den grad mega skæld ud.. :D

Tror i det har ændret sig på de 4 år, eller er det blot fordi det er anden gang for nogle og man derfor er mere afslappet?

Jeg selv har meget mindre dårlig samvittighed denne gang og har ikke smidt alle mine produkter ud. Spiser fornuftigt - som før - og dikker ikke alkohol. Motionerer og prøver at passe godt på mig selv.

Tror på at man "bare" skal bruge sin sunde fornuft og være god ved sig selv. At der så ryger en laks, bøf, lidt parfume eller et lille glas ned på en hel graviditet... Tja, det tror jeg faktisk ikke betyder noget i det store billede.

Kram fra "den næsten nye pige i klassen"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER