Barbamama

Forskel på 1. fødsel og 2. fødsel?

22 indlæg i dette emne

Har dem, der har født 2 gange, ikke lyst til at fortælle lidt om forskellen på de to fødsler? :)

Hvordan var det 2. gang? Hurtigere, langsommere, nemmere, sværere, mere smertefuldt, mindre smertefuldt, andet? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kort sagt: KÆMPE forskel! :O :)

Første fødsel var langsom, gjorde p*sseondt både undervejs og bagefter og drænede mig fuldstændig. Den tog omkring 28 timer i alt. Jeg gik i stå undervejs, fik taget vandet, fik vedrop og epidural, lattergas og bistik (don't EVER do bistik!). Jeg havde presseveer i knap 1,5 time før Filippa endelig kom ud. Jeg gik 13 dage over.

Anden fødsel tog reelt omkring 2,5 time men jeg plejer at sige 3,5 time. Det tæller fra jeg gik fra tredje gang akupunktur og denne gang også hindeløsning til Leonora var født. Så den kan opsummeres til hurtig, smertefuld, ekstrem intens og helt vild! Det gik jo så stærkt jeg fødte hjemme på stuegulvet ;) Tre presseveer og så var hun ude. Dette var 8 dage over tid.

Sammenfattende foretrækker jeg klart anden fødsel selvom det gik så hurtigt. Hellere det end smertehelvede i timevis og totalt smadret krop og psyke bagefter.

Detaljerede fødselsberetninger kan læses via link i min signatur hvis nogen har lyst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for interessant erfaring, tumlepigen :) Når det gik så hurtigt, nåede I så at få Fillippa passet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Længden på mine fødsler er ca. den samme 7 1/5 time, men forløbene vidt forskellige..
1. gang startede med veer stille og roligt, stort set åbnet da vi nåede på sygehuset, pressefase i 1 1/2 time (med vedrop fordi presseveerne ikke var ret gode) og han blev taget med sugekop..
2. gang startede med vandafgang, veer startede ca. 3 timer senere, pressetrang i venteværelset på sygehuset og han var ude en halv time efter vi var kommet på sygehuset, med 7 minutters pressefase :) Helt klart drømme fødslen, selvom det gjorde mega nas at udvide sig på så kort tid..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De eneste punkter mine to fødsler ligner hinanden på, er at de begge gange startede med, at vandet gik, og at jeg begge gange blødte for meget lige efter og skulle have udskrabning.

Den største forskel er, at ved første fødsel fik jeg AKS, hvor anden fødsel var helt ukompliceret (bortset fra blødning).

 

Anden fødsel var selvsagt MEGET nemmere, jeg havde helt kontrol over veerne med afspænding og vejrtrækning (stor tak til Smertefri Fødsel!), og det gik også hurtigere. Første fødsel tog 18 timer fra vandafgang til AKS. Ved anden fødsel fødte jeg ham selv 10 timer efter vandafgang. Meget mere effektive veer anden gang, i det hele taget meget federe oplevelse.

 

Og mælken kom 3 dage hurtigere anden gang, men det har jo nok mest at gøre med, at min krop ikke var blevet lige så stresset af fødslen, så den var mere klar til at producere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for interessant erfaring, tumlepigen :) Når det gik så hurtigt, nåede I så at få Fillippa passet?

Selv tak :)

Det gjorde vi akkurat. Far kørte Filippa fra bh til farmor og farfar og nåede hjem 20 min før Leonora blev født :O Så jeg var alene i udvudelsesfasen og det var ikke så sjovt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tak :)

Det gjorde vi akkurat. Far kørte Filippa fra bh til farmor og farfar og nåede hjem 20 min før Leonora blev født :O Så jeg var alene i udvudelsesfasen og det var ikke så sjovt.

Uf, det er lige sådan noget, jeg gruer for :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første tog 26 timer, anden tog 12 timer.

Anden gang vidste jeg hurtigere hvad der skete og hvordan jeg skulle forholde mig til veerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De eneste punkter mine to fødsler ligner hinanden på, er at de begge gange startede med, at vandet gik, og at jeg begge gange blødte for meget lige efter og skulle have udskrabning.

Den største forskel er, at ved første fødsel fik jeg AKS, hvor anden fødsel var helt ukompliceret (bortset fra blødning).

Anden fødsel var selvsagt MEGET nemmere, jeg havde helt kontrol over veerne med afspænding og vejrtrækning (stor tak til Smertefri Fødsel!), og det gik også hurtigere. Første fødsel tog 18 timer fra vandafgang til AKS. Ved anden fødsel fødte jeg ham selv 10 timer efter vandafgang. Meget mere effektive veer anden gang, i det hele taget meget federe oplevelse.

Og mælken kom 3 dage hurtigere anden gang, men det har jo nok mest at gøre med, at min krop ikke var blevet lige så stresset af fødslen, så den var mere klar til at producere :)

Lige din erfaring er jeg glad for at læse (og undskyld at jeg lige blander mig, BBM). Min fødsel var sket ikke så dramatisk som din første, men det er rart at høre at nummer to fødsel kan blive så anderledes. Håber jeg kan gøre dig kunsten efter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første tog 9 timer, udvidede mig helt sindsygt fra 2-8/9 cm på under 40 minutter, de måtte tage vandet, så hun kunne trænge helt ned og så gik der en time, så var Edith ude i et par presseveer.

Anden tog 15 timer, jeg udvidede mig ikke efter 7 cm. Albert kunne ikke trænge ned pga en stærk fosterhinden (eller noget i den stil) og jeg kunne ikke udvide mig mere, så de tog vandet.

På 7 minutter udvidede jeg mig de sidste 3 cm og han trængte helt ned i bækkenet (øh av! Og jeg kastede op og hyperventilerede og besvimede næsten). 16 minutter med presseveer og ud kom han.

Så det behøver åbenbart ikke gå hurtigere anden gang ;)

Første var en bedre oplevelse, fordi der skete noget hele tiden, med Albert udvidede jeg mig ikke fra kl 13-17.30, men havde stadig veerne og det var dybt frustrerende <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine to første fødsler var ret ens, forskellen bestod mest i at jeg anden gang var klar over det var (tidlige) veer da de startede og derfor kom afsted i god tid og kunne tage den med ro. Min første fødsel tog 3 timer 15 min fra de første veer, anden fødsel tog 2 timer 45 min fra de første veer. 

 

Man siger jo at hvis man har haft en lang fødsel første gang tager det typisk halvt så lang tid anden gang. Jeg var ret bange for at det skulle gå alt for hurtigt, efter en første fødsel som var lidt af en overraskelse (fordi det var før termin og gik så stærkt) men der hjælper det altså en del at man har en ide om hvad der skal ske og hvordan man reagerer i fødsels situationen. Mht forberedelsen på 2. fødsel kan jeg også anbefale at tale igennem med JM og få skrevet notater i journalen om hvad man føler er vigtigt ifht hvad man oplevede ved sidste fødsel. Det er en god tryghed at vide at fødselshjælperne ved hvad man ønsker hvis det pludselig går stærkt, som jeg ofte syns man hører om flergangs fødsler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stor forskel, men det ved du jo :P

Me. Er født 41+3 11 timer og 35 minutter efter vandafgang.

Mi. Alle troede han ville komme hurtigt pga. Den lange trussel om fødsel. Vandafgang fra kl.13.45 den 24/11, født 25/11 kl. 12.20 efter laaaaaangt smertefuldt forløb uden udvikling mellem kl. 20-05. Pludselig gik det stærkt fra kl. 11.50-12.20 :P Så 2. Fødsel var lang, de fandt det ret atypisk, når vi så for hele forløbet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine to fødsler mindede nok meget om hinanden, begge fødsler tog omkring 7,5 timer. Den største forskel var nok, at pressefasen varede 1,5 timer første gang imod "kun" 30 minutter her anden gang. Begge gange startede det meget roligt op, og så udvidede jeg mig de sidste cm i løbet af få minutter - og det gør bare pænt ondt! Selvom jeg havde oplevet dette før, kom det alligevel igen som en stor overraskelse, da det skete her anden gang for en uge siden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine to fødsler mindede nok meget om hinanden, begge fødsler tog omkring 7,5 timer. Den største forskel var nok, at pressefasen varede 1,5 timer første gang imod "kun" 30 minutter her anden gang. Begge gange startede det meget roligt op, og så udvidede jeg mig de sidste cm i løbet af få minutter - og det gør bare pænt ondt! Selvom jeg havde oplevet dette før, kom det alligevel igen som en stor overraskelse, da det skete her anden gang for en uge siden :)

Ej, har du født :yay Stort tillykke :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, har du født :yay Stort tillykke :kuller

Tusind tak!

Jeg fødte sidste mandag (39+4) kl. 03:29.

Det var god timing, min mor skulle egentlig først komme fra Tyskland på mandag, men ugen før havde jeg en mærkelig følelse, og så kom hun allerede lørdag aften. Vi nåede så at have en god søndag allesammen, før jeg fik veer kl. 20 søndag aften og min mor kunne blive hjemme hos vores store søn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak!

Jeg fødte sidste mandag (39+4) kl. 03:29.

Det var god timing, min mor skulle egentlig først komme fra Tyskland på mandag, men ugen før havde jeg en mærkelig følelse, og så kom hun allerede lørdag aften. Vi nåede så at have en god søndag allesammen, før jeg fik veer kl. 20 søndag aften og min mor kunne blive hjemme hos vores store søn.

Perfekt timing :yay Går det godt alt sammen?

Og sorry Mette - det er jo ikke lige det din tråd handler om ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perfekt timing :yay Går det godt alt sammen?

Og sorry Mette - det er jo ikke lige det din tråd handler om ;)

Ja tak, jeg svarer lige i din mortråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. gang 40+6

2. Gang 40+2

1. Gang start drilleveer om formiddagen

2. Gang, vandafgang om natten, ve stimulerende kl 14.

1. Gang - 3-4 cm åben kl 14

2. Gang 3cm åben kl 14.

1. gang presseveer i 10 min

2. Gang presseveer i 15 min (hun sad fast med skuldrene)

1. Gang født kl 17.44

2. Gang født kl 17.38

1. Gang få overfladiske sting

2. Gang få overfladiske sting

:)

1. Gang: pige 3815, 52 cm

2. Gang: pige 3885, 53 cm

Så her har det været praktisk talt identisk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon:

Vandafgang ca. Kl. 23

Født (i modtagelsen uden smertelindring eller klyx) kl. 11.10

2. Grads bristning

Næsten ingen efterveer

Mælk på 2. Dagen

Gener efter syning et par uger

Kun let blødning

God og hurtig fødsel, veerne kunne jeg arbejde med så troede ikke på at jeg var 9 cm åben, da vi ankom til hospitalet....

Tobias (& Mads):

Vandafgang ca 15.30

Tobias født uden smertelindring eller klyx 17.50 ( Ville ønske at jeg havde nået det sidste, da trykket bagtil gjorde mest ondt)

(Mads, blev hjulpet ud af fødselslæge = 2. Gradsbristning)

Mange efterveer

Mælk på 2. Dagen

Gener efter syning et par dage.

Kun let blødning

Så meget hurtig 2. fødsel her. Jacob var lige ved ikke at nå fødegangen i tide. Jeg syntes også veerne var hårdere hurtigere, men ved nu det var fordi det var de sidste udvidelsesveer....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første fødsel:

tog næsten 24 timer fra første ve og formodet brist på fosterhinden, så der var kommet en skylle vand. Fik taget vandet for at speede lidt op på fødslen. Fik vestimulerende drop. Fik akupunktur som smertelindring, karbad og varmepude. Havde presseveer i næsten to timer. Måtte virkelig presse til for at få hende ud, ellers ville hun være blevet taget med kop. Fik 3 sting for en lille bristning. Var på fødegangen i næsten 13 timer inden jeg fødte. Vat 3-4 cm åben da jeg kom ind på fødegangen. Fik veer 40+5 fødte 40+6. Mælken løb til 5 døgn efter fødslen.

 

 

Anden fødsel:

Ved ikke præcis hvornår mine veer startede den

Første ve jeg registrerede var omkring kl. 6 men sov virkelig dårligt om natten måske pga af småveer som jeg ikke rigtig var bevidst om :unsure Var på fødegangen kl. 11.30 ca. Var da 8-9 cm åben. Omkring kl. 12 følte jeg at jeg skulle tisse men der var vandet der gik. Fik presseveer kort tid efter. Måtte kæmpe for ikke at presse for meget med pga. "Skånsom forløsning" hvor livmoderen selv skal presse barnet ud. Pustede og gispede mig igennem presseveerne for at presse så lidt som muligt. Havde gode lange pauser mellem presseveerne, hvor jeg kunne samle kræfter. Har ikke tal på antallet af presseveer. Malou er født kl. 12.14  - så fødslen tog 1/4 tid af hvad første fødsel tog. Fødte 40+5. Fik ingen bristninger. Ingen smertelindring. Nåede ikke at få klyx. Mælken løb til 2 døgn efter fødslen.

 

Læs evt. min fødselsberetning fra Malou's fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første fødsel
Vandafgang om natten, en times tid efter startede veerne. 17 timer efter fødte jeg en baby på 4,5 kg på fødeskammel. Udvidede mig langsomt i starten, men tog så de sidste 6 cm på et par timer. Ingen smertelindring udover et par bistik i lænden - som virkede rigtig godt. Synes alle snakker om at smerten ved at få dem lagt er forfærdelig, men jeg synes altså det var peanuts i forhold til smerten fra veerne. Pressefasen varede 20 min. Fik en 3. grads bristning og var indlagt i fire døgn, fordi jeg ikke måtte sidde og fordi jeg havde mistet rigeligt blod og var dårlig. Endte med at få blod på 3. dagen.

 

Anden fødsel (Planlagt hjemmefødsel)

Vandafgang om aftenen, en times tid efter startede veerne. 3 timer efter fødte jeg en baby på 4,2 kg i sofaen. Veerne tog hurtigere til end første gang og kom ret tæt, men jeg var så meget bedre til at være i det og troede ikke jeg var særlig langt i fødslen, fordi jeg havde så meget overskud og kunne joke og snakke mellem veerne, så jordemoderen kom først 5 min. før jeg fik presseveer. Pressefasen varede 10-15 min. Fik en 2. grads bristning. Mistede desværre knap 1,5 l blod og måtte overnatte til observation på sygehuset. Men selve overflytningen i ambulance var helt udramatisk. Jeg gik selv ned i ambulancen og havde min baby hos mig hele tiden. Vi blev udskrevet næste formiddag og jeg kom mig meget hurtigere trods et større blodtab end første fødsel - måske fordi jeg var mindre afkræftet af fødslen og også selv kunne bevæge mig rundt i forhold til efter første fødsel.

Jeg synes, det er fantastisk at føde og glæder mig meget til tredje gang til december!  :kuller   

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bortset fra at min første fødsel med Lise var en sædefødsel og anden gang normal fødsel, så var den største forskel tiden det tog. Jeg startede med vandafgang begge gange. Jeg fik ingen synderlige bristninger (blev syet med to sting begge gange).

 

Første fødsel fik jeg vandafgang tidligt om morgenen kl. 5, fik først veer om aftenen kl. 23 og fødte 3 timer senere ved sædefødsel.

 

Anden fødsel fik jeg vandafgang kl. 2 om natten, fik veer 10 min efter og fødte en time senere.

Det var sindssygt, CRAZY, mega smertefuldt, men også enestående og fantastisk... og rent lykketræf at jeg nåede ind på hospitalet (han var ude 10 min efter ankomst til hospitalet). Ved rent held var Pers søster på besøg og overnattede, så hun kunne tage sig af Lise og vi bare kunne tage afsted. Det tog mig lidt tid at få bearbejdet fødslen, jeg skulle lige snakke den igennem nogle gange og tude lidt ud, for det var et kæmpe chok for mig og jeg gik totalt i panik over det gik så hurtigt. Men idag ville jeg ikke bytte min fødsel for nogen anden - det var MIN fødsel og den var helt perfekt og speciel. Og jeg klarede det jo!

Hvis jeg kunne gøre det om (eller hvis jeg får en tredje) tror jeg at jeg ville planlægge en hjemmefødsel - hellere det end at risikere at føde på landevejen eller parkeringspladsen som jeg var lige ved at gøre. Lise kunne i nødsituation komme over til naboen indtil et familiemedlem kunne komme og hente hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER