kriper

Rådighedsbeløb

36 indlæg i dette emne

Nu er økonomi jo en ret privat sag, men er der alligevel nogen der vil dele hvor stort jeres rådighedbeløb er? Altså det beløb der er tilbage til mad, frisør, tøj etc. efter faste udgifter er afholdt. Vi kigger på at købe hus og i den forbindelse vil vores rådighedsbeløb ændre sig ret meget - så jeg kunne godt tænke mig at "sense-checke" hvordan det ser ud for andre familier. Vi har idag 20000.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi har til mad tøj og fornøjelser, mellem 0 og 6000 kr. Vi overlever pt. på mandens overarbejde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har pt også et ret stort rådighedsbeløb - vi har lige fået det regnet ud af en bankrådgiver ifm overvejelser om huskøb og han fik det til ca. 22.000. Det er meget højt og slet ikke nødvendigt og vi bruger overskuddet til at afdrage på vores bankgæld, så vi står bedre når vi vil købe hus :)

De fleste banker sætter rådighedsbeløb på 5.000 pr. voksen og 2-2.500 pr. barn alt efter alder. Vores bankmand regnede på vores huskøb ud fra et rådighedsbeløb på 14.000 kr. da vi gerne vil have luft til lidt luksus og ferier :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, nu har vi jo ikke købt huset endnu - men det gør vi nok i næste uge! :glad

Vi skal i banken i eftermiddag og snakke lidt mere konkret - men efter første samtale tyder det på, at mens jeg er på barsel bliver vores rådighedsbeløb på ca 13.000 og når jeg begynder at arbejde igen, bliver det på 20.000. Det synes jeg er dejlig højt!! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har omkring 8500 og så kommer børnepengene oveni så det er omkring 11700 ;)

Vi bor i hus ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har omkring 15-16.000 kr. til mad, diesel og andre fornøjelser, børnepengene kommer oven i det beløb. Vi bor i hus, som vi købte for 8 år siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor i hus og har ca. 16.000 uden børnepenge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes godt nok I alle har mange penge til jer selv. Vi har nok et sted mellem godt 8.000 kr til mad, benzin, diesel (hvilket jeg bruger rigtig meget af), fornøjelser mv. Men derudover sætter vi 3.500 ind på vores opsparing. Så helt skidt er det nu ikke. Der er ingen af os der har super høje indkomster, men vi er glade for det vi laver og det er jo det vigtigste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes godt nok I alle har mange penge til jer selv. Vi har nok et sted mellem godt 8.000 kr til mad, benzin, diesel (hvilket jeg bruger rigtig meget af), fornøjelser mv. Men derudover sætter vi 3.500 ind på vores opsparing. Så helt skidt er det nu ikke. Der er ingen af os der har super høje indkomster, men vi er glade for det vi laver og det er jo det vigtigste.

Det er helt klart det vigtigste :)

Vi har valgt ikke at købe et dyrt hus, selvom vi sagtens kunne sidde i et, men vi vil hellere have et større rådighedsbeløb og tanken om at vi kan blive boene hvis en af os skulle miste vores job, synes jeg er betryggende..

Og jeg elsker vores hus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener vi har omkring 12-14.000 til 2 voksne og 2 weekend/feriebørn. Vi bor i hus og vælger at afdrage ret meget på vores gæld.

Vi får 1000 hver til tøj/fornøjelser, så går der 1500-2000 til benzin, 1000 til togkort og resten til mad og diverse. Vi bruger dog stort set aldrig vores rådighedsbeløb, så resten bliver brugt til opsparing eller endnu mere afdrag på gæld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et rådighedsbeløb på omkring 5000 kr til mig alene... Der er betalt benzin, så det er udelukkende til mad, fornøjelser osv :) Kun til mig.. Når jeg flytter sammen med kæresten, er vores rådighedsbeløb lidt mindre, men det er fordi jeg kommer på dagpenge.. Så der får vi cirka 6000kr til to personer.. Han er så på Su og jeg på dagpenge.. Når jeg kommer i job igen, stiger beløbet til 11000kr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ca 20.000 kr i rådighedsbeløb, vi bor i eget hus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg kan godt mærke, at vi er under uddannelse når jeg læser jeres rådighedsbeløb ;)

Vi har 2500 til mad og husvarer, og så hver sin økonomi til sjov og personlig pleje, og der har jeg så ca. 500-1000 pr måned. Brian har lidt mere, fordi han får lærlingeløn, mens jeg får su. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har vel i omegnen af 40.000 om måneden, men vi sætter 10-15.000 tilside hver måned fast og det vi så ikke bruger ryger typisk også i opsparingen, som iøvrigt ligger i aktier for en stor del...

Børnepenge kommer oveni.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et sted mellem 25-30.000 afhængig af om min mands arbejde, derudover kommer den årlige bonus, som rundt regnet er 7.000 ekstra i gennemsnit pr. måned. :)

Edit: Vi plejer at sætte halvdelen af det der er tilbage efter der er trukket til budgettet over på opsparingen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I må da have nogle seriøse jobs, med sådan nogle rådighedsbeløb :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har vel i omegnen af 40.000 om måneden, men vi sætter 10-15.000 tilside hver måned fast og det vi så ikke bruger ryger typisk også i opsparingen, som iøvrigt ligger i aktier for en stor del...

Børnepenge kommer oveni.

Shit din mand tjener godt nede i Frankrig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da fast nogen rådighedsbeløb i har! :huh

Vi har omkring 7000 om måneden til benzin og andre fornøjelser. Jeg er på SU og kæresten har en ganske alm. arbejde som ufaglært hos en større virksomhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi har 15000 men det er til mad fornøjelse altså altballe vores opsparinger er regnet med i de faste omk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Regnede lige efter og vores er faktisk omkring 26.000 når alle faste er betalt - så de 26.000 er til mad, tøj, sjov, opsparing etc for 3 personer. Vi har netop været i banken for at tale huskøb med dem. De ville ikke, lige umiddelbart, sige OK for et huslån med mindre det ville give os omkring 17-18000 i rådighedsbeløb. Deres argumentation var, at det skyldtes den store nedgang i rådighedsbeløb det ville være for os. Det overrasker mig, når man kan se hvad mange andre familier har. Vi lever et "luksus-liv" idag hvor vi stort set bare køber det vi har lyst til - det siger sig selv, at man skal lave sin levestil om hvis man vil have hus og have. Jeg kan ikke forstå at banken i den grad leger "mor".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Regnede lige efter og vores er faktisk omkring 26.000 når alle faste er betalt - så de 26.000 er til mad, tøj, sjov, opsparing etc for 3 personer. Vi har netop været i banken for at tale huskøb med dem. De ville ikke, lige umiddelbart, sige OK for et huslån med mindre det ville give os omkring 17-18000 i rådighedsbeløb. Deres argumentation var, at det skyldtes den store nedgang i rådighedsbeløb det ville være for os. Det overrasker mig, når man kan se hvad mange andre familier har. Vi lever et "luksus-liv" idag hvor vi stort set bare køber det vi har lyst til - det siger sig selv, at man skal lave sin levestil om hvis man vil have hus og have. Jeg kan ikke forstå at banken i den grad leger "mor".

Jeg kan faktisk rigtig godt forstå dem, for det er en nedgang med 10000 dask pr mdr.

Og det er da helt ok de leger mor for det er jo deres penge som i skal låne ik?

Ikke for at gøre mig upopulær her hos dig men det er sådan jeg tænker, men i min verden kommer det jo så an på hvormeget i ligger til side hver mdr.

For hvis i kan ligge de ti store til side hver mdr i et halv år tid.

For det er nemt at spare en mdr men det bliver bare surt når det er i flere år når man køber hus.

Jeg kan personlig fortælle dig at vi så meget ned i mdr før vi købte hus og fuck mand det tog lige et halvt års tilvænding og et overtræt på kassekreditten før vi fik lært det. Men alt er ok nu så det gik. Men det er nok grunden til jeg tænker sådan for det er en meget stor omvæltning at få sit eget hus.

Men da vi købte havde vi også de 20 % så vil kun skulle sidde med realkreditten og det er jeg godt nok glad for den dag idag

Undskyld sidespringet i denne tråd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg synes vi havde et stort rådighedsbeløb nu?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg ved jo også godt hvorfor de leger "mor" - og ja, et eler andet sted forstår jeg det jo også godt. Jeg tror bare, at jeg har svært ved at acceptere at vi med vores indtægt har så svært ved at købe et hus - altså i de områder vi gerne vil bo. Men vi skulle have været noget tidligere på "ejer"-markedet. Det er første gang vi skal sælge købte i 2005) - det havde været bedre hvis vi havde solgt og tjent et par gange...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg ved jo også godt hvorfor de leger "mor" - og ja, et eler andet sted forstår jeg det jo også godt. Jeg tror bare, at jeg har svært ved at acceptere at vi med vores indtægt har så svært ved at købe et hus - altså i de områder vi gerne vil bo. Men vi skulle have været noget tidligere på "ejer"-markedet. Det er første gang vi skal sælge købte i 2005) - det havde været bedre hvis vi havde solgt og tjent et par gange...

Jeg kan også sagtens forstå dem. Det skal man blot have set et afsnit af luksusfælden for ;) Det er jo også ofte folk med gode indtægter, men som simpelthen har svært ved at vænne sig til ikke at købe alt hvad de ser.

Banken vil jo blot sikre sig, at I ikke også ender i en sådan situation. De kan jo kun tage udgangspunkt i den måde I har levet på indtil videre, og har det været at I har brugt 25.000 hver måned de sidste par år, så kræver det altså noget at vænne sig af med! Prøv de næste 6 måneder at spare 10.000 op hver måned, og vis at I uden problemer kan leve for de penge. Og så får I også som bonus 60.000 ekstra I kan betale med det samme på huset :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har 22000 til sammen i rådighedsbeløb, 7000 bliver sat ind på en anden konto, som går til huset eller hvad vi lige står og mangler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER