Banshee

Har I bil, og hvorfor?

31 indlæg i dette emne

Vi har det sidste år haft bil.

Vi bruger den til en gang om måneden at handle stort ind i bilka, også kører vi ud til min kærestes forældre en gang i ugen (7-8 km hver vej).

Når vi skal til Århus og besøge mine forældre, låner vi altid hans forældres bil.

Vi bor i Odense C og bussen holder lige ude foran vores hoveddør(Det er løgn, der er faktisk 25 meter derhen). Vi bor 1,4 km fra banegården.

Vi cykler begge to på arbejde(aktivering)/i skole.

I dag har vi så fået at vide at vores "gamle m**spand", er ved at dø. Derfor har vi besluttet at vi simpelthen ikke gider have bil mere.. Sidste måned var vores benzin regning på 221 kr og i denne måned var den på hele 376 kr..

Men nu sidder jeg alligevel og bliver helt "magelig", og tænker.. Det er jo så dejlig praktisk at have bil!!!!

Så nu vil jeg høre - er der nogen af jer som lever uden bil? Og fungerer det fint nok? Hvad med når man har børn, er det helt forfærdeligt at være uden bil der? Ved godt det også spiller ind hvor man bor - men altså vi cykler ned og handle normalt (netto er under 1 km væk), og bussen går direkte ud til svigerfamilien.. Så det er kun til de andre ting jo.

Kunne I leve uden en bil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror, som du skriver, at det spille en stor rolle hvor man bor. Vi bor i Aarhus C og har ikke bil. Vi har faktisk heller ikke kørekort og jeg er vokset op uden en bil. Så vi mangler den ikke. Vi tager bussen på arbejde/studie og skal vi handle ind bærer vi bare vores varer hjem...

Et af de eneste tidspunkter, hvor jeg har manglet en bil (og et kørekort) var sidste år, hvor man bedstefar var syg og derfor ikke kunne køre til Aarhus. Ellers er det ikke noget vi mangler i vores hverdag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg tænker jo også at det må være forfærdeligt - at man ikke bare lige kan "køre hjem" i nødstilfælde.. Men heldigvis har mine svigerforældre to biler, så vi kan næsten altid låne en af dem..

Jeg er bare så bange for at komme til at savne den :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke se hvordan vi skulle klare os uden en bil..

Vi bor i en mindre landsby hvor der er ca 5000 indbyggere, så handlemuligheder ligger 5 km fra vores hus :) Hver morgen skal kører vi i bilen med vores datter i børnehave og efterfølgende arbejde..

Hvis vi skulle tage bussen vil vi komme for sent på arbejde, da bussen ikke kører på det tidspunkt vi skal hjemmefra.. Bussen kører kun en gang i timen, så her ville det ikke kunne lade sig gøre..

Så vi kunne ikke undvære bil...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand bruger sin bil dagligt i sit arbejde, så den kan han ikke undvære.

Jeg har langt til arbejde til et område som ligger næsten udenfor offentlig transport, så jeg kan heller ikke leve uden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 2 biler og kan ikke undvære nogen af dem!

Bor 5km fra nærmeste indkøbssted og bussen kører forbi her 2x i døgnet.. Morten har den ene på job, den anden er min og nødvedig for at jeg jo så kan komme rundt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig haft en bil og klarer mig fortrinligt uden. Vi bor vel omkring 3 km fra centrum så det nås nemt med cykel eller bus. Det kunne være lækkert at kunne drøne i Bilka og storhandle og høste gode tilbud, men besparelsen ved dette kunne vi nok alligevel ikke købe en bil for ;)

Min mand savner vist at have bil, men lever dog fint uden. Han cykler til arbejde, og i nødstilfælde kan vi låne en bil af hans far. :)

Vi har så ikke børn endnu, men jeg kan ikke se for mig, hvorfor en bil skulle være et must bare fordi vi fik børn. Min storebror har boet i samme område som mig med barn og ingen bil, og det gik helt fint. :) Han har dog købt bil nu hvor han har to børn og desuden er flyttet længere væk fra centrum.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 2 biler. Den ene er nok mest magelighed, for jeg KUNNE godt tage bussen til og fra stationen, men det vil dog give mig længere transporttid... Synes 1 time hver vej er rigeligt i forvejen. Alternativt kunne jeg cykle eller købe en scooter. Har ca. 7 bakkede kilometer til toget.

Vi bor i en lille by udenfor Roskilde. Der er indkøbsmuligheder en km. fra os og 500 m. til bussen, så vi KUNNE godt leve helt uden biler, men i hverdagen er det bare mest praktisk... Skal Daniel med det offentlige, vil det tage ham 1½ time hver vej, mod 45 min i bil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke bil. Vi bor på Amagerbro med Netto 25m væk, bussen der stopper (seriøst!) lige uden for hoveddøren samt 5 min gang til metro og Amagercentret der har stort set alle slags butikker. Vi cykler begge to på arbejde (har hhv. 3 og 5 km) og cykler generelt til det meste. Når vi har besøgt vores forældre i Jylland og på Fyn, har vi brugt DSB. Primært har vi savnet en bil, hvis vi har skulle købe nogen større ting (f.eks. møbler eller handle øl/vin til fest osv.), da vi skulle holde bryllup eller bare har været dovne, men man kan altså tage mange taxaer om året for de penge det koster at have bil ;)

Nu skal vi jo flytte til Virum om en måned (:yay) men vi har ingen planer om at skulle have bil med det samme - heller ikke selvom vi bliver forældre om 2-2½ måned. Vi kommer til at bo 700m fra Virum s-togs-station, så vi kan tage s-toget til centrum på ca. 20 min. Vi kommer helt sikkert til at skulle have bil på et tidspunkt, men der går nok mindst ½-1 år endnu. Alle de penge vi kan spare på at vente, vil falde på et tørt sted :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu er vores aftale:

Vi skrotter vores gamle skrotbunke (Hvis I kender nogen i Odense-Fyn området, som vil give mere end skrotpris for en bil med ½ år til syn, og som trænger til en kærlig hånd, siger I bare til ;) Vi har fået en mekaniker til at kigge på den, for cirka 3000kr i dele, kan man få den synet)

Vi køber INGEN bil nu

Vi køber en bil, hvis en af os får mere end 45 min med offentlig transport til arbejde OG hvis tiden i bil kan komme ned under 30 min. (Ingen grund til at have en bil hvis der alligevel altid er kø eller noget jo!)

Vi sparer de penge sammen, som vi bruger på bil nu. De bliver brugt til offentlig transport (De få gange det skal bruges). Resten ryger på en opsparing til en ny bil.

Hvis vi skal købe en bil, så SKAL det være en ORDENTLIG bil - vi skal altså muligvis låne penge til en bil. Vi gider ikke eje en skrotbunke IGEN. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bil :) I det daglige ville vi godt kunne undværre den - vi bor i Randers C og der kører bybusser hvert 15. minut 50 m. fra hvor vi bor i hverdagen og lørdag formiddag og 1 gang i timen om aftenen og lørdag eftermiddag/aften + søndag... Jeg arbejder som lærervikar på de forskellige skoler i kommunen og cykler som regel :) Min mand har et par hundrede meter til sit arbejde, når han arbejder i midtbyen og 6-7 km, når han arbejder i storcentret, men havde vi ikke bil, så havde han en god cykel i stedet for, eller måtte tage bussen :) Begge vores hold forældre bor 35-40 minutters kørsel væk - men busser dertil er egentlig ok til hverdag, hvis vi kan blive hentet på busstationen, men så er vi afhængige af vores forældre med bil... Der hvor vi IKKE kan undværre bil er hver 2. weekend og ferie, når vi har mandens børn, da det ville blive meget besværligt at skulle hente og aflevere børnene hos deres mor og vi ville skulle bruge 2 timer på trasport hver vej...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke bil og regner heller ikke med at skulle have det før om mange år.

Vi bor på Frederiksberg i KBH - en sidevej til Gl.Kongevej nede i sø-enden. Vi bor 10 minutters gang fra rådhuspladsen og kan generelt nå de fleste ender af byen med cykel på 20 min. Vi bor altså SUPER centralt og har 8 minutters gang til metro, der kører busser 50 m væk og ja, hvis cyklerne skulle strække kan vi også gå, hvis det skulle blive aktuelt.

Vi savner som sådan ikke en bil - jeg ville synes, det var super irriterende at skulle finde et sted at parkere hele tiden. Nogle gange hvis vi skal købe større ting, er det nødvendigt, men så plejer vi at låne én af vores forældre eller søskende. Vi skal på et tidspunkt flytte ud af vores lejlighed, når der kommer flere minimøffer til, men det er vist kun, hvis vi flytter uden for KBH, at vi køber bil, tror jeg.

Vi satser til gengæld på at købe en ladcykel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor også på Frederiksberg og kunne i princippet sagtens undvære vores bil. Men det har vi bestemt ikke lyst til ;)

Vi cykler i skole og bor tæt på mange indkøbsmuligheder, metro og bus.

Vi er rigtig glade for bilen og bruger den meget. På en eller anden måde lykkes det os altid at få fyldt bilen med en masse ting :rolleyes

VILLE IKKE undvære den, men KUNNE godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi er afhængig af at have bil, da vi bor i en mindre by, og det ville blive alt for dyrt og besværligt at skulle med bussen hver dag, for det ville kræve en 3-4 busskift og enormt tidspilde. Når jeg er på skole i silkeborg, så tager jeg bussen, men nu her i praktikken, da kører min mand og jeg sammen, så jeg kører ham på arbejde og videre derfra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bil, og det er så rart. Vi har undværet den før, men det var for besværligt så vi købte en igen :)

Vi bor ellers meget centralt i København, og jeg kan sagtens tage bussen som stopper stort set lige nede foran døren. Og kører hver 5. min. Plus fakta også lige ligger 1 min fra vores hoveddør.

Men min mand går i skole ca. 45 min. væk i bil, og han er absolut ikke et morgenmenneske, så han vil hellere sove lidt længere og så komme hurtigt i skole :whistling Det er fint med mig hihi.

Jeg kan godt lide at have bil, det er rart at kunne komme hurtigt frem og hjem igen. Så jeg vil absolut ikke undvære den igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor også på Frederiksberg og kunne i princippet sagtens undvære vores bil. Men det har vi bestemt ikke lyst til ;)

Vi cykler i skole og bor tæt på mange indkøbsmuligheder, metro og bus.

Vi er rigtig glade for bilen og bruger den meget. På en eller anden måde lykkes det os altid at få fyldt bilen med en masse ting :rolleyes

VILLE IKKE undvære den, men KUNNE godt ;)

Ja, men er det ikke også én af de ting, hvor man jo godt KUNNE, men når man først har prøvet det, er det bare sådan en ting, der er svær at vænne sig af med? tænker at det er lidt det samme med f.eks. opvaskemaskine. Vi har ikke én, men kunne helt sikkert godt vænne mig til det - hurtigt. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har egen bil, udoover familie/firmabilerne. Vi bor i en lille bjerglandsby i Italien. Da jeg flyttede herned, fandt jeg ret hurtigt ud af at jeg maatte have en bil. Jeg kunne nok godt have undvaeret, men det er simpelthen en del af min uafhaengighed. Nu er det vigtig for mig, fordi jeg netop er startet som selvstaendig og skal kunne komme rundt.

I love it!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har bil, eller min kæreste har. inden jeg mødte ham havde jeg kun min cykel og en knallert jeg brugte til at køre på arbejde (det lå omkring 14 km. væk).

jeg synes den er rar at ha, vi bor tæt på indkøb og vores skole/arbejde og stationen. men en del af vores familie bor for langt væk til at jeg vil ta offentlig transport, man kan godt men det vil ta meget længere tid.

og når vi får et barn engang vil det være mest praktisk, også under graviditet for jeg skal 45 min væk for at komme på sygehuset, og længere hvis det er med offentlig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker helt bestemt også at vi kun kan undvære vores - fordi vi så tit kan låne mine svigerforældres..

Vi har en aftale om at vi låner den en gang i måneden allerede, hvor vi kører til Århus og besøger min familie.. og er sikker på vi sagtens kunne låne den og køre i bilka en gang i måneden også :) Om ikke andet, ville svigermor elske at tage med :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har to biler, som vi ikke kan eller vil undvære. Mit job ligger 90 km fra hvor vi bor (nogenlunde samme afstand, når vi flytter).

Nu hvor vi flytter ud i en mindre landby kommer vi til at have længere til indkøbs-mulighederne. Der går en bus derude, men den går vist kun hver 2. time.

Vores forældrer bor alle sammen mere end 40 km væk og der gider vi heller ikke at være afhængig af det offentlige for at ku besøge dem. Det har vi prøvet.

Måske vi godt ku nøjes med en bil, men nej ikke med den afstand mit job har og med mine skiftende vagter, hvilket betyder jeg skal ha en bil til rådighed det meste af døgnet. Jeg nægter at bruge to timer hver vej ned til mit job, når det kan klares med en time hver vej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 2 biler, og kan ikke klare os uden. Eller måske, for på en måde, synes jeg at det er dumt at vi har 2, når jeg er dagplejemor. Min mand har fået nyt job, og vi skal se, om der kan undværes en bil. Men han er først hjemme kl. 17, og engang imellem er jeg heldig, at have "tidligt" fri, og lige kan nå at hente mine børn selv, og så er det rart med bilen. + hvis jeg skal foretage indkøb inden manden kommer hjem. Så egentligt er det nok luksus med 2 biler. Men før havde manden vagt hver 4 uge, og så ville vi bare være total låst fast i den uge, ungerne og mig. Der vidste vi heller aldrig hvornår han fik fri. Så vi skal lige se, hvordan det kommer til at gå. Men igen, hvis jeg bliver gravid igen, vil jeg gerne have mulighed for at kunne komme rundt. Her er der ikke særlig gode busmuligheder. <_< Bor i en lille landsby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har vores egen (min) - og så firmabilen (manden).

Vi bor på øst-fyn - i så stor en by at der er 2 større supermarkeder. Vi arbejder begge samme sted - 15 km. mod syd.

Men kan på INGEN Måde undvære nogen af vores biler.

1. Fordi vi møder forskellige tidspunkter (jeg har kun 25 timer om ugen pga mit helbred)

2. Min ryg mv. kan ikke holde til at sidde på en cykel

3. Manden HAR cyklet på arbejde en periode - men der findes IKKE noget lige stykke - og der er kæmpe bakker = det gad han i en uge.

4. Vi besøger vores venner i Nordjylland, Nordfyn, sjælland - min familie i sdr. jylland, bror i Tyskland mv. OFTE!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men er det ikke også én af de ting, hvor man jo godt KUNNE, men når man først har prøvet det, er det bare sådan en ting, der er svær at vænne sig af med? tænker at det er lidt det samme med f.eks. opvaskemaskine. Vi har ikke én, men kunne helt sikkert godt vænne mig til det - hurtigt. :D

Vi har faktisk haft en bil i et års tid, men solgte den for 1½ år siden, da vi ikke kunne forsvare økonomisk, at have en bil stående på gaden, der kostede os ca. 2.000 kr. om måneden som vi måske brugte 1-2 gange om måneden... De penge kunne bruges til så mange andre ting. Derudover, bor vi et sted hvor det er svært at finde en parkeringsplads og vi var bekymrede for vores lille bil (der faktisk fik stjålet hjulkapslerne 1 uge efter vi havde sat den til salg :prik).

Der er dog ingen tvivl om, at vi holdt meget af den lille bil, men vi lovede hinanden, at vi aldrig ville have bil igen mens vi boede her. Nu flytter vi jo så og får egen indkørsel, der er pludselig lidt længere til indkøbsmulighederne OG der kommer et barn... Sååååå... (Søren har faktisk her til aften, siddet og kigget på biler på nettet :whistling )

Jeg tror nu stadig lige der går ½-1 år endnu... Men vi HAR prøvet at have bil, så vi har mærket hvor lækkert det er. Det betyder dog ikke, at vi blev blinde for udgifter ift. anvendelse og jeg fortryder IKKE, at vi har været bilfri i 1½ år!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, lige nu savner jeg det altså heller ikke. Og ja , det er bare super dyrt, og hver aften omkring kl 17.30 kan man se alle bilerne ligge og cirkle rundt efter en parkeringsplads herude. Det kan jeg ikke se en mening i. Anders arbejder pt. i Allerød, men det er hurtigere for ham at tage s-toget.

Hahaha, fedt :) Men det ville også give bedre mening i Virum end på Amager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke bil nu, men i hverdagen ville det heller ikke kunne betale sig.

Jeg kan gå i skole på 10 minutter og kæresten kan på 5 minutter, vi bor lige ved siden af føtex, selvom det ikke er det billigeste.

Til centrum er der ca. 7 km, men cykler vi hellere ind end at tage bussen, og går også hurtigere.

Tilgengæld kunne det være rigtig rart når vi skulle besøge familien.

Min kæreste famlie bor på fyn så tager 4½ time med offentlig transport og i bil tager det omkring 3 timer, derudover har vi vores kat nu så hvis vi skal væk i længere tid skal hun med, og synes jeg er synd med toget.

Derudover bor min familie på sjælland og når vi skal to afsted ville det være billigere i bil end med tog selvom vi skal over broen eller med færge.

Glæder mig til sommer hvor vi får lov at låne min fars bil mere eller mindre permanent :) eftersom at han køber en ny, og jeg får lov at bruge den gamle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER