Nitzen1987

Har du gjort noget der går i mod anbefalingerne af, hvad gravide må?

74 indlæg i dette emne

Der har været så meget snak om restriktioner i forhold til, hvad man må som gravid... så jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre om I har gjort nogle ting, der gik i mod anbefalinger fx ryge, drikke et glas vin, spise en rød bøf osv.? Jeg må nemlig selv erkende, at jeg har brudt en enkelt anbefaling eller to et par gange, men det er ikke noget jeg går og har det dårligt over...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg spiste nytårsaften en bøf, der var semi rød i midten. Den var LÆKKER! Og så tager jeg en gang i mellem en tår af mandens light cola. Det bliver en sjælden gang til et glas, og det har jeg ikke ond i popo'en over :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bryder anbefalingerne engang imellem. Det er mest med at smage på lidt alkohol, bruger ikke parfume/parabene-fri balsam og så spiser jeg en del søde sager og drikker cola.

Men det er heller ikke noget jeg har den helt store dårlige samvittighed over, da det er i småtings afdelingen og jeg synes det bliver for ekstremt hvis man skal leve op til ALLE anbefalinger HELE tiden :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja, jeg er vist en værre regelbryder.

Jeg har spist rødt kød et par gange.

Jeg har spist tun en gang eller to.

Jeg drikker cola light ved særlige lejligheder.

Jeg har vel sammenlagt drukket et par glas rødvin.

Jeg bruger makeup.

Og uuuha, jeg har farvet hår.

Jeg har det egentlig kun lidt dårligt med det røde kød, som jeg vil undgå resten af graviditeten. Resten er jeg ret kold overfor og ville gøre det igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke gjort så meget. Har en enkelt gang eller to spist noget oksekød, som måske var lidt rosa. Men ikke decideret rødt, for det kan jeg alligevel ikke lide. Jeg har to-tre gange drukket et glas cola, men er til gengæld holdt helt op med at drikke andet med koffein, så det er på et meget lille plan.

Ellers har jeg vist holdt de fleste "regler", men synes også det er nemt mht fx alkohol, for har virkelig ikke haft lyst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg så lige et spørgsmål, sorrt jeg spammer, men hvorfor må man ikke spise rødt kød??? og jeg har hørt en jordmor sige, at heller spise tun end slet ikke spise fisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg så lige et spørgsmål, sorrt jeg spammer, men hvorfor må man ikke spise rødt kød??? og jeg har hørt en jordmor sige, at heller spise tun end slet ikke spise fisk...

Tun og laks er to af de fisk som indeholder meget kviksølv ol derfor må man ikke spise det. Det gælder ikke for tun på dåse.

Rødt kød kan forårsage hjerneskader og blindhed. Jeg kan ikke lige huske det fancye ord for det ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger min almindelige make-up og balsam.

Og så drikker jeg gerne et glas cola når jeg har laaaang dag på arbejdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha... Jeg har:

- Spist en lyserød bøf + en bid RØD bøf. Og det fortryder jeg faktisk lidt, og vil ikke gøre igen.

- Spist tun. Også ikke-på-dåse. Hvilket jeg stensikkert kommer til igen. Men jeg holder da lidt igen og er højst kommet over 100 g i én uge. Så det lader jeg mig ikke genere af.

- Drukket cola. Måske svarende til 2 liter i alt fordelt over hele graviditeten og på intet tidspunkt mere end ½ liter om dagen. Så det har jeg det heller ikke skidt med. Men jeg forsøger at undgå det (og er skiftet til koffeinfri te)

Derudover bryder jeg jo egentlig anbefalingerne dagligt, idet jeg IKKE spiser 100% efter anbefalingerne. Den der med at spise som et Y fungerer bare ikke for mig. Baby vil have KØD! Og jeg er bare heller ikke flink til at få drukket alt det vand jeg skal.

Men alt i alt, synes jeg faktisk at jeg holder min sti rimelig ren bortset lige fra den dersens bøf (men den smagte bare såååååå godt! :badgirl )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tun og laks er to af de fisk som indeholder meget kviksølv ol derfor må man ikke spise det. Det gælder ikke for tun på dåse.

Rødt kød kan forårsage hjerneskader og blindhed. Jeg kan ikke lige huske det fancye ord for det ;-)

Det fancy ord er Toxoplasmose :) (Eller det mindre fancy: Haresyge)

Og mht. fisk så tror jeg faktisk også på at laks og tun er bedre end ingen fisk. Har dog ikke videnskabeligt belæg for det, det siger "mit hjerte" mig bare. (Og måske min mave fordi jeg elsker laks og tun :whistling )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har drukket noget cola når kvalmen har været slem. Ellers ikke så meget. Spiser som jeg kan så følger ikke "spisereglerne"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg:

* drak ½ glas champagne og ½ glas rødvin 2-3 gange i hele graviditeten.

* drak sodavand ved særlige lejligheder

* spiste semirødt kød en enkelt gang

* brugte mascara (og DET kan jeg altså ikke have det dårligt over! :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bryder dagligt reglerne, men kun i et omfang min samvittighed siger god for :)

Somme tider:

Drikker jeg cola

Spiser jeg lyserødt oksekød

Bruger jeg make up

Drikker jeg en kop te

Bruger jeg parfume

Bruger jeg andre produkter der ikke er børnevenlige

Spiser jeg slik og andre søde sager og usund mad

Gør jeg sikkert også andet jeg lige har glemt....

Jeg holder mig dog helt fra alkohol :)

Men det er jo ikke hver dag jeg gør det hele, og mængderne er begrænsede. Sådan har jeg det bedst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg:

* drak ½ glas champagne og ½ glas rødvin 2-3 gange i hele graviditeten.

* drak sodavand ved særlige lejligheder

* spiste semirødt kød en enkelt gang

* brugte mascara (og DET kan jeg altså ikke have det dårligt over! :rolleyes )

Der er vel ikke noget forkert i mascara hvis den er parfume og parabenefri, er der? :unsure

Hilsen Mette, der på INGEN måde kan undvære sin mascara

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har spist rødt kød en enkelt gang eller to, eller det var sådan lyserødt :-)

Drikker cola Zero, men har skåret MEGET ned.. Bliver til ma to dåser pr. dag og nogen dage slet ikke noget.

Har spist torskerogn fra dåse og makrel fra dåse (når jeg får en crawing, så er det svært ikke at gøre det...)

Ellers holder jeg mig fra det meste, som ikke anbefales :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.

Har spist torskerogn fra dåse og makrel fra dåse (når jeg får en crawing, så er det svært ikke at gøre det...)

Du må gerne spise torskerogn og makrel på dåse - det er ikke på "forbudt listen" :)

Har tjekket det så sent som i weekenden pga. Den største trang til torskerogn :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft make-up med hele gøjemøjet 3 gange indtil videre, det var inden det blev officielt, så synes det var nødvendigt, hvis ikke folk skulle undre sig, da jeg som regel "giver den gas" med make-up til fester mm. ;)

Jeg har drukket cola light/zero flere gange, men har også den holdning, at i og med jeg ikke drikker hverken kaffe eller the, så går det nok- og det er heller ikke hver dag eller uge det er sket.

Jeg har spist pølser :badgirl Som i fransk hotdog og pølsemix, det fremgår af nogle papirer jeg har fået ved lægen, at gravide skal undgå pølser (eks. Også spegepølser) pga. Pølsebakterien. Det har godt nok givet mig grå hår de 3 gange jeg har gjort det i graviditeten- så det har jeg fået straffen for med samvittigheden efterfølgende. Men NØJ hvor har jeg også haft lyst de gange jeg har givet efter :badgirl

Jeg har fået 1 slurk Asti lige i starten af graviditeten, ellers intet alkohol.

Derudover så spiser jeg hvad kvalmen mm. Tillader, så jeg kunne ønske, at jeg kunne spise sundere, men jeg må også vælge det mad, som (næsten altid) bliver i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ooh shit det er jo vildt, det er jo et fængsel at være gravid haha... ingen make up, ingen hårfarve, ingen røde bøffer, ingen spegepølse..... :lolhit :lolhit :lolhit :lolhit :lolhit :lolhit :lolhit :lolhit drikker aldrig cola - men alt det andet tror jeg slet ikke jeg kan overleve uden så længe GISP!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, det med pølse havde jeg så aldrig hørt.... Har spist masser af pølser :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, det med pølse havde jeg så aldrig hørt.... Har spist masser af pølser :rolleyes

:ditto (Og jeg har ikke umiddelbart planer om at stoppe...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har spist røde bøffer et par gange (Eller, ikke røde, men medium, men det er jo det samme ;))

Jeg drikker cola light, men det er under det anbefalede max.

Ellers tror jeg ikke jeg har gjort noget - vidste ikke det var så slemt med røde bøffer???!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha jeg er nok en rod så :whistling

Spiser hva jeg har lyst til også kød

Har drukket vin og champagne

Drikker kaffe og the især kaffe

Drikker cola

Farver hår 1 gang om mdr

Bruger cream og parfume hverdag

Bruger makeup

Spiser sushi på nær tun

Der er sikkert meget mere jeg tænker ikke så meget over der :-))

Har gjort der samme i alle mine graviterer og har 3 dejlige friske og kloge børn så tror også nummer 4 bliver helt som de andre :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm altså Jeg prøvede at leve efter alle de danske "regler" under min første graviditet i et stykke tid men gik lidt kold i det da der jo er temmelig mange restriktioner. Da jeg så fandt et nyt sted hvor jordbærerne også blev sat på den forbudte liste pga mulige jordbakterier måtte jeg revurdere lidt.. Da jeg boede i spanien læste jeg deres regler og de er pænt anderledes end de danske. Fx anbefales faktisk et glas rødvin om ugen ift jernoptagelse. Fisk ad libetum også laks og tun (endda semi stegt). Her er det så vigtigt at ost er pastoriseret.

Besluttede mig så for at jeg tror på at baby kan mærke om mor er trist og ked (man blir jo rigtig ked hvis man kommer til at indtage noget "forkert" )og kan jo ikke skifte hver gang jeg krydsede en landegrænse så derfor blev det til at jeg miksede lidt og fulgte min samvittighed og nød min graviditet. Efterfølgende er vi flyttet land igen og endnu engang er restriktionerne anderledes. Så frem med mikseren :)

Skal lige nævnes da jeg var i 38 uge oplevede jeg en masse plukveer så min Jordmor på riget anbefalede at jeg tog en halv porter idet min krop trængte til at slappe af. Hun sagde samtidig at restriktionerne er guidelines og ikke skrevet i sten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok helt slem... men jeg går da ud fra at jeg får en sund pige alligevel.

Jeg har haft så meget madlede i hele graviditeten, så jeg spiser det jeg har lyst til, for ellers spiser jeg ikke noget.

Heldigvis har jeg JM's ord for at det er iorden, da jeg er overvægtig, så baby får rigeligt næring derfra plus jeg tager mine vitaminer og fiskeolie.

Det eneste hun foreslog var, at jeg, eftersom jeg næsten kun spiser en bolle med smør og ost, sørgede for, at der var masser af fiber i brødet.

Når jeg så har lyst til noget mad/slik osv... kæmper jeg imod så længe jeg kan, hvis det er noget usundt, men jeg har heldigvis ikke haft den vilde lyst til slik, chips osv; det kommer kun i små korte perioder.

En sikker ting er, at der ryger Faxe Kondi ned jævnligt - og det er ikke light-versionen :whistling

Men ellers er jeg da lidt fornuftig med ingen make-up, stort set parabenefri og parfumefrie produkter af alt - bruger dog skyllemiddel til mit tøj, plus der er en smule parfume i nogle af produkterne - men jeg tror så også det er værre at babyen kommer ud og er vant til at der ikke er noget som helst, end at babyen vænner sig til en smule... her tænker jeg mht allergi.

Men rødt kød, cigaretter og alkohol plus kattebakken holder jeg mig fra; det er egentlig kun kød og kattebakken der er et problem, men så må manden sq i sving.

Hov må hellere lige tilføje at jeg ikke farver hår... glæder mig SÅ meget til jeg "må"

Redigeret af Leeloo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det undrer mig meget at en dansk jordemoder anbefaler alkohol :blink

Men jeg synes det er en god pointe at anbefalingerne er ret forskellige fra land til land og at det er en god idé at bevare sin sunde fornuft (dog har jeg oplevet gravide, der virkede ret meget til at deres "sunde fornuft" bare var en dårlig undskyldning for at synde :rolleyes ) og først og fremmest tænke sig om. :super

Mange af de danske anbefaliner giver dog mening for mig. Jeg er jo hverken læge eller jordemoder, men jeg kan ikke rigtig forestille mig at alkohol kan være andet end skidt for et ufødt barn. Det samme med parfume. (Og det betyder ikke at jeg synes at dem, der har taget et enkelt glas eller bruger parfume i ny og næ er forfærdelige mødre. :) Det betyder bare at jeg selv gør hvad jeg kan for at undgå det :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER