Guest Felixmor

Ny uddannelse.

14 indlæg i dette emne

Hvis I skal vælge en ny uddannelse i dag hvad skal det så være?

Mine dagpenge udløber til november og er nok bød til at indse at hvis jeg vil ud af den onde spiral må det være en ny uddannelse men jeg er simpelhen i vildrede over, hvilken jeg skal søge ind på.

Lige pt overvejer jeg 3

Pædagog

Sygeplejerske

Bachelor i off. administration

3 meget forskellige uddannelser. Vil jo også gerne tage en, hvor jeg kan få arbejde bagefter...

Bum bum what to do???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er godt nok tre vidt forskellige uddannelser :) Jeg ville vælge pædagogen, men det er kun fordi jeg kan lide at arbejde med børn - og ens arbejde skal jo være noget man brænder for ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo an på hvad du brænder for?

Jeg er pædagog - og jeg har oplevet et par gange nu, at vi får studerende ud i praktik, som har problemer med kroppen på en eller anden måde.. Enten ryg, ben eller noget.. Og så forstår jeg altså ikke helt at man bliver pædagog, for man bruger kroppen en del! I hvert fald indenfor mit område (voksne med nedsat funktionsevne).. Så det er også værd at tage med i overvejelserne. Det samme med sygeplejerske - det kræver en god fysik.. :)

Hvis ellers fysikken er god, så vil jeg umiddelbart gøre reklame for at arbejde for mennesker med nedsat funktionsevne.. Det er i hvert fald det sjoveste, mest udfordrende og mest givende job jeg nogensinde har haft! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud af de tre ville jeg vælge pædagog, fordi jeg godt kan lide børn, og fordi jeg har prøvet det som vikar og ved jeg godt ville kunne finde ud af det.

Sygeplejerske ville jeg fravælge da jeg bare ikke er ret vild med syge mennesker, og fordi jeg bare ikke har det der plejegen i mig.

Bachelor i offentlig administration ville jeg fravælge fordi jeg kender en som er kandidat i det, og blev færdiguddannet samtidig som mig, men stadig er arbejdsløs. Han blev færdig ca. samtidig med alle amtssammenlægningerne, og der skar de bare virkelig meget ned i den slags stillinger. Så hvis jeg skulle tage den, ville jeg i hvert fald tjekke arbejdsløshedsprocenten blandt de færdiguddannede først.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud af de tre ville jeg vælge pædagog, fordi jeg godt kan lide børn, og fordi jeg har prøvet det som vikar og ved jeg godt ville kunne finde ud af det.

Sygeplejerske ville jeg fravælge da jeg bare ikke er ret vild med syge mennesker, og fordi jeg bare ikke har det der plejegen i mig.

Bachelor i offentlig administration ville jeg fravælge fordi jeg kender en som er kandidat i det, og blev færdiguddannet samtidig som mig, men stadig er arbejdsløs. Han blev færdig ca. samtidig med alle amtssammenlægningerne, og der skar de bare virkelig meget ned i den slags stillinger. Så hvis jeg skulle tage den, ville jeg i hvert fald tjekke arbejdsløshedsprocenten blandt de færdiguddannede først.

Se det var bl.a. sådan en historie jeg gerne vil høre, for jeg kendte faktisk ikke til uddannelsen før svigermor nævnte den :) men det er bare den der ligger mest op ad det jeg kan og min tidligere uddannelse er adgangsgivende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se det var bl.a. sådan en historie jeg gerne vil høre, for jeg kendte faktisk ikke til uddannelsen før svigermor nævnte den :) men det er bare den der ligger mest op ad det jeg kan og min tidligere uddannelse er adgangsgivende.

Det er jo også kun en person jeg kender med den uddannelse, og jeg er sikker på der er mange grunde til han ikke lige har fået et job. F.eks. tror jeg han overvurderede hvor meget uddannelsen var værd i løn til de første par samtaler han kom til og måske har han bare ikke matchet personlighederne. Men siden det kun er ham jeg kender med den uddannelse, er mine erfaringer jo dårlige :) Og han brokker sig i hvert fald over amtsnedlæggelserne.

Men hvis du har mest lyst til den, synes jeg da du skal undersøge det nærmere. Der må findes en oversigt over arbejdsløsheden indenfor faget et sted? I dagens samfund ville jeg ikke turde vælge uddannelse uden at kigge lidt til det - selvom tingene selvfølgelig kan ændre sig mens man uddanner sig også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville vælge sygeplejerske, fordi med den uddannelse så kan man komme langt indenfor psykiatrien, som er det jeg brænder for. Og som sosa synes jeg også det ville være oplagt.

Kunne jeg selv vælge om, og på alle hylder uden at skulle tænke over økonomi, karaktergennemsnit og om jeg var klog nok, så ville jeg læse teologi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville vælge sygeplejerske, fordi med den uddannelse så kan man komme langt indenfor psykiatrien, som er det jeg brænder for. Og som sosa synes jeg også det ville være oplagt.

Kunne jeg selv vælge om, og på alle hylder uden at skulle tænke over økonomi, karaktergennemsnit og om jeg var klog nok, så ville jeg læse teologi

Jeg er helt med på teologi-holdet her! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at kig på UG.dk - der kan du søge på de forskellige uddannelser og se krav og fremtidsudsigter, læse om hverdagen som færdiguddannet og meget mere. Virkelig god side :super

Jeg troede også selv, at det var pædagog/sygeplejerske e.l.-retningen jeg skulle gå, så jeg tog et sabbatår efter gymnasiet, hvor jeg arbejdede i en vuggestue. Jeg elskede at arbejde med børnene, men jeg blev tosset af at gå på en arbejdsplads, hvor der kun var kvinder, og det hele var en stor omgang brok over nedskæringer, ikke at få bevilliget flere penge, forældre der sendte snottede børn afsted, mødre der gik til håndbold om onsdagen og derfor ikke havde tid til deres børn. Derudover havde de den opfattelse, at det de tænkte var det eneste rigtige. Det gav jo meget god mening, når det kom til børns udvikling og lignende, men når ens leder fortæller en, hvad man skal stemme til kommunalvalget, og når man bliver ignoreret i en uge, fordi man har udtalt at man godt kan forstå, hvis kommunen har valgt at investere nogle af pengene i en forbedret børneafdeling på hospitalet, fremfor at give dem alle til institutionerne, ja der trækker jeg grænsen.

Jeg siger ikke, at det er sådan på alle arbejdspladser - det tror jeg langt fra det er - men det afgjorde for mig, at jeg helt klart ikke skulle på en arbejdsplads, hvor det kun eller næsten kun var kvinder.

Jeg valgt juraen i stedet, men det er jo en helt anden boldgade ;)

Skulle jeg vælge om, havde jeg valgt at blive skolelærer. Men det har jeg ikke SU nok tilbage til, og jeg er så langt i min uddannelse, at det ville være skørt at sadle om. Bliver færdig lige om lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uha det er svært jeg læste historie og har en BA i dette, med religionsvidenskab indenunder der.

men da det første barn kom kunne jeg slet ikke leve med de lange arbejdsdage der var og ja det at få barn gjorde mig personligt mere social og jeg fik lyst til at føle jeg gjorde en forskel i hverdagen. Det at sidde på kontor kunne jeg heller ikke klare tanken om længere. så nu er jeg nyuddannet sosu og søger ind på assistenten til start november og jeg elsker mit job.

Men det er svært at finde nyt, jeg tror man er nødt til både at finde noget man brænder for, især også når man kommer ud i den virkelige verden også skal det hænge sammen med hvad man prioriterer ved siden af.

jeg går meget op i at have en masse tid derhjemme med børnene, kost og ernæring tager også meget af min tid. så har job på 30 timer, arbejder hveranden weekend og har en ugenlig fridag hvor jeg har børnene hjemme nogle gange og andre hygger jeg selv bager og gøre rent med mere.

Det hele skal jo hænge sammen ikk?

held og lykke og husk vi bruger bare alt for meget tid på det der hedder job til ikke at trives med det vi laver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig svært. Der er heldigvis lidt tid endnu til 5/7 og jeg bruger meget tid på at læse op på uddannelserne. Lige nu vinder sygeplejersken en lille smule over pædagogen. Den 3. er helt sorteret fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk i gang med pædagogen men har jo så lige været på barsel. Jeg ved at det er børn pg det er de helt små børn jeg vil arbejde med. Men jeg havde også problemer med en arbejds plads med kun kvinder, og mår de havde været i faget i mange år så vidste de bedst hvordan tingene skulle foregå.

Så jeg har i stedet været så heldig at jeg starter op som privat dp til juni. Og jeg glæder mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i samme situation og overvejede faktisk også sygeplejerske og ba i offentlig administration. Jeg troede længe at jeg skulle blive studievejleder som man bl.a. kan blive på administrations uddannelsen. Men jeg er kommet frem til at den bliver for snæver. Så jeg har søgt ind på sygeplejerske uddannelsen i stedet, da jeg ser flere jobmuligheder i den uddannelse.

Jeg håber, du finder ud af hvad der er det rigtige for dig!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, jeg ville gerne have været dyrlæge eller dyrepasser, men endte så med at blive lærer istedet :D

Jeg kunne ikke finde nogen praktikplads til dyrlægestudiet inden deadlinen og der var ingen jobs at få som dyrepasser, så jeg søgte ind på læreruddannelsen istedet for, da jeg havde været glad for mit job som vikar på min gamle folkeskole og gerne ville igang med at læse videre igen. Og så tænkte jeg naivt at jeg jo altid kunne tage dyrelægeuddannelsen senere hen :rolleyes og før jeg fik set mig om havde vi købt hus og fået barn... og planlægger et barn mere. Vi er SÅ afhængige af min indtægt nu, at det jo aldrig vil kunne hænge sammen hvis jeg går tilbage til at læse nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER