AgnetheV

Alle vil se babyen...

19 indlæg i dette emne

Det er for mange en ret stor selvfølge, at ens nærmeste gerne vil komme styrtende og se den lille nyfødte, så hurtigt som muligt efter han/hun er kommet til verden :loveshower Det er jo en super dejlig og stor begivenhed, som påvirker alle omkring, men mange af de bøger, jeg har læst, siger, at man altså godt kan vente med at presse sig på for at se barnet til lidt senere end samme dag eller uge, som babyen er kommet til verden. Forældrene skal have fred til at lære den lille at kende og mor skal have tid til at få amningen på plads...

Men hvad siger i? Kan det godt vente en uges tid efter den lille er kommet til verden eller må de besøgslystne og nysgerrige familiemedlemmer og venner godt troppe op på fødegangen, så snart man er i gang med fødslen, for at opleve den lille med det samme? Hvor meget er for meget i denne situation og hvor går jeres grænse?

I mit tilfælde, står mine forældre allerede klar ved starthullerne nu - de har begge bedt om ferie lige omkring min termin og min mor havde sågar nærmest planer om at flytte herop ugen op til termin, så hun kunne tage sig af alt det praktiske, så vi ikke skulle tænke på det. Det er da også super sødt, men lige voldsomt nok for mig, at have min mor boende i en lille 2-værelses lejlighed sammen med os en hel uge (måske mere hvis jeg går over tid) og har det egentlig fint nok med, at de bor 180 km fra os, for så tager det mindst 2½ til 3 timer for dem, at komme herop :biglove Jeg tror bestemt ikke, jeg ville have det godt med, hvis der stod en hel hær udenfor og ventede på, at jeg skulle blive færdig med at presse barnet ud, så de alle kunne komme til at kigge og pille... Det står nærmere som et mareridt for mig, at det skulle ske...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Agnethe.

Jeg kan kun sige én ting: SIG FRA! Det ville jeg ønske, at vi havde været bedre til, da vi fik vores datter.

Vi ringede først til familien, efter at jeg havde født, og de kom så på besøg på barselsgangen i løbet af dagen. Problemet var bare, at de kom efter hinanden, så vi havde gæster fra kl. 13 til 21 stort set uden pause, og de blev bare aaaaaalt for længe :shooter Barselsbesøg (på hospitalet) skal begrænses til max en halv time, hvis det er de første døgn efter fødslen, synes jeg. Vi var SÅ trætte til sidst og prøvede med pæne hentydninger at få folk til at gå hjem, men de fangede det bare ikke :shooter

Til sidst gik min mand ud og bad jm om at gå ind og sige, at besøgstiden var slut, så nu skulle de gå, og så gik de ENDELIG så vi kunne få lidt fred og nyde vores lille datter :loveshower

Hvis vi er så heldige en dag at få en til, vil jeg klart sige fra og fortælle folk, at hvis de kommer på besøg, så er det max en halv time (eller hvad vi nu føler vi orker), for man er bare træt, ør, lykkelig, overvældet og en hel masse andet, og man skal have tid til at lære den lille ny at kende i ro og mag.

Så mit råd må være:

- Undlad at fortælle nogen, når fødslen går i gang og I tager på fødegangen, men ring først EFTER fødslen med det glade budskab.

- Gør det klart for folk, at de er velkomne til at kigge forbi på en KORT visit.

Held og lykke med fødslen - det er en fantastisk oplevelse at blive mor :loveshower :loveshower

Mange hilsner fra TanjaT

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligefrem stå og vente udenfor, mens jeg føder, ville jeg nok lige synes var groft nok :) Men det er der nu heller ingen, der kunne finde på at gøre. Den nærmeste familie regner helt sikkert med at skulle se ham ved først mulige lejlighed derefter (da min mands bror blev far, var vi på sygehuset om aftenen, hvor barnet var født i løbet af dagen) men det er også helt, som vi selv ønsker. Vi vil vældigt gerne vise ham frem, og vi skal nok få den tid til at lære ham at kende, som vi har brug for. De er søde og hensynsfulde alle sammen, og skulle vi have brug for ro på et tidspunkt, hvor de er der, kan de sagtens tåle, at vi beder om lidt alenetid (og de skal også nok selv sørge for ikke at blive hængende konstant).

Mine forældre, som kommer fra Jylland, har sagt, at de har tænkt sig at tage afsted, så snart de hører, at de er blevet bedsteforældre. Det var jeg egentlig rigtig glad for at høre, for jeg havde spekuleret lidt på, om der nu skulle til at gå flere dage, før de så ham, fordi min far skulle på arbejde og sådan (men det siger han så altså, at han nok skal få fri fra), og det ville jeg være ked af. De bliver jo nok et par dage, nu de er afsted, og det er også fint - så er der lidt ekstra hjælp, hvis der er brug for det.

Jeg kan nu godt forstå, hvis du synes, det kunne blive lidt meget at have din mor boende hos jer op til fødslen. Det ville jeg nok også hurtigt kunne blive træt af med mine forældre - så jeg er også glad for, at deres plan er at dukke op med kort varsel, når jeg føder, og ikke at dukke op i forvejen for at vente på, det sker.

Så jeg vil egentlig gerne have en del besøg, når det sker - men det er nok også meget præget af, at jeg er 100% sikker på, at alle de relevante personer vil være hensynsfulde og lade det være på vores præmisser og med plads til alenetid med barnet også. Hvis ikke de var det, kunne jeg sikkert godt frygte, at det blev for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte var besøgstidende mellem 1 til 1½ time.. det var for os ganske fint.. Familie kom samme dag og så hende.. mens længere ude familie og venner sms'ede hvornår og om de måtte komme.. Jeg sagde også nej til nogle.

En af gangene (2. dagen) skulle hun ammes da der var gæster og så bad vi dem gå.. der kunne jeg ikke lide det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her stod de kommende bedsteforældre også klar - men jeg meldte fra starten ud at de først måtte komme når vi sagde de måtte. Og hvis de ikke kunne finde ud af det, ville de slet ikke få at vide når vi tog afsted på sygehuset, men først blive informeret om fødslen når vi var klar til gæster (dvs. de kunne risikere at der gik flere dage før de fik at vide jeg faktisk havde født)

Den første var en meget slem fødsel der endte i AKS, så der måtte jeg først få besøg dagen efter, men jeg syntes det var dejligt at få det overstået mens jeg stadig var på sygehuset for så bliver de ikke så længe da der jo er besøgstider der skal overholdes, og så slap jeg for at være værtinde og sørge for kaffe og kage, men kunne nøjes med at ligge i sengen og slappe af imens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi fik Kaya (en tirsdag) var jeg på barselsgangen indtil fredag middag. Her havde vi kun besøg af min veninde og to af mandens kammerater (al vores familie bor i Jylland).

Men da jeg kom hjem fredag med lille ny så havde vi aftalt med mine forældre og to søstre om at de kom om aftenen og blev hele weekenden. Det var så dejlig en oplevelse og de hjalp al det de kunne med indkøb, madlavning, søster var endda ude og købe tøj for vi havde intet str. 50 til lillemusen. Jeg tror sågar de også gjorde lidt rent. :)

Det var en god oplevelse fordi vi stadig kunne gå rundt i babyboble og der var bare hjælp til alt. Det er ikke sikkert at jeg havde haft det på samme måde hvis svigermor var kommet, men hvis dine gæster kan finde ud af at hjælpe (måske ikke lige gøre rent ;) men selv have kaffe og kage med eller en ret til aftensmad) og ikke forvente opvartning når de skal se baby, så kan de jo komme når som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke et super godt emne du sætter fokus på her...

Og virkelig godt skrevet :sc

Jeg har også selv tænkt en del over det med besøg... Jeg har ofte hørt at folk siger, det er med at få så mange besøg "overstået" som muligt, mens man ligger på hospitalet...

Netop fordi der er besøgstider, og fordi ingen forventer i skal stå klar med kaffe og kage og et pænt hjem...

Men jeg er meget i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre, for frygter også at jeg (i stedet for at være stolt og glad over at vise sønnen frem) kommer til at føle mig overrendt, inden jeg overhovedet selv har haft tid til at kigge ordentligt på ham....

Omvendt ved jeg også at jeg vil blive skuffet hvis der slet ikke dukker nogen op på sygehuset....

De allernærmeste, synes jeg ikke skal vente dage eller en uge med at se den lille... De har jo også glædet sig til den store begivenhed :biglove

Så det er med at finde den gyldne middelvej...

Vi har hvert fald bestemt os for at vi holder kortene tæt på kroppen indtil jeg har født, og vi har haft lidt tid til at hilse på lillemanden.

Derefter ringer vi/min mand rundt til de allernærmeste med den gode nyhed, og siger at de er meget velkomne til at komme forbi en halv times tid....

Jeg synes godt man kan tillade sig at invitere med en tidsbegrænsning på den måde, så er det også lettere at skubbe folk ud af døren efter den halve time, hvis de ikke lige husker det af sig selv :)

Venner/familie "længere ude" vil så, alt efter hvad vi føler vi kan overskue/ har lyst til, blive inviteret de følgende dage, enten på sygehuset eller når vi er kommet hjem :)

Jeg tror ikke der er nogen der bliver fornærmede over hvis man siger "vi vil meget gerne have i kommer og ser ham, men det er bedst hvis i kommer i morgen, for så har vi bedre tid til det" når nogen spørger om de må komme og se.

Men det er jo, som med alting, svært at sige noget med sikkerhed, før man har været i situationen...

Så i sidste ende bliver man nok nødt til at vente og se, hvad man kan overskue, og så tage den derfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aller først, SIG FRA over for folk med det samme, hvis du ved med dig selv at du ikke vil have en masse besøg inde på sygehuset.

Da jeg fødte den første, blev han født kl. 2.30 kl natten. Mine forældre og min farmor kom på besøg ved 11 tiden, min ene bror kom ved 12 tiden (han er fast ansat elektriker på Esbjerg sygehus ;) ), han kom lige i sin middagspause, min svigermor kom ca. samtidig som min bror (svigermor er lægesektratær på sygehuset ;)) Men alle de andre besøg kom først efter kl. 15, hvor besøgstiden startede. Dagen efter havde vi 2-3 besøg, de sidste 3 dage jeg var på sygehuset, der fik vi ikke besøg, for folk havde været der. Så jeg følte mig ikke overrendt.

Da jeg fødte anden gang, var det jo noget andet. Ankom til sygehuset kl 16, fødte kl. 16.04 og kl 19.30 kørte vi hjem igen sammen med lillemusen. Mine forældre spurgte om de måtte komme forbi, men bad dem vente til næste dag. Så de kom ved middagstid. Svigerforældrene kom ved 8 tiden om morgen, det var dog kun så tidligt fordi de passede Tobias og han skulle hjem og se sin lillesøster. Resten af familien og venner kom i løbet af de næste par dage. Var faktisk lidt skuffet over at nogle af dem ikke kom før end de gjorde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså man lærer jo af sine fejl :) Så snart Mille var født ringede vi rundt og der gik ikke én time før de første stod der.. Folk kom fra nær og fjern og det var jo bare SÅ sødt af dem.. Tænk nogle kørte flere hundrede kilometer, bare for at se vores guldklump :loveshower :loveshower Men når det er sagt, så blev det bare for meget af det gode..

Vi har derfor aftalt manden og jeg, at denne gang ringer vi først rundt til folk når vi er kommet op på barselsgangen og er faldet lidt til, måske et par timer eller tre efter fødslen.. Hvis jeg føder midt om natten ringer vi først om morgenen..

Nu skal jeg sættes igang, så mine forældre især ved sådan noglelunde hvornår hun kommer, for de passer jo også Mille :)

Hvis fødslen foregår helt uden komplikationer bliver vi nok sendt hjem samme dag og så kommer der jo ikke så mange på sygehuset og jeg håber vi derfor kan styre det lidt bedre, når vi er hjemme..

Igen, så var der bare SÅ sødt af folk, men det blev alt alt for meget..

Begge mine forældre er til den tid gået på efterløn og bor lige rundt om hjørnet, så jeg er spændt på hvor ofte de dukker op, det er højst sandsynligt dagligt, hvis jeg kender dem ret :biglove Denne gang har vi jo også et barn i forvejen, så der bliver nok, at se til, så det gør ikke ret meget med lidt aflastning.. Men der er også forskel på om der kommer et par eller 20 mennesker rendende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg frabad mig besøg på sygehuset.

Opholdet er som udgangspunkt ganske kort, og den mest magiske tid er absolut det første døgn.

Så det var for mig helligt og forbeholdt far, mor og barn (børn) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde eet besøg om dagen i den første tid og det var dag 2-

3 og 4 af hans liv - jeg sagde nrj til besøg juleaftensdag hvilket betød at svigermor afleverede gaver i indkørslen og kørte igen. Vigtigst er at sige NEJ til unanmeldte besøg, kunne smide folk ud og bede folk komme til den aftalte tid, et par kom 30 min for sent og det smadrede det for mig som havde forsøgt at passe amning ind så han sov til besøg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har været med til alle 3 fødsler, så hun var der :) Min lillebror og far er kommet kort efter jeg havde født for at lure og hente min mor :biglove

Resten af familie og venner har set mine unger enten dagen efter eller efter et par dage ;)

Synes det kommer helt an på hvordan man selv har det, efter Jessie's fødsel havde jeg det meget skidt psykisk pga dum fødselslæge, så havde brug for at folk vill høre på mig :D

Min mor havde fødselsdag dagen efter Jessie's fødsel hun er født kl 23.23 og vi tog hjem kl 4 om natten, kunne selvfølgelig ikke sove, så sov 1 1/2 time, så over til mine forældre at have morgenmad, så tog de vores drenge med på tur mens vi fik slappet lidt af, Jørn's søster kom med frokost- så dejligt, og senere på dagen var vi ovre og spise hos mine forældre ;) Jeg havde det fint med at være sammen med folk efter en fødsel, men der er jo også de mennesker som gerne vil være i fred, og det skal naturligvis accepteres ;)

Så husk at sig fra hvis det bliver for meget, for folk kommer jo fordi de også er glade på jeres vegne, så tror ikke man tænker over det som et "problem" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh tusind tak for alle de skønne besvarelser, meninger, oplevelser og kommentarer :loveshower Det er SÅ dejligt at have nogle erfaringer at trække på, så bliv endelig ved med at komme med input.

Jeg har snakket med min mand om, at han først ringer til vores forældre, når vi er kommet ud på den anden side af fødslen, men han vil egentlig godt ringe og fortælle dem, at det hele går i gang. Så kan de forberede sig på at kunne tage fri og komme dagen efter, hvis det er, så vi lige får det første lille døgns tid med den lille selv. Den som skal have det næsten sidst at vide er min mands bedstemor, for selvom hun har sagt at hun godt vil give os tid og fred, så ved jeg bare, at hun er den første til at troppe op ved siden af sengen så hurtigt som muligt. Hun siger nemlig et, men mener noget andet og hun glæder sig så monster meget til at blive olde, at det godt helt kan tage overhånd! <_<

Umiddelbart tror jeg ikke vennerne bliver det største problem. De skal vide, at de meget gerne må komme, men jeg skriver også til dem, at det er begrænset til besøgstiden og ikke må varer vildt længe. Så kan de jo altid komme forbi længere en anden dag, når vi først har fået ham hjem og er kommet på plads derhjemme. Men vi glæder os helt sikkert til at vise ham frem :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi sagde fra med det samme.. med liam fødte jeg kl 19.30. og familien var ikke helt tilfreds med at de ikke måtte komme med det samme.. men vi kunne ikke få moderkagen ud og var usikkert om jeg skulle ned og ha den fjernet. så de kom morgen efter. samme gjorde lars forældre min søster og familie og onkel og familie. vi tog hjem efter det sidste besøg. hvor liam er 1 døgn gammel..

med zoey havde vi på forhånd sagt at liam kom først.. så måtte andre vente.. lars søster og kæreste kom med liam da vi lige er kommet hjem fra sygehuset ( 3 timer efter fødslen) lidt efter kom lars forældre. de blev ca 45 min. kort efter kom min mor hendes kæreste og min søster med pizza og de var der ca 30 min.. så havde vi ro resten af aften.. dagen efter kom min mor igen med blomster og gave. samme gjorde min far.. det var de besøg vi fik.. min 2 andre søstre kom først lang tid efter. så det var helt fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi sagde fra med det samme.. med liam fødte jeg kl 19.30. og familien var ikke helt tilfreds med at de ikke måtte komme med det samme.. men vi kunne ikke få moderkagen ud og var usikkert om jeg skulle ned og ha den fjernet. så de kom morgen efter. samme gjorde lars forældre min søster og familie og onkel og familie. vi tog hjem efter det sidste besøg. hvor liam er 1 døgn gammel..

med zoey havde vi på forhånd sagt at liam kom først.. så måtte andre vente.. lars søster og kæreste kom med liam da vi lige er kommet hjem fra sygehuset ( 3 timer efter fødslen) lidt efter kom lars forældre. de blev ca 45 min. kort efter kom min mor hendes kæreste og min søster med pizza og de var der ca 30 min.. så havde vi ro resten af aften.. dagen efter kom min mor igen med blomster og gave. samme gjorde min far.. det var de besøg vi fik.. min 2 andre søstre kom først lang tid efter. så det var helt fint.

Ihh altså, det vigtigste er jo også, at i har det godt allesammen inden den nysgerrige familie kommer masende, så jeg synes det lyder som om, at i tacklede det rigtig godt! Det virer som en rigtig god måde at gøre det på :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg vil sige at man ligeså godt kan få besøgene overstået imens man er på sygehuset.

Der er det nemlig for det meste kun korte besøg man får.. hvor af at hvis man er kommet hjem og folk

så kommer rendende, så er der folk hele tiden.. og så føler man mere at man skal "tage" sig af sine gæster.

lave kaffe osv.

Vores familier ventede med at komme til efter jeg havde født.. og det var helt fint.. jeg fødte kl. 5 om morgenen og kl. 8 dukkede min mor op.

så vi havde lige nogle timer for os selv inden.

6-7 timer senere kom hans mor, min far osv.

Jeg ville slet ikke ha brudt mig om det, hvis nogen havde ventet lige udenfor fødestuen.

Dog ved jeg denne gang at nysgerrige "bekendte" kan man sagtens vente med at sige "ja" til besøg fra.. eller i det hele taget bare nej.

Men det er sommetider også lidt svært at finde ud af.

Men man skal ihvertfald sige fra, hvis man ikke føler for besøg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, synes den er lidt svær.

Da jeg fødte min søn deltog min mor og far under fødslen så de så ham med det samme. Min mand (som havde siddet fast i et tog) kom senere sammen med hans far og senere kom hans mor også forbi. Jeg var revnet helt om i ringmusklen og kunne derfor ikke noget selv. Jeg måtte ikke engang sidde op så der synes jeg det var irriterende med gæster, selvom jeg var lykkelig for at vise ham frem.

Med min datter, som blev "lyn-født" havde jeg voldsomt meget overskud. Hun blev født kl 6 og vi kørte hjem kl 10. I tiden på hospitalet havde min søn, mand, mine forældre og mine svigerforældre set hende. Da vi kom hjem passede bedstemødrene Tutten og storebror mens jeg redte vuggen op og lavede kaffe mm. Jeg følte nærmest at huset var tomt da de gik. -var forresten også ude og hente pizza den aften ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke haft noget imod at få besøg på sygehuset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER