Mor til de skønne

-

23 indlæg i dette emne

Vi får i hvert fald tit:

- koteletter med ris og noget sovs

- kylling med pommes fritter og salat

- Lasagne

- Omelet

- Skinkeculotte (eller hedder det cuvette? :unsure)

- Karrysuppe

- Hønsekødssuppe

- Hjemmelavet pizza

- Sådan noget nudelhalløj som min mor "opfandt" (vist en opskrift, hvor hun bare ikke gad bruge alle ingrediener, så måske nogen kender den lidt), det er faktisk en af mine livretter ;)

Nudelhalløj:

Steg en pakke svinekød i tern i en gryde til det har fået farve, men ikke er blevet brunt. Skræl og riv 7-10 gulerødder og skræl 5-7 æbler og skær dem i tern. Det hældes ned til kødet sammen med en boulionterning og en 4-7 spiseskefulde japansk soya (det behøver ikke være noget fancy, det bliver bare ret stærkt, hvis man bruger kinesisk... Men en almindelig Kikoman eller hvad de nu hedder er helt fin). Tilføj evt. en smule vand og lidt salt og peber. Lad hele herligheden simre en times tid og vip det så sammen med kogte pastaskruer (andet pasta kan vel også bruges, men skruer er godt, fordi væden og de udkogte æbler "putter" sig i skruerne). Serveres med flutes. Jeg ELSKEDE det som barn, og er stadig vild med det. :loveshower Det er ikke kønt, men tror det er rimelig sundt, og det er også nemt, selvom det godt nok tager lidt tid at rive og skære alle de gulerødder og æbler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fik det her hjemme hos min veninde for nogle uger siden og nu er det livretten det er bare SÅ nemt! :loveshower

Kyllingebryster og ovnbagte grøntsager.

2 pers: Køber en mozerella (den billige fra netto), timian (1 tsk) og soltørret tomater (2 tsk m top). Blender det og laver en lomme i kyllingebrystet. Så sprøjter jeg fyldet ind i brysterne. Herefter tager jeg bacon i strimler og ruller rundt om kyllingebrystet. Så i et ovnfastfad v 200 C i 30-45 min. Når baconen er sprød er kyllingen færdig.

Der kommer en saft/væske i fadet hvor kyllingen ligger. Den bruger vi som sauce hen over årstidens grønt. MUMS

Du slipper for potter og pander der skal vaskes, kogepladen skal ikke gøres ren, da det hele laves i ovnen. Og den største fordel: Maden passer sig selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fik det her hjemme hos min veninde for nogle uger siden og nu er det livretten det er bare SÅ nemt! :loveshower

Kyllingebryster og ovnbagte grøntsager.

2 pers: Køber en mozerella (den billige fra netto), timian (1 tsk) og soltørret tomater (2 tsk m top). Blender det og laver en lomme i kyllingebrystet. Så sprøjter jeg fyldet ind i brysterne. Herefter tager jeg bacon i strimler og ruller rundt om kyllingebrystet. Så i et ovnfastfad v 200 C i 30-45 min. Når baconen er sprød er kyllingen færdig.

Der kommer en saft/væske i fadet hvor kyllingen ligger. Den bruger vi som sauce hen over årstidens grønt. MUMS

Du slipper for potter og pander der skal vaskes, kogepladen skal ikke gøres ren, da det hele laves i ovnen. Og den største fordel: Maden passer sig selv ;)

Uh, det har vi også lavet, bare hvor "fyldet" bestod af feta og persille istedet for mozarella, timian og soltørrede tomater. Det er godt! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får rimelig ofte:

Frikadeller

Lasagnette

Pasta smæk sammen

Bøffer

Tortillas

Pita

Pasta kødsovs

Kylling i cola

Oksekødssuppe

Vi får rigtig meget typisk dansk mad,!Isaac spiser dog ikke kartofler, så pasta og ris er ofte tilbehøret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os bliver det:

Pastasalater

Ovnbagt laks/torsk eller mørksej med fx spinat, svampe, løg, feta, nødder mv.

Fiskedeller af torsk eller laks med tilbehør

Totillias

Hjemmelavede burgere eller pizza

Wokmad bestående af alle mulige grønsager og lidt ris eller bulgur med kokos

Min mands gudeskønne "Brændende kærlighed"

Grønsagssupper med madbrød

Tapas bestående af fx. parmaskinke, æg, gedeost, mozarella, hjemmelavet pesto, små pølser, melon, hjemmel. tunmousse og selvfølgelig hjemmelavet brød i alle afskygninger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar :super Dejligt med ny inspiration :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎09‎-‎01‎-‎2012 at 10:19 PM, Barbamama said:

Vi får i hvert fald tit:

- koteletter med ris og noget sovs

- kylling med pommes fritter og salat

- Lasagne

- Omelet

- Skinkeculotte (eller hedder det cuvette? :unsure)

- Karrysuppe

- Hønsekødssuppe

- Hjemmelavet pizza

- Sådan noget nudelhalløj som min mor "opfandt" (vist en opskrift, hvor hun bare ikke gad bruge alle ingrediener, så måske nogen kender den lidt), det er faktisk en af mine livretter ;)

Nudelhalløj:

Steg en pakke svinekød i tern i en gryde til det har fået farve, men ikke er blevet brunt. Skræl og riv 7-10 gulerødder og skræl 5-7 æbler og skær dem i tern. Det hældes ned til kødet sammen med en boulionterning og en 4-7 spiseskefulde japansk soya (det behøver ikke være noget fancy, det bliver bare ret stærkt, hvis man bruger kinesisk... Men en almindelig Kikoman eller hvad de nu hedder er helt fin). Tilføj evt. en smule vand og lidt salt og peber. Lad hele herligheden simre en times tid og vip det så sammen med kogte pastaskruer (andet pasta kan vel også bruges, men skruer er godt, fordi væden og de udkogte æbler "putter" sig i skruerne). Serveres med flutes. Jeg ELSKEDE det som barn, og er stadig vild med det. :loveshower Det er ikke kønt, men tror det er rimelig sundt, og det er også nemt, selvom det godt nok tager lidt tid at rive og skære alle de gulerødder og æbler :)

Tak for opskriften

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores gengangere er:

Pasta med kødsovs

Lasagne

Boller i karry

Frikadeller med kartofler og stuvet spidskål

Fiskefrikadeller

Bagt eller stegt laks

Risengrød ;)

Tortillas

Koteletter vendt i blendede nødder og stegt

Koteletter i fad

Pasta pesto med kylling

Burgere

Kylling i rød karry med ris

Svamperisotto

Bouef Bourgogne med kartoffelmos

Kylling og grønt (f.eks. champignon, squash, rødløg, peberfrugt, tomat) med tomatpure, paprika og fløde på pande og fuldkornspasta.

Madtærte med porrer, stegt kylling, sorte oliven, champignon, peberfrugt, tomater mm. og en god grøn salat

Hel kylling i stegeso

Små italienske kødboller af okse med tomatsauce og spaghetti (Lady og Vagabonden ;))

Det var lige hvad der kom til mig :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er følgende klassikere:

Lasagne

Boller i karry

Frikadeller med råkost

Kylling med pasta og pesto samt tomatsalat

Tortillas

Hjemmelavet burger

Hjemmelavet pizza

Nuddelret med spinat og oksekød

Fiskelasagne med spinat og hytteost

Wok med kylling el. svinekød og blandede grøntsager

Oksebøffer med ovnkartofler og salat

Hummus som tilbehør til diverse salater og kødtyper

Fiskefrikadeller

Spaghetti med kødsovs

Pasta i alle afskygninger

salat nicoise

Og så ellers tit hvor vi bare har noget kød og laver salat til

Gud hvor vi egentlig spiser meget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige fået frikkedeller - Havde helt glemt hvor godt det smager .. Ellers syntes jeg også vi kører rundt i det samme <_< Så jeg er med på en kigger for nye ideer ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får ofte:

Lasagne

Kylling i karry med ris

Boller i karry med hvidkål og ris

Hel kylling med hjemmelavede pommes

Frikadeller

Hakkebøffer

Pasta og kødsovs

Tortillas eller pita

Hjemmelavet pizza

Farsbrød

Tarteletter

Hotdogs

Flæskesteg

Hjemmelavede burger

Forskellige supper

Tærter

Æggekage

Kyllingelår hvis det skal være rigtig nemt

Af tilbehør veksler vi mest mellem frisk pasta, ris, kartofler i ovnen, kogte kartofler, bagte rodfrugter, salat og kogte grøntsager.

I dag har vi fået frisk pasta og farseret squash, det sker ikke så tit selvom det jo egentligt er meget nemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kylling i cola? Hvem spiser sådan noget? :huh

Min kæreste er rigtig kræsen omkring mad :( Jeg elsker stort set alle former for mad, men er meget begrænset på grund af ham :(

Vi kører i de samme retter :(

-Pasta og kødsauce

-Lasagne

-Pastasalat

-Æggekage

-Brændene kærlighed

-Mørbrad i fad

-Sammenkogt

-Kyllingefilet (han kan kun spise det uden ben)

-Frikadeller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kylling i cola? Hvem spiser sådan noget? :huh

Min kæreste er rigtig kræsen omkring mad :( Jeg elsker stort set alle former for mad, men er meget begrænset på grund af ham :(

Vi kører i de samme retter :(

-Pasta og kødsauce

-Lasagne

-Pastasalat

-Æggekage

-Brændene kærlighed

-Mørbrad i fad

-Sammenkogt

-Kyllingefilet (han kan kun spise det uden ben)

-Frikadeller

Tja, vi gør blandt andet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror man meget nemt kan komme til at køre i det samme...

Hjemme hos os står den på;

Boller i karry

Farsbrød med spinat, hvidløg, soltørret tomater, feta og ovnkartofler + salat

Risengrød

Frikadeller

Hjemmelavet pizza

Madtærter

Orientalsk svinemørbrad med ris

Koteletter i fad

Grønsagskarrygryde

Pasta og kødsovs

Æggekage med porre, feta og forårsløg og med lækker nybagt rugbrød - spædes til med bacon, tomater, purløg, coctailpølser

Suppe - asparges, hønse, tomat, karry, grønsagssuppe

Kylling i karry med ros eller bulgur

Kyllingelår på en bund af porre og feta med bulgur til - smager så fantastisk og tager ingen tid at lave... SUNDT :)

Pitabrød

Flæskesteg med hele svineriet ;)

Lasagne - hjemmelavet :)

Elsker at lave mad når først jeg kommer i gang og tiden er til det... Har lavet min egen opskriftbog med alle de udklip jeg nu har samlet i løbet af årene og lamineret dem og sat i en mappe, så er de så nemme at tage ud og så gør det ikke noget hvis jeg spilder på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er mest af alt nysgerrig for det har jeg aldrig smagt - hvordan laver man det? Kunne du skrive eller PM'e en opskrift?

Det er meget meget nemt. Skriver den i aften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får i hvert fald tit:

- koteletter med ris og noget sovs

- kylling med pommes fritter og salat

- Lasagne

- Omelet

- Skinkeculotte (eller hedder det cuvette? :unsure)

- Karrysuppe

- Hønsekødssuppe

- Hjemmelavet pizza

- Sådan noget nudelhalløj som min mor "opfandt" (vist en opskrift, hvor hun bare ikke gad bruge alle ingrediener, så måske nogen kender den lidt), det er faktisk en af mine livretter ;)

Nudelhalløj:

Steg en pakke svinekød i tern i en gryde til det har fået farve, men ikke er blevet brunt. Skræl og riv 7-10 gulerødder og skræl 5-7 æbler og skær dem i tern. Det hældes ned til kødet sammen med en boulionterning og en 4-7 spiseskefulde japansk soya (det behøver ikke være noget fancy, det bliver bare ret stærkt, hvis man bruger kinesisk... Men en almindelig Kikoman eller hvad de nu hedder er helt fin). Tilføj evt. en smule vand og lidt salt og peber. Lad hele herligheden simre en times tid og vip det så sammen med kogte pastaskruer (andet pasta kan vel også bruges, men skruer er godt, fordi væden og de udkogte æbler "putter" sig i skruerne). Serveres med flutes. Jeg ELSKEDE det som barn, og er stadig vild med det. :loveshower Det er ikke kønt, men tror det er rimelig sundt, og det er også nemt, selvom det godt nok tager lidt tid at rive og skære alle de gulerødder og æbler :)

Det lyder godt - men desværre for salt, til jeg ville servere det til mit barn..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi spiser (altså også vores søn)

Wok med nudler og tigerrejser med gulerødder, forårsløg og peberfrugt med kokosmælk og sur/sød

Chili con carne - mandens hjemmelavede med MANGE grøntsager i

Lasagne - mandens hjemmelavede med MANGE grøntsager

Hjemmelavet pizza

Ovnbagt laks

Romertopt med hel kylling, fyldt med citroner på en bund af alskens grønsager samt speltkerner og godt med hvidløg

Hjemmelavet burger hvor vi skifter bøffen ud med store svampe og så serveret med broccolipesto

Pitabrød med bagte løg, lynstegte tomater med olivenolie og basilikum, tsatiski og f.eks. kylling

Svenske kødboller (især Axels mor, der laver det når jeg er ude og rejse og de spiser sammen)

Fransk løgsuppe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kylling i cola? Hvem spiser sådan noget? :huh

Min kæreste er rigtig kræsen omkring mad :( Jeg elsker stort set alle former for mad, men er meget begrænset på grund af ham :(

Vi kører i de samme retter :(

-Pasta og kødsauce

-Lasagne

-Pastasalat

-Æggekage

-Brændene kærlighed

-Mørbrad i fad

-Sammenkogt

-Kyllingefilet (han kan kun spise det uden ben)

-Frikadeller

kylling i cola er faktisk rigtig godt! ;)

du blander jo cola med ketchup og bruger det som marinade til kyllingen, som skal i ovnen..... mmm!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en dejlig tråd med masser af inspiration :)

Vi får ofte :

Lasagne

Pasta og kødsovs

Kylling og ris eller kartofler med sovs

Koteletter i fad eller mørbrad i fad

Hjemmelavet pizza

Hjemmelavede burgere med pommesfrites.

Hjemmelavet pitabrød med oksekød eller kylling

Hjemmelavet pastasalat med kylling eller andet kød

Hjemmelavet kartoffelsalat med frikadeller

( vi får egentlig ret meget hjemmelavet, kan jeg se :unsure )

Hel fersk kylling med pasta, kartofler eller ris - lidt an på hvad vi har.

Flæskesteg med kartofler, sovs og rødkål. Brunkartoflerne får vi faktisk kun til jul.

Risengrød.

Det var vist mere eller mindre det vi oftest får.. Selvfølgelig får vi andet, men det er oftest en af de ovenstående retter der er på menuen... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette får vi.

Bøffer med brun sovs bløde løg og spejæg

Frekadeller med brun sovs og kartofler

korteletter med brun sovs og kartofler

korteletter i fad med hasselbagte kartofler

Kabonadder med brun sovs og kartofler

Madpandekager

græsk mussakka

hvidløgsbøffer med bådkartofler og pebersovs

Flankesteak med bådkartofler og rødvinssovs

Speggeti og kødsovs

Dampet laks med hjemmelavet dressing og hvidløgs kartofler

Fiskefiler med bådkartofler og bernaise sovs

Medister med brun sovs og kartofler

hjemmelavet burger

skinke med hjemmelavet kartofelsalt

hamberyg med kartofler og aspers sovs

pita

Æggekage

Grillmad

Til det meste mad, er der også grønsager, gulerrøder stegt i ovnen sammen med kartoflerne, rodfrugter, majs, porre, blomkål, rosenkål.

Vores kartofler der bliver lavet i ovnen er altid hjemmelavet, ALDRIG fra frost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alm bøffer kan godt blive lidt tøre og kedlige, prøv disse i stedet.

Hvidløgsbøffer.

500 g hakket oskekød

2 spsk creme frace

2 nip groft salt

3 fede hvidløg (kan undværes)

det hele planes sammen.

Vi plejer at veje bøfferne af ca 70 g per bøf

Steg dem på panden uden fedtstof da creme fracen giver væske fra sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en skøn tråd. Skal ihvertfald have prøvet de der hvidløgsbøffer :biglove Vores bøffer bliver nu sjældent tørre. Vi køber altid 1/4 limousine kalv, så det er super friskt når vi får det og meget meget lækkert.

Jeg har faktisk ikke så meget at tilføje, for de ting vi oft har på menuen er gengangere fra jer andre. Jeg har i 1½ år lavet madplan hver eneste måned. Den kan godt skride lidt engang imellem, men det giver både ro fordi man aldrig skal storme rundt om dagen (eller om eftermiddagen) fordi man har glemt at tage kød op og ikke kan finde ud af hvad man skal lave. Derudover sparer vi mange penge, fordi man kan planlægge sig fra at bruge alle "rester". Fx hvis man i en ret skal bruge ½ broccoli. Så kan man ligeså godt planlægge sådan at man skal have nogen i dagene efter hvor den sidste ½ kan bruges ;) Og så har jeg et hav af lækre kogebøger, så ind imellem alle de klassiske retter får vi også nogle lidt anderledes retter som man måske ikke umiddelbart havde fundet på :)

Lige for tiden er mit overskud helt i bund.... eller rettere helt væk. Jeg har ikke lavet madplan i de sidste par måneder og jeg er fuldstændig ideforladt. Der kommer altid sundt mad på bordet her og altid grøntsager. Men det resulterer desværre ofte i at jeg bruger alt mit krudt på at forberede maden, så når den er på bordet, så har jeg ikke lyst til noget selv :( Manden min er desværre sent hjemme fra jobbet, så jeg kan ikke overlade madlavningen til ham, men jeg søger lidt lette og sunde retter, som jeg kan bruge i disse uger hvor trætheden er så uudholdelig. Det ville være rart at kunne sidde og spise sammen med familien igen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER