AgnetheV

Vejen til sygehuset...

25 indlæg i dette emne

Hvordan kom i lige frem til sygehuset, efter at vandet var gået? Var manden hjemme, da det skete eller skulle han kaldes hjem fra arbejde, så i kunne køre selv? Blev du hentet i ambulance eller var du så hardcore at du kørte selv???

Jeg spørger mest fordi, vi har ingen bil. Der er ganske vidst ikke voldsomt langt fra hvor vi bor og ind på sygehuset, men jeg har hørt, at hvis du bestiller en taxa, koster det ekstra, for at han vil tage en med(lidt ligesom hvis han tager fulde folk op at køre og de så brækker sig) og jeg har fået at vide, at jeg godt kan skyde en hvid pil efter selv at gå derop, når først vandet er gået, for det skulle ikke kunne lade sig gøre... Altså hvad ved jeg, jeg har jo ik prøvet at føde før vel :unsure Jeg har så også hørt, at hvis du ringer efter Falck eller en ambulance til at fragte dig, så koster det også kassen... Jeg har desværre kun min lillebror i nærheden til evt. at kunne køre mig, men han bor 25 minutters kørsel herfra plus der er MEGET dårlige parkeringsfaciliteter omkring sygehuset...

What to do, what to do... Er der nogen, der har stået i lignende situation og fået en god løsning på det eller har i forslag???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da mine veer blev regelmæssige og vi skulle på sygehuset (med den første) tog vi en taxa. Vi tog en Netto-pose med jeg kunne sidde på, da vi jo også havde hørt de ville tage ekstra, men taxachaufføren sagde det var noget fis. Han havde i hvert fald aldrig taget ekstra og havde heller aldrig hørt om nogen der havde gjort det.

Til gengæld var han super flink og spurgte hvor hurtigt han skulle køre - om det skulle gå stærkt eller vi kunne nå det hvis vi kørte efter fartgrænserne :)

Så vidt jeg husker starter langt de fleste fødsler med veer og ikke vandafgang, og langt de fleste tager mange timer så manden kan nå at komme hjem og i kan køre afsted sammen.

Når du begynder at få veer og de begynder at blive regelmæssige (jeg havde veer on- off i flere dage før de blev regelmæssige, dvs. at der kom mindst en ve hvert kvarter) så skal du kontakte fødegangen.

Og sammen med dem lægger i en plan for hvad der skal ske - om i skal komme med det samme, om du skal blive hjemme natten over eller...

Dem der har brug for en ambulance er dem der føder meget hurtigt, men statistisk set er det meget meget få - så hvorfor skulle det blive dig. Jeg tvivler meget på at ambulancer bliver brugt til helt alm. fødende der har mere end et par minutter mellem hver ve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv gået med samme tanker i nogen dage nu, så jeg er sgu glad for at du tager emnet op. Vi har bil, men det er kun mig der må køre, for min mand har epilepsi. Så jeg står også og skal køres af nogen når fødslen går igang.

Men jeg husker at min mor blev hentet i en ambulance da hun skulle føde for 12 år siden, men ved så ikke om det er andre regler der gælder idag eller om min far var gået så meget i panik at han havde ringet efter en ambulance.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til at køre selv.. min kusine kørte selv efter hendes vand var gået.. kæresten havde fået taget sit kørekort.. han var endda sulten så hun slog vejen forbi McDrive så han kunne få lidt mad.. og ja hun fødte ganske kort efter ankomst så det var ikke fordi hun var ordentlig i fødsel hun kunne køre..

Jeg havde manden hjemme den dag.

Men er altså også sikker på en taxa ikke tager ekstra.. hvis nu vandet gik i taxa'en tog han nok for det.. men ellers ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kom til at snakke med jordemoderen om det, og hun sagde, at så måtte vi jo lægge nogle penge til side til en taxa, når vi ikke havde en bil, så jeg går ud fra, det er standardløsningen, når man er i den situation. Det kan dog være, vores naboer kan køre os, hvis de alligevel er hjemme.

Min svigermor fortæller, at da hun i sin tid skulle føde (hvor de heller ikke havde bil), blev der bare sendt en ambulance. Det ville da være rart, hvis der stadig var råd til den slags service, for jeg kan sommetider godt bekymre mig lidt over det med taxaen - hvad nu, hvis de har helt vildt travlt, og der går 100 år, før de kommer? Eller hvis taxachaufføren skulle være emsig og bekymre sig over det med vandet og evt. forlange ekstra. Men der er jo ikke meget andet at gøre end at tage det, som det kommer - og skulle der gå et eller andet galt, så det pludselig lader til at være lige op over, uden vi har udsigt til at kunne komme afsted hurtigt på anden vis, går jeg da ud fra, de faktisk vil sende en ambulance, hvis vi ringer og er helt i panik.

Det, der bekymrer mig mest, er nok, hvis vi kommer ind til tjek, og der så er længe endnu, og de gerne vil sende os hjem igen. Tre ture med taxa fra Ringsted til Roskilde (frem, tilbage, frem igen) begynder alligevel at være pænt dyrt - så jeg håber meget på, at vi kan få tilstrækkeligt god vejledning i telefonen til, at vi ikke kommer ind for tidligt, men heller ikke først i sidste øjeblik. Og at de er flinke på syeghuset og lader os blive, hvis de ikke regner med, vi ville kunne nå hjem og være i mere end et par timer alligevel. Jeg må egentlig lige prøve at huske at spørge lidt til det, når vi skal til fødselsforberedelse - det ville jo være dejligt, hvis de kunne berolige mig lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. ambulance så fik jeg at vide for et par år siden at man ikke selv kan ringe efter en, men det er FG der kan bestille en. Det er altså deres skøn ud fra en telefonsamtale med jer om der skal sendes ambulance eller i kan klare det selv med en taxa.

Når man kommer ind med ambulance er beredskabet på FG også noget højere, kuvøse sat til opvarmning osv. da det jo ikke er alm. fødsler der kommer ind på den måde men kun 'problem'-fødslerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang jeg fødte, gik vandet om natten, så manden var hjemme og kunne køre mig på sygehuset da veerne blev til det.

Anden gang startede det med veer og manden var på arbejde. Fik ringet ham hjem, og så ellers fuld fart ind på sygehuset. Annika blev født efter at vi havde været 4 min på sygehuset ;) Så vi nåede det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dem der har brug for en ambulance er dem der føder meget hurtigt, men statistisk set er det meget meget få - så hvorfor skulle det blive dig. Jeg tvivler meget på at ambulancer bliver brugt til helt alm. fødende der har mere end et par minutter mellem hver ve.

Jeg har hørt, at når det kommer til fødsler, så kan man godt kigge lidt på sin mor og hvordan hendes fødsler har forløbet og både ved mig og min lillebror er der gået 30 minutter fra vandet er gået og til hun havde født - de bor 20 minutters kørsel fra sygehuset og hvis de skulle have holdt for toget i Tarm, så var jeg blevet født i bilen. Derfor er jeg ret obs på, at jeg ikke lige pludselig skal ligge og føde i en taxa eller lignende...

Men fødsler er jo meget forskellige og hvor nogle tager flere døgn (min svigermor lå med veer i 36 timer!) og andre bare går med et snuptag, så vil jeg da gerne lige have en mulighed for at komme på hospitalet, for har bestemt ikke planlagt hjemmefødsel uden nogen form for hjælp... Det er nok min største frygt... Dog ligger jordemodercentret kun et stenkast herfra, så hvis alt skulle glippe, så går jeg da bare derover og ligger mig, så kan de da tage mod baby der ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - jeg fik lige set du er fra Aalborg.

Det er der jeg fødte første gang og kørte med den søde taxa-chauffør (der faktisk var ekstra sød da vi havde glemt min pung. Det fandt vi først ud af da vi var kommet til sygehuset og han ville så sende en regning - som aldrig kom :))

Vi boede i Vejgaard og det er lidt længere end et stenkast fra JM-centret, så at komme til sygehuset med taxa kan du vist sagtens nå. For os tog det under 20 min. fra vi ringede efter taxaen til jeg stod og jamrede mig i elevatoren.

(og er du hardcore til at skjule smerte kan du jo tage bussen hvis det er i dagtimerne ;) Manden er vel hjemme om natten?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man skal med taxa, kunne det måske være en ide og ringe og lige tale med taxaselskabet inden - og høre om det er noget de har en holdning til og om det koster ekstra..

Jeg kunne forestille mig de er nogenlunde til at tale med så :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - jeg fik lige set du er fra Aalborg.

Det er der jeg fødte første gang og kørte med den søde taxa-chauffør (der faktisk var ekstra sød da vi havde glemt min pung. Det fandt vi først ud af da vi var kommet til sygehuset og han ville så sende en regning - som aldrig kom :))

Vi boede i Vejgaard og det er lidt længere end et stenkast fra JM-centret, så at komme til sygehuset med taxa kan du vist sagtens nå. For os tog det under 20 min. fra vi ringede efter taxaen til jeg stod og jamrede mig i elevatoren.

(og er du hardcore til at skjule smerte kan du jo tage bussen hvis det er i dagtimerne ;) Manden er vel hjemme om natten?)

Ahh ja, kan godt se der er lige lidt længere udefra Vejgaard end jeg har - men fedt nok, at det var heroppe, at taxachaufføren var så large... De plejer nu også være super søde, de gange jeg har kørt i taxa.

Puhh den med bussen tror jeg vil blive en udfordring, så skal man med sådan en sindssyg regionalknallert og det er jeg ik sikker på jeg tør! Ej jeg tror nok at det bliver taxa'en... så må han træde på sømmet, hvis han ik vil have baby+snask i sin bil ;) Jo jo da, manden er skam hjemme om natten, så kan han da nok ringe efter taxa-service :biglove

Hvis man skal med taxa, kunne det måske være en ide og ringe og lige tale med taxaselskabet inden - og høre om det er noget de har en holdning til og om det koster ekstra..

Jeg kunne forestille mig de er nogenlunde til at tale med så :)

Det tror jeg er en rigtig god idé - det havde jeg faktisk ikke selv tænkt på, men det vil jeg da gøre, bare for at være på den sikre side i det mindste... Tak for indsparket! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har kørt mig hver gang, men mit vand er heller ikke gået hjemme nogle af gangene, 1 gang tog de det på sygehuset, 2 gang gik det af sig selv på sygehuset, 3 gang tog de det da jeg fik presseveer :) Så det er jo slet ikke sikkert at vandet går derhjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev godt nok kørt af min svigerinde da mit vand var gået, men havde bare bind på (natbind) og der blev ikke vådt nogen steder, når først det er gået kommer der lidt hele tiden men jeg kunne sagtens styre det med et bind, køb eventuelt nogle tena bleer :)

Og jeg har heller aldrig hørt om en taxa hvor de tog ekstra for at køre med en fødende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den med min mors fødsel holder ikke her :) Fra min mors vand gik, gik der 25 minutter, så var jeg født.. Med min storesøster gik der 4 timer, og der var min mor jo så førstegangsfødende..

Fra min søster fik første ve da hun skulle have min nevø gik der 63 timer til han var født :unsure og da mit vand gik med Mille gik der 10 timer før hun var født, så hos os passer det ikke...

Men hos mig gik vandet som det første og hele baduljen på én gang :blush :blush Heldigvis var det om natten, så min mand var hjemme og vi kørte til sygehuset et par timer senere.. Så gik der jo så 8 timer inden Mille var født :)

Er der mulighed for i kan have en bil til rådighed lige op til fødslen, alså en bil i kan låne af familie eller venner, som står klar til jer ? Så du ikke skal spekulerer over det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var lige komme ud af badet, om aftenen, da vandet gik og manden var hjemme ;) Jeg brugte en Tena ble og selvom jeg blev ved med, at lække vand blev der ikke vådt i bilen ;) Jeg havde sat mig på et håndklæde for en sikkerheds skyld ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vandet gik hjemme på sofaen med det sidste nye afsnit af desperate housewife(havde nemlig fået afvide at jeg skulle indlægges og vi var lige hjemme efter nogle ting og slappe lidt af)

Men jeg fik da både baberret ben og bikini linen i et bad inden det gik avav løs.

Vores tur tager ca 23 min men det føltes som 89898 timer, men jeg ivl altså godt tro du kan gå hvis det ikke tager flere timer. Eller du får vestorm som ejg fik. Men svært at sige

Jeg sad også på et håndklæde og havde et mindre i bukserne og der kom ikk enoget i bilen, så pak da lige et håndklæde hvis du vælger en taxi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var lige komme ud af badet, om aftenen, da vandet gik og manden var hjemme ;) Jeg brugte en Tena ble og selvom jeg blev ved med, at lække vand blev der ikke vådt i bilen ;) Jeg havde sat mig på et håndklæde for en sikkerheds skyld ;)

sådan var det også her - og nej, jeg kunne ikke selv have kørt bilen for daaaaamn, de veer kom med fuld fart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit vand gik aldrig.. Havde ellers forudset jeg stod nede i køen i Føtex mens det gik - kunne ha' været sejt! :P

Jeg fik blot veer. Så der var ingen problemer, heller ej hvis vi ikke havde haft bil, så kunne en taxatur snildt være klaret. Har I ikke nogen bekendte i nærheden af hjemmet i kan "trække" på når tid er der? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den med min mors fødsel holder ikke her :) Fra min mors vand gik, gik der 25 minutter, så var jeg født.. Med min storesøster gik der 4 timer, og der var min mor jo så førstegangsfødende..

Fra min søster fik første ve da hun skulle have min nevø gik der 63 timer til han var født :unsure og da mit vand gik med Mille gik der 10 timer før hun var født, så hos os passer det ikke...

Men hos mig gik vandet som det første og hele baduljen på én gang :blush :blush Heldigvis var det om natten, så min mand var hjemme og vi kørte til sygehuset et par timer senere.. Så gik der jo så 8 timer inden Mille var født :)

Er der mulighed for i kan have en bil til rådighed lige op til fødslen, alså en bil i kan låne af familie eller venner, som står klar til jer ? Så du ikke skal spekulerer over det..

Hehe ja det er jo et klasse-eksempel på, at alle fødsler er vidt forskellige... Men desværre er der ingen mulighed for lån af bil op til dagen - alle dem vi kender har enten ikke bil eller bor så langt væk, at de selv har brug for den, plus vi bor et sted, hvor det næsten ikke kan lade sig gøre at have bil uden at skulle betale en formue i p-afgift for at have den parkeret... Så det er super ærgerligt, at vi bor så dårligt i forhold til dem vi kender...

Vandet gik hjemme på sofaen med det sidste nye afsnit af desperate housewife(havde nemlig fået afvide at jeg skulle indlægges og vi var lige hjemme efter nogle ting og slappe lidt af)

Men jeg fik da både baberret ben og bikini linen i et bad inden det gik avav løs.

Vores tur tager ca 23 min men det føltes som 89898 timer, men jeg vil altså godt tro du kan gå hvis det ikke tager flere timer. Eller du får vestorm som ejg fik. Men svært at sige

Jeg sad også på et håndklæde og havde et mindre i bukserne og der kom ikk enoget i bilen, så pak da lige et håndklæde hvis du vælger en taxi

Der er ikke meget mere end 20 minutters gang til hospitalet og hvis det skulle gå alt for stærkt, så har jeg jordemodercentret (og politistationen) lige om hjørnet, så kan de vel bare tage imod, hvis det går alt for stærkt ;) men som du siger, så er det jo ikke til at forudse med veerne... vil tage mig en god snak med jordemoderen om det i hvert fald...

Mit vand gik aldrig.. Havde ellers forudset jeg stod nede i køen i Føtex mens det gik - kunne ha' været sejt! :P

Jeg fik blot veer. Så der var ingen problemer, heller ej hvis vi ikke havde haft bil, så kunne en taxatur snildt være klaret. Har I ikke nogen bekendte i nærheden af hjemmet i kan "trække" på når tid er der? :)

Nej desværre ikke nogen, der er tæt nok på, til at kunne reagere lige så hurtigt, som hvis vi skal have en taxi - vi bor ret dårligt i forhold til vores familie og bekendte i den henseende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke særlig meget om det - har ikke rigtig sat mig ind i det endnu. Men da min veninde blev sat i gang på hospitalet, der gik hun en tur mens hun havde veer - for at få tiden til at gå. Så måske det ikke er så urealistisk at gå derop? hvis du har nogle minutter mellem veerne, så er det jo bare lige at holde en pause når der kommer en ve og så fortsætte igen bagefter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang gik vandet og vi havde 45 minutter til sygehuset. Min far kørte os godt nok, men jeg havde en plastikpose og et håndklæde at sidde på. Det gik fint. Det værste for mig var at gå den lange vej til fødegangen (i Kolding) var hele tiden nervøs får at "dryppe" på gulvet trods bind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang gik vandet og vi havde 45 minutter til sygehuset. Min far kørte os godt nok, men jeg havde en plastikpose og et håndklæde at sidde på. Det gik fint. Det værste for mig var at gå den lange vej til fødegangen (i Kolding) var hele tiden nervøs får at "dryppe" på gulvet trods bind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vandet går, så ta' en babyble på - den kan holde på en hel del :)

Du ligger næppe og vrider dig med onde veer pronto hvis vandafgang er starten på fødslen - men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej...

mine 2 første fødsler er startet med veer og vandet er først gået lige inden barnet kom. men det er korekt at det kun er ca 10% hvor en fødsel starter med at vandet går.

Men vær opmærksom på at hvis vandet går og hoved ikke har sat sig så skal man ligge sig ned. Der kan nemlig være en risiko for at navlesnoren kommer i klemme... men det vil de selvfølgelig spørge om når du ringer på fødegangen. Hvis hoved har sat sig vil du enten ha fået det afvide os læge/jordemoder besøg ellers står det i din vandrejournal.I nogle tilfælde vil der blive sendt en ambulance...

Mht taxa.... så er det en udgift man må tage når man har valgt bilen fra....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang gik vandet og vi havde 45 minutter til sygehuset. Min far kørte os godt nok, men jeg havde en plastikpose og et håndklæde at sidde på. Det gik fint. Det værste for mig var at gå den lange vej til fødegangen (i Kolding) var hele tiden nervøs får at "dryppe" på gulvet trods bind.

Puhh det var godt nok en lang vej! Så skal jeg bestemt ikke klage, men godt at i nåede det og tror nu ikke det havde gjort så meget, hvis du var kommet til at dryppe lidt på sygehuset - det havde de nok overlevet og tilkaldt en serviceassistent :)

Hvis vandet går, så ta' en babyble på - den kan holde på en hel del :)

Du ligger næppe og vrider dig med onde veer pronto hvis vandafgang er starten på fødslen - men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig ^_^

Tak for tippet! Nej, det er aldrig til at sige, hvordan det hele udvikler sig ;)

Hej...

mine 2 første fødsler er startet med veer og vandet er først gået lige inden barnet kom. men det er korekt at det kun er ca 10% hvor en fødsel starter med at vandet går.

Men vær opmærksom på at hvis vandet går og hoved ikke har sat sig så skal man ligge sig ned. Der kan nemlig være en risiko for at navlesnoren kommer i klemme... men det vil de selvfølgelig spørge om når du ringer på fødegangen. Hvis hoved har sat sig vil du enten ha fået det afvide os læge/jordemoder besøg ellers står det i din vandrejournal.I nogle tilfælde vil der blive sendt en ambulance...

Mht taxa.... så er det en udgift man må tage når man har valgt bilen fra....

Okay - det er lidt sjovt, for troede faktisk at langt størstedelen af fødsler startede med at vandet gik for det er jo altid det man høre om synes jeg... Så blev man lige det klogere... Og godt nok at vide det med om hovedet står fast eller ej og med at ligge ned... Man kan jo komme grueligt galt, hvis det er man ik lige er opmærksom på det...

Jeg vil ikke sige, at vi har valgt bilen fra - vores økonomi kan simpelthen bare ikke bære udgifterne til en bil, plus vi bor spot midt i Aalborg, så behovet er der faktisk ikke. Men vi må spare fra, så der er råd til taxakørsel (og evt. rengøring også...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER