Tumlepigen

Top 50 over børnenavne 2012 er offentliggjort

61 indlæg i dette emne

Maliva er ikke på listen :P

Men så vidt jeg ved er der også kun 2 i Danmark der hedder det :D

Jeg har altid vidst at min datter skulle hedde Maliva, men jeg er også sikker på at jeg ønsker et specielt og unikt navn til nummer 2.

Jeg har aldrig haft problemer med mit eget navn og har kun været stolt over det.

Det har ikke været noget problem for mig at stave det højt for andre, eller gentage mig selv, da det egentligt bare er en vane :)

Jeg lærte først at stave mit navn i 1. eller 2. klasse og med det i menté, vil jeg vælge navne til mine børn som er "lige ud af landevejen" og nemme for dem at stave til.

Nu vil jeg så helst undgå navne på top 50, selvom det er så få børn der er snakket om, så vil jeg personligt bare gerne ha' at mine børn har helt specielle navne, som de kan være lige så stolte af, som jeg er af mit :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ida blev som sagt til Ida på grund af hendes mellemnavne. Det er synd nok for hende at hun skal stave og udtale dem hver gang. Så vi fik op i at det var kort og folk kunne udtale det.

Med navn som Ida Bakurowitz Elley Pedersen. Ville det være synd med længere fornavn og noget folk ikke kunne udtale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan da også lige indskyde at selvom jeg går op i at navnet helst ikke skal være på top 50 så er det samtidig også vigtigt at det skal være et almen kendt navn. Alle generationer kender navnet Mie (takket være "far til fire").

Jeg tror mange i vores familie og omgangskreds havde gættet på at vi valgte et super specielt navn eller "sådan noget gamle damer hedder" som min mormor ofte siger. Man kunne ligefrem se på nogle folk at de havde sat et "nu smiler vi - men jeg tænker mit" ansigt op som krakelerede totalt i anerkendelse når de hørte navnet, det var virkelig sjovt :P

Mie hedder Mie Andrea og i den nærmeste vennekreds har vi en lille Andrea OG en lille Mia, men det er jo ikke de samme navne. De minder bare om hinanden og det rører mig ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er det fordi vi selv hedder Kristian og Christina, og jeg ALTID har heddet Christina H, Store Christina og Chris (sidstnævnte har jeg dog vænnet mig så meget til at jeg synes det er helt underligt når nogen kalder mig Christina :D ) Jeg ville gerne have at vores børn skulle hedde deres navn, så for mig er det faktisk helt afgørende at navnet ikke er på top 50 :)

Også selv om mange af navnene er top-skønne!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde faktisk disse krav til Camilles navn:

Det skulle være kort

Det skulle ikke staves

Det skulle være forholdsvis almindeligt.

Men øh. Ja. Fu** kravene, hun lignede en Camille mente faren ;) Hun skal stave samtlige 4 af sine navne, resten af sit liv. Men et navn fra eller til der skal staves.

Så vores pige vil altid hedde.

"Camille.. Ja, med C først og E til slut.. Pixie.. Ja med Xie.. Thirstrup, med TH og Fischer med sch" ;) Gad vide om ikke hun ender med bare at kalde sig Selv Camille Fischer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde faktisk disse krav til Camilles navn:

Det skulle være kort

Det skulle ikke staves

Det skulle være forholdsvis almindeligt.

Men øh. Ja. Fu** kravene, hun lignede en Camille mente faren ;) Hun skal stave samtlige 4 af sine navne, resten af sit liv. Men et navn fra eller til der skal staves.

Så vores pige vil altid hedde.

"Camille.. Ja, med C først og E til slut.. Pixie.. Ja med Xie.. Thirstrup, med TH og Fischer med sch" ;) Gad vide om ikke hun ender med bare at kalde sig Selv Camille Fischer ;)

Inden jeg blev gift havde jeg også 4 navne - brugte altid kun mit fornavn og sidste efternavn, og nu hvor jeg er gift, har jeg smidt to af mine navne, fordi jeg ikke brugte dem, og fordi jeg også gerne ville hedde et af min mands navne (vi havde til sammen 5 efternavne at vælge imellem, og valgte så et hver og satte sammen :) )

Men godt I valgte at kalde hende det, I følte for, synes Camille er et skønt navn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bare, at de fleste navne på den liste er så smukke :biglove

Eeelsker Sofia, Ida, William... så fine navne. Og ikke mindst Mads :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det med.at fravælge top 50 navne , bunder det I at vores børn kun et et fornavn og et efternavn, og da vi gerne vil have de kaldes deres navn korrekt så vil vi gerne undgå at der er for mange med navnene.

Vores sønner hedder: Max og Theo, pludselig en dag startede et nyt søskendepar i vores institution. De hed Max og Teo, var ved at gå omkuld, det var så mærkeligt :D de var tilflyttere til byen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse er ikke i top 50. Men det er nu ikk derfor vi har valgt det - det er valgt pga vi ka lide det og fordi at vi tænkte gamle danske navne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv et rimelig specielt navn (pt. 7 i DK med navnet), og selvom jeg elsker mit navn, så er det først noget jeg rigtig har kunne forliges med, da jeg blev teenager/voksen, som barn ville jeg bare gerne hedde noget normalt, som f.eks. Katja. Så jeg vil være betænksom over at give mine børn et så specielt navn, da jeg ved hvad det medfører.

Nu hedder vores datter Cicilie og ja hun kommer til at stave det, men min mand hedder Michael og han skal også altid fortælle om det er med CH eller K og jeg har alle dage måtte stave mit navn - så det er lige gyldigt for os.

Det vigtige for os var at det var et "kendt" navn. Kan konstatere at Cecilie er røget ud af top 50.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, kom faktisk til at tænke på at vi overvejede Ida-Sophia :D men vi synes det blev for langt med Ida-Sophia Wium Nørgaard :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror aldrig at mit navn har ligget på top 50 og jeg kom alligevel i klasse med to andre der hed Anita på HHX i en klasse med 18 elever. Det var aldrig et problem - her blev jeg enten kaldt Anita N, Anita Nielsen eller Nielsen! I starten skulle jeg lige vænne mig til ikke at være den eneste Anita, men det gjorde jeg hurtigt :- til gengæld synes jeg at det er irriterende at hedde et navn der kan staves på så mange måder, da de ofte har resulteret i forkert stavning på fx bordkort i diverse fester

-Anita

-Annitta

-Annita

-Anitta

-Anitha

-Annitha

:blink

Det er bare forkert, når det ikke er mit navn Anita der står skrevet ;)

Jeg er fuldstændig ligeglad med om mit barns navn er på top 50 eller top 3, så længe jeg synes at det er et smukt navn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror aldrig at mit navn har ligget på top 50 og jeg kom alligevel i klasse med to andre der hed Anita på HHX i en klasse med 18 elever. Det var aldrig et problem - her blev jeg enten kaldt Anita N, Anita Nielsen eller Nielsen! I starten skulle jeg lige vænne mig til ikke at være den eneste Anita, men det gjorde jeg hurtigt :- til gengæld synes jeg at det er irriterende at hedde et navn der kan staves på så mange måder, da de ofte har resulteret i forkert stavning på fx bordkort i diverse fester

-Anita

-Annitta

-Annita

-Anitta

-Anitha

-Annitha

:blink

Det er bare forkert, når det ikke er mit navn Anita der står skrevet ;)

Jeg er fuldstændig ligeglad med om mit barns navn er på top 50 eller top 3, så længe jeg synes at det er et smukt navn :)

Ja, jeg får også tit lov til at stave mit navn tit :D

Marius har også taget et godt hop opad. Fra 50 (mener jeg) til 28. Men navnet er ikke valgt ud fra listen, men historisk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hedder Louise og har altid været en af Louiserne, Store Louise, Louise O osv. resultatet er, at jeg som Troldemor har fået et kælenavn, som også følge mig den dag i dag. Og det kaldes jeg af såvel familie (dog hverken min mor eller søster ;)) som venner :) Får man fat i min Telefonsvarer lyder det: Hej, du har ringet til X eller Louise :P

Nå, men jeg er en af dem, som bevist ikke ønskede, at mit barn skulle hedde noget fra Top 10, hvis bare det var udenfor denne, så var det fint for mig :) Vi havde dog ikke nogen af navnene fra top 10 i spil- jo, ved drengenavnene have vi, men ikke fra pigenavne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg læser tråden her, får jeg indtryk af at det betyder noget at ens barns navn ikke er på listen ? Hvordan kan det være, er det fordi i gerne vil have jeres barns navn er unikt, eller er det fordi der ikke skal være 17 andre i en klasse med samme navn ? eller noget helt 3 ?

For mig har det ingen betydning. Jeg hedder Christina og det var et ganske alm. navn da jeg var barn, men gik aldrig i klasse eller andre sammenhænge med nogen der hed det samme.

Det ene af mit barns navne er på listen Sebastian og jeg har ikke i Dk været ude for at nogen hed det samme som ham. Her i Tyskland er der 1 anden med samme navn i hans gruppe, men det oplever jeg ikke som problem.

Så har jeg en Cassandra og det er ikke et specielt alm. navn, men det var ikke derfor vi valgte det. Valget stod mellem Isabella eller Cassandra, men vi følte Cassandra var mest os og derfor valgte vi det, men ikke udfra en betragtning om hvor på top 10, 20 eller 50 listen navnet var.

Jeg ved godt i alle har valgt et navn i synes er det rette for jeres barn, men ville i hellere vælge et navn i synes knap så godt om, fordi det ikke stod på listen end et navn i synes bedre om så så står på listen ?

Ja, jeg er bare lidt nysgerrig :)

Vi valgte Asbjørn da vi synes det passede perfekt til vores dreng. Vi gik ikke 100 % efter et navn, der ikke var på top 50 men et vi kunne lide. Men det skulle heller ikke være et navn som der var mange der hedder. Et godt gammel dansk navn var det vi gik efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er så mange fine navne på den liste igen i år :loveshower

Silke Elia står der sjovt nok ikke, da det er sammensat. Men Silke er stadig med på listen, dog rykket lidt ned så vidt jeg husker. Elia er der meget få i DK der hedder.

Jeg er en af de mange Louise'er. Det var det mest populære navn da jeg blev født, og jeg har altid gået i klasse med mindst én til Louise, og har altid hadet at hedde Louise J. Heldigvis hedder jeg også Vibe til fornavn (hedder mine 3 søstre også, så det er ikke brugt i daglig tale), men da jeg blev ældre har jeg brugt det i steder for J'et.

Så på baggrund af dette valgte vi, at vores kommende barn skulle have to fornavne. Begge navne og sammensætningen blev valgt fordi vi elsker navnene og synes de er smukke sammen - samt at jeg ikke forbandt det med at barn, jeg har passet (det er ikke altid nemt at være uddannet pædagog) - ikke fordi de ligger eller ikke ligger på listen.

Silke Elia kommer dog nok til at skulle gentage sit navn for folk. For det skal vi stadig, når folk spørger, hvad hun hedder. Men vi har altid bagefter fået at vide, at hun har et smukt navn. Og det synes vi jo også :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er så mange fine navne på den liste igen i år :loveshower

Silke Elia står der sjovt nok ikke, da det er sammensat. Men Silke er stadig med på listen, dog rykket lidt ned så vidt jeg husker. Elia er der meget få i DK der hedder.

Jeg er en af de mange Louise'er. Det var det mest populære navn da jeg blev født, og jeg har altid gået i klasse med mindst én til Louise, og har altid hadet at hedde Louise J. Heldigvis hedder jeg også Vibe til fornavn (hedder mine 3 søstre også, så det er ikke brugt i daglig tale), men da jeg blev ældre har jeg brugt det i steder for J'et.

Så på baggrund af dette valgte vi, at vores kommende barn skulle have to fornavne. Begge navne og sammensætningen blev valgt fordi vi elsker navnene og synes de er smukke sammen - samt at jeg ikke forbandt det med at barn, jeg har passet (det er ikke altid nemt at være uddannet pædagog) - ikke fordi de ligger eller ikke ligger på listen.

Silke Elia kommer dog nok til at skulle gentage sit navn for folk. For det skal vi stadig, når folk spørger, hvad hun hedder. Men vi har altid bagefter fået at vide, at hun har et smukt navn. Og det synes vi jo også :loveshower

Jeg har faktisk altid tænkt på hvordan Elia udtales? I mit hoved er det med tryk på i'et, men det kan jo i princippet lige så godt være på e'et? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk altid tænkt på hvordan Elia udtales? I mit hoved er det med tryk på i'et, men det kan jo i princippet lige så godt være på e'et? :D

:)

Vi udtaler det ligesom Elias - bare uden s'et :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ligeglad med lister og alt muligt andet.

Mine børn har fået deres navne fordi vi kan lide dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:)

Vi udtaler det ligesom Elias - bare uden s'et :)

Der var også sådan jeg tænkte det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:)

Vi udtaler det ligesom Elias - bare uden s'et :)

Ej hvor sjovt, jeg troede det skulle udtales ligesom Maria på jysk, og ikke på Sjællandsk.... Der kan man bare se :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor sjovt, jeg troede det skulle udtales ligesom Maria på jysk, og ikke på Sjællandsk.... Der kan man bare se :D

Hvordan siger man Maria på jysk? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, jeg troede det blev udtalt sådan. Elai-ja -agtigt.. Der kan man bare se.. Ved i øvrigt heller ikke hvordan man siger Maria på jysk.. Hmm..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor sjovt, jeg troede det skulle udtales ligesom Maria på jysk, og ikke på Sjællandsk.... Der kan man bare se :D

Er der overhovedet forskel på at sige Maria?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der overhovedet forskel på at sige Maria?

Der er forskel på hvor tydeligt man udtaler i´et. Det er svært at forklare på skrift, men ja, der er forskel ligesom der også er stor forskel på hvordan nogen udtaler Johanne - jeg ville aldrig kalde min datter Johanne, fordi jeg ikke kan udstå den måde min mor siger det navn på, med alt for meget tryg på midterste stavelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER