babyboy

hvilken mos er et hit?

20 indlæg i dette emne

Hejsa ..

nu må min søn få mos .. men hvilken grøntsagsmos er bedst? Har lavet af kartofler, MM og lidt smør - fik at vide det sku laves sådan .. men det kan han ik rigtig li ... :-\

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her får Jamie Kartofler/gulerods mos, hvor jeg putter en teske olie i + Modermælk (som jeg har malket ud og puttet i fryseren). og han er vild med det.

har du prøvet med gulerødder i ? Det giver en lidt sødere smag.

Det er sådanset det vi har prøvet indtil videre, vi har kørt med kun det i en uge.

og så idag er vi begyndt på grød også. vi startede med hjl. majs grød med MME pulver og lidt saft fra en vandmelon (har ikke lige fået lavet frugt mos endnu).

Hvordan gør du det, når det skal moses ?

Jeg bruger en stavblender, så det blir helt glat. hvis der er klumper i, så er nogle børn ikke glade for at spise det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej har ik prøvet med gulerød i, men det må prøves .. bruger også stagblender, ellers tror jeg ik det gir stor lykke :-) ..

vi kører majsgrød herhjemme og det er godt .. ska man man prøve at variere lidt i grøden? Eller kører det samme hele tiden ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det bliver lidt mere sødt, hvis du kommer gulerødder i sammen med kartoffel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi haft kogt kartoffel/gulerod og ærter sammen og blendet og det var et hit.

Du kan også prøve med pastinak for variationens skyld.

Af frugtmos hitter æble/pære, pære/mango, æble/brombær...anything faktisk. Vi bruger det som topping ovenpå grød.

:mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella var rigtig glad for gulerødder, kartofler og ærter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia elsker hirsegrød, men kartoffelmos er også et hit her :) Sommetider moser jeg et stykke banan og blander op med hirsegrøden og DET elsker hun...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hannah kunne ikke fordrage når hendes kartoffelmos var blendet, så jeg lavede "rigtig" kartoffelmos med håndmixeren, blandet med gulerødder, broccoli, blomkål osv og det ville hun gerne have.. :) Det får en helt anden konsistens og nogle gange kan det godt være konsistensen de små ikke kan lide.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her får Jamie Kartofler/gulerods mos, hvor jeg putter en teske olie i + Modermælk (som jeg har malket ud og puttet i fryseren). og han er vild med det.

har du prøvet med gulerødder i ? Det giver en lidt sødere smag.

Det er sådanset det vi har prøvet indtil videre, vi har kørt med kun det i en uge.

og så idag er vi begyndt på grød også. vi startede med hjl. majs grød med MME pulver og lidt saft fra en vandmelon (har ikke lige fået lavet frugt mos endnu).

Hvordan gør du det, når det skal moses ?

Jeg bruger en stavblender, så det blir helt glat. hvis der er klumper i, så er nogle børn ikke glade for at spise det.

Nej har ik prøvet med gulerød i, men det må prøves .. bruger også stagblender, ellers tror jeg ik det gir stor lykke :-) ..

vi kører majsgrød herhjemme og det er godt .. ska man man prøve at variere lidt i grøden? Eller kører det samme hele tiden ..

Her har vi haft kogt kartoffel/gulerod og ærter sammen og blendet og det var et hit.

Du kan også prøve med pastinak for variationens skyld.

Af frugtmos hitter æble/pære, pære/mango, æble/brombær...anything faktisk. Vi bruger det som topping ovenpå grød.

:mam

Nu skriver i godt nok, at i blender jeres kartoffelmos, det fik jeg at vide, af min SP, at det var den eneste grøntsag jeg ikke måtte blende fordi det så blev til en meget klistret og gummiagtig masse, der bare ville sidde og køre op og ned i halsen på baby... Jeg ved selvfølgelig ikke om det er anderledes, når der kommer andre ting i sammen med, men tror nu nok jeg bruger håndmixeren... Glæder mig godt nok til at Elias skal til at prøve andet end majsgrød!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skriver i godt nok, at i blender jeres kartoffelmos, det fik jeg at vide, af min SP, at det var den eneste grøntsag jeg ikke måtte blende fordi det så blev til en meget klistret og gummiagtig masse, der bare ville sidde og køre op og ned i halsen på baby... Jeg ved selvfølgelig ikke om det er anderledes, når der kommer andre ting i sammen med, men tror nu nok jeg bruger håndmixeren... Glæder mig godt nok til at Elias skal til at prøve andet end majsgrød!

jeg spurgte min sp om det var ok at bruge stavblender og det sagde hun der var helt fint til at begynde med. når man putter fedstof og lift mælk i så er det ikk så klisteret.

jeg vil nok blende det indtil 6 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg spurgte min sp om det var ok at bruge stavblender og det sagde hun der var helt fint til at begynde med. når man putter fedstof og lift mælk i så er det ikk så klisteret.

jeg vil nok blende det indtil 6 måneder.

Okay... jamen det er da godt at de kan være SÅ uenige de SP'er ;) Men pyt, Elias er over 6 måneder nu, så det gør ingen forskel tror jeg... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine elskede:

Sweet potato, evt med gulerod

Gulerodsmos

Broccoli karteoffel

Græskar-kartoffel

pastinak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig i at kartofler bør piskes og IKKE blendes. Alt andet blendes fint.

Hjemmelavede favorit-frugt-mos til både store og små:

æble/Tranebær (Beregn ca 100g til 2kg æbler)

æble/dadel ( Beregn ca 4-6 stk til 2 Kg æbler)

æble/abrikos ( Beregn ca 5-8 stk til 2 kg æbler)

pære

blomme/fersken/dadel

Tørrede frugt er et hit til at søde grøden naturligt hvis frugten i sig selv er for syrlig.

Jeg klipper dadler og abrikoser i mindre stykker og koger med frugten. Til sidst stavblendes det hele grundigt og man får en dejlig sund og sød grød.

Sveskemos!!!!

Det er dælme et hit til at undgå hårde maver og til at få kartoffelmos til at glide ned med selvfølgelig;)

Kog 1 pose stenfri svesker med en smule vand i 30-40min mindst, og blend!

Lav gerne store portioner og frys ned i små poser ( LIDL har nogle 1 liters billige nogle). Inden sengetid tager du det antal poser op af fryseren du forventer at bruge den følgende dag, eller brug microovnen hvis det skal gå hurigere;)

Sund mos lavet, penge sparret og velbekomme;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er vi også kommet rigtig godt i gang med med mos og grød... Herhjemme hitter:

- Kartoffel/Gulerodsmos (med 1 tsk olie og sødmælk)

- Nektarin/Fersken/Hindbærmos

- Banan/Pære/Æble

- Majsgrød

- Risgrød med hjemmelavet frugtmos

Vi prøvede med Kartoffel/Ærtemos i går, men den skal han altså lige vænne sig til... Tror han synes den funky grønne farve er lidt afskrækkende :lolhit

I dag skal vi prøve at lave ny frugtmos til ham med nektarin, mango og æble - det skal nok blive spændende!

Ovenstående er hjemmelavet, men vi skulle jo også lige prøve de færdiglavede, da det er nemmere når vi skal på tur - her kan han godt lide:

Blandet frugtmos (øko)

Pære/banan/Æble (øko)

Fuldkornsgrød med frugt

Risgrød med pære/banan

Men jeg glæder mig ustyrligt til at han kan spise det vi får, for han er SÅ interesseret i vores mad, når han lige ser os spise det altså...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da pigerne var små og begyndte på at få kartoffelmos og evt. gulerødder i, der moste jeg det i starten igennem en lille si. Jeg undgik stavblenderen fordi det blev sært i konsistensen.

Vi startede i øvrigt med hjemmelavet majsgrød og risgrød inden vi introducerede kartoflerne.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er også kommet lidt videre med mosen :)

Sofia elsker stadig den hjemmelavede hirsegrød og den mætter hende så dejligt :) Men kartoffel/ærtemos er det bedste hun ved.. Jeg blender det dog, men det gør ikke så meget hvis bare der er andet i end kartofler.. Men hun kan også rigtig godt lide kartoffelmos med gulerødder..

Ellers så kan hun også rigtig godt lide pære/æble mos eller ferskenmos :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme hitter:

Kartoffelmos med gulerod

Kartoffelmos med gulerod & blomkål

Risgrød med jordbær mos

Risgrød med æble og pære mos

Det der ikke lige hittede særlig meget:

Var bare kartoffelmos - det var ad bad

Kartoffelmos med gulerod og broccoli - det kunne spises, men ikke ligeså hurtigt som de andre grøntsager :)

Og i dag skal vi prøve kartoffelmos med ærter.

og laver det alt sammen fra bunden selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan grøntsagsmos fryses ned?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan grøntsagsmos fryses ned?

Yep - det kan du sagtens :)Jeg har selv frosset både gulerodsmos og ærtemos i isterningebakker, så kan jeg bare lige poppe sådan en i den varme kartoffelmos og røre rundt, så hjælper det med at afkøle den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER