Ikendermigikke

At købe hus.

256 indlæg i dette emne

Ej hvor bliver jeg jaloux når jeg læser hvor meget man kan få for 1 mio. i Jylland :) Gid manden ikke arbejede i centrum af kbh :S

:ditto

Jeg nåede både at tænke "man kan da ikke få er hus for 1 mio?!" Og "sikke en lille udbetaling, man skal lægge" :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvor bliver jeg jaloux når jeg læser hvor meget man kan få for 1 mio. i Jylland :) Gid manden ikke arbejede i centrum af kbh :S

Alt efter hvor i Jylland man vælger at købe, kan man få en masse for pengene. Siger hende der har købt en firlænget gård med masse af plads, marker og stort stuehus på 196kvadratmeter, hvor første salen ikke er udnyttet endnu. Til lidt under en mio.

Stuehuset var nyrenoveret, men da udebygnkngerne trænger til en hånd, var den aå billig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er det umuligt, måske er det ikke?

Min mand siger at det er meget indkomst-bestemt om en bank vil låne eller ej :)

Der er ikke andet for, end at vi må spørge os frem.

Vi skulle have et rådighedsbeløb på 10.000kr når alt var betalt til en familie på 3. Men der havde banken også lagt benzin, vedligehold og andre extra ting ind i vores budget i forhold til hvad vi selv havde tænkt på, Da vi sad derhjemme og regnede på det.

Billeder kan snyde både den ene og den anden vej. Billederne af gården vi endte med at købe, var ikke særlig gode da vi så på salgsopstillingen på nettet, men da vi kom ud og så stedet var vi bare solgte med det samme.

Mens den gård vi havde forelsket os i ud fra salgsopstillingen var noget være skidt og slet ikle noget for os overhovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, det ville være rigtig klogt for jer at forberede jer meget inden jeres første møde med banken. Jeg ville nok gribe det således an:

 

  • En konkret plan for, hvornår du er ude af RKI.(det lyder som om det allerede er på plads :-) )
  • Et meget detaljeret budget, for jeres økonomi EFTER huskøb og RKI baseret på jeres nuværende udgifter. Dvs. hvad bruger I af penge på faste udgifter, mad, diverse osv. nu + justeringer for ekstra omkostninger som husejere. Husk i den forbindelse ejendomsskatter, husforsikringer, renovation og andre ting, I jo ikke betaler i dag, fordi I bor til leje, og husk også, at I vil være nødt til at tage et ekstra lån til udbetalingen, som vil komme til at have karakter af et forbrugslån, som I naturligvis også skal afdrage. Afhængigt af husets stand bør I nok også sætte ca. 10.000 kr. om året af til vedligeholdelse af huset (alt lige fra skift af pærer, ruder der punkterer og maling af tagskeder til at køleskab eller vaskemaskine der står af i svinget)
  • Derefter en oversigt over, hvad der skal laves på huset og hvornår. Dvs. hvornår skal huset have et nyt tag, hvornår skal der nye vinduer i, hvad med varmekilde - er der f.eks. et oliefyr eller en varmepumpe som I skal påregne at erstatte inden for de næste 10-15 år og hvad vil det ca. koste. Jeg ville undlade at omtale udgifter til udskiftning af de ting, som du siger er "make-up". Et køkken i et ældre hus kan lynhurtigt gå hen og blive en meget bekostelig affære, og banken har nok ikke brug for at høre jer tale om flere lån lige med det samme ;)  Gå i banken med den indstilling at alt indvendigt er beboeligt og derfor ikke skal erstattes. Det samme i øvrigt med møbler, flytteomkostninger og alt andet. Sig at det klarer I selv/tager jeres gamle med osv. osv.
  • Sidst men ikke mindst - forbered jer på generel kritisk gennemgang af jeres økonomi og spørgsmål til jeres fremtidsudsigter (dem kan I næsten bedst selv vurdere ud fra jeres situation). Her tænker jeg på spørgsmål som f.eks.: Skal I have flere børn? (Børn trækker både nedgang i løn ved barsel, fast omkostningsstigning til institution, og en stigning i det krævede rådighedsbeløb). Hvad ved tilfælde af arbejdsløshed (har I en forsikring? Er jeres brancher lette at få job i?). Transport - er huset tættere på/længere fra job? Skal I have en bil eller en ekstra bil? Har I livsforsikringer på hinanden? Find selv på flere...

Det er ikke for at være party-pooper, men som et par andre herinde kommer ind på, så tror jeg også at det bliver ganske svært for jer, at få banken med på idéen, med mindre I har en indtægt, der giver jer et ret stort rådighedsbeløb. I skal f.eks. have en ret god forklaring på, hvorfor I er havnet i RKI.

 

Det er ikke umuligt at købe et hus uden en krone på lommen - det har vi også selv gjort :kiss  Men ud over udbetalinger og skemalagte rådighedsbeløb så kigger en ordentlig bank jo også på ens generelle situation. Vores situation var f.eks. at vi manglede en udbetaling fordi det havde kostet os små 500.000 kr. at sælge vores gamle hus (tab og dobbelt husleje), som vi havde betalt kontant et halvt år før. De 130.000 kr. som vi burde have haft til udbetalingen lykkedes det os i øvrigt at spare sammen i perioden mellem vi underskrev købskontrakten og vi overtog huset.

Udfordringen er jo nemlig (og det kom faktisk også bag på os!), at udbetalingen jo ikke går til at betale en del af huset - men faktisk bliver brændt af alene i omkostninger til handlen. Vi købte et hus for 2.450.000 kr. Lagde udbetaling på 130.000 kr. i løbet af handlen og betalte derudover ca. 50.000 kr. til advokater og ejerskifte- og husforsikringer og div. og alligevel endte vi med at skylde 2.040.000 kr i realkreditlån og 420,000 i banklån - altså mere end huset faktisk var værd! 

 

Jeg ville nok undlade at kigge på huse, før I har afklaret med banken, hvad der kan lade sig gøre. Man kan forelske sig voldsomt i et hus, og man kan blive så grusomt skuffet! Hvis banken er helt uimodtagelig overfor noget I mener lyder fornuftigt, så prøv en anden bank. Men lad være med at prøve at søge finansiering udenom banken. For det første så er renterne voldsomme sammenlignet med realkredit - for det andet så er der en grund til det hvis flere banker siger nej. Det er bedre at bo til leje med ro i sindet i noget middelmådigt, end at blive tvunget fra sit drømmehus efter mange søvnløse måneder og "frarøvet" alt man ejer og har i processen.

Håber ovenstående kan bruges til noget - og held og lykke med banken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og forresten - at noget ikke er indregnet som boligareal ville jeg ikke tænke så meget over ;-)

 

Som jeg læser det ud fra det du skriver (det skal selvfølgelig lige verificeres med teknisk forvaltning), så er det ikke fordi det er ulovligt opført - men blot fordi bebyggelses% på grunden er for stor (det kan sagtens regnes på andre måder end ud fra boligareal i en salgsannonce). Det betyder ikke at kommunen kommer imorgen og beder om at få det revet ned, der må jo være en eller anden form for tilladelse ellers ville de gamle ejere jo være kommet i problemer for længst - men blot at det ikke er registreret som beboelse. Hvad I bruger det til, behøver de jo ikke at vide ;-) Det er ikke engang sikkert at det er i jeres interesse at få det registreret som bolig m2, da det kan have en indflydelse på ejendomsskatten ;-)

 

F.eks. er der i vores lokalplan skrevet at vores beboelsesareal ikke må overstige 250 m2. - men at et udnyttet eller udnytteligt areal ovenpå op til 50 m2 carport/garage ikke tæller med. Eftersom vores garage kommer til at være bygget sammen med huset så får vi faktisk et ekstra "værelse" ovenpå garagen på ca. 35 m2, men det vil i så fald ikke tælle som beboelse (selvom vi da selvfølgelig kommer til at sætte en dør op ind til det det sekund vurderingsmanden er gået)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, det der huskøb halløj er vildt rodet.

Vi går også med tanker om det, og skal faktisk i banken og snakke med dem her D 21 august. Jeg er lige blevet færdig med uddannelse, men det ser ud til at det ikke er let at få job lige pt. Min kæreste er mekaniker og vi har et barn, men så hans datter i deleordning.... Så nu må vi se hvad de siger, det er første step i hvert fald for os :-) Bare at høre lidt om fremtidsudsigter, om banken har råd eller ideer til en plan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke læst alle besvarelserne, men det første jeg tænkte er, om I overhovedet har værer i banken og få regnet på hvad I må købe for (og om I overhovedet må købe?) For mig er det det eneste rigtige sted at starte, når man vil købe hus. Det er så ærgeligt, at forelske sig i noget, hvis man så ikke må købe.

Vi plejer ikke have så svært ved at få registreret arealer ved kommunen, så jeg ville da prøve at spørge ejendomsmægleren om deres kontakter dernede og om de kan være behjælpelige. Men hvis det ikke skal bruges til soverum, ja så er det ikke så vigtig om det er boligareal. Jeg ville blot sikre mig alle arealer går under bebygget areal...

Og PS, jeg er rimelig sikker på jeg har spottet dig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Det tror jeg også, at jeg har. Spottet dig altså

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Det tror jeg også, at jeg har. Spottet dig altså

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Me too :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Det tror jeg også, at jeg har. Spottet dig altså

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regnede selv på det til at starte på, og da vi kunne se at alt så fornuftigt ud (incl. rådighedsbeløb på omkring 15000), valgte vi at tage kontakt til banken, men vores rådgiver er på ferie. :-)

Vi faldte så over det hus her i mellemtiden, som vi jo så håber kan lade sig gøre ;-)

 

Mht. RKI, så er den sidste lille slat væk i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regnede selv på det til at starte på, og da vi kunne se at alt så fornuftigt ud (incl. rådighedsbeløb på omkring 15000), valgte vi at tage kontakt til banken, men vores rådgiver er på ferie. :-)

Vi faldte så over det hus her i mellemtiden, som vi jo så håber kan lade sig gøre ;-)

Mht. RKI, så er den sidste lille slat væk i morgen.

Hvad har i sådan helt konkret regnet på - du behøver ikke at skrive beløb, men mere om hvad i har med i budgettet? Det kan være at vi kan se om i mangler at medregne noget? :)

Så i har haft en aftale med banken fra starten, eller hvordan? :unsure

Og super at i er ude af rki - det betyder altså bare så meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad har i sådan helt konkret regnet på - du behøver ikke at skrive beløb, men mere om hvad i har med i budgettet? Det kan være at vi kan se om i mangler at medregne noget? :)

Så i har haft en aftale med banken fra starten, eller hvordan? :unsure

Og super at i er ude af rki - det betyder altså bare så meget :)

 

Sådan set det hele, lån, forsikringer, a-kasse bla bla bla; alt er tænkt med ;-)

 

Og ja, det startede ud med at vi snakkede om det måske var muligt, regnede lidt på det og tog så fat i banken da vi helt klart vil have det omkring vores egen rådgiver der kender os, i stedet for kun at "shoppe rundt".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan set det hele, lån, forsikringer, a-kasse bla bla bla; alt er tænkt med ;-)

Og ja, det startede ud med at vi snakkede om det måske var muligt, regnede lidt på det og tog så fat i banken da vi helt klart vil have det omkring vores egen rådgiver der kender os, i stedet for kun at "shoppe rundt".

Renovation, vedligeholdelse (vores bank kræver fx årligt der sættes 6000 kr af), ejendomsskat? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre også skriver - få ja'et først fra banken af, og et købsbevis (hvor meget huset må koste - altså hvad i har råd til at købe) før i kigger yderligere.

 

Min mand og jeg forelskede os i rigtig mange huse fra vi begyndte at være sammen til vi endelig fik lov til at købe, hvor vi bare så dem blive solgt en efter en, og skuffelsen var ikke lille for hver gang. 

 

Dét og så da vi havde fået ja'et fik vi fremvist 2 huse - begge to kunne jeg enlig godt se os i, men ingen af os er håndværkere og der var mange ting der skulle laves på begge huse, så vi var lidt vage ved det, som vi også fortalte ejendomsmægleren. Hun havde så et hus i byen der var nyopført, som enlig ikke som sådan stod til salg, men til leje, og der var en der stod på standby til at skrive under så vi skulle handle hurtigt hvis vi ville have det. Hun havde ikke nøglerne med til det så vi kunne kun se det gennem vinduerne. 

 

Det var så også det hus vi endte med at købe, ret forjaget for vi skulle jo nå at hapse det før den anden person lejede det. I bagklogskabens lys blev vi forblændet af at huset var nyt. I dag er der mange ting vi mangler - ekstra værelse, større grund, bedre kvalitet (det er nogle klamhuggere der har bygget huset). 

 

 

Mit råd er først og fremmest - få købsbeviset af banken. Dernæst kig på nogle flere huse. Det værste der kan ske er at i kan blive bekræftet i jeres valg af drømmehuset :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Renovation, vedligeholdelse (vores bank kræver fx årligt der sættes 6000 kr af), ejendomsskat? :)

Jeps  :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps :toot

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige; TAK for alle jeres råd og debat omkring dette her.

Alt hvad vi kan få med på vejen, er super!

 

Min mand er en stor søge-entusiast og han er lynende hurtig til at suge information - og han har søgt på alt hvad der har med huskøb at gøre.

Vores egen banks råd og artikler omkring det, andres...

Almindelige debat-emner på internettet, avis artikler, boliuses hjemmeside osv.

Han har læst voldsomt meget på lektien og læser forsat :)

 

Han har allerede lavet forbedret budget til vores økonomi NU, og hvordan det KAN se ud ved køb af huset.

Han har set på forskellige muligheder for at lette økonomien I huset - som solceller, efter-isolering osv. Ting som vil GAVNE i det lange løb.

Min mand har tjekket regler, og har tænkt i ALT. 

Alle de råd i er kommet med, har han også været inde og læse om - før jeg overhovedet oprettede tråden :) 

Så han er godt med og vi forbereder og undersøge indtil mødet med vores bankrådgiver - og så skal vi "bare" tale for vores syge moster.

 

Desuden, da han lavede aftalen med bankrådgiveren var hun ikke afvisende for snak om huskøb, hvilket hun nok ville være, hvis det overhovedet slet ikke kunne komme på tale :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I må gerne efterlade gæt på PM, med hvem i tror jeg er :P 

Hvis i tør, kan i også gøre det i tråden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gætter på skønne Taz!

Håber at det lykkedes for jer.

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gætter på skønne Taz!

Håber at det lykkedes for jer.

:goodluck

:Ditto :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gætter på skønne Taz!

Håber at det lykkedes for jer.

:goodluck

:ditto

Krydser fingre for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taz. Krydser for jer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taz.. Og huset var også nemt at finde på nettet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER