TroldeMor

Fødsel i vand

43 indlæg i dette emne

Ja.. med kun 10 uger tilbage til terminsdatoen, begynder tankerne om fødslen så småt at melde sig...

Jeg er en af dem, der rigtig gerne vil føde i vand!!

Jeg synes det virker som en dejlig, og blid måde for den lille at komme til verden på, og jeg kan rigtig godt lide idéen om at man kan vende og dreje sig forholdsvis frit, i forhold til hvis man var placeret på en briks...

Og det at man bruger varmt vand som naturlig smertelindring, evt. sammen med akupunktur, er også utrolig tiltalende for mig.

Men jeg kunne da rigtig godt tænke mig, at høre fra nogen som selv har prøvet det. Hvis i ville dele lidt ud af jeres erfaringer ville det være guld værd for mig.

Fordele/ulemper?

Er der nogen der har fortrudt?

Og hvad kan der komme i vejen for en vandfødsel?

Og hvad der ellers kunne være relevant at vide, når man gerne vil føde i vand :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er lige med på en kigger her også, for jeg har også overvejet fødsel i vand og vil i hvert fald snakke mere med min JM om det, næste gang jeg skal af sted derned. Indtil da er det jo rart at få nogle erfaringer med herinde fra :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte vand som smertelindring, men da jeg begyndte at få presseveer, måtte jeg bare op af vandet, kunne ikke ha det :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født begge mine børn i vand, så jeg har ikke prøvet andet.

Det har været to fantastiske oplevelser - vandet har både været brugt til smertelindring og så blev jeg i og fødte(planlagt).

Vandet har været godt fordi jeg kunne slappe af og nemt kunne ændre stilling.

Jeg kan kun anbefale fødsel i vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte også vand som smertelindring begge gange, hvilket var super :glad

Sidste gang ville jeg også ha født i vand, men det kom jeg desværre ikke til. Jeg var i vandet indtil presseveerne kom. Men jeg begyndte at ryste rigtig meget over hele kroppen, så jm turde ikke lade mig blive i vandet. Jeg havde åbenbart hyperventileret selvom jeg synes jeg var meget obs på at trække vejret som jeg skulle..øv øv.. Så det er en af de ting der kan forhindre det.

Men jeg satser på en fødsel i vand igen næste gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det fedt at i vil dele ud af jeres erfaringer....!! :sc

:tak

Og blive endelig ved tøser.... Der må være flere der har prøvet at føde i vand :glad :btopic

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Gaia kom til verden i vand og det var det helt rigtige for os.

Se evt fødselsberetning: "Gaia kom til verden i vand d.10.12.10 helt uden smertelindring"

Jeg fik af mystiske årsager rigtig voldsom bækkenløsning sidst i graviditeten og endte på krykker.

At være i vandet var en lettelse da jeg på den måde kunne bevæge mig uhindret omkring og arbejde aktivt med veerne.

Min mand flyttede bare med rundt om karret når jeg skiftede stilling...og det gjorde jeg tit.

Var også oppe at stå i karret og presse for at udnytte tyngdekraften. Alt kunne lade sig gøre!

Vi fyldte ekstra varmt vand i efterhånden og det var skønt Jeg har dyrket en del yoga og den afspænding og kropsbevidsthed jeg der har opnået sammen med det varme vand gjorde at jeg ikke behøvede medicin.

Desuden gik jeg ikke i stykker og det tror jeg også vandet har en del af æren for.

Det var lidt hårdt lige inden hun kom ud, for måtte føde hende i én ve da der ellers var risiko for at hun ville suge fostervand. Så Jordmoderen holdt imod da hovedet var næsten født og så ventede vi på den sidste presseve. Hun blev vendt rundt i vandet og svømmede selv halvt op på min mave.

Nogle påstår, at børn født i vand er mere rolige. Om det passer ved jeg ikke, men Gaia græder næsten ikke. Kun når hun er træt og sulten og hun stopper så snart hendes behov er opfyldt.

Talte med en jordmoder 14 dage før jeg skulle føde og hun ville ikke lade mig komme i fødekar under fødslen, da hun mente det ville være for svært for mig at komme hurtigt op igen (pga bækkenløsningen)hvis barnet fik det dårligt.

Min egen jordmoder var dog frisk på at lade mig føde i vand. Kom først op efter jeg havde født moderkagen (de lukkede vandet ud inden)

Hun målte med mellemrum barnets hjertelyd med en doptone under vandet, så der var godt styr på sikkerheden.

Du må ikke føde i vand hvis du er gået over tiden, har grønt fostervand eller barnet er påvirket.

Hvis du skal monitoreres eller er tilkoblet ve-drop eller lignende kan du heller ikke føde i vand.

Håber du kunne bruge det til noget?

Skriv gerne hvis du har spørgsmål!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal føde i vand, troede faktisk ikke at det ville være muligt fordi jeg skal føde på Hvidovre hospital, og der er de ikke så store tilhængere af det.

Men jeg snakkede med min jdm. om det og det var intet problem.

Så jeg glæder mig super meget!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte vandet som smertelindring og det var bare super dejligt, for jeg arbejde bare så godet med mine veer.

Jeg kom op da August´s hjertelyd dykkede og var meget svag.

Men jeg var bare rigtig glad for det.

Så det kan klart anbefales som smertelindring fra mig, selve fødslen ved jeg desværre ikke noget om

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også rigtig gerne føde i vand.

Er der flere der vil bidrage med erfaringer, fordele og ulemper?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også rigtig gerne føde i vand.

Er der flere der vil bidrage med erfaringer, fordele og ulemper?

samme her - vil gerne høre lidt mere omkring det at føde i vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen nu kan jeg jo selv komme med mine erfaringer..... :)

Jeg kan kun anbefale at komme i vand under fødslen..... Desværre måtte jeg op af vandet den sidste halve times tid, da mine presseveer blev for korte.

Men det er skønt at komme i vandet, og det hjælper også meget på smerterne!

Jeg er rigtig glad for at jeg holdt fast i beslutningen om at komme i vand, selv om det bestemt ikke var nemt at komme op af karret, og over på briksen, midt i presseveerne <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også man for det meste kun hører positive ting om det at komme i vand, så det vil jeg også helt klart, hvis det kan lade sig gøre...helst helt til babyen er født! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen nu kan jeg jo selv komme med mine erfaringer..... :)

Jeg kan kun anbefale at komme i vand under fødslen..... Desværre måtte jeg op af vandet den sidste halve times tid, da mine presseveer blev for korte.

Men det er skønt at komme i vandet, og det hjælper også meget på smerterne!

Jeg er rigtig glad for at jeg holdt fast i beslutningen om at komme i vand, selv om det bestemt ikke var nemt at komme op af karret, og over på briksen, midt i presseveerne <_<

Jeg vil helt sikkert bede om at komme i vand så :)

Også selvom det ikke bliver under hele fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville så gerne have født i vand, men det endte med et kejsersnit <_< Og er det ikke noget med, at når manhar fået kejsersnit kan man ikke komme i vand, fordi man skal have "et bælte" på? Kan selvfølgelig overhovedet ikke komme på, hvad det hedder :D Nogen der ved det (altså om man må komme i vand eller ej)? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte ikke i vand, men brugte vandet til at få fødslen i gang :) Jeg var åben 10 cm, men havde ingen veer eller smerter overhoved :rolleyes :rolleyes Jordemoderen mente jeg var liiiidt atypisk :badgirl Men vandet hjalp og var dejligt varmt at sidde i ..Jeg er slet ikke i tvivl om at det er en dejlig smertelindring, når fødslen er rigtig igang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte ikke i vand, men brugte vandet til at få fødslen i gang :) Jeg var åben 10 cm, men havde ingen veer eller smerter overhoved :rolleyes :rolleyes Jordemoderen mente jeg var liiiidt atypisk :badgirl Men vandet hjalp og var dejligt varmt at sidde i ..Jeg er slet ikke i tvivl om at det er en dejlig smertelindring, når fødslen er rigtig igang...

Det var da egentlig sjovt for jeg troede faktisk at veerne kunne gå lidt i stå, når man kom i vand?

Ja, du må da have været lidt atypisk, hvis du kan åbne dig 10 cm uden at mærke noget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da egentlig sjovt for jeg troede faktisk at veerne kunne gå lidt i stå, når man kom i vand?

Ja, du må da have været lidt atypisk, hvis du kan åbne dig 10 cm uden at mærke noget ;)

Det er også rigtig sjældent det sker :) Jeg havde kun meget lette menssmerter som selvfølgelig var helt til at holde ud.. Så vi var skam rundt på sygehuset og nede og få mad osv mens jeg sad der og burde have masser af smerter, men vi sad og grinede og hyggede os, jeg, manden og jordemoderen :rolleyes

Da jeg var i fødsel med Mille ville de ikke sætte mig i vand, da de var bange for jeg fik flere veer, end jeg havde i forvejen, så de mente åbenbart at det sætter fødslen i gang med vand :) Jeg ved ikke om det er an på hvem man spørger..

Men på mig hjalp det ihvertfald..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også rigtig sjældent det sker :) Jeg havde kun meget lette menssmerter som selvfølgelig var helt til at holde ud.. Så vi var skam rundt på sygehuset og nede og få mad osv mens jeg sad der og burde have masser af smerter, men vi sad og grinede og hyggede os, jeg, manden og jordemoderen :rolleyes

Da jeg var i fødsel med Mille ville de ikke sætte mig i vand, da de var bange for jeg fik flere veer, end jeg havde i forvejen, så de mente åbenbart at det sætter fødslen i gang med vand :) Jeg ved ikke om det er an på hvem man spørger..

Men på mig hjalp det ihvertfald..

Det lyder da ret så fantastisk :) Er det ikke normalt 10 cm man skal have åbnet sig, når man må begynde at presse?

Det lyder da fint med vandet. Jeg har nemlig spekuleret på om det ville gå langsommere, hvis jeg skulle føde i vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan så dele ud af mine erfaringer nu :)

Chloe blev født på briksen, efter jeg havde ligget i vand. Ville gerne ha født i vand, men det var desværre kun et alm. badekar.

Jamie blev født i vand - men det var så ikke meningen. Jeg ville ha født på briksen igen, men sådan skulle det ikke være.

Det gik så stærkt det hele, da jeg fik første presseve fik jeg valget om at komme op, men var så udmattet

og turde ikke at stå op af vandet. så jeg blev så liggende.

og det er jeg faktisk meget glad for :)

Det var noget af en oplevelse. eller ja, det var begge mine fødsler da.

men det var nu lidt vildt i vandet.

Skulle jeg ha flere børn, så ville jeg gerne føde i vand igen.

Da jeg fødte på briksen fik jeg en grad 2. bristning og da jeg fødte i vand, fik jeg kun et sting efter.

Der er mindre risiko for at sprække ved at føde i vand :)

En ulempe er dog at der når man presser, så er det jo alt der presses på og så kan der altså kommer "flydere" i vandet. Ret klamt... :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan så dele ud af mine erfaringer nu :)

Chloe blev født på briksen, efter jeg havde ligget i vand. Ville gerne ha født i vand, men det var desværre kun et alm. badekar.

Jamie blev født i vand - men det var så ikke meningen. Jeg ville ha født på briksen igen, men sådan skulle det ikke være.

Det gik så stærkt det hele, da jeg fik første presseve fik jeg valget om at komme op, men var så udmattet

og turde ikke at stå op af vandet. så jeg blev så liggende.

og det er jeg faktisk meget glad for :)

Det var noget af en oplevelse. eller ja, det var begge mine fødsler da.

men det var nu lidt vildt i vandet.

Skulle jeg ha flere børn, så ville jeg gerne føde i vand igen.

Da jeg fødte på briksen fik jeg en grad 2. bristning og da jeg fødte i vand, fik jeg kun et sting efter.

Der er mindre risiko for at sprække ved at føde i vand :)

En ulempe er dog at der når man presser, så er det jo alt der presses på og så kan der altså kommer "flydere" i vandet. Ret klamt... :lol

He he... Ja, det er knap så lækkert :whistling

Men hvis man fik et lavement inden, så er det problem vel løst?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He he... Ja, det er knap så lækkert :whistling

Men hvis man fik et lavement inden, så er det problem vel løst?

Det troede jeg, at man altid får, hvis man ønsker at føde i vand...? <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det troede jeg, at man altid får, hvis man ønsker at føde i vand...? <_<

Min JM siger at man altid får det tilbudt, når man ankommer til fødegangen. Så er det jo bare at takke ja :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis alt går som planlagt skal jeg føde i vand hjemme i vores stue, hvilket vi glæder os vildt til at prøve :loveshower .

Jeg har tilmeldt mig hjemmefødselsordning, som indtil videre har været fantastisk:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det troede jeg, at man altid får, hvis man ønsker at føde i vand...? <_<

Jeg fik det ikke..... Men blev da tilbudt :)

Jeg ved så ikke om der nåede at komme "flydere" ( :puke ) inden jeg kom op af vandet.... Hvis der gjorde, så har min mand hvert fald været så venlig ikke at fortælle mig om det :D :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER