Ikendermigikke

At købe hus.

256 indlæg i dette emne

Hej.

Jeg har været herinde og lurer i noget tid, under et andet navn - men vil for nu gå under dette dække. :)

Min mand og jeg står og skal købe hus.

Vi har over årene stiftet noget gæld som satte os i RKI, men vi har knoklet hårdt og min mand er for nyligt kommer ud af RKI, og jeg føler efter til den 1. august :)

 

Vi har i en lille måneds tid kigget på vores økonomi, fået lavet nyt budget og stablet møder med forskellige banker.

Vi har lavet kriterie-lister for HVAD vi søger i et hus og så har vi kigget hos diverse ejendomsmæglere..

Der har været MANGE kandidater inde over. Vi har kigget på mange huse - på computeren.

 

I dag var vi ude og kigge på et PERFEKT hus.

Det er nærmest skæbnen som ønsker at dette skal ske, for det ligger lige overfor min bedste venindes hus.

Det har pladsen og det er det nyeste hus vi har set på indtil videre.

Det er et arkitekt tegnet hus fra 1970'erne og så har det ellers stået stille siden da :P

Indvendigt er det GAMMELT, men det har sin charme og huset er den PERFEKTE skal.

 

Den har 1 K3'er som ikke er betydelig, og så har den skønhedsfejl, men ellers? WOW...

Vi er SÅ forelskede og vi føler egentligt ikke at der er behov for at kigge andre steder.. :unsure

Vi kan se os blive gamle i det hus - se vores børn der.. :wub

 

Der er dog et problem..

Der er nogle rum som er vurderet som "ikke bebolige" fordi de går over den procentgrænse af beboelse på som er tilladt på grunden (sagde ejendomsmægleren) - det er nogle SINDSYGT gode rum, og hvad vi kan regne os frem til - så kan de altså sagtens blive godkendt.. I så fald så overvejer vi at jævne garagen og få en carport istedet :unsure

 

Men vil det have indflydelse? 

 

Huset har stået til salg i over 700 dage og endda før det, da familien til ejeren af huset (det har kun haft 1 ejer :yay ) skulle finde ud af om de ville have det eller ej.. Det ville de så ikke, så det blev sat til salg.

Huset er som sagt PERFEKT. Der skal ikke skiftes hverken tag eller vinduer de første 10 år - måske skal der efter isoleres lidt, og ellers er resten bare "make-up" - renovering af køkken, fjerne gulvtæpper osv.

 

PERFEKT! Der er SÅ meget OS i det hus, og vi er totalt forelskede - MEN vi skal have en masse mennesker ind over.

Min mand har en kammerat som er tømrer og bygningskonstruktør - samt vi skal have en advokat ind over, bankrådgiver osv.

 

Vi har brugt lang tid på at læse på lektien. Læse tilstandsrapporter, læse op på diverse ting som lån osv.

Men det kommunale i det - som dette "problem" jo er, synes jeg er svært at finde noget ordentligt om. :unsure 

 

Jeg vil helst ikke sende links til huset, da jeg ikke vil have konkurrenter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommunale i det?

Nu skriver du RKI. Har I så penge til udbetaling eller hvordan?

Men det lyder da spændende. Det er en kæmpe mundfuld at købe hus, men det er også super spændende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommunale i det?

Nu skriver du RKI. Har I så penge til udbetaling eller hvordan?

Men det lyder da spændende. Det er en kæmpe mundfuld at købe hus, men det er også super spændende.

Man skal jo melde diverse ændringer på grunden, til kommunen.

Kommunen har i sin tid, så ikke godkendt de hamrende gode rum - fordi de netop overskred grænsen for hvad der må være af boligareal på en grund (sådan som jeg har forstået det). For at få en godkendelse til beboelse af rummene, så skal man vist nok, søge tilladelse igennem kommunen.

MEN der er jo også noget med, at hvis det IKKE er et beboelsesrum - altså, som badeværelse, garage, kontor, hobbyrum, opbevaring.. Så er det vist noget med at man GERNE må bruge det? :unsure

Jeg er ikke helst ikke og jeg synes nogen siger det ene og andre det andet... 

Så jeg får ikke rigtigt mit svar fra internettet...

 

Jeg er i RKI, men kommer ud af det nu her..

Pengene til udbetaling? Hvad mener du med det? :)

 

Der er MEGET man skal tage forbehold til - hold da op.. Jeg er blevet helt ør i hovedet, af at læse så meget op på det :P

Men det ER nemlig spændende..

 

Ville du anbefale at vi kiggede videre? 

For vi har kigget på internettet, men vi har ikke været ude før i dag. 

Gør det en STOR forskel at opleve huset, fremfor at se det på billeder? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er du bange for har indflydelse på hvad??? Ubeboelige rum vs at i står / har stået i RKI????

Lyder spændende! At købe hus er noget nær det vildeste udover at få børn, og hold nu magle det er dyrt - men super fedt og der er bare noget over at stå der første gang i et hus man ejer og kan gøre hvad man vil uden at spørge nogen (alt efter hvad man vil :-p)

Har i fået godkendelse af banken??? Det vil være mit allerbedste råd inden man gør ret meget... Få en bank med på ideen, og så snart et huskøb bliver seriøst, få fat i en boligrådgiver!!!

Men rigtig, rigtig spændende!

 

Det er de rum som er blevet vurderet til at være "ubeboelige" - hvilket de bare SLET ikke er. SÅ lækre rum altså :rolleyes

Om det har noget at sige - om vi får en kæmpe bøde eller i værste tilfælde får besked på at rive den del af huset ned - fordi det er ikke er medregnet som beboelse? :unsure

 

Tak for dine råd - jeg SUGER og søger ALLE råd jeg kan få :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal jo melde diverse ændringer på grunden, til kommunen.

Kommunen har i sin tid, så ikke godkendt de hamrende gode rum - fordi de netop overskred grænsen for hvad der må være af boligareal på en grund (sådan som jeg har forstået det). For at få en godkendelse til beboelse af rummene, så skal man vist nok, søge tilladelse igennem kommunen.

MEN der er jo også noget med, at hvis det IKKE er et beboelsesrum - altså, som badeværelse, garage, kontor, hobbyrum, opbevaring.. Så er det vist noget med at man GERNE må bruge det? :unsure

Jeg er ikke helst ikke og jeg synes nogen siger det ene og andre det andet...

Så jeg får ikke rigtigt mit svar fra internettet...

Jeg er i RKI, men kommer ud af det nu her..

Pengene til udbetaling? Hvad mener du med det? :)

Der er MEGET man skal tage forbehold til - hold da op.. Jeg er blevet helt ør i hovedet, af at læse så meget op på det :P

Men det ER nemlig spændende..

Ville du anbefale at vi kiggede videre?

For vi har kigget på internettet, men vi har ikke været ude før i dag.

Gør det en STOR forskel at opleve huset, fremfor at se det på billeder?

Ja altså udbetaling, de færreste vil låne en til et hus hvis ikke man selv har noget at smide i. Der er udgifter forbundet med et huskøb, så hvis man skal låne de fulde 20% af banken (de andre 80% hos kreditforening) plus til alle omkostningerne ved købet, så skylder man jo pludselig mere væk end huset er værd, og det vil banker meget sjældent være med til.

Alt det med godkendelse er nok noget jeg havde hyret en advokat til at belyse.

Billeder betyder noget nært ikke en skid. Det giver ikke en den reelle følelse.

Da vi købte havde vi nogle meget specifikke krav til boligen og beliggenheden, derfor kiggede vi ikke på andre end det vi købte. Men det var det rigtige for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder meget mystisk at der er bygget noget af huset der ikke er godkendt? Ofte vil en kælder ikke være godkendt til beboelse, men almindelige rum i stueplan har jeg godt nok ikke hørt om før? Men jeg er selvfølgelig heller ikke ejendomsmægler... Jeg tænker det er rigtig vigtigt at I får en god advokat til at undersøge hvad der betyder for jer inden I køber huset.

Er det evt muligt at købe lidt af nabo-grunden, så grunden bliver stor nok til at hele huset kan blive godkendt?

Jeg vil sige der gør en STOR forskel at komme ud og kigge. Der der er perfekt i salgsopstillingen kan vise sig slet ikke at tale til en når man kommer og kigger og også lige omvendt.

Vi tog kun ud og kiggede på vores hus fordi vi var på rundtur og det lige passede med åbent hus mens vi var i området. Og vi var solgt da vi trådte ind ad døren. Havde der ikke været åbent hus, havde vi aldrig kigget på det.

Det er en rigtig god ide at have penge til udbetalingen. Der er sikkert også flere banker der kræver det. Sådan så man ikke skal låne hele købssummen, men kun en del af den.

Mener en veninde snakkede om, at det blev lovkrav fra 1. november at man skulle have til udbetalingen selv. Jeg har dog ikke undersøgt det nærmere.

Huskøb er super spændende, og en kæmpe beslutning! Held og lykke med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner intet om huskøb, men lige såvel som man kan få gyldne ører, så kan man vel få "gyldne øjne"? 

Altså, at man forelsker sig i noget, fordi man er forblændet og fikseret på det?

Lyder det tåbeligt? :unsure

 

Men hvad var jeres krav til hus, og hvad opfylder dette hus på listen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja altså udbetaling, de færreste vil låne en til et hus hvis ikke man selv har noget at smide i. Der er udgifter forbundet med et huskøb, så hvis man skal låne de fulde 20% af banken (de andre 80% hos kreditforening) plus til alle omkostningerne ved købet, så skylder man jo pludselig mere væk end huset er værd, og det vil banker meget sjældent være med til.

Alt det med godkendelse er nok noget jeg havde hyret en advokat til at belyse.

Billeder betyder noget nært ikke en skid. Det giver ikke en den reelle følelse.

Da vi købte havde vi nogle meget specifikke krav til boligen og beliggenheden, derfor kiggede vi ikke på andre end det vi købte. Men det var det rigtige for os.

Hmm.. Min mand har ellers gennemtjekket alt det "tænkelige" angående bank og kreditforeningen... :unsure

Men jeg giver det videre til ham! :) Tak!

I kiggede kun på det ene hus? Havde i set på andre via internettet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåeh!

Jamen sådan e spørgsmål kan en boligrådgiver bla svare på ;-)

I kan godt blive bedt om at pille hele skidtet ned igen hvis det ikke godkendes, i kan få bøder, og huset kan ikke sælges igen i fremtiden før det er 'ordnet' og godkendt... Så jeg ville absolut ikke gøre rum til beboelse uden godkendelse...

Hvad sådanne disponible rum kan / må bruges til kan internettet ikke give et korrekt svar på.

Hvis jeg var jer - ud fra den smule du har skrevet - så ville jeg først og fremmest sikre at i har en bank som vil finansiere... Før i har det, er alt andet ligegyldigt.

Dernæst, så skal i kontakte en boligrådgiver. Vores boligrådgiver tog ikke betaling for ex at svare på den slags generelle spørgsmål, men først når man 'hyrede' dem til at godkende en konkret handel. Men det er jo forskelligt fra firma til firma.

I kan ikke afklare om dette er huset for jer, for i kan få afklaring på de rum, lyder det til.

Personligt er jeg hamrende glad for at vi blev tvunget til at se mange huse før vi fandt HUSET fordi det tvang os til at stå og vurdere gode huse overfor hinanden i forhold til, hvad der var vigtigt for os. Det viste sig at være noget andet end det vi troede var vigtigt da vi så - og forelskede os - i det første hus.

Jeg er så glad for i dag at den handel faldt sammen! Og dette hus er bare det eneste rigtige til os og vires familie nu og på sigt :-)

Jeg har læst et sted, at man gerne må bruge "disponible rum" som hobby rum, ved du om det er sandt?

For vi skal ikke sove i rummene, men det ville agerer som play-room (spillerum med konsoller og fælles computere osv. ) og det andet som et slags studie til alle vores instrumenter. 

Det er vel hobbyrum? :unsure

Var i UDE og se på husene, eller browsede i igennem de forskellige sider? 

For vi har jo lavet nogle krav til vores hus, og vi har kigget på andre - på nettet, som bare slet ikke matcher dette her... På noget som helst plan :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Min mand har ellers gennemtjekket alt det "tænkelige" angående bank og kreditforeningen... :unsure

Men jeg giver det videre til ham! :) Tak!

I kiggede kun på det ene hus? Havde i set på andre via internettet?

Altså der vil jo være udgifter til banken, advokat, tinglysning, ejerskifteforsikring og sådan.

Men har i ikke snakket med jeres bank? Det er da det absolut vigtigste. De kender alle de tal. Kan regne budget ud hvor skatten passer i forhold til rentefradrag og sådan. Banken vil også typisk have et krav til et vist rådighedsbeløb, de vil i budgettet sætte penge af de alle de underlige små udgifter der er ved et hus, som man ikke kan tænke sig til selv m.v.

Man kan regne nok så meget selv, men der kommer med garanti en god klat både éngangs og faste udgifter, som I ikke havde regnet med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder meget mystisk at der er bygget noget af huset der ikke er godkendt? Ofte vil en kælder ikke være godkendt til beboelse, men almindelige rum i stueplan har jeg godt nok ikke hørt om før? Men jeg er selvfølgelig heller ikke ejendomsmægler... Jeg tænker det er rigtig vigtigt at I får en god advokat til at undersøge hvad der betyder for jer inden I køber huset.

Er det evt muligt at købe lidt af nabo-grunden, så grunden bliver stor nok til at hele huset kan blive godkendt?

Jeg vil sige der gør en STOR forskel at komme ud og kigge. Der der er perfekt i salgsopstillingen kan vise sig slet ikke at tale til en når man kommer og kigger og også lige omvendt.

Vi tog kun ud og kiggede på vores hus fordi vi var på rundtur og det lige passede med åbent hus mens vi var i området. Og vi var solgt da vi trådte ind ad døren. Havde der ikke været åbent hus, havde vi aldrig kigget på det.

Det er en rigtig god ide at have penge til udbetalingen. Der er sikkert også flere banker der kræver det. Sådan så man ikke skal låne hele købssummen, men kun en del af den.

Mener en veninde snakkede om, at det blev lovkrav fra 1. november at man skulle have til udbetalingen selv. Jeg har dog ikke undersøgt det nærmere.

Huskøb er super spændende, og en kæmpe beslutning! Held og lykke med det.

Det er et 2 plans hus :)

Det er 2 værelser på 1. salen som ikke er godkendt - 2 store og gode rum, som bare står og ikke bliver brugt..

Ham der boede der før havde tegnet og bygget huset.. Han kom på plejehjem og døde for noget tid siden, så han har selv stået for det - og måske er det derfor de to værelser ikke er godkendte? Måske er det noget med isoleringen? 

For hvad vi kunne regne ud, så overskrider beboelsen altså ikke de lovlige 30% men det ligger på grænsen på 27,5 eller deromkring - men ja..

 

Det eneste vi er bange for, er at vi vil få bøder i flæng fordi vi har 2 rum på 1. salen som kommunen mener overskrider grænsen for beboelse på grunden.

 

Det er ikke muligt at købe nabogrund, desværre :(

MEN det er muligt at jævne garagen - men jeg ved ærlig talt ikke om det er medregnet som beboelse? :unsure

 

Tak for din besvarelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skulle ikke selv have til udbetaling på vores hus, som vi købte i november '12 :)

Men det er vist ellers normen at man skal det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, fik ikke svaret på det hele. :p

Vi kiggede på hus første gang i 2011, hvor vi fik nej til at købe. Siden har vi kigget sådan in/off på nettet af ren og skær nysgerrighed.

Da vi fandt vores nuværende hus, havde vi egentlig ikke planer om at købe lige der. Men vi havde meget specifikke krav. I en bestemt by, et plan, to toilitter, ældre køkken og gerne under 1 mio. Det begrænsede mængden af huse en del, så da dette var nede i den rigtige pris slog vi til.

Men ingen købere er ens. Jeg ved at JustMe og familie ikke havde de samme krav som os fx og bl.a. har været mere large omkring beliggenheden, og så er der naturligt flere huse at kigge på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner intet om huskøb, men lige såvel som man kan få gyldne ører, så kan man vel få "gyldne øjne"? 

Altså, at man forelsker sig i noget, fordi man er forblændet og fikseret på det?

Lyder det tåbeligt? :unsure

 

Men hvad var jeres krav til hus, og hvad opfylder dette hus på listen?

 

Det lyder slet ikke tåbeligt :)

Lokationsmæssigt, der VINDER den.. Den opfylder alle kravene der.

 

Sådan set på huset, der opfylder den 4 ud af vores 5 kritiske punkter og udfylder 8 ud af de 9 vigtige punkter vi har skrevet ned.

Så huset passer stort set PERFEKT på vores liste.. 

Kravene er:

 

Lokation, kritisk: 

Nær institution/skole/indkøb

Mulighed for offentlig transport til byen indenfor rimelig tid

Maks 45 minutter til mands arbejde med bil

 

Lokation, vigtigt:

Nær natur

Tæt ved motorvej/motortrafikvej

 

Huset, kritisk:

Minimum 150 m2.

3 værelse + 1 kontor

Indflytningsklart

Lavt energiforbrug (D eller bedre) - jordvarme eller fjernvarme

God stand/tilstands rapport/minimal istandsættelse 

 

Huset, vigtigt:

Adgang til fibernet

God/rummelig have

God opdeling af plads

God opbygning af køkken

Badeværelse med badekar eller mulighed for det

Rum til øvelokale/studie

Carport/garage

Solceller eller mulighed for det

Godt tag - gerne mindre end 10 år gammelt

 

 

De grønne er de krav der går igennem.

De røde er der, hvor huset ikke lever op til det.

Indflytningsklart er det jo ikke, da der skal lidt renovering og "sminke" til. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru-Nielsen:

 

Vi skal snakke med banken om nogle uger - rådgiveren er på ferie <_<
Lige nu snakker vi med mandens kammerat og læser alle tingene igennem via nettet. 
Vi vil være så godt forberedt som vi overhovedet kan være, inden vi går ind til banken og "tigger" :P

Men da vi så salgsopstillingen for dette hus, var vi i starten MEGET ... NOPE! Det er IKKE os.

Men efter vi har bladret videre, tjekket tilstandsrapport, salgsopstilling osv. 

Så er vi bare faldet pladask, og vi blev skubbet det sidste, da vi så det i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og min mand pointerede lige at der KAN komme solceller på - såe... Kun 1 ting på listen som den ikke opfylder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men har I penge stående til selv at smide i? Nu skriver du jo også at det ikke er helt indflytningsklart og skal "sminkes"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men har I penge stående til selv at smide i? Nu skriver du jo også at det ikke er helt indflytningsklart og skal "sminkes"..

Det har vi ikke - og make-uppen kan SAGTENS vente til vi har sparet op.

det ville være super rart at det var "up-to-date", når vi flyttede ind, men ellers kan det sagtens vente :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har vi ikke - og make-uppen kan SAGTENS vente til vi har sparet op.

det ville være super rart at det var "up-to-date", når vi flyttede ind, men ellers kan det sagtens vente :)

Pyh, så kan det godt gå hen at blive svært for ikke at sige umuligt. Desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså... Det er en fin liste og det er vel bare at spørge rundt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyh, så kan det godt gå hen at blive svært for ikke at sige umuligt. Desværre.

Men altså... Det er en fin liste og det er vel bare at spørge rundt?

 

Måske er det umuligt, måske er det ikke?

Min mand siger at det er meget indkomst-bestemt om en bank vil låne eller ej :)

Der er ikke andet for, end at vi må spørge os frem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man behøver ikke have til udbetalingen for at kunne købe hus. Vi har intet til udbetaling og er godkendt af flere banker til at må købe hus i en ok prisklasse.. Og det er på trods af, at jeg er på SU, så vi har kun en lønindkomst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BTW vores krav til hus var:

- min 180 m2 (endt på pt 195 +40 der kan udnyttes lovligt)

- skulle være indflytningsklart udover maling

- skulle være i et roligt område uden meget trafikstøj

- ingen større byer

- min 2 børneværelser, helst 3 (endt med 2, men let at lave 3-4)

- tag og vinduer skal holde min 10 år (tag mindst 10 år endnu og vinduer fra 2007)

- Max 1 time fra mit arbejde, max 45 fra mandens

- budget Max 1,2 mill (endt på 1.065.000)

Det var ret ligegyldigt med byen, det skulle bare opfylde ovenstående og være i et område mellem Vejle, Jelling, give, brande, Ikast...

Så der var mange mulige huse, og vi fandt lynhurtigt ud af at billeder ikke siger noget reelt...

Og at det endte med at blive et krav at børnene kan gå eller cykle i Skole! Så vi er endt 700 m fra skolen, i en lille by på ca 2.000 indbyggere, ingen lyskryds, indkøb lokalt, i udkanten af et boligkvarter med udsigt til marker, ingen større veje i nærheden, men motorvej ca 15 km væk i alle retninger.

Ej hvor bliver jeg jaloux når jeg læser hvor meget man kan få for 1 mio. i Jylland :) Gid manden ikke arbejede i centrum af kbh :S 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor bliver jeg jaloux når jeg læser hvor meget man kan få for 1 mio. i Jylland :) Gid manden ikke arbejede i centrum af kbh :S

Ja her er dejligt :D Vi gav 850.000 for vores hus på 146 kvm. med fire værelser, stor stue, to fulde badeværelser, blind vej med sti til både skole og børnehave, begge i kun et par minutters gåafstand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er det umuligt, måske er det ikke?

Min mand siger at det er meget indkomst-bestemt om en bank vil låne eller ej :)

Der er ikke andet for, end at vi må spørge os frem.

Selvfølgelig skal I spørge. Ingen tvivl om det.

Jeg ved jo ikke hvor gode indkomster i begge har. Men med en så nærtstående historie med RKI for jer begge og ingen opsparing, så må jeg da nok indrømme, at jeg har svært ved at se jer som boligejere.

Men for jeres skyld, må vi da håbe at jeres bank jer anderledes på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER