Guest

Jern.. Hvornår tager I det?!

22 indlæg i dette emne

Ja som overskriften mere eller mindre siger, så kan jeg simpelthen ikke gennemskue hvornår på dagen jeg skal tage den jerntablet!!! 2 timer fra et måltid, hvilket siger der skal gå 4 timer mellem mine måltider.. Hvilket pt. ikke sker! :blush Og ikke sammen med kaffe eller the og helst sammen med juice, som jeg egentlig ikke bryder mig om. Det er jo umuligt!!! Hvornår tager I dem??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tog dem lige inden sengetid med et glas appelsinjucie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog dem også inden sengetid, dog bare med vand..

Min læge snakkede om, at så havde kroppen natten til at arbejde med det og så undgik man lettere forstoppelse, som jern kan give..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg har måske ikke læst så grundig på lektien, men jeg har taget alle mine pille i en stor mundfuld under aftensmaden :oops :rolleyes Jeg har dog ikke haft problemer med forstoppelse eller andet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager den inden jeg går i seng, sammen med vand.. De står på mit natbord så jeg husker det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg husker dem, tager jeg dem inden jeg går i seng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min stod også op natbordet, så tog jern tbl når jeg gik i seng (da jern kan give ondt i maven hos nogle). Fiskeolie tog jeg sammen med aftensmaden, da disse skal tages sammen med det mest fedtholddige måltid på dagen og gravid multi til aftensmaden også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar piger.. Så tager jeg dem også inden jeg går i seng, og håber de stadig giver lidt, selvom de bliver taget med vand i stedet for juice. ;) Og jeg tager også alle de andre (og synes godt nok det er mange! :huh) sammen med min aftensmad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog også min inden sengetid, men har nu aldrig hørt den der med juice..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager dem også lige før sengetid :) Det mede juice er bare en anbefaling men ikke en nødvendighed ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager dem når jeg har mindst kvalme, og dermed størst sandsynlighed for at de ikke ryger op igen. Det er typisk om morgenen... Jeg tænker at de trods alt må give mere hvis de bliver indenbords end hvis de ryger op igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog også min inden sengetid, men har nu aldrig hørt den der med juice..

Det er noget med, at jern optages bedre sammen med C-vitamin.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager dem når jeg har mindst kvalme, og dermed størst sandsynlighed for at de ikke ryger op igen. Det er typisk om morgenen... Jeg tænker at de trods alt må give mere hvis de bliver indenbords end hvis de ryger op igen?

Dét er der vist ingen tvivl om.. Det gør ikke meget gavn hvis det kommer op igen med det samme. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med, at jern optages bedre sammen med C-vitamin.. :)

Den er jeg med på. :) Men når der nu er tilsat c vitamin, er det så ikke nok? Det er der hvertfald i GraviJern. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager dem, når jeg husker dem, sådan tilfældig midt på dagen/eftermiddagen. Gerne når jeg er på vej ud af døren, for så ved jeg da der går lidt inden jeg spiser igen.

Men jeg glemmer dem tit, så det kan være jeg skal til med noget om aftenen i stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager jern om morgenen og de andre vitaminer/fiskeolie om aftenen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får også jerntabletter (på grund af for lav blodprocent - det havde jeg også inden graviditeten, så jeg fortsætter bare).

Jeg har fået at vide, at jeg skal tage dem sammen med et måltid, så det bliver til morgenmaden sammen med folinsyren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at vide, til jeg når den tid hvor jeg skal tage jern, hvilket jeg egentlig gruer lidt for!

Jeg synes i øvrigt det er meget underligt at alle gravide "skal" tage jerntilskud fra uge 10 her i Danmark. I andre nordiske lande er det kun hvis man får påvist jernmangel. Mhp de bivirkninger der tit følger med indtag af jerntilskud, så ville jeg tro det ville være bedre at undgå det med mindre det var nødvendigt...? Jeg nævnte dette for sygeplejersken da jeg var til 1. graviditetsundersøgelse ved lægen, og hun blev nærmest lidt irriteret, og sagde, at jeg altså SKAL tage jern fra uge 10. Nå, det var vel lidt off topic, men det kom bare ud... :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at vide, til jeg når den tid hvor jeg skal tage jern, hvilket jeg egentlig gruer lidt for!

Jeg synes i øvrigt det er meget underligt at alle gravide "skal" tage jerntilskud fra uge 10 her i Danmark. I andre nordiske lande er det kun hvis man får påvist jernmangel. Mhp de bivirkninger der tit følger med indtag af jerntilskud, så ville jeg tro det ville være bedre at undgå det med mindre det var nødvendigt...? Jeg nævnte dette for sygeplejersken da jeg var til 1. graviditetsundersøgelse ved lægen, og hun blev nærmest lidt irriteret, og sagde, at jeg altså SKAL tage jern fra uge 10. Nå, det var vel lidt off topic, men det kom bare ud... :whistling

Jeg tog dialogen med min læge - fordi jeg virkelig har fået det dårligt af at tage jern (også selvom jeg har prøvet flere forskellige mærker). Og der var svaret direkte, at hun faktisk syntes det var en anelse åndssvagt. De ændrede vejledningerne så tit og inden for de nordiske lande, var der meget stor forskel. Hun sagde til mig, at hvis jeg ikke oplevede symptomer på jernmangel og ellers havde en alsidig kost, så var der ingen grund til, at jeg absolut SKULLE tage dem...

Så jeg tager dem ikke :) Og har det FINT!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg har måske ikke læst så grundig på lektien, men jeg har taget alle mine pille i en stor mundfuld under aftensmaden :oops :rolleyes Jeg har dog ikke haft problemer med forstoppelse eller andet...

Den primære årsag til at man ikke skal tage jern sammen med andet mad og andre piller er at visse ting i maden kan hindre optagelsen af jernet i kroppen (bl.a. calcium og mangan), så jernet bare passerer tarmen istedet.

Jeg tog også mine jernpiller lige inden sengetid - så var der gået noget tid siden jeg havde fået aftensmad og der ville gå lang tid inden jeg skulle spise morgenmad igen, så kroppen havde hele natten til at optage det.

Jeg tog også min inden sengetid, men har nu aldrig hørt den der med juice..

Det med juice er bare at der er en del c-vitamin i fx appelsinjuice, og c-vitamin fremmer kroppens optagelse af jern. Der er dog tilsat c-vitamin i mange jerntabletter i dag, så det er begrænset hvor meget der er behov for at tage dem sammen med andet end vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager det hele til aftensmaden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med juice er bare at der er en del c-vitamin i fx appelsinjuice, og c-vitamin fremmer kroppens optagelse af jern. Der er dog tilsat c-vitamin i mange jerntabletter i dag, så det er begrænset hvor meget der er behov for at tage dem sammen med andet end vand.

Det ved jeg - som jeg også har skrevet ;) Jeg forstår lige netop ikke den med juicen pga den allerede tilsatte c vitamin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER