Banshee

Bedsteforældrene..

38 indlæg i dette emne

I dag har vi fortalt min kærestes forældre at de skal være farmor og farfar.. Det var de glade for.. Men pludselig får jeg en besked fra dem på sms hvor der står:

Vi vil ikke være farfar og farmor, vi vil være bedstemor og bedstefar.

I princippet kan man jo være ligeglad MEN.. Sagen er den..

Min mor har en kæreste, som praktisk talt har været min far.. De har været sammen siden jeg var 13 år gammel - og han er der bare altid.

Min biologiske far døde i marts sidste år, og min bonusfar har simpelthen været SÅ fantastisk..

Han har allerede et barnebarn, som kalder ham Bedstefar..

Naturligvis SKAL han jo være bedstefar for mit barn!! Min far, morfar er død.. Min mor vil være mormor :biglove

Ved det er et "luksus" problem.. Men blev ked af det, fordi jeg svarede dem hvordan det hang sammen - og at min bonus jo så ikke ville "være noget".. Svaret var: "Vi har altid haft en drøm om at blive bedstemor og bedstefar ikke farmor og farfar"..

Jeg bliver helt ked af det.. Ved ikke hvorfor det går mig så meget på.. Men det irritere mig, når det er så oplagt. De har 3 drenge - så det er ikke sådan de ville blive kaldt alt muligt forskelligt jo... <_<

Hvad har I gjort? Kunne I finde på at sige "I er farmor og farfar, basta" Eller ville I acceptere at jeres barn fik "bedstefar1 og 2" eller hvad man nu ville kalde dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

altså nu er det jo godt nok et tak længere ude, men min niece kaldte sine oldeforældre oldemor med cornflakesne og oldemor med missekatterne, så jeg tror, at jeg først ville tage en snak med dine svigerforældre og fortælle dem, at eftersom jeres barn ikke har en morfar men en bedstefar (da manden ikke er din rigtige far) så har han første ret til navnet bedstefar. Ønsker de, at der skal være 2 som hedder bedstefar, så må de være bedstefar2. Jeg tænker, at det at være nr. 2 måske vil få dem på andre tanker...

Kommer de ikke på andre tanker, så må han hedde bedstefar hans navn, og din bonusfar bare hedde bedstefar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad dem da bare være bedsteforældre..

I rigtig mange andre lande findes betegnelserne mormor/morfar og farmor/farfar ikke.. I Tyskland er der Oma og Opa.. I engelsktalende lande er der Grandmother og Grandfather

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså nu er det jo godt nok et tak længere ude, men min niece kaldte sine oldeforældre oldemor med cornflakesne og oldemor med missekatterne, så jeg tror, at jeg først ville tage en snak med dine svigerforældre og fortælle dem, at eftersom jeres barn ikke har en morfar men en bedstefar (da manden ikke er din rigtige far) så har han første ret til navnet bedstefar. Ønsker de, at der skal være 2 som hedder bedstefar, så må de være bedstefar2. Jeg tænker, at det at være nr. 2 måske vil få dem på andre tanker...

Kommer de ikke på andre tanker, så må han hedde bedstefar hans navn, og din bonusfar bare hedde bedstefar...

Jeg tror også det bliver sådan det hende.. Men det gør mig bare så ked af det, på en eller anden måde.. Måske fordi jeg slet ikke havde tænkt at det ville være noget problem <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bestemte vi. Kan godt følge jer og uanset titlen er de jo farmor og farfar så hvorfor ikke bare kalde dem det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnene kan sagtens selv finde ud af at der er flere med samme titel (men det kan være lidt svært for os voksne at finde ud af hvem de snakker om ;))

Jeg synes dog du skal fortælle at der allerede ER en bedstefar, for det kan jo være de ikke har tænkt over det (eller kender til det forhold) og de derfor ændrer mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnene kan sagtens selv finde ud af at der er flere med samme titel (men det kan være lidt svært for os voksne at finde ud af hvem de snakker om ;))

Jeg synes dog du skal fortælle at der allerede ER en bedstefar, for det kan jo være de ikke har tænkt over det (eller kender til det forhold) og de derfor ændrer mening.

Det var netop det der gjorde mig ked af det.. At jeg forklarede dem at min bonusfar var bedstefar og han ikke ville have en "titel" hvis ikke han var det.

Svaret på det var netop at de havde drømt om at blive bedstemor og bedstefar ikke farmor og farfar.. Det er også fint nok, men føler mig lidt "tvunget" og det gør mig egentlig ked af det, at de ikke virker til at forstå MIG - at de ikke måske selv siger om man kunne sådan og sådan men at det bare er mere "Vi VIL være.. Basta"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg selv de bestemmer ;)

Mine forældre ville ikke kaldes bedsteforældre, fordi de synes det lyder gammelt, så de hedder mormor og morfar- havde de valgt at de ville kaldes bedstemor og bedstefar så ville vi bare gøre det :)

Har faktisk altid synes (da jeg var mindre) at det var meget forvirrende at min mormor, var mine kusiner og fætters farmor, det kunne jeg simpelthen ikke forstå :blush

Personligt er jeg mest til mormor/morfar, farmor/farfar, da jeg synes det er nemmest i hvertfald for vi voksne, men synes det er helt op til dem selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan de ikke hedde Bedstefar navn og Bedstemor navn?

Det ville jeg nok prøve at foreslå og lade din bonusfar være bedstefar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan de ikke hedde Bedstefar navn og Bedstemor navn?

Det ville jeg nok prøve at foreslå og lade din bonusfar være bedstefar

Jeg tror også det er sådan det ender.. men føler mig måske bare "overhørt"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har faktisk altid synes (da jeg var mindre) at det var meget forvirrende at min mormor, var mine kusiner og fætters farmor, det kunne jeg simpelthen ikke forstå :blush

Den her kan jeg også huske fra jeg var barn.. Jeg synes det var meget forkert at mine farmor og farfar blev kaldt mormor og morfar af min fasters piger.. Faktisk kunne vi have lange diskutioner om hvad de var til os allesammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den her kan jeg også huske fra jeg var barn.. Jeg synes det var meget forkert at mine farmor og farfar blev kaldt mormor og morfar af min fasters piger.. Faktisk kunne vi have lange diskutioner om hvad de var til os allesammen.

Jeps det er netop det, det er lige til ren slagsmål fætre og kusiner imellem :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den her kan jeg også huske fra jeg var barn.. Jeg synes det var meget forkert at mine farmor og farfar blev kaldt mormor og morfar af min fasters piger.. Faktisk kunne vi have lange diskutioner om hvad de var til os allesammen.

Det jo netop derfor jeg synes tingene var oplagt.. Da de kun har tre drenge - så ville de allesammen kalde dem farfar og farmor.

Den eneste som ville være to ting, var min mor - men det ville hun ligemeget hvad da hun har både drenge og piger.. Så ligemeget hvad, synes jeg jo netop de har "forret" til bedstemor og bedstefar..

Synes bare det er ØV at have to bedstefædre :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen nu har jeg jo ikke selv nogle børn - endnu... Men jeg har to søstre der hver har 2 dejlige børn :) Da min ældste nevø blev født havde mine forældre bestemt, at de ville kaldes bedstemor og bedstefar... Og da min nevø begyndte at kunne tale var noget af det første han kunne sige (udover mor og far) traktor og BEDSTEFAR, så vi begyndte ivrigt at "træne" ham i at sige Bedstemor - men det nægtede han! Enten klappede han helt i eller også svarede han igen med BEDSTEFAR :D En dag prøvede vi igen at lære ham at sige bedstemor, hvortil han svarede igen med MORMOR! Så det blev mormor og bedstefar! Det bestemte barnebarnet :lol Og det kalder alle børnebørnene dem... Så sådan bliver det også for vores børn, selv mine bonusbørn kalder dem af og til mormor og bedstefar. Mandens forældre er bedstemor og bedstefar, men de har også 2 sønner og en datter...

Men hvis dine svigerforældre bliver kaldt bedstemor og bedstefar og din mor og bonusfar bliver kaldt mormor og bedstefar, tror jeg ikke at børnene får noget problem med at kende forskel... Ofte taler man jo også om bedsteforældrene i en sammenhæng der tydeliggør, HVEM der tales om... Så når i taler om bedstemor og -far ved jeres børn at det er dine svigerforældre og når I taler om mormor og bedstefar ved de at det er dine forældre der tales om...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen nu har jeg jo ikke selv nogle børn - endnu... Men jeg har to søstre der hver har 2 dejlige børn :) Da min ældste nevø blev født havde mine forældre bestemt, at de ville kaldes bedstemor og bedstefar... Og da min nevø begyndte at kunne tale var noget af det første han kunne sige (udover mor og far) traktor og BEDSTEFAR, så vi begyndte ivrigt at "træne" ham i at sige Bedstemor - men det nægtede han! Enten klappede han helt i eller også svarede han igen med BEDSTEFAR :D En dag prøvede vi igen at lære ham at sige bedstemor, hvortil han svarede igen med MORMOR! Så det blev mormor og bedstefar! Det bestemte barnebarnet :lol Og det kalder alle børnebørnene dem... Så sådan bliver det også for vores børn, selv mine bonusbørn kalder dem af og til mormor og bedstefar. Mandens forældre er bedstemor og bedstefar, men de har også 2 sønner og en datter...

Men hvis dine svigerforældre bliver kaldt bedstemor og bedstefar og din mor og bonusfar bliver kaldt mormor og bedstefar, tror jeg ikke at børnene får noget problem med at kende forskel... Ofte taler man jo også om bedsteforældrene i en sammenhæng der tydeliggør, HVEM der tales om... Så når i taler om bedstemor og -far ved jeres børn at det er dine svigerforældre og når I taler om mormor og bedstefar ved de at det er dine forældre der tales om...

I har nok ret... Jeg kan også godt se det - havde bare virkelig ikke regnet ud de ville "forlange det".. Der stod endda "Vi nedlægger bare veto så haha" i beskeden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åh det er et emne jeg ikke ser frem til, når det lykkes os at blive gravide..

Sagen er den at mine forældre er skilt og er begge gift på ny. Jeg tænker: hvilken titel skal de dog ha?? Tror dog gerne at min mor vil hedde mormor til den tid. Men det må vi tag til den tid.

Det er noget nemmere med mandens forældre - hans far er død for mange år siden, så hans stedfar vil være farfar for vores børn (han kaldes morfar af nevøerne). Jeg tænker bare lidt at de kommer jo aldrig til at kende deres biologiske farfar og ligesom at jeg kalder min svigerfar for svigerfar pga jeg kun kommer til at kende ham, ja så kommer han også til at hedde farfar.

Jeg har aldrig brugt bedstefar og bedstemor. Så for mig er det normalt med mormor, farmor osv. Min mormor var både farmor og mormor - til trods for diskussioner mellem kusinerne, så klarede vi den ved at sige mormor/farmor eller også vidste vi jo godt hvem vedkommende mente.

Jeg synes jo lidt at det er forældrene selv der bestemmer (altså jer selv) - men kalder de tre drenge dem for bedstefar og bedstemor eller ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stod præcist i samme problem. Vi skulle have barn samtidig med min svigerinde og mine svigerforældre mente at alle børnene skulle kalde dem bedsteforældre, for så var det lettere. Og det kalder min svigerindes børn dem så. Men vi ville ikke have det. Vi er begge vokset op med at det hed farmor og farfar. Ja vi kom faktisk op at skændes med dem om det og det var et stort problem for mig/os. Men da Alexander blev født, blev vi konsekvent ved med at sige farmor og farfar og det kalder han dem. Og så kan de jo hyle og skrige alt det de vil. Vi har i forvejen en tidligere nabo som vi kalder "bebbe-Else" og hun er jo en slags bedstemor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I har nok ret... Jeg kan også godt se det - havde bare virkelig ikke regnet ud de ville "forlange det".. Der stod endda "Vi nedlægger bare veto så haha" i beskeden...

Ej det var godt nok frækt - de er sku da voksne mennesker.... :box Ellers må du i smug lære jeres barn at sige farmor og farfar :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det os der har bestemt det... Vi har begge været vant til hjemmefra at der var mormor og morfar, og så bedstemor og bedstefar...

Og det har vi så meddelt de respektive :)

Det bliver så også sådan at mine niecer kalder mine forældre bedstemor og bedstefar og vores børn kalder dem mormor og morfar....

Også det kender jeg fra mig selv og fætre/ kusiner da jeg var barn... Men vi synes nu det var ret hyggeligt at småskændes om det :)

Jeg kan godt forstå at du bliver ked af sådan en udmelding... Men jeg tror du skal prøve at træde lidt tilbage, og måske trække lidt på skuldrene...

Det vigtigste er jo at de ER der... og at de så går så meget op i det, at de gør et stort nummer ud af hvad titlen bliver... Det kan jo, set fra en anden vinkel, sådan set også opfattes som ret sødt...

Sikke et heldigt lille barn der er på vej :biglove

Jeg håber i finder ud af det hele :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ultimativt, at det er bedsteforældrene der selv bestemmer, hvad de vil kaldes. Selvfølgelig.

Jeg vil også mene, at børn sagtens kan finde rundt i, at der er mere end én bedstefar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt at dette er lidt ufint i kanten, men aligevel.

Hvorfor kan du ikke bare omtale dem som farmor og farfar overfor barnet. de kan vel ikke brokke sig over hvis det er barnet der bestemmer? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også hel klart det er bedsteforældrene der bestemmer. Kan godt forstå du ikke synes det er fedt, men så synes jeg heller ikke den er længere. Bedstefar Ole og bedstefar Hans - sværere er det heller ikke :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt at dette er lidt ufint i kanten, men aligevel.

Hvorfor kan du ikke bare omtale dem som farmor og farfar overfor barnet. de kan vel ikke brokke sig over hvis det er barnet der bestemmer? ;)

Ja, havde også overvejet det..

Jeg tog "tyren ved hornene" og ringede til svigerfar og forklarede ham det.. Og jeg kunne høre ham med bævrende stemme sige "Jamen så lad gå.. Så bliver jeg farfar nu, også må jeg håbe jeg bliver bedstefar engang"... Og pludselig blev jeg ked af det IGEN!! For selvfølgelig skal jeg ikke TVINGE ham til at være farfar - når hans store drøm er at blive bedstefar!! Jeg ville da også være ked af det, hvis min kæreste lærte vores barn at jeg skulle kaldes GITTE, når nu jeg var MOR...

Så vi endte med at gå på kompromi.. Så nu kommer han til at hedde Bedstefar, og det gør min bonusfar også..

Som min svigerfar sagde, så fik min bonusfar jo også en status på linje med ham, så de har samme status selvom de ikke begge er biologiske..

Begynder hormonerne at rase allerede i uge 6-7-8 stykker :balloon :balloon For tror da det er det jeg er angrebet af!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, havde også overvejet det..

Jeg tog "tyren ved hornene" og ringede til svigerfar og forklarede ham det.. Og jeg kunne høre ham med bævrende stemme sige "Jamen så lad gå.. Så bliver jeg farfar nu, også må jeg håbe jeg bliver bedstefar engang"... Og pludselig blev jeg ked af det IGEN!! For selvfølgelig skal jeg ikke TVINGE ham til at være farfar - når hans store drøm er at blive bedstefar!! Jeg ville da også være ked af det, hvis min kæreste lærte vores barn at jeg skulle kaldes GITTE, når nu jeg var MOR...

Så vi endte med at gå på kompromi.. Så nu kommer han til at hedde Bedstefar, og det gør min bonusfar også..

Som min svigerfar sagde, så fik min bonusfar jo også en status på linje med ham, så de har samme status selvom de ikke begge er biologiske..

Begynder hormonerne at rase allerede i uge 6-7-8 stykker :balloon :balloon For tror da det er det jeg er angrebet af!

Det lyder som en god løsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre i kom frem til en fredelig løsning... :)

Og det med hormonerne kan du lisså godt vænne dig til :balloon :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER