Solvej99

Er det ok at amme i det offentlige rum?

40 indlæg i dette emne

Illum har forbudt amning i deres café, hvilket har sat en vild ammedebat i gang. Læs her

Er det i orden at amme på caféer? Hvad synes I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ikke læst dit link. Jeg synes det helt OK at amme hvor man vil, men synes derimod også alle cafeer har deres ret til at forbyde det. Jeg ville ikke blive stødt af jeg ikke måtte amme der, bare finde et andet sted at spise/betale ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det er helt fint at amme de fleste steder... Ville nok sætte grænsen ved en fin restaurant, men cafeer og ex Jensens bøfhus kan jeg ikke se noget galt i..

Når det så er sagt synes jeg også godt at dem der ammer kan tage hensyn til andre, altså dække sig lidt til med en stofble eller noget, så folk ikke bliver tvunget til at se på store mælkebryster :hophop

Så altså nøgleordet må være gensidig respekt, så alle kan være her.

I den sag hvor det er blevet forbudt i Illum synes jeg godt de lige kunne skilte med det, da det før har været brugt af mange mødregrupper og kvinder på barsel.. Det er jo lidt svært at afbryde midt i det hele med en sulten unge og det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes at det er helt fint, men syntes også godt at man kan gøre det med måde...

Ingen grund til at vise det hele.

Der ud over syntes jeg at jeg læste et sted at Illum nu var igang med at lave en ammecafe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst dit link. Jeg synes det helt OK at amme hvor man vil, men synes derimod også alle cafeer har deres ret til at forbyde det. Jeg ville ikke blive stødt af jeg ikke måtte amme der, bare finde et andet sted at spise/betale ;)

:ditto 100% enig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er vanvittig dobbeltmoralsk at Illum nu opretter en amme café fordi de møder modstand blandt befolkningen - endnu et eksempel på at tiltag ikke tænkes igennem INDEN de gennemføres!

Selvfølgelig skal ammende mødre tage hensyn og så vidt muligt dække til.. Men der skal være plads til at give barnet mad!

Det lyder rundt omkring er det ikke en menneskeret at amme offentligt - MEN det er f*ndme en menneskeret at få mad, hvilket også gælder spædbørn!

- Og .. Prøv lige at forklare et spædbarn på 3mdr at 'Du skal lige vente til vi er ude af den her butik.. nej, lille skat, ikke græde.. Så får vi onde blikke oveni - af de samme mennesker som er dem der ikke vil have du får mad et offentligt sted, så du igen er rolig'.

Jeg har ammet på Jensens bøfhus, på en trappe bag en Lidl butik midt i Berlin, på en Starbucks Café, midt i en park .. Og jeg er sgu nok dén som er mest ukomfortabel med at sidde og blotte en SÅ privat del af min krop - Men min datter skal sg* ha' mad!

- Beklager 'bandeordene'.. debatten rører mig dybt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er vanvittig dobbeltmoralsk at Illum nu opretter en amme café fordi de møder modstand blandt befolkningen - endnu et eksempel på at tiltag ikke tænkes igennem INDEN de gennemføres!

Selvfølgelig skal ammende mødre tage hensyn og så vidt muligt dække til.. Men der skal være plads til at give barnet mad!

Det lyder rundt omkring er det ikke en menneskeret at amme offentligt - MEN det er f*ndme en menneskeret at få mad, hvilket også gælder spædbørn!

- Og .. Prøv lige at forklare et spædbarn på 3mdr at 'Du skal lige vente til vi er ude af den her butik.. nej, lille skat, ikke græde.. Så får vi onde blikke oveni - af de samme mennesker som er dem der ikke vil have du får mad et offentligt sted, så du igen er rolig'.

Jeg har ammet på Jensens bøfhus, på en trappe bag en Lidl butik midt i Berlin, på en Starbucks Café, midt i en park .. Og jeg er sgu nok dén som er mest ukomfortabel med at sidde og blotte en SÅ privat del af min krop - Men min datter skal sg* ha' mad!

- Beklager 'bandeordene'.. debatten rører mig dybt!

Jeg har personligt intet problem med at mødre ammer offentligt, men jeg synes faktisk ikke helt at den holder, den med at det er en menneskeret for barnet at få mad. Selvfølgelig er det en menneskeret for barnet at få mad, MEN det kunne jo også få MME eller få udmalket mælk på flaske. Og hvis moderen går op i at barnet SKAL have mad direkte af brystet, så har hun jo valget at blive hjemme.

Jeg siger ikke at det skal være forbudt at amme offentligt (i hvert fald ikke for min skyld) jeg siger bare at jeg bestemt ikke synes at Iullum og co fratager nogen deres menneskerettigheder. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes forresten heller ikke at det holder som argument når ammende mødre siger "Jeg synes faktisk også det er pinligt at sidde der til fuld skue" (eller hvilke ord, der nu bruges) for så anerkender de vel netop at det er noget meget intimt de viser frem, og NETOP derfor synes jeg at det skal respekteres at andre synes at det er for intimt til at de vil se...

Det er jo pinligt at se nogen føle sig pinlig... Hvis I kan følge mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har personligt intet problem med at mødre ammer offentligt, men jeg synes faktisk ikke helt at den holder, den med at det er en menneskeret for barnet at få mad. Selvfølgelig er det en menneskeret for barnet at få mad, MEN det kunne jo også få MME eller få udmalket mælk på flaske. Og hvis moderen går op i at barnet SKAL have mad direkte af brystet, så har hun jo valget at blive hjemme.

Jeg siger ikke at det skal være forbudt at amme offentligt (i hvert fald ikke for min skyld) jeg siger bare at jeg bestemt ikke synes at Iullum og co fratager nogen deres menneskerettigheder. :balloons

Det er præcis udtalelser som ovenstående, som trykker mig lidt Mette ;)

Jeg har et barn som ikke kan tåle MME og som ikke kan finde ud af at tage en flaske.. så jeg kan ikke 'bare' give hende mad på en anden måde.

- At blive hjemme? .. Så min sociale omgang, som er medvirkende til at jeg ikke går totalt barsels-kuk kan jeg bare pakke sammen.. Ahh..

Jeg har intet problem med at Illum siger 'I er ikke velkomne her'.. Fint så handler jeg bare et andet sted, men jeg har et problem med at man ikke gennemtænker beslutningerne INDEN man træffer dem (hvilket jo egentlig er en helt anden diskution) og ændrer vilkårerne for at 'please' modstandere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes forresten heller ikke at det holder som argument når ammende mødre siger "Jeg synes faktisk også det er pinligt at sidde der til fuld skue" (eller hvilke ord, der nu bruges) for så anerkender de vel netop at det er noget meget intimt de viser frem, og NETOP derfor synes jeg at det skal respekteres at andre synes at det er for intimt til at de vil se...

Det er jo pinligt at se nogen føle sig pinlig... Hvis I kan følge mig :)

Ja det er da intimt og personligt.. Men jeg vælger nu engang at tilsidesætte mine egne følelser for at mit barn kan få mad! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit barn ville heller ikke tage flaske, så havde ingen andre udvalg en babserne og synes det helt helt fair at der bliver forbudt at amme offentlige steder.. der er altså en cafe vi snakker om her og der er altså mange der ikke vil se på babser når de spiser, hvorfor skal de krænkes ? vi ammende kan vælge mellem så mange andre cafeer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har intet imod amning på offentlige steder, men kan godt forstå hvis nogen bliver stødt af et bart bryst, vi er jo alle forskellige :) Men jeg har tidligere set noget man bedst kan beskrive som et "ammeforklæde", hvor den ammende har et stykke firkantet stof der bindes på ryggen, så amningen kan foregå under stoffet. Super smart! Det dækker over den ene skulder (feks. højre) og går skårt nedad over brystet, under venstre arm og om på ryggen, hvor det bindes ved nakken.

Så er der da ingen der kan have noget imod det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har personligt intet problem med at mødre ammer offentligt, men jeg synes faktisk ikke helt at den holder, den med at det er en menneskeret for barnet at få mad. Selvfølgelig er det en menneskeret for barnet at få mad, MEN det kunne jo også få MME eller få udmalket mælk på flaske. Og hvis moderen går op i at barnet SKAL have mad direkte af brystet, så har hun jo valget at blive hjemme.

Jeg siger ikke at det skal være forbudt at amme offentligt (i hvert fald ikke for min skyld) jeg siger bare at jeg bestemt ikke synes at Iullum og co fratager nogen deres menneskerettigheder. :balloons

Nu har jeg også fulgt lidt med i debatten, og jeg har også hørt flere der siger, at man jo "bare" kan give flaske med enten mme eller malke ud. Det kan godt være man tror, at det kan man bare. Men som Glowin skriver, så er vi altså også bare mange, der ikke har den mulighed. Isabella kunne ikke tage flaske i meget lang tid. Da hun endelig lærte det, kunne jeg på ingen måde malke så meget ekstra ud, bare sådan lige.

Er I øvrigt helt enig med dig Glowin, bortset fra at det ikke rører mig så dybt. Handler sg bare et andet sted. Og ja, jeg synes også det virker som en forhastet regel, uden at man har tænkt tanken helt til ende ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er præcis udtalelser som ovenstående, som trykker mig lidt Mette ;)

Jeg har et barn som ikke kan tåle MME og som ikke kan finde ud af at tage en flaske.. så jeg kan ikke 'bare' give hende mad på en anden måde.

- At blive hjemme? .. Så min sociale omgang, som er medvirkende til at jeg ikke går totalt barsels-kuk kan jeg bare pakke sammen.. Ahh..

Jeg har intet problem med at Illum siger 'I er ikke velkomne her'.. Fint så handler jeg bare et andet sted, men jeg har et problem med at man ikke gennemtænker beslutningerne INDEN man træffer dem (hvilket jo egentlig er en helt anden diskution) og ændrer vilkårerne for at 'please' modstandere.

Det er jeg ked af, det var ikke min mening at trykke dig :kram2

Jeg vidste faktisk ikke at nogle børn ikke kunne tåle MME :blush Det kan jeg godt se gør det lidt sværere for dig, men jeg tænker samtidig lidt, at det jo ikke ændrer på at mange finder det blufærdighedskrænkende, og derfor synes jeg stadig det er helt ok at nogen forbyder det.

Og nu ved jeg ikke hvor almindeligt det er at børn ikke kan tåle MME og ikke kan tage en flaske, men - og jeg er ked af at sige det og mener det ikke personligt det er rent som "princip" - jeg synes jo egentlig at hvis man som enkeltperson har et særligt behov, så må man som enkeltperson gøre "det der skal til" istedet for at forvente at regler bliver lavet om. Altså med andre ord, hvis man som mor har et barn der absolut kun kan få mad via bryst, så må man holde sig fra de steder hvor man ikke må give mad sådan. Og hvis det betyder at man kun kan være hjemme (hvilket det jo heldigvis ikke gør, da der stadig ER steder hvor man gerne må amme offentligt), jamen så er det ens lod i livet at man må blive hjemme indtil barnet kan få mad på anden vis. Og jeg kan godt forstå at det er pissetræls og at man bliver skør i hovedet af det, men ammeforbud er jo ikke lavet for at genere ammende, men for at beskytte dem der ikke vil se på det... Jeg synes egentlig det er ganske fair :)

Jeg er forresten heller ikke enig i det med at "please" modtanderne, men jeg ser det heller ikke som om at der er modstandere. Jeg ser det "bare" som en butik, der har forsøgt at skabe optimale forhold for deres cafégæster, og da det gik op for dem at det trådte nogen over tæerne, så har de forsøgt at lave en løsning som alle kan være med på. Jeg har godt nok ikke fulgt Illums udtalelser, men umiddelbart er der ikke noget i den sag her der gør mig vred.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes det er ok at amme i offentligheden.. - jeg synes virkeligt nogle mennesker er for pernitten, ikke at kunne passe sit eget fordi en mor sidder og ammer og passer sit!

Ikke at moderen skal kunne sidde og dangere den med patterne fremme til fuld skue, alt med måde.. men altså, jeg kan virkeligt ikke tage mig af at hr. Fredriksen ikke kan spise sin mad, fordi jeg ammer.. så kan han lære at passe sit eget bord! - han ville brokke sig endbu mere, hvis jeg lod være med at amme, for så stikker lillepigen jo ud i gråd!

Men alt med måde.. man kan sagtens amme diskret, men de mennesker der bliver stødt af det, bare for at ha' noget at brokke sig over, dem kan jeg ikke tage mig af!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke nødvendigvis at folk bliver stødt af amning bare for at have noget at brokke sig over, og jeg kan godt forstå at de ikke kan "passe deres eget bord".

Hvis jeg var på café og manden ved nabobordet sad med p***en halvvejs ude af bukserne så ville jeg næppe kunne passe mit eget bord... Og i vores samfund har vi jo på en eller anden måde vedtaget at BÅDE tissemænd OG bryster er seksuelle objekter, begge dele skal dækkes til i svømmeren ;)

Og jeg kan godt se, at babyen (og måske også moderen) ikke ser brysterne som noget seksuelt men som en ren kilde til mad, men jeg kan bare OGSÅ godt forstå hvis alle andre stadig synes at det er et bryst = noget seksuelt eller i hvert fald noget man gemmer væk...

Jeg tror ikke engang nødvendigvis det handler om, at dem, der ikke ønsker at se på amning, er bange for at se bryster eller at de forbinder det med noget seksuelt. Jeg tror måske også det kunne handle om at de har et sted hvor de lige pludselig risikerer at få et fur, HVIS de kigger. Lidt ligesom hvis man ser en handicappet i bussen, og for alt i verden kigger den anden vej, for det skal da virkelig ikke hedde sig at man glor... Der kunne jeg godt forestille mig at mænd (og måske også kvinder) kunne være bange for at blive beskyldt for at glo. Så ingen amning = ingen frygt for beskyldninger. Bare en lille strøtanke. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er "okay" at amme offentligt, hvis forældre kan finde ud af at gøre det "privat"... Men mange hiver altså bare brysterne frem - mens de sidder midt i en cafe..

Og jeg kigger altså efter babyer, de er søde og dejlige og jeg har virkelig ofte oplever at der bare pludselig var et bryst fremme, fordi forældrene sidder jo bare og snakker og alt muligt og VUPS så er den der :whistling

Jeg synes det er PRIVAT og INTIMT at amme sit barn.. Og bare fordi man som mor har vænnet sig til at det er madpakker man render rundt med, så har alle andre ikke.

Et barn er fuldstændig ligeglad med hvor filan det får mad henne, så kan jeg ikke se det kan være et problem at låse sig ind fx på et offentligt toilet og gøre det. ELLER vende ryggen til folk, eller lige smide en stofble over brystet eller ja, der er altså mange muligheder hvor man ikke behøver vist andre folk sine bryster!!

Jeg synes det er lidt tåbeligt at forbbyde det.. INDEN man har lavet en ammecafe.. hehe..

Men synes ideen er rigtig god med en ammecafe - faktisk en fantastisk ide..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er "okay" at amme offentligt, hvis forældre kan finde ud af at gøre det "privat"... Men mange hiver altså bare brysterne frem - mens de sidder midt i en cafe..

Og jeg kigger altså efter babyer, de er søde og dejlige og jeg har virkelig ofte oplever at der bare pludselig var et bryst fremme, fordi forældrene sidder jo bare og snakker og alt muligt og VUPS så er den der :whistling

Jeg synes det er PRIVAT og INTIMT at amme sit barn.. Og bare fordi man som mor har vænnet sig til at det er madpakker man render rundt med, så har alle andre ikke.

Et barn er fuldstændig ligeglad med hvor filan det får mad henne, så kan jeg ikke se det kan være et problem at låse sig ind fx på et offentligt toilet og gøre det. ELLER vende ryggen til folk, eller lige smide en stofble over brystet eller ja, der er altså mange muligheder hvor man ikke behøver vist andre folk sine bryster!!

Jeg synes det er lidt tåbeligt at forbbyde det.. INDEN man har lavet en ammecafe.. hehe..

Men synes ideen er rigtig god med en ammecafe - faktisk en fantastisk ide..

Hehehe, god pointe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig kan det egentlig koges ned til følgene:

Der skal være plads til alle. Og hvis man må amme på alle caféer er der ikke plads til dem, der ikke kan holde ud at se på ammende. Ergo er det helt perfekt at der er forbud nogle steder og andre steder ikke. IMO. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig kan det egentlig koges ned til følgene:

Der skal være plads til alle. Og hvis man må amme på alle caféer er der ikke plads til dem, der ikke kan holde ud at se på ammende. Ergo er det helt perfekt at der er forbud nogle steder og andre steder ikke. IMO. :balloons

Helt enig.. Det er lidt ligesom emd rygning. Jeg har intet i mod folk der ryger - jeg gider bare ikke det skal være lige midt i min mad. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig.. Det er lidt ligesom emd rygning. Jeg har intet i mod folk der ryger - jeg gider bare ikke det skal være lige midt i min mad. :rolleyes

Det synes jeg så er noget ret andet, da jeg aldrig har hørt om folk der blev syge eller ligefrem døde af passiv amning. :lolhit Men det er jo en helt anden diskussion og jeg kan godt se din pointe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg så er noget ret andet, da jeg aldrig har hørt om folk der blev syge eller ligefrem døde af passiv amning. :lolhit Men det er jo en helt anden diskussion og jeg kan godt se din pointe :)

Til gengæld kan man sikkert finde en kvinde eller to, som har fået sin frokost så galt i halsen at hun var ved at blive kvalt, og en mand der gloede 4 sek. længere end konen synes var okay og inkasserede nogle kolde nætter i stuen ;) :lolhit

Ej, kan godt se det er noget andet - men bare princippet i at nogle ting handler ikke om man kan lide det eller ej, det handler om hvad der er okay at "pådutte andre".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har personligt intet imod at man ammer offenligt, jeg hadede det selv, men synes det er fint andre gør det og de fleste er diskrete med det.

Jeg synes dog også det er en café ejers ret at lave regler på sin egen café.

Jeg synes det er forkert at lave forbudet før der er et alternativ et sted som illum. Det er alt andet lige et stort sted, så der skal være et reelt alternativ.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt for at man skal kunne give sit spædbarn mad. Også selvom barnets sult melder sig i det offentlige rum.

Men det er under forudsætning af at moderen kan gøre det diskret. Man kommer rigtig langt med en stofble. Har selv ammet diskret med en sådan henover baby. Baby er ligeglad bare der er mad :)

Jeg har intet imod en mor der ammer og ser det som det mest naturlige i verden. Men jeg gider ikke konfronteres med moderens babser. Og da slet ikke hvis jeg er på café eller restaurant.

Men jeg kan altrså også godt forstå café-ejerne og restauratørerne. Der findes mødre der ikke kan/vil være diskrete og bare kaster babserne rundt i lokalet nærmest. Har hørt mange grelle historier. Også om mødre der mente babserne skulle lufttørre og derfor sad og flashede forlygterne.

Har endda også hørt historier om mødre der lige skiftede baby på BORDET mens andre omkring hende spiste. Og det er selvsamme bord som den næste kunde skal spise ved. Det er fandme klamt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har endda også hørt historier om mødre der lige skiftede baby på BORDET mens andre omkring hende spiste. Og det er selvsamme bord som den næste kunde skal spise ved. Det er fandme klamt.

:puke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER