MLM

Smalltalk

4,176 indlæg i dette emne

Jeg ville i hvert fald slet ikke stresse med hverken ble eller sut :kiss

  

Det tænker jeg også. Især ikke hvis han ikke selv viser interessere endnu.

  

Jeg ville nok slå koldt vand i blodet og vente med blefri og at smide sutten.

Karla er virkelig klar til at smide bleen nu, men fordi hun bliver storesøster inden for de næste uger, har vi valgt at lade det ligge indtil hun er kommet på plads i den ny rolle. Vi går stadig på toilettet et par gange om dagen, og hun laver altid stort på egen opfordring, men vi presser slet ikke på, for vi har ikke lyst til at hun skal opleve et tilbagefald midt i det her storesøsterhalløj..

Det er noget af det samme, der rumsterer herhjemme... Det er bare så meget nemmere at øve på det bleen om sommeren (hvor min mand i øvrigt har barsel... Men nu må vi se, hvis han virker nogenlunde intakt min lille soldat, så kan vi måske se på det sidst på sommeren :chin:

Jeg snupper ikke sutten nu - jeg nænner ikke, at han skal undvære den i de kommende strabadser, selvom jeg synes, at han er ved at være lidt stor til at rende rundt med den. Men for hulen da, hvor han er afhængig af den - og han lader til at være lige så god til at skære ned, som jeg var til at skære ned på cigaretterne... :rolleyes Jeg tror, at det må blive en kold tyrker på et tidspunkt :wacko spørgsmålet er så, om det kommer gær eller efter ble...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er noget af det samme, der rumsterer herhjemme... Det er bare så meget nemmere at øve på det bleen om sommeren (hvor min mand i øvrigt har barsel... Men nu må vi se, hvis han virker nogenlunde intakt min lille soldat, så kan vi måske se på det sidst på sommeren :chin:

Jeg snupper ikke sutten nu - jeg nænner ikke, at han skal undvære den i de kommende strabadser, selvom jeg synes, at han er ved at være lidt stor til at rende rundt med den. Men for hulen da, hvor han er afhængig af den - og han lader til at være lige så god til at skære ned, som jeg var til at skære ned på cigaretterne... :rolleyes Jeg tror, at det må blive en kold tyrker på et tidspunkt :wacko spørgsmålet er så, om det kommer gær eller efter ble...

Vi har ventet! Altså William bruger stadigvæk ble og hverken vi eller børnehave stresser over det! Han bruger så ikke sut, men det er hans eget (1,5 år gamle) valg. Men går flittigt med Muhlerne i børnehaven til gengæld.

Ej men der er jo ingen der tager skade af at bruge ble eller sut lidt længere! Og overgangen er sikkert meget nemmere når både barn og forældre er klar. Jeg indrømmer gerne at jeg lige mangler at samle noget overskud inden vi kæmper med den ble!

Og jo, sommeren er jo nemmere. Men september fx er også fin nok. Og måske kan i presse 2 dages fri ind op til en weekend og så tage bleen der, så er i sikkert ovre de værste uheld allerede - hvis han er klar når i gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har Lucas sagt farvel til sutten i dag.

Han har taget det rigtig flot, og vi har snakket meget om det i dag. Men puha, det var hårdt for ham da han skulle puttes og det virkelig gik op for ham, at han skal sove uden sut nu :( Men jeg tror ikke tiden ville gøre det nemmere for ham. Han er bare blevet gladere og gladere for sutten, så jeg er sikker på det ville blive hårdt uanset hvornår.

Nu er jeg bare spændt på natten og de næste par dage/uger :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget af det samme, der rumsterer herhjemme... Det er bare så meget nemmere at øve på det bleen om sommeren (hvor min mand i øvrigt har barsel... Men nu må vi se, hvis han virker nogenlunde intakt min lille soldat, så kan vi måske se på det sidst på sommeren :chin:

Jeg snupper ikke sutten nu - jeg nænner ikke, at han skal undvære den i de kommende strabadser, selvom jeg synes, at han er ved at være lidt stor til at rende rundt med den. Men for hulen da, hvor han er afhængig af den - og han lader til at være lige så god til at skære ned, som jeg var til at skære ned på cigaretterne... :rolleyes Jeg tror, at det må blive en kold tyrker på et tidspunkt :wacko spørgsmålet er så, om det kommer gær eller efter ble...

En klar og ufravigelig regel om, at sutten kun boede i først sofa og seng og siden kun sengen, gjorde virkelig en forskel her. Hun måtte stort set have sutten når hun ville, men så skulle hun sidde i sofaen eller sin seng. Det blev hurtigt kedeligt :rolleyes men hun kunne få den, når hun havde brug for den og af sig selv blev det sjældenere og sjældnere.

I den sidste fase tog jeg sutten ud af hendes mund når hun sov, så hun til sidst kun brugte den i selve indsovningen. Anna var 3 år og 4 mdr, da hun sagde endeligt farvel og jeg er overbevist om, at nedtrapningen var afgørende vigtig for hende. Hun havde ikke klaret en kold tyrker! Men hun er jo også en sensitiv fis ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har Lucas sagt farvel til sutten i dag.

Han har taget det rigtig flot, og vi har snakket meget om det i dag. Men puha, det var hårdt for ham da han skulle puttes og det virkelig gik op for ham, at han skal sove uden sut nu :( Men jeg tror ikke tiden ville gøre det nemmere for ham. Han er bare blevet gladere og gladere for sutten, så jeg er sikker på det ville blive hårdt uanset hvornår.

Nu er jeg bare spændt på natten og de næste par dage/uger :unsure

:kram2

Jeg håber det bliver ok for ham og jer :kram2 Når bare i er der til at trøste ham en hel masse, så skal det nok gå :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har Lucas sagt farvel til sutten i dag.

Han har taget det rigtig flot, og vi har snakket meget om det i dag. Men puha, det var hårdt for ham da han skulle puttes og det virkelig gik op for ham, at han skal sove uden sut nu :( Men jeg tror ikke tiden ville gøre det nemmere for ham. Han er bare blevet gladere og gladere for sutten, så jeg er sikker på det ville blive hårdt uanset hvornår.

Nu er jeg bare spændt på natten og de næste par dage/uger :unsure

Håber ikke det bliver (og var) så slemt en nat :kram2

Herhjemme siger Melissa Farvel til sutten i dag. Vi skal til Rosa og røddernes sovedyrsparty og Rosa skal have sutterne. Jeg er virkelig også spændt, men det er nu det skal klares. Hun har længe kun brugt den ved ekstrem træthed og når hun har skulle sove, men har så været syg i en uge, hvor den har været trofast følge igennem dagen. Men vi har haft denne dag som mål længe og talt om det længe, vi har påskeferie og ferie i den kommende uge plus jeg har barsel, så der er NU at overskuddet er der til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ventet! Altså William bruger stadigvæk ble og hverken vi eller børnehave stresser over det! Han bruger så ikke sut, men det er hans eget (1,5 år gamle) valg. Men går flittigt med Muhlerne i børnehaven til gengæld.

Ej men der er jo ingen der tager skade af at bruge ble eller sut lidt længere! Og overgangen er sikkert meget nemmere når både barn og forældre er klar. Jeg indrømmer gerne at jeg lige mangler at samle noget overskud inden vi kæmper med den ble!

Og jo, sommeren er jo nemmere. Men september fx er også fin nok. Og måske kan i presse 2 dages fri ind op til en weekend og så tage bleen der, så er i sikkert ovre de værste uheld allerede - hvis han er klar når i gør det.

  

Ork, han må hjertens gerne beholde den højtelskede bamse for min skyld - men den sut der... :rolleyes Men du har ret i, at lidt længere nok ikke skader nogen :)

Jeg har luftet noget med sensommer for min mand vedrørende bleen. Jeg tænker, at det gode spørgsmål bliver, om der skal lægges tid ind mellem sut og ble, og i givet fald hvad rækkefølgen skal være :chin:

En klar og ufravigelig regel om, at sutten kun boede i først sofa og seng og siden kun sengen, gjorde virkelig en forskel her. Hun måtte stort set have sutten når hun ville, men så skulle hun sidde i sofaen eller sin seng. Det blev hurtigt kedeligt :rolleyes men hun kunne få den, når hun havde brug for den og af sig selv blev det sjældenere og sjældnere.

I den sidste fase tog jeg sutten ud af hendes mund når hun sov, så hun til sidst kun brugte den i selve indsovningen. Anna var 3 år og 4 mdr, da hun sagde endeligt farvel og jeg er overbevist om, at nedtrapningen var afgørende vigtig for hende. Hun havde ikke klaret en kold tyrker! Men hun er jo også en sensitiv fis ^_^

 

Åh ja, den med sofaen kunne måske virke :chin: Jeg har forsøgt den med tre minutter og æggeur, men han forstår det ikke rigtig. Han smider den glad, når uret ringer, men bliver så vildt ulykkelig, når den bliver lagt væk.

Junior er ikke sensitiv som sådan - men dog lidt et pjevs ind imellem, så jeg bil jo nødig traumatisere ham (mere end mødte ellers gør ;) ).

 

Jeg ville nok tage det ganske koldt og roligt med ble og sut... Sutten måske nok begrænse af hensyn til tænder og sprog, men ellers helt koldt og roligt. Hvis / når han viser initiativ, så selvfølgelig hoppe på.

Ny seng kunne jeg godt finde på at gære samtidig med flytningen, men det er jo ikke alle børn der ville kunne gøre det. Men det er sådan vi gjorde med Maja, og det virkede helt fortrinligt. Aron fik den store seng da Maja flyttede ovenpå og så fik han nyt værelse samtidig (dvs vi flyttede om på hans værelse og skiftede sengen ud), og derfra ingen problemer været overhovedet. Så den ser jeg egentlig ikke de store problemer i... Men jeg har måske også bare nogle helt enormt velopdragne børn mht seng... Ingen af dem er stået ud i utide.

Ja, jeg tror, at vi kobler seng og flytning, og ser, hvordan det går.

Det med sutten går lidt på, at det har vist sig ret vanskeligt at begrænse, så nogen gange tænker jeg, at den samlede ulykke måske vil være mindre for ham med et rent snit, end ved daglige skuffelser og kampe over ikke at måtte få den :unsure Jeg tror, at jeg prøver Susannes metode, og så ryger sutten om bag i køen.

---

:kiss tusind tak hele vejen rundt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En klar og ufravigelig regel om, at sutten kun boede i først sofa og seng og siden kun sengen, gjorde virkelig en forskel her. Hun måtte stort set have sutten når hun ville, men så skulle hun sidde i sofaen eller sin seng. Det blev hurtigt kedeligt :rolleyes men hun kunne få den, når hun havde brug for den og af sig selv blev det sjældenere og sjældnere.

I den sidste fase tog jeg sutten ud af hendes mund når hun sov, så hun til sidst kun brugte den i selve indsovningen. Anna var 3 år og 4 mdr, da hun sagde endeligt farvel og jeg er overbevist om, at nedtrapningen var afgørende vigtig for hende. Hun havde ikke klaret en kold tyrker! Men hun er jo også en sensitiv fis ^_^

Det var fuldstændig samme metode vi brugte. Det virkede rigtig fint :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er sutten afleveret hos Rosa Fra Rouladegade - INTET tilbage at min lille pige længere :( :boo

Men hun var så stolt og sej- og er faldet i søvn uden at være det mindste ked :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også sagt farvel til sutterne i dag. Jeg spurgte forleden, hvad han ville gøre med dem, når han skulle af med dem (vi har talt lidt casual om det længe), og han ville gerne give dem til farfar :D Men så blev han enig med sig selv om, at farfar jo ikke bruger sut, så måske var det bedre at give dem til julemanden. Han var nemlig fløjet forbi nede i børnehaven i sidste uge (?!?). Fair nok. Så spurgte jeg, om han ønskede sig noget, i farvel-sut-gave, og han ville gerne have sådan noget LEGO, som var lidt svært og vi skulle hjælpe ham med at bygge. Med et hus og en dør og sådan en bil, som kunne køre derind.

 

SÅ - nu har jeg været i bilka og købe en LEGO-brandstation, og jeg har lavet en skattejagt rundt i og omkring vores bygning. M er ude og hænge poster op nu.

Theoder har samlet 9 sutter sammen og lagt dem i en boks på altanen. Imorgen finder han så den første post derude i stedet for sutterne.

Han spurgte selv i går og i dag "hvornår skal vi det med sutterne", og han var helt klar og afklaret da han skulle i seng. Spurgte efter dem en gang med et skævt smil, og så sagde jeg bare, at dem havde vi jo lagt til julemanden. Vi læste bog og jeg sagde godnat og jeg puttede ham. Og så kom der alligevel en reaktion. Han har grædt lidt (ret overfladisk faktisk) og spurgt og kaldt en del gange og fundet på historier, som han liiiiige skulle fortælle. Til sidst var han møgtræt og jeg puttede mig med ham og fandt på en historie om en lille skildpadde, som var meget træt, og så faldt han til sidst i søvn. Min store lille dreng, altså. Jeg er meget spændt på natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også sagt farvel til sutterne i dag. Jeg spurgte forleden, hvad han ville gøre med dem, når han skulle af med dem (vi har talt lidt casual om det længe), og han ville gerne give dem til farfar :D Men så blev han enig med sig selv om, at farfar jo ikke bruger sut, så måske var det bedre at give dem til julemanden. Han var nemlig fløjet forbi nede i børnehaven i sidste uge (?!?). Fair nok. Så spurgte jeg, om han ønskede sig noget, i farvel-sut-gave, og han ville gerne have sådan noget LEGO, som var lidt svært og vi skulle hjælpe ham med at bygge. Med et hus og en dør og sådan en bil, som kunne køre derind.

SÅ - nu har jeg været i bilka og købe en LEGO-brandstation, og jeg har lavet en skattejagt rundt i og omkring vores bygning. M er ude og hænge poster op nu.

Theoder har samlet 9 sutter sammen og lagt dem i en boks på altanen. Imorgen finder han så den første post derude i stedet for sutterne.

Han spurgte selv i går og i dag "hvornår skal vi det med sutterne", og han var helt klar og afklaret da han skulle i seng. Spurgte efter dem en gang med et skævt smil, og så sagde jeg bare, at dem havde vi jo lagt til julemanden. Vi læste bog og jeg sagde godnat og jeg puttede ham. Og så kom der alligevel en reaktion. Han har grædt lidt (ret overfladisk faktisk) og spurgt og kaldt en del gange og fundet på historier, som han liiiiige skulle fortælle. Til sidst var han møgtræt og jeg puttede mig med ham og fandt på en historie om en lille skildpadde, som var meget træt, og så faldt han til sidst i søvn. Min store lille dreng, altså. Jeg er meget spændt på natten.

Han er da så sej :kuller Håber I får en god nat :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også sagt farvel til sutterne i dag. Jeg spurgte forleden, hvad han ville gøre med dem, når han skulle af med dem (vi har talt lidt casual om det længe), og han ville gerne give dem til farfar :D Men så blev han enig med sig selv om, at farfar jo ikke bruger sut, så måske var det bedre at give dem til julemanden. Han var nemlig fløjet forbi nede i børnehaven i sidste uge (?!?). Fair nok. Så spurgte jeg, om han ønskede sig noget, i farvel-sut-gave, og han ville gerne have sådan noget LEGO, som var lidt svært og vi skulle hjælpe ham med at bygge. Med et hus og en dør og sådan en bil, som kunne køre derind.

SÅ - nu har jeg været i bilka og købe en LEGO-brandstation, og jeg har lavet en skattejagt rundt i og omkring vores bygning. M er ude og hænge poster op nu.

Theoder har samlet 9 sutter sammen og lagt dem i en boks på altanen. Imorgen finder han så den første post derude i stedet for sutterne.

Han spurgte selv i går og i dag "hvornår skal vi det med sutterne", og han var helt klar og afklaret da han skulle i seng. Spurgte efter dem en gang med et skævt smil, og så sagde jeg bare, at dem havde vi jo lagt til julemanden. Vi læste bog og jeg sagde godnat og jeg puttede ham. Og så kom der alligevel en reaktion. Han har grædt lidt (ret overfladisk faktisk) og spurgt og kaldt en del gange og fundet på historier, som han liiiiige skulle fortælle. Til sidst var han møgtræt og jeg puttede mig med ham og fandt på en historie om en lille skildpadde, som var meget træt, og så faldt han til sidst i søvn. Min store lille dreng, altså. Jeg er meget spændt på natten.

Lyder som en god måde! :goodluck med natten!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er Melissa og Theodor bare seje! :super

Første nat uden sut gik nogenlunde som forventet. Lucas vågnede kl 1 og spurgte efter sutten. Da jeg fortalte at påskeharen jo har fået sutterne og vi ikke har flere og at han jo ikk længere bruger sut, blev han rigtig ked af det, og sagde at han bare kunne få en af Nayas sutter. Det kunne han jo altså ikke, og han var dybt ulykkelig. Jeg sad med ham længe hvor han græd og var både ked af det og vred, råbte og skreg. Til sidst faldt han lidt til ro, og kom med ind i vores seng hvor han faldt i søvn ret hurtigt og sov resten af natten. Da han vågnede sagde han glad "Jeg kunne GODT sove uden sut!".

Han har spurgt efter sutten et par gange i dag, men det har været ok og uden gråd. Han ville gerne have at jeg skulle putte ham til aften, så det gjorde jeg. Det tog kun 20 min, så sov han - og endda uden at spørge efter sutten! :O Jeg er spændt på natten - jeg forventer lidt at han igen vågner og bliver ked af det fordi han savner sin sut, men nu må vi se :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jeres børn er mega-seje til at sige farvel til sutterne! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan Lucas. Umiddelbart hurtig tilvænning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas han slår rigtig meget... Gør jeres 3,5 årige også det?? Det virker som om det praller af på ham når vi fortæller ham at det må man ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas han slår rigtig meget... Gør jeres 3,5 årige også det?? Det virker som om det praller af på ham når vi fortæller ham at det må man ikke...

William slår Jon i perioder :( aldrig mig og aldrig andre.

For William virker det til at være noget leg eller en slags forvirring, hvor han ikke helt forstår om det er sjov eller alvor eller hvad. Han virker i hvert fald ikke vred.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok så er det nok bare noget de skal igennem... Silas slår også i sjov det meste af tiden, men det er jo ikke sjovt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla slår mig, når hun bliver rigtig sur. Det er sjældent, men hvis hun fx er virkelig træt, og jeg stiller krav om fx ren ble inden sengetid, og hun ikke kan overskue det, kan hun godt blive helt tosset, og begynde at slå. Det er heldigvis ret sjældent det sker. Vi snakker altid om det bagefter, når følelserne er kølet af igen. Det har hjulpet meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Farvel-sut er gået rigtigt godt. Han har ikke selv reageret på det overhovedet. Sov det meste af natten, kom ind til os tidlig morgen som sædvanlig, men det havde intet med sut at gøre. 

På altanen fandt han et brev fra julemanden og så har vi ellers været på skattejagt. Det var virkelig en succes.

 

post-4469-0-88385400-1459084779_thumb.jp

 

post-4469-0-77178800-1459084795_thumb.jp

 

post-4469-0-10212000-1459084805_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk lidt imponeret over min lille dreng!

Igår havde han 4 uheld, hvilket jeg faktisk synes er helt acceptabelt første dag man går uden ble. I dag har han tisset i bleen i formiddags, men ingen uheld siden han fik bleen af omkring kl 10. Men han har både tisset og lavet på toilettet

Han går derud en milliard gange uden at lave noget, men han har som sagt ikke haft uheld i dag!

Når han så skal tisse råber han 'Nu kommer jeg med min tissemand!' :LOL :LOL

Store dreng, altså!!!

(Vi havde absolut nada planer om at skulle vænne ham af med ble nu... Men når nu knægten siger til når han skal lave og godt kunne gå en hel dag med en tør ble, så er det ligesom at gribe chancen, ikke?)

:super Det lyder som en succes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Farvel-sut er gået rigtigt godt. Han har ikke selv reageret på det overhovedet. Sov det meste af natten, kom ind til os tidlig morgen som sædvanlig, men det havde intet med sut at gøre.

På altanen fandt han et brev fra julemanden og så har vi ellers været på skattejagt. Det var virkelig en succes.

IMG_2364.jpg

IMG_2376.jpg

IMG_2387.jpg

Kæft, han er kær! :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar slår også lidt. Jeg synes ikke, det er så meget, og det er primært Brian, det går udover. I børnehaven har de holdningen, at de har brug for at "brænde det af", så de har lidt "kontrollerede slåskampe", hvor man lærer at slås for sjov, hvornår nok er nok, at sige stop selv, at lytte på et stop, ikke slå i ansigtet, osv. Jeg synes faktisk det virker til at have en god effekt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar slår også lidt. Jeg synes ikke, det er så meget, og det er primært Brian, det går udover. I børnehaven har de holdningen, at de har brug for at "brænde det af", så de har lidt "kontrollerede slåskampe", hvor man lærer at slås for sjov, hvornår nok er nok, at sige stop selv, at lytte på et stop, ikke slå i ansigtet, osv. Jeg synes faktisk det virker til at have en god effekt :)

Jeg tror ikke de gør det i børnehaven hos os, men jeg tænker også det er en meget god ide det der...

Silas slår både mig og hans far, både for sjov og ved konflikter... Men ja vi må bare tackle det så godt vi overhovedet kan... Jeg skal bare lige greje hvordan...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke de gør det i børnehaven hos os, men jeg tænker også det er en meget god ide det der...

Silas slår både mig og hans far, både for sjov og ved konflikter... Men ja vi må bare tackle det så godt vi overhovedet kan... Jeg skal bare lige greje hvordan...

Vi slås også herhjemme og øver at man gerne må "punche" far på skulderen og give lillesøster et lillebittemikromøf i maven, men ikke fx slå i hovedet. :) Det er ikke en mirakelkur, men det er lidt som om, at når han er sur nu, så ryger armene oftere over kors istedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.