Guest

amme nedtrapning, hvilken MME, hvilket flaske udstyr m.m.

35 indlæg i dette emne

Jeg har besluttet at droppe amningen og har derfor en hel masse spørgsmål!

man kan jo ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden!hvordan trapper man ud og over hvor længe? er det en idé at malke ud i stedet for at amme?

hvor køber man en billig sterilisator?

Hvilken MME er blidest mod maven allomin eller Naan? og hvor køber jeg det?

er det bedst i pulver eller brik? eller er det ligemeget?

hvor meget MME skal hun spise af gangen nå hun vejer ca 6 kg?

hvor mange flasker er det godt at have? hvordan gør i dem rene? i opvaskemaskine eller hånden og hvorfor?

Passer det for mig de skal koges før brug? eller kan man nøjes med at skolde i en snæver vending? fx hvis de er kogt før? og hvor lang tid før koger man?

Hvad gør i om natten?

hvilket udstyr skal man have fat i ud over flasker?

lavede Myliona på et tidspunkt ikke en tråd om hvordan man nemmest gjorde på tur mht flasker? ellers vil jeg gerne have fif!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har MAM flasker herhjemme og pt bruger vi 6 i døgnet men har 8 store og 2 små. den ene af den lille bliver konsekvent brugt til fennikel te, da lugten sidder i flasken. Vi bruger nan Pro 1 og det kan købes i lige fra Bilka til rema1000, så i alle danske super markeder (ved ikke om man kan få det i Lidl og Aldi) Marius mave klarer det fint nu og laver lorte bleer hver anden dag.

Vi vasker flasker hver dag når Jacob kommer hjem. De bliver vasket i opvaskemiddel og tørret. Derefter kommer der 20 ml vand i hver og de kommer i mikroen og bliver steriliseret. Det behøver man ikke noget stativ til, det kan gøres i flaskerne. Når de har været i mikroen gør vi ikke noget ved flaskerne før de er brugt igen. Ingen skoldninger eller noget som helst.

Vi gør det samme om natten som om dagen. Når han melder sult, laver vi en flaske. Dog bliver han skiftet mens den anden laver flasken om natten.

Det eneste ekstra udstyr vi har købt er en MAM flaskerenser :) Og nye suttehoveder.

Når vi er på tur hælder jeg ca 2/3 kold vand i flaskerne og har en termokande varm vand med. Og pulver i en skål der er opdelt med rum. Ja ligesom jeg gjorde nede ved dig :) Så har man hurtig en lun flaske også hvis der ikke er microovn i nærheden. Ellers en tom sutteflaske i tasken og en brik under dynen ved Mie. Så bør den være lun nok.

Håber du kan bruge det til noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har MAM flasker herhjemme og pt bruger vi 6 i døgnet men har 8 store og 2 små. den ene af den lille bliver konsekvent brugt til fennikel te, da lugten sidder i flasken. Vi bruger nan Pro 1 og det kan købes i lige fra Bilka til rema1000, så i alle danske super markeder (ved ikke om man kan få det i Lidl og Aldi) Marius mave klarer det fint nu og laver lorte bleer hver anden dag.

Vi vasker flasker hver dag når Jacob kommer hjem. De bliver vasket i opvaskemiddel og tørret. Derefter kommer der 20 ml vand i hver og de kommer i mikroen og bliver steriliseret. Det behøver man ikke noget stativ til, det kan gøres i flaskerne. Når de har været i mikroen gør vi ikke noget ved flaskerne før de er brugt igen. Ingen skoldninger eller noget som helst.

Vi gør det samme om natten som om dagen. Når han melder sult, laver vi en flaske. Dog bliver han skiftet mens den anden laver flasken om natten.

Det eneste ekstra udstyr vi har købt er en MAM flaskerenser :) Og nye suttehoveder.

Når vi er på tur hælder jeg ca 2/3 kold vand i flaskerne og har en termokande varm vand med. Og pulver i en skål der er opdelt med rum. Ja ligesom jeg gjorde nede ved dig :) Så har man hurtig en lun flaske også hvis der ikke er microovn i nærheden. Ellers en tom sutteflaske i tasken og en brik under dynen ved Mie. Så bør den være lun nok.

Håber du kan bruge det til noget :)

DET kan jeg!!! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

forresten, det kolde vand er kogt koldt vand ik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når de er under 4 mdr, ska vandet koges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sterillisator: prøv at søg på nettet, der kan man finde mange billige

MME: vi har indtil for en uge siden brugt nutramigen 1 fra apoteket, fordi han har chance for a få allergi fordi jeg og manden har det, men nu nægter han at tage det, så vi er skiftet over til Arlas babymælk og indimellem nan 1 på brik. men tror det er forskelligt hvilket mærke barnet bedst kan klar i maven..

hvor meget hun ska ha: du skal tage hendes vægt, altså 6000 gram og dividere med 6 og så igen dividere det tal med 6 eller 8 alt efter hvor mange gange hun spiser om dagen på flaske, altså 6000/6= 1000 / 6 (f.esk) = 166 ml.. altså hun ska ha 166 ml ca.. og hvis det er 8 er det selfølgelig mindre..

lucas spiser ik om natten, så der kan jeg ik hjælpe dig...

vil råde dig til at købe en flaskebørste, den er uundværlig...

men ellers held og lykke med det hele :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gjorde det da vi gik over til flaske, at jeg i starten kun ammede sådan.. Når jeg havde mulighed. Fx fik hun flaske når der var gæster, og når vi var ude :) Så behøvede jeg ikke længere amme-bher, og jeg behøvede ikke vise mine bryster... :rolleyes

Jeg ammede som regel morgen og aften fast.. Efter 2 uger, gad hun ikke amning mere :)

Vi har 6 store flasker på 210 ml, og 4 på 150 ml også en masse på kun 120 ml. De små bliver brugt til the :)

Camille vejer 7,6 kg og spiser mellem 90 og 150 ml pr gang, 5 gange om dagen.

Vi bruger pigeon sutter - Og de passer på de billige flasker fra babysam.. Så man behøver altså ikke gå ud og købe en masse dyre flasker - det kan betale sig at nøjes med suttehovederne, også købe de billige flasker.. De bliver dog let grimme (Vores har vi haft i to måneder, og de begynder at falme..)

Camille har lidt sart mave, og havde ondt da vi gik over på flaske - Derfor bruger vi nan HA :) Det er mildere mod maven.. Derudover får hun også den grønne allomin, som også er god til maven. Vi bruger kun brikker, når vi er kommet afsted med for lidt pulver (der er altid en brik i pusletasken!) Nan HA er billigst i kvickly (Det koster 3 kr mindre end i Rema...!)

Jeg gør det at jeg koger vand, som jeg har i en termokande - også har jeg kogt kold vand i en flaske. De to ting, og afmålt pulver, har jeg med ind på natbordet :) Så der flakse på ingen tid - behøver ikke engang stå ud af sengen ;)

Nå vi er ude har jeg afmålt mme med (man kan få MANGE forskellige bøtter til dette, jeg har den fra pigeon, men jeg er ikke VOLD glad for den som sådan, tror der findes nogle der er bedre!...) også har jeg min termokande og en flaske med koldt vand.

Også x antal flasker, alt efter hvor længe vi skal være væk :) Generelt tager jeg 1 flaske med, pr 2 timer vi skal være væk, for at være sikker på ikke at løbe tør...

I en snæver vending herhjemme, hvor alle flasker er beskidte, kommer jeg varmt vand i flasken, lidt opvaskemiddel i også ryster jeg den, skiller den ad, og rengøre sutten - også hælder jeg kogende vand på også er der nem flaske..

Vi har en sterilisator fra et billigt mærke, og den fungerer fint - rengør flaskerne, i bøtten, 200 ml vand også i mikroen i 5 min. Det gør vi cirka en max to gange om dagen :)

Jeg vil råde tila t købe en flaske til en start, og finde ud af om hun gider det suttehoved.. ;)

Udover flasker, har vi også "låg" og sådan nogle dimser, så man ikke behøver have sutten i.. :) Men meget af det, får man behov for med tiden, og kan købe løbende :) Det samme med antal af suttehoveder.. Generelt har vi 7 suttehoveder - Så er der til 1½ dag cirka ;)

Og forresten, det er ikke KUN selve suttehovedet i skal tænke på - Også størrelsen.. :) Hun vil nok have en 2'er eller 3'er (M eller L) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes denne tråd er helt fantastisk, og tror den vil kunne svare på rigtig mange af dine spørgsmål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sterillisator: prøv at søg på nettet, der kan man finde mange billige

MME: vi har indtil for en uge siden brugt nutramigen 1 fra apoteket, fordi han har chance for a få allergi fordi jeg og manden har det, men nu nægter han at tage det, så vi er skiftet over til Arlas babymælk og indimellem nan 1 på brik. men tror det er forskelligt hvilket mærke barnet bedst kan klar i maven..

hvor meget hun ska ha: du skal tage hendes vægt, altså 6000 gram og dividere med 6 og så igen dividere det tal med 6 eller 8 alt efter hvor mange gange hun spiser om dagen på flaske, altså 6000/6= 1000 / 6 (f.esk) = 166 ml.. altså hun ska ha 166 ml ca.. og hvis det er 8 er det selfølgelig mindre..

lucas spiser ik om natten, så der kan jeg ik hjælpe dig...

vil råde dig til at købe en flaskebørste, den er uundværlig...

men ellers held og lykke med det hele :goodluck

Det med at dividere med vægt, er selvfølgelig kun vejledende :) Og det er enormt misvisende.. Camille spiser aldrig mere end 1000 ml om dagen, påt rods af hun vejer 7,6 kg og vokser og udvikler sig helt som hun skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lucas når heller ik op på det vejledende, men trives alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lucas når heller ik op på det vejledende, men trives alligevel :)

Det gør Marius heller ikke. Og han trives også. Han har taget 3 kg på, på lige knap 3 måneder, så det er vist godkendt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

forresten, det kolde vand er kogt koldt vand ik?

Kold kogt vand. Vi har altid en kande i køleskabet, så det bare lige skal lunes i flasken i microovnen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan via din læge få piller til at stoppe mælkeproduktionen. Når di tager første pille er det helt slut med at amme! Du må ikke malke ud da det stimulere men godt lige tage toppen så det ikke hør ondt.

Mht flasker osv har de andre jo givet svaret. Vil dog nok starte med nan ha da den er blidere ved maven :)

Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare en kort bemærkning fordi jeg faktisk burde putte den lille. :)

Det var nødvendigt at stoppe amningen ved den mellemste.

Jeg fik rådet fra SP om at binde en klud eller hvad der nu kan nå, stramt rundt om barmen. Det stopper mælkeproduktionen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg svarer lige kort, for det er hvad tiden tillader ;) En stram bh eller tørklæde om barmen burde stoppe mælkeproduktionen, og ellers kan du få piller for at hjælpe.... Og jeg ville nok også starte med NAN ha, som er pulver, og købes i alle supermarkeder :)

Sterilisatoren kan du låne af mig på ubestemt tid ;)

Og minimum 6 flasker vil jeg klart anbefale..... Vi har 12 :rolleyes Vi gør dem rene i hånden, for så er jeg sikker på de bliver HELT rene :)

Jeg ville nok starte med at lave 200 ml ad gangen, og så se ad..... Så kan du regulere hen ad vejen.... Hun må helst ikke tømme flasken hver gang, for så udvikler hun ikke sin mæthedsfornemmelse, men omvendt har min SP rådet mig til, ikke at give meget mere end 200 ml af gangen, så Charlie tømmer alle sine flasker fordi han er sådan en ædebaby :rolleyes

Om natten har vi en kurv med ind i stuen (fordi det er der jeg giver flaske om natten) der er en flaske med koldt vand, en termokande med varmt kogt vand, og to flasker i. Så er der også en "rumdeler" til mælkepulver med 3 portioner :) (jeg har en ekstra du kan låne hvis du vil ;) )

Hvis du har flere spørgsmål så sig bare til :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sterillisator: prøv at søg på nettet, der kan man finde mange billige

MME: vi har indtil for en uge siden brugt nutramigen 1 fra apoteket, fordi han har chance for a få allergi fordi jeg og manden har det, men nu nægter han at tage det, så vi er skiftet over til Arlas babymælk og indimellem nan 1 på brik. men tror det er forskelligt hvilket mærke barnet bedst kan klar i maven..

hvor meget hun ska ha: du skal tage hendes vægt, altså 6000 gram og dividere med 6 og så igen dividere det tal med 6 eller 8 alt efter hvor mange gange hun spiser om dagen på flaske, altså 6000/6= 1000 / 6 (f.esk) = 166 ml.. altså hun ska ha 166 ml ca.. og hvis det er 8 er det selfølgelig mindre..

lucas spiser ik om natten, så der kan jeg ik hjælpe dig...

vil råde dig til at købe en flaskebørste, den er uundværlig...

men ellers held og lykke med det hele

Tak for svar - jeg har faktisk en flaske børste - hvorfor ANER jeg ikke, den var garanteret billig :rolleyes

Jeg gjorde det da vi gik over til flaske, at jeg i starten kun ammede sådan.. Når jeg havde mulighed. Fx fik hun flaske når der var gæster, og når vi var ude :) Så behøvede jeg ikke længere amme-bher, og jeg behøvede ikke vise mine bryster... rolleyes

Jeg ammede som regel morgen og aften fast.. Efter 2 uger, gad hun ikke amning mere :)

Vi har 6 store flasker på 210 ml, og 4 på 150 ml også en masse på kun 120 ml. De små bliver brugt til the

Camille vejer 7,6 kg og spiser mellem 90 og 150 ml pr gang, 5 gange om dagen.

Vi bruger pigeon sutter - Og de passer på de billige flasker fra babysam.. Så man behøver altså ikke gå ud og købe en masse dyre flasker - det kan betale sig at nøjes med suttehovederne, også købe de billige flasker.. De bliver dog let grimme (Vores har vi haft i to måneder, og de begynder at falme..)

Camille har lidt sart mave, og havde ondt da vi gik over på flaske - Derfor bruger vi nan HA :) Det er mildere mod maven.. Derudover får hun også den grønne allomin, som også er god til maven. Vi bruger kun brikker, når vi er kommet afsted med for lidt pulver (der er altid en brik i pusletasken!) Nan HA er billigst i kvickly (Det koster 3 kr mindre end i Rema...!)Så er det heldigt jeg skal i kvickly imorgen

Jeg gør det at jeg koger vand, som jeg har i en termokande - også har jeg kogt kold vand i en flaske. De to ting, og afmålt pulver, har jeg med ind på natbordet :) Så der flakse på ingen tid - behøver ikke engang stå ud af sengen ;)SMART

Nå vi er ude har jeg afmålt mme med (man kan få MANGE forskellige bøtter til dette, jeg har den fra pigeon, men jeg er ikke VOLD glad for den som sådan, tror der findes nogle der er bedre!...) også har jeg min termokande og en flaske med koldt vand.

Også x antal flasker, alt efter hvor længe vi skal være væk Generelt tager jeg 1 flaske med, pr 2 timer vi skal være væk, for at være sikker på ikke at løbe tør...

I en snæver vending herhjemme, hvor alle flasker er beskidte, kommer jeg varmt vand i flasken, lidt opvaskemiddel i også ryster jeg den, skiller den ad, og rengøre sutten - også hælder jeg kogende vand på også er der nem flaske..

Vi har en sterilisator fra et billigt mærke, og den fungerer fint - rengør flaskerne, i bøtten, 200 ml vand også i mikroen i 5 min. Det gør vi cirka en max to gange om dagen

Jeg vil råde tila t købe en flaske til en start, og finde ud af om hun gider det suttehoved.. ;)

på det punkt er mit barn nem - hun bruge BÅDE Avent og MAM sutter og jeg har 3 forskellige slags flasker herhjemme og hun tager gladeligt dem alle - så køber vist bare de billigste jeg falder over imorgen - har vist 6 flasker i forvejen men alle på 150 ml eller mindre og så har jeg ingen idé med suttehovederne har jeg ingen idé om hvad str. men tror det er 1 - pigeons er hun langsomst til at spise af, men MAM er den JEG umiddelbart syntes fungerer bedst

Udover flasker, har vi også "låg" og sådan nogle dimser, så man ikke behøver have sutten i.. :) Men meget af det, får man behov for med tiden, og kan købe løbende :) Det samme med antal af suttehoveder.. Generelt har vi 7 suttehoveder - Så er der til 1½ dag cirka ;)

Og forresten, det er ikke KUN selve suttehovedet i skal tænke på - Også størrelsen.. :) Hun vil nok have en 2'er eller 3'er (M eller L) :)

Jeg synes denne tråd er helt fantastisk, og tror den vil kunne svare på rigtig mange af dine spørgsmål :)

:super Har været inde og lure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer lige kort, for det er hvad tiden tillader ;) En stram bh eller tørklæde om barmen burde stoppe mælkeproduktionen, og ellers kan du få piller for at hjælpe.... Og jeg ville nok også starte med NAN ha, som er pulver, og købes i alle supermarkeder :)

Sterilisatoren kan du låne af mig på ubestemt tid ;)

Og minimum 6 flasker vil jeg klart anbefale..... Vi har 12 :rolleyes Vi gør dem rene i hånden, for så er jeg sikker på de bliver HELT rene :)

Jeg ville nok starte med at lave 200 ml ad gangen, og så se ad..... Så kan du regulere hen ad vejen.... Hun må helst ikke tømme flasken hver gang, for så udvikler hun ikke sin mæthedsfornemmelse, men omvendt har min SP rådet mig til, ikke at give meget mere end 200 ml af gangen, så Charlie tømmer alle sine flasker fordi han er sådan en ædebaby :rolleyes

Om natten har vi en kurv med ind i stuen (fordi det er der jeg giver flaske om natten) der er en flaske med koldt vand, en termokande med varmt kogt vand, og to flasker i. Så er der også en "rumdeler" til mælkepulver med 3 portioner :) (jeg har en ekstra du kan låne hvis du vil ;) )

Hvis du har flere spørgsmål så sig bare til :kiss

Tak :kiss Jeg bliver klogere og klogere!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, hvor kan jeg bare huske forvirringen da jeg droppede amningen.

Men kære Maja, vil bare sige at du hammer hurtigt får styr på det hele :)

Vi bruger KUN Mam flasker, har 12 stk.

Her bruger jeg ikke flaskesterilisator, men vasker dem i hånden(med flaske børste) og enten skolder dem eller kommer dem i opvaskeren. Prøv evt. amazone.co.uk, der har de ret billige sterilisatorer.

Om natten render jeg lige ned og laver en flaske, ret besværligt, men det er egentligt ok, da jeg kan fikse en flaske i søvne :P

Altså, jeg har flaskesutter, flaskerne, flaskebørste, og Nan ha(altid en masse på lager + brikker) Og så har jeg BioGaia + fennikelthe, fordi Caro har problemer med maven.

Flot at du har taget beslutningen, håber du er OK med den :) :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, hvor kan jeg bare huske forvirringen da jeg droppede amningen.

Men kære Maja, vil bare sige at du hammer hurtigt får styr på det hele :)

Vi bruger KUN Mam flasker, har 12 stk.

Her bruger jeg ikke flaskesterilisator, men vasker dem i hånden(med flaske børste) og enten skolder dem eller kommer dem i opvaskeren. Prøv evt. amazone.co.uk, der har de ret billige sterilisatorer.

Om natten render jeg lige ned og laver en flaske, ret besværligt, men det er egentligt ok, da jeg kan fikse en flaske i søvne :P

Altså, jeg har flaskesutter, flaskerne, flaskebørste, og Nan ha(altid en masse på lager + brikker) Og så har jeg BioGaia + fennikelthe, fordi Caro har problemer med maven.

Flot at du har taget beslutningen, håber du er OK med den :) :biglove

Tak - jeg syntes det var SVÆRT at træffe beslutningen - men jeg er sikker på det er den rigtige - her sidder den gode mor åbenbart i flaskerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den gode mor sidder hverken i bryst eller flaske. Den sidder i den der er i stand til at tage beslutninger der tilgodeser barnet, og også moderen. For det er lidt den symbiose det handler om. Hvis du ikke har det godt psykisk, så smitter det jo af på Mie... Og hvad nytter det så at amme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den gode mor sidder hverken i bryst eller flaske. Den sidder i den der er i stand til at tage beslutninger der tilgodeser barnet, og også moderen. For det er lidt den symbiose det handler om. Hvis du ikke har det godt psykisk, så smitter det jo af på Mie... Og hvad nytter det så at amme?

Du har så EVIGT ret!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyser som den rette beslutning... for både dig og Mieballoons.gif

Du har jo fået så mange svar... så mine er vist lidt til overs..

men kan sige at vi har 8 store Aventflasker, og 2 små Aventflasker... de små bruger vi til vand... og de store til MME...

vi fandt en billige sterilisator på DBA. vi gav 150 kr for den, og den virker bare...

vi gør ligesom de andre når vi skal ud, rumdelt beholder til MME og en kande(som er købt kun til det) med varmt vand i. og så er der afmålt koldt vand i de flasker vi har med. jeg har sådan siddet og prøvet mig frem... og fundet den rette temperatur. så er flasken klar på et øjeblik, og man er ikke afhængig af mincroovn...

Silas sover igennem om natten, men når det indimellem sker af han vågner og er sulten, går vi bare i køkkenet og laver den...

Her har vi også koldt afkogt vand i køleskabet...

God fornøjelse med det, det får du med garanti hurtigt styr påwink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har IKKE læst de ovenstående svar, men her kommer min besyv til dine spørgsmål

Jeg har besluttet at droppe amningen og har derfor en hel masse spørgsmål!

man kan jo ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden!hvordan trapper man ud og over hvor længe? er det en idé at malke ud i stedet for at amme?

Du kan godt stoppe fra den ene dag til den anden. Noget helt andet er om din baby accepterer det. Men ellers er det optimale nok bare at amme hende først og så tilbyde flaske bagefter ved HVERT måltid. Så kan du trappe ned i ammemåltider herfra.

hvor køber man en billig sterilisator?

Avent og Pigeon tror jeg er de billigste. Vi har en Avent, og er fint tilfreds.

Hvilken MME er blidest mod maven allomin eller Naan? og hvor køber jeg det?

Du kan få lidt forskelligt, der er syrnet. NAN kommer også i en guldfarvet bøtte, som er noget dyrere og som er velegnet til børn med mave/tarmproblemer. Apotektet har også en særlig velegnet slags. Men hvis ikke hun døjer med maven, så kan du sagtens bruge en almindelig MME. Nu ved jeg ikke hvor gammel hun er, men hvis hun er 2-3 mdr. så er deres tarmsystem ofte udviklet nok til MME.

er det bedst i pulver eller brik? eller er det ligemeget?

Begge dele er lige velegnet. Men brik er noget nemmere dog også dyrere.

hvor meget MME skal hun spise af gangen nå hun vejer ca 6 kg?

En baby spiser ca. 1/6 af dens egen vægt. Så hvis hun vejer 6 kg. så skal hun have 1000 gram MME+vand. Hvis hun så får 6 flasker i døgnet, så skal hun have 170 ml. i hver (vi regner ed at MME og vand har ca. samme massefylde). Hvis hun får 8 flasker pr. døgn så ca. 125 ml. i hver. Men du behøver ikke regne så nøje, for hun vil selv sige til og fra, såfremt hun er rask :) Og i starten i overgangsfasen vil du sikkert have lidt i overskud, fordi hun først har diet ved dig :)

hvor mange flasker er det godt at have? hvordan gør i dem rene? i opvaskemaskine eller hånden og hvorfor?

Her har vi 8 flasker. Det er rigeligt, hvis du har en sterilisator. Jeg skyller dem grundigt i vand og neutralsæbe og så op i sterilisatoren

Passer det for mig de skal koges før brug? eller kan man nøjes med at skolde i en snæver vending? fx hvis de er kogt før? og hvor lang tid før koger man?

Flaskerne skal koges/steriliseres efter hvert måltid, for at undgå bakteriedannelse! Mælkeprotein er meget aktivt! Du stiller bare flasker i sterilisatoren efter vask og vupti, så er de klar til brug efter nogle minutter i microovnen (obs. det er forskelligt, hvor længe de skal have alt efter hvor mange WATT din microovn har, og du kan bruge flasker umiddelbart bagefter. De skal selvfølgelig lige køle af :) ) Hvis du koger dem, kan du også bruge dem lige bagefter. De skal ligge i kogende vand i fem minutter.

Hvad gør i om natten?

Om dagen bruger jeg pulver men om natten bruger jeg brik. Jeg har to rene flakser med ind til sengen og 2 brikker MME. Når hun melder sig hælder jeg MME op i flaske og haps, så er hun igang. MEGET nemt.

hvilket udstyr skal man have fat i ud over flasker?

Sterilisator og MME :) Måske nogle andre suttehoveder med flere huller (Dem på flaskerne har som udgangspunkt kun 2)

lavede Myliona på et tidspunkt ikke en tråd om hvordan man nemmest gjorde på tur mht flasker? ellers vil jeg gerne have fif!

Det ved jeg ikke, men her tager jeg blot en brik med MME med og en ren flaske. BOM, så hælder jeg bare den op, når hun bliver sulten. (den skal bare holdes ved stuetemperatur) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er der jo kun 2 dages forskel på Mie og Karla, så giver da lige mit besyv med.

man kan jo ikke bare stoppe fra den ene dag til den anden!hvordan trapper man ud og over hvor længe? er det en idé at malke ud i stedet for at amme?

Hvordan man stopper bedst, har jeg ikke så meget styr på, da vores ikke var helt frivilligt. Men jeg ammede først, og gav flaske bagefter. Jeg havde dog ikke nok mælk til at mætte hende, så derfor tog hun gladeligt det, der var i flasken.

Jeg ville måske starte med et lille måltid på flaske, måske bare 30-40 ml, og så amme bagefter. Hun vil nok meget hellere tage flasken, når hun er sulten, end hvis hun lige har fået hos dig (og måske gerne vil have mere der, i stedet for flasken)

hvor køber man en billig sterilisator? Vi fandt vores billigt i netto, men ellers ville jeg kigge efter en brugt. Tror der er mange penge at spare der.

Hvilken MME er blidest mod maven allomin eller Naan? og hvor køber jeg det? Jeg har kun prøvet allomin 1 gang, fordi vi kom afsted uden vores nan, og nan var udsolgt. Jeg blev anbefalet nan på barselsgangen, og det er umiddelbart meget nemmere at finde end allomin. Netto, Rema1000, Fakta og Bilka har vi købt det i.

er det bedst i pulver eller brik? eller er det ligemeget? Pulver er væsentligt billigere end brikker. Du giver omkring 70 kr for hvad der giver 6,2 l. pulver og en brik med 200 ml. koster omkring 7 kr.

hvor meget MME skal hun spise af gangen nå hun vejer ca 6 kg? Det har de andre svaret på ;) Men kan lige tilføje, at min sundhedsplejerske siger, at selv om de runder 6 kg. må hun ikke få mere end 1 l. om dagen. Vi laver gerne 150 ml. flasker, og hvis hun spiser op, laver vi lidt mere. Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser, og nogle gange skal hun bare have 50 ml.

hvor mange flasker er det godt at have? hvordan gør i dem rene? i opvaskemaskine eller hånden og hvorfor? Vi er lige siftet til større suttehovede, så vi har faktisk kun 5 flasker lige nu. Jeg vasker dem i hånden med et opvaskemiddel uden parfume, og putter dem i sterilisatoren. Det tager 10 minutter. Man kan godt putte dem i opvaskemaskinen, men de skal stadig koges, og så tager en opvask væsentligt længere tid i maskinen end i hånden.

Passer det for mig de skal koges før brug? eller kan man nøjes med at skolde i en snæver vending? fx hvis de er kogt før? og hvor lang tid før koger man?

De skal koges før brug, men jeg har enkelte gange (i nødssituationer) vasket dem super grundigt i hånden, hvis hun fx har været enormt sulten, og der ikke er nogle flasker rene. Men hvis de er steriliserede, kan de holde sig i 24 timer.

Hvad gør i om natten?

Jeg laver flasker på forhånd inden jeg går i seng. Jeg har kogt vandet i løbet af dagen, så de er lavet på koldt vand. Så blander jeg dem op, og stiller dem i køleskabet, så det er lige til at tage en, og smide den i mikrobølgeovnen. På barselsgangen bruger de også det med at lave mme'en på forhånd, og den kan holde sig 24 timer i køleskabet.

Hvis ikke C er oppe (han holder sig gerne vågen til første flaske, så jeg kan få noget søvn), så står jeg op, når hun begynder at møffe rundt. Så er den klar, når hun vågner helt op (jeg har også givet flaske til hende, mens hun kun var halv vågen, og det fungerer helt fint)

hvilket udstyr skal man have fat i ud over flasker?

En sterilisator er en god ide. Jeg skal også have fat i en dosseringsbøtte til når vi er på tur. Hvis ikke det følger med flaskerne, er det rigtig rart at have et fast låg til dem, så der ikke er mælk i pusletasken. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER