Morpige

kan man brænde papkasser?

16 indlæg i dette emne

Ved godt det lyder som et dumt spørgsmål for alt kan jo brændes. Men vi har mange og jeg ved ikke om der er giftstoffer i og der er så koldt pt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

det findes ikke nogle dumme spørgsmål :)

men jeg ved det heller ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener du i brændeovn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kan du godt men det er ikke særligt miljøvenligt... Og slet ikke hvis det ikke er "rent" pap...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det er til brændeovn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kan du godt men det er ikke særligt miljøvenligt... Og slet ikke hvis det ikke er "rent" pap...

åh jeg tænkte nok der var et eller andet "men"

Manden går meget op i at det er det rigtige der bliver brændt af. Men jeg tænkte lige jeg kunne rydde op samtidig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:whistling Må indrømme jeg har gjort det med en masse pizza æsker... Det gik, men fordi pap er så presset kan det være svært at få brændt af... Men hvis der var ild i ovnen i forvejen og der "faldte" et par papkasser i mindre stykker derind, så gik det nok også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kan de godt med iflg de papirer som er med til vores brændeovn er det ikke lovligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såvidt jeg husker er der også noget med at røg fra forkerte produkter kan irritere naboer.. måske det er bedst at lade være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mandens kommentar: ALT kan brændes - bare temperaturen er høj nok! ;)

....men jeg tvivler på at det er sundt med pap i en brændeovn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må ikke i følge vores pjece fra kommunen

Der står:

Og du skal altid benytte rent og tørt brænde – ikke papir, pap eller andet brændbart affald.

Hvis du er i tvivl, om din brændeovn generer, så gå udenfor og konstater, om der er meget røg. Synes du det lugter grimt, så gør dine naboer det nok også, og der er en stor sandsynlighed for, at der ikke kommer tilstrækkelig meget luft til brændet, eller at der er problemer med brændeovnen eller skorstenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:whistling Må indrømme jeg har gjort det med en masse pizza æsker... Det gik, men fordi pap er så presset kan det være svært at få brændt af... Men hvis der var ild i ovnen i forvejen og der "faldte" et par papkasser i mindre stykker derind, så gik det nok også!

Uhh.. nu kommer miljøkemikeren altså op i mig..

Brændeovne er til rent tørt træ! Ikke malet pap, hvor der sikkert er masser af lim i også!

Fakta: i villakvarterer er koncentrationen af partikler (under 2,5 mikrometer, og dermed de mest farlige, da de kan komme længst ned i vores lunger, nogle kan sågar trænge igennem og nå blodet) på samme niveau som Københavns mest forurenede gader. Dette skyldes forkert afbrænding i de efterhånden ret mange brændeovne villakvarterene er blevet udstyret med.

Mandens kommentar: ALT kan brændes - bare temperaturen er høj nok! ;)

....men jeg tvivler på at det er sundt med pap i en brændeovn :(

Rigtigt at alt kan brændes - problemet er bare ofte (har dog ikke lige tjekket det med pap) at temperaturen ikke kan komme højt nok op i en normal brændeovn.

Jeg vil kraftigt fraråde at afbrænde det - så hellere køre det på genbrug. Og hvis du alligevel gør det, så sørg for at have fuld åben i dine luftkanaler, så temperaturen bliver så høj som mulig.

Mvh TiaK - der normalt ikke er specielt miljøhysterisk, men har skrevet speciale om forurening fra brændeovne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Brug rent og tørt træ. Vådt træ giver dårlig forbrænding og meget røg. Fyr aldrig med affald - f.eks. reklamer, magasiner, mælkekartoner, pap eller træ, som er malet eller behandlet.

Sørg for rigeligt luft. For lidt luft giver mange sundhedsskadelige partikler i røgen. Tænd op med pindebrænde, optændingsblokke eller lidt avispapir, så ilden hurtigt kan få godt fat. Skru først ned for luften, når flammerne bliver blålige.

Fyr lidt ad gangen. Ilden skal have fat i brændslet, så temperaturen hurtig bliver høj. Hver gang du lægger brænde ind, skal du skrue op for luften, til de mørkegule flammer er væk.

Gå ud og tjek - røgen skal være næsten usynlig. Hvis der er for meget røg, og det lugter grimt, er der noget galt. ?Læs mere om korrekt fyring i brændeovne på www.fyrfornuftigt.dk

Kilde: Miljøstyrelsen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke brænde dem.. afsted på omlasten ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for nogle særdeles kompetente svar her til sidst. Jeg har tændt op nu med træ og glemmer alt om papkasserne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

skal jeg være helt ærlig, så brænder vi altså pap af, og også papir, for ellers er det svært at få ild i den (uden papir)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER