MissM

Søvn...

55 indlæg i dette emne

Jeg mangler at høre om jeg er den eneste med søvnproblemer! Nogen gange hjælper det bare at høre at man ikke er den eneste der har problemer :-/

I får lige hele smørren her:

Jeg er jo stoppet med min ADHD medicin her mens jeg er gravid, og det betyder selvfølgelig at mine symptomer er vendt tilbage for fuldt blus. Rastløsheden, lydfølsomheden, glemsomheden, den manglende evne til at følge en samtale (især i telefonen), talestrømmen og nok værst af alt tankemylderet. Jeg kan ikke "slukke" mit hoved.

Det betyder at mine dage køre cirka sådan her: sovet dårligt så er allerede træt når vækkeuret ringer, prøver at få lavet lidt konstruktivt i løbet af dagen (jeg er på vej tilbage efter stress), håber på en lille power-nap om eftermiddagen så jeg har energi til min søn, men så snart jeg lukker øjnene larmer hovedet og luren mislykkes.

Jeg er altså alt for træt når jeg når aften. Nu kan jeg vælge to strategier for min egen søvn: 1) gå i seng kl 21 i håb om at når jeg vågner efter 6 timer, så kan jeg nå at falde i søvn igen. 2) at blive oppe, håbe jeg holder mig vågen og så time de seks timers søvn så det passer med vækkeuret (problemet er at jeg har brug for 8 timers søvn).

Vælger jeg 1) betyder det 1-2 vågne timer typisk mellem 03 og 05, vælger jeg 2) falder jeg ofte i søvn på sofaen og kan så ikke sove før mellem 02 og 03 når jeg flytter mig :-(

Jeg er bare SÅ udmattet at jeg ku tude. Her i nat kunne jeg ikke ignorere tissetrangen mere kl 03.56. Kl 04.25 opgav jeg at ignorere tankemylderet uden hjælp og åbnede min bog på mobilen (det kan distrahere tankerne). Jeg kiggede ikke på uret, men læste mig næsten i søvn. Slukkede mobilen - 30 sek senere ringede kærestens vækkeur (05.30) :'-( Og nu ligger jeg her.

Alt dette er sikkert meget usammenhængende og uden egentlige spørgsmål der kan besvares, så hvad vil jeg med det? Kan jeg ikke bare lige få lidt medsøsterlig medlidenhed og medynk *hulk* jeg er udmattet og stopfyldt med hormoner!! :-(

Zombiehilsner

Maibritt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kære, søde Zombie-Maibritt :)

Det lyder fuldstændigt ulideligt det der show, din krop kører med dig. Selv er jeg INTET værd, hvis jeg ikke får nok søvn - humør, overskud, energi, appetit, sexlyst etc. lider bare, når man konstant kører på overdrev. Heldigvis (for mig) sover jeg stadig OK om natten uden alt for mange opvågninger og tisseture på badeværelset. Hvis jeg var i din situation, havde jeg nok valgt strategi nr. 1 - at gå i seng kl. 21, når du er træt nok til at sove, og så risikere de vågne timer midt om natten. Jeg hader at falde i søvn på sofaen, 1) fordi jeg altid vågner med ondt i nakken, ryggen eller lænden, og 2) fordi jeg bare heller ikke kan sove igen, når jeg så kommer ind i sengen.

Desværre har jeg ikke et fantastisk, gyldent råd, der kan - *abracadabra* - få dig til at sove igennem fra kl. 21.30-05.30, men gid jeg havde. Når jeg en sjælden gang selv har ligget søvnløs og ladet tankerne tage over, har det hjulpet mig at lytte til en lydbog på min mobil (på netlydbog.dk kan du streame dem gratis - p.t. er jeg i gang med Camilla Läckbergs "Englemagersken" *thumbsup!). Begynder jeg at læse eller se TV på mobilen, vågner jeg bare mere op og kan helt sikkert ikke falde i søvn igen. Men når jeg ligger med lukkede øjne og får "læst historie" i mine høretelefoner, går der som regel ikke ret lang tid, før jeg sover igen. Måske det også kunne være en idé for dit tankemylder? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder rigtig opslidende. og specielt når du ikke kan slukke hovedet og i hvertfald bare få lidt indre ro..

- Jeg tænker om nogle alternative afslapnings øvelser, rutiner kunne hjælpe dig lidt???

Jeg sover meget blandet, jeg har nætter hvor jeg drømmer den ene syge drøm efter den anden. oveni er jeg op 1-3 gange om natten og tisse (jeg kanikke ignorerer det)

andre nætter sover jeg tungt og vågner ikke rigtig når jeg skal op og tisse.

Jeg har altid sovet på maven og det kan jeg ikke længere, så det tager længere tid at falde i søvn..

- men ja blandet nætter - og tit er jeg så heldig at jeg kan nå en middags lur :)

Håber du finder en metode til ro i dit hoved, det andet er nedslidende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak I er så søde. Og det er altså virkelig ikke for at være patetisk og ynkelig, men det er SÅ udmattende. Jeg kunne give mig til at tude fordi jeg synes jeg gør alt jeg kan for at få min søvn og alligevel ligger jeg der...

Jeg har endnu ikke hørt nogen have så store søvn problemer så jeg kan nok godt tillade mig at give ADHD skylden. Når jeg nu i 2,5 år har levet et liv med medicin og derfor ro i hovedet og rolig ubrudt søvn, kan jeg godt undre mig over hvordan jeg har levet i 29 år med søvn på denne måde og tilmed har gennemført en uddannelse. Hatten af for mig ;-)

Egernmammi: jeg er heller intet værd! Jeg er faktisk lidt en heks. I aftes daskede jeg min kæreste væk da han ville putte ind til mig. Han skulle ikke røre mig, så ville jeg bare vågne for meget :-/ har helt ondt af ham - han er bare så sød ved mig og så er jeg bare Cruella

I aften kommer der en udsendelse på DR 2 om mindfulness - det vil jeg se, måske er der noget jeg kan bruge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I aften kommer der en udsendelse på DR 2 om mindfulness - det vil jeg se, måske er der noget jeg kan bruge.

Uuuuh!!! Jeg hentede på et tidspunkt Mindfulness-app'en, som var den bedste sovemedicin faktisk! Sådan lidt hypnose-agtigt, og jeg faldt i søvn i løbet af 10-20 minutter hver gang, jeg brugte den. Måske ikke liiiige hensigten, men jeg var ganske tilfreds. :)

Synes på ingen måde, du er patetisk - eller ynkelig eller pivet eller noget som helst i den dur! :kram Vi har plads til alle slags humør og niveauer af overskud i denne hersens gruppe jo! :) Da jeg ikke selv har ADHD inde på livet, kan jeg desværre ikke sætte mig helt ind i, hvor hårdt det må være, men jeg håber inderligt for dig, at du finder en løsning snart (varm mælk i intravenøst drop, baldrian, får-tælling, hvad ved jeg! ;) ), der virker, så du kan få dig noget velfortjent overskud igen.

(Og PS - min stakkels kæreste har osse måttet finde sig i at sove UDEN kropskontakt de første måneder af graviditeten.. Vi plejer ellers at falde i søvn tæt omslynget. Ligesom din er ved dig, er min osse bare SÅ sød ved mig, så jeg fik totalt dårlig samvittighed over, at jeg bedre kunne overskue at putte med lillehunden end med ham! :D Heldigvis er det vendt for lidt over tre uger siden, så nu synes jeg igen, det er rart, at han holder om mig, inden vi falder i søvn. At hunden så har fået vænnet sig til, at den skal sove midt mellem os, er så en hel anden sag.. Vi er i gang med afvænning. ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I er så søde allesammen. Bliver helt varm indeni. Tak skal I have <3

ADHD eller ej, så værdsætter jeg meget jeres input. Stine jeg synes det lyder som en helt fantastisk måde at lulle sig selv i søvn på. Tænk at kunne skabe sit eget lille drømmeunivers. Det skal afprøves, selvom jeg tror det vil mislykkes når jeg tænker over hvordan mit hoved plejer at opføre sig :-)

Jeg vil overveje det der med iv varm mælk - det kunne måske også være godnat-te :-)

Jeg har så lige haft slukket på hovedkontakten! Små to timers søvn på sofaen - det var dæleme dejligt!! Og ironisk nok kan jeg nu næsten ikke vågne :-)

Hvor er det dog skønt at være med i en gruppe med så meget hjerterum og varme. Jeg føler mig meget priviligeret :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I aften kommer der en udsendelse på DR 2 om mindfulness - det vil jeg se, måske er der noget jeg kan bruge.

- jeg håber programmet kan give dig lidt. Det er i hvertfald oppe i tiden og nemt at skaffe mere matriale om.

Jeg har arbejdet med en med ADHD, og han havde nogle forskellige hjælpemidler. bla. afslapnings cd med en rolig stemme, (cd hypnose, fald i søvn halløj ) og en kulge dyne. Grundet at han ikke kunne tåle medicinen..

Der MÅ være muligheder - jeg krydser finger g håber du snart får lov at sove :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige på besøg fra marts, håber det er ok:) har ikke selv ADHD, men kender noget til det via min uddannelse. Som forslag tænker jeg mindfullness, kugledyne og afslapningsmusik. Yoga er også en mulighed for at lære nogle teknikker du kan bruge i forbindelse med mindfullness. Ved ikke om man må tage baldrian som gravid, men ved at det kan hjælpe mange med de samme problemer som du beskriver.

Det var lige mit input :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det JaMa. Jeg er rimelig sikker på kugledyne ikke er mig - det passer ikke til min måde at sove på.

Jeg har nemlig også rigtig gode erfaringer med yoga og tror jeg bliver nødt til at komme i gang med det igen, for det har hjulpet mig rigtig meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I går nat fandt jeg ud af hvorfor en bradepande hedder en bradepande. Nu har jeg lige fundet ud af hvorfor ketchup hedder ketchup! Hvad er det da for noget lård at bruge sine nætter på!!!

4-5 timer er bare ikke nok... Nu må jeg altså gøre et eller andet...

Undskyld det meningsløse insomnia indlæg - jeg er bare gal på min hjerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I går nat fandt jeg ud af hvorfor en bradepande hedder en bradepande. Nu har jeg lige fundet ud af hvorfor ketchup hedder ketchup! Hvad er det da for noget lård at bruge sine nætter på!!!

4-5 timer er bare ikke nok... Nu må jeg altså gøre et eller andet...

Undskyld det meningsløse insomnia indlæg - jeg er bare gal på min hjerne...

Kan du ikke ringe ind til ADHD foreninge og spørge om de kender til noget man kan gøre, bruge halløj når man er gravid??

det er jo ikke til at holde ud du ikke får sovet..

- jeg ligger syg og har ikke sovet ordenligt i to dage men ved dog at det går over, det er godt nok træls for dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var måske også en idé. Tak. Jeg skal have fat på min læge. Der er jo en grund til at de bruger det som torturmetode at frarøve folk deres søvn :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber de kan trylle noget ud af ærmet, så du kan få sovet lidt mere :)

- hvordan var din første graviditet??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svært at svare på. Jeg var ikke diagnosticeret dengang og havde jo aldrig prøvet andet. Jeg kan huske jeg var oppe hver nat kl 3 men hvor længe jeg lå vågen husker jeg ikke.

Siden er jeg jo kommet på medicin og har prøvet lykken at sove 8 timer fuldstændig uforstyrret... Forskellen er bare ret dramatisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er klart hvis du har været uviden om hvordan det kunne være, så er det svært at trække erfaringer fra..

- men jeg tænker foreningen må ha oplevet andre end dig som har brug for alternative midler til medicinen..

Meditation oav er det noget for dig??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ønske jeg kunne meditere, men her er hvad der sker i mit hoved når jeg prøver: "Okay dyyybe vejrtrækninger. Helt ned til navlen..... Ind... Ud.... Vejrtrækning! Det er da i grunden et sjovt ord. Man trækker vejret.... Hvordan mon vejret bliver i morgen? I morgen er det onsdag... Eller ånsdag... Gad vide om man egentlig kan sige begge dele. Det kommer jo fra Odinsdag og han hedder jo Oooodin ikke Ådin.... Hov jeg skulle meditere...."

Fyld selv mere på :-) og Nåååå ja så skal tempoet lige være Lotte Heise og som regel med flere spor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hahahahaha hvor er du pragtfuld :)

- jeg kan hellere ikke, der sker for lidt..

Men det må sgu da være noget man kan stille op. ellera må du bruge de næste 5mdr på at udtænke en løsning og blive rig på det :)

Men lige så vel som at man kan for anti depressivt natur "medicin" så må man da kunne finde på noget der kan få det hoved til at skrue ned for tempoet, som er naturmiddel så lille splyfen også kan tåle det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal bare igang med noget yoga igen! Det hjalp i hvert fald mens jeg var på medicin, så det håber jeg det stadig gør. Ellers motion - endorfiner virker lidt som det dopamin jeg mangler. Jeg skal bare lige igang - hvilket er lidt svært når man er helt udmattet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så svært at komme igang..

jeg vil vildt gerne

gå til graviditets yoga og noget graviditetssvømning, men udmiddelbart skal jeg til kolding, og er stafig mega træt..

men synes slet ikke jeg bevæger mig nok, så skal bare se og komme igang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal vi hjælpe hinanden i gang? At komme i gang er jo også bare at vælge trappen frem for elevatoreren (årh Gud det lyder lamt når man tænker på jeg skulle have løbet min første halvmaraton i Berlin til april)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja da selvfølgelig skal vi det :)

- venter lige til jeg er rask;)

Ej det ville være fedt, jeg stopper med at arbejde den 31. og skal "bare" gå til eksamener de sidste 5mdr af min uddannelse.. så ville være klasse at komme igang så jeg ikke bare sidder foran computeren dagen lang..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sejt med løb, det kan jeg bare ikke få tiden til at gå med, keder mig grusomt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville egentlig gerne være fortsat med løb under graviditet, men synes ikke jeg var trænet nok løber til at det var en mulighed :-(

Det rolige tempo er netop en af grundene til at jeg er faldet for løb. Prøv at forestille dig at hovedet/kroppen hele dagen føles som high impact aerobic + spinning + cross fit i samme lokale med hver sin musik. Så er det ikke det man (jeg) har brug for for at lade op. Løb er ret meditativt for mig - det er som om jeg går helt ind i den rytme som mine skridt og min vejrtrækning laver. Det kan sætte mit hoved på pause og det eneste der sker derinde efter ca én km er "1-2-3-4. 1-2-3-4"

Årh hvor jeg savner løb....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og god plan med at blive rask :-)

Bruger du endomondo?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER