AgnetheV

Madmama - en BLOG OM BABY og BØRNEMAD: NYT #244

244 indlæg i dette emne

Så fik MadMama sit første gæsteindlæg - Troldemor er gæsteforfatter og tak fordi du ville lade mig dele din gode erfaring med mine læsere :loveshower

Læs med her: Troldemors Mikrogrød

Hvor er det blevet godt Agnethe..... Det er skønt at kunne give noget erfaring videre :loveshower

Tak for de fine ord :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen det er helt i orden søde :D

Bær og små bløde frugtstykker gives, når baby kan tygge maden. Frugt er godt at give sammen med grød og som afslutning på et måltid. Ideer til frugt er æble, pære, banan, fersken, melon, blomme, jordbær, hindbær, kirsebær, stikkelsbær, solbær, brombær, kiwi, abrikos og ananas.

Så du kan trygt stikke baby et stykke ananas at gnave i, bare vær opmærksom på hvordan han reagere - det kan nemlig også fremkalde allergiske reaktioner ligesom kiwi kan... God fornøjelse og fortæl endelig hvordan det går :D

Jamen det gik helt fint :)

Han fik et stykke i hånden og tog det straks op til munden (som han jo gør med alting). Men han så altså noget sjov ud i hovedet, da han opdagede den lidt sure smag :D

Det forhindrede ham dog ikke i at tage stykket i munden og gumle lidt på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det blevet godt Agnethe..... Det er skønt at kunne give noget erfaring videre :loveshower

Tak for de fine ord :blush

Tusind tak og det var da så lidt :) Jeg tror helt bestemt det bliver et hit :D

Jamen det gik helt fint :)

Han fik et stykke i hånden og tog det straks op til munden (som han jo gør med alting). Men han så altså noget sjov ud i hovedet, da han opdagede den lidt sure smag :D

Det forhindrede ham dog ikke i at tage stykket i munden og gumle lidt på det :)

Fantastisk! Det er jo en rigtig god reaktion på noget nyt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tusind tusind tak til troldemor for de gode mikroovn opskrifter. :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lavede opskriften på dine pandekager og så bare revet æble istedet for æblemos

og det var et sikker hit :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en super god blog du har fået stablet på benene der :respekt den vil jeg helt sikkert søge inspiration i, når det bliver aktuelt :super

Jeg lagde dog lige mærke til, at du nævnte isterningebakker som mulig opbevaring af mos i fryseren og vil bare fortælle at det frarådes, at man bruger isterningebakker til andet end vand, da noget der er varmt, surt eller fedtholdigt kan risikere at påvirke plastikken, så der frigives skadelige stoffer som eksempelvis phtalater til indholdet..

Det er i den bedste mening, at jeg lige påpeger det, da det self er op til den enkelte at vælge om det betyder noget, men hvis man ikke kender til risikoen er det svært at vælge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tusind tak til troldemor for de gode mikroovn opskrifter. :-D

Jamen det var så lidt :D Synes bare det var SÅ godt, at jeg slet ikke kunne lade være med at spørge om jeg måtte dele :biglove

Lavede opskriften på dine pandekager og så bare revet æble istedet for æblemos

og det var et sikker hit :)

Fantastisk, det er bare SÅ godt at høre! :loveshower

Det er en super god blog du har fået stablet på benene der :respekt den vil jeg helt sikkert søge inspiration i, når det bliver aktuelt :super

Jeg lagde dog lige mærke til, at du nævnte isterningebakker som mulig opbevaring af mos i fryseren og vil bare fortælle at det frarådes, at man bruger isterningebakker til andet end vand, da noget der er varmt, surt eller fedtholdigt kan risikere at påvirke plastikken, så der frigives skadelige stoffer som eksempelvis phtalater til indholdet..

Det er i den bedste mening, at jeg lige påpeger det, da det self er op til den enkelte at vælge om det betyder noget, men hvis man ikke kender til risikoen er det svært at vælge :)

Tusind tak for de søde ord og tak fordi du lige påpeger dette - jeg har nemlig kun læst alle steder, at det godt kan bruges, men advarslen skal selvfølgelig også stå der, så man på den baggrund kan træffe et informeret valg. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede majsgrød med hjemmelavet æble mos og tobias spiste som en vanvittig.. Er meget positiv overrasket...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det er en super god blog du har fået stablet på benene der :respekt den vil jeg helt sikkert søge inspiration i, når det bliver aktuelt :super

Jeg lagde dog lige mærke til, at du nævnte isterningebakker som mulig opbevaring af mos i fryseren og vil bare fortælle at det frarådes, at man bruger isterningebakker til andet end vand, da noget der er varmt, surt eller fedtholdigt kan risikere at påvirke plastikken, så der frigives skadelige stoffer som eksempelvis phtalater til indholdet..

Det er i den bedste mening, at jeg lige påpeger det, da det self er op til den enkelte at vælge om det betyder noget, men hvis man ikke kender til risikoen er det svært at vælge :)

Tusind tak for de søde ord og tak fordi du lige påpeger dette - jeg har nemlig kun læst alle steder, at det godt kan bruges, men advarslen skal selvfølgelig også stå der, så man på den baggrund kan træffe et informeret valg. :balloons

Jeg mener altså at man kan købe nogle særlige bakker, som gerne må bruges til madvarer :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede majsgrød med hjemmelavet æble mos og tobias spiste som en vanvittig.. Er meget positiv overrasket...

Hvor er det bare dejligt at høre! Fantastisk med sådan en succes :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener altså at man kan købe nogle særlige bakker, som gerne må bruges til madvarer :unsure

Det kan du også - nu har jeg bare modificeret anbefalingen på bloggen til at man selv skal holde øje med om de er lavet til at man også kan fryse fødevarer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare dejligt at høre! Fantastisk med sådan en succes :loveshower

Ja det er helt vildt fedt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har nok skrevet det et sted, men hvor længe holder hjemmelavet frygtmos i køleskabet? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har nok skrevet det et sted, men hvor længe holder hjemmelavet frygtmos i køleskabet? :help

Max 3 dage - hvis det først begynder at blive tyndt og vandet, så er det ikke helt godt længere... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette er måske et dumt spm men læste et sted at der skulle være kartoffel i mos hver aften er det rigtigt? Synes det lyder underligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette er måske et dumt spm men læste et sted at der skulle være kartoffel i mos hver aften er det rigtigt? Synes det lyder underligt

Der findes absolut ingen dumme spørgsmål :D

Mange sundhedsplejersker synes det er en god idé at have en grundmos fx kartoffel og så efterhånden prøve at tilsætte den nye grøntsag (pastinak, blomkål, broccoli eller gulerod er de første de må få) hertil. Det er egentlig helt op til dig selv, hvordan du prøve at introducere det, så længe der bare den rigtige mængde fedtstof og evt. MM eller MME i. Gør som du synes og som du er tryg ved, for er du tryg ved det, så bliver baby det også :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så bliver jeg ved med at gøre som jeg gør :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Har lige kigget på dine nye opskrifter :)

Theo har endnu ikke fået pasta. Han er 7,5 mdr., men jeg kan slet ikke forestille mig at han ville kunne spise en pastaskrue. Kan man evt. blende det sammen?

Han er nemlig stadig ikke så god til klumper (han har heller ingen tænder). Men vi øver lidt hver dag, så han kan blive bedre til det.

Jeg tør bare ikke at servere hele pastaskruer, når han kan finde på at kaste op af et mini stykke rugbrød :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige kigget på dine nye opskrifter :)

Theo har endnu ikke fået pasta. Han er 7,5 mdr., men jeg kan slet ikke forestille mig at han ville kunne spise en pastaskrue. Kan man evt. blende det sammen?

Han er nemlig stadig ikke så god til klumper (han har heller ingen tænder). Men vi øver lidt hver dag, så han kan blive bedre til det.

Jeg tør bare ikke at servere hele pastaskruer, når han kan finde på at kaste op af et mini stykke rugbrød :unsure

Du kan sagtens blende det, det er der ikke noget problem i, så kan du evt. blende det med en god pastasauce eller ostesauce og se hvordan det går. Forresten er gode ting at øve sig i at tygge kogte grøntsager. Hvis de er ordentlig kogte, kan de nemlig også opløses ved at han moser det med tungen op mod ganen :) Det er rigtig godt at i øver, men du vil også lægge mærke til, at når han er klar til at tygge selv, så begynder han at lave tyggebevægelser selv når han får grød og mos :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis Tobias skal smage frikadeller må han så få af de færdigstegte eller skal vi tage kød fra og koge til ham?Mener at have læst et sted at man kunne blende ris og pasta er det rigtigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis Tobias skal smage frikadeller må han så få af de færdigstegte eller skal vi tage kød fra og koge til ham?Mener at have læst et sted at man kunne blende ris og pasta er det rigtigt?

Jeg mener at du skal skære den stegte kant af frikadellerne. Så må han gerne få kødet indeni :)

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne blende det. Det har jeg selv tænkt mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens blende det, det er der ikke noget problem i, så kan du evt. blende det med en god pastasauce eller ostesauce og se hvordan det går. Forresten er gode ting at øve sig i at tygge kogte grøntsager. Hvis de er ordentlig kogte, kan de nemlig også opløses ved at han moser det med tungen op mod ganen :) Det er rigtig godt at i øver, men du vil også lægge mærke til, at når han er klar til at tygge selv, så begynder han at lave tyggebevægelser selv når han får grød og mos :loveshower

Tak for dit svar :)

Han er blevet meget glad for at sidde og gumle i en grøntsag. Så det er helt klart vejen frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER