LSS

MME - kan det gemmes færdigblandet?

24 indlæg i dette emne

Ja, altså når jeg nu har lavet 90 ml og Arthur pludselig kun vil have 20 ml, kan jeg så gemme resten i køleskabet (i ca 3 timer) eller er det no go?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du må IKKE varme det op igen, så derfor må det ikke komme i køleskabet..

Min sundhedsplejerske siger at man kan gemme det i et par timer, men at man skal sætte det i et varmt/lunken vandbad så :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, altså når jeg nu har lavet 90 ml og Arthur pludselig kun vil have 20 ml, kan jeg så gemme resten i køleskabet (i ca 3 timer) eller er det no go?

Hvis det har været varmet op, må det maks gemmes 1 time. Hvis det blandes i koldt vand (og holdes koldt), kan det godt gemmes i køleskabet lidt længere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På sygehuset sagde det at hvis jeg sørgee for at varme vandet INDEN jeg tilsætter mme. Så må jeg gerne gemme det i køleskabet og varme det op senere. Sådan gør de nemlig på sygehuset. Så de gemme de opblandede MME i køleskabet i op til 24 timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På sygehuset sagde det at hvis jeg sørgee for at varme vandet INDEN jeg tilsætter mme. Så må jeg gerne gemme det i køleskabet og varme det op senere. Sådan gør de nemlig på sygehuset. Så de gemme de opblandede MME i køleskabet i op til 24 timer.

What?! :blink

På bakken står der specifikt, at det IKKE må genopvarmes!? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det der forvirrer mig... Syntes bare det er sådan et spild hvis det er dømt til udsmidning. Så tænkte at der var nogle kloge og erfarne kvinder herinde.

Men hvis jeg varmer vand, tilsætter MME, stiller på køl, så kan jeg godt tage det frem igen og genopvarme? Det er det du skriver ikk, Gittepit?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På sygehuset sagde det at hvis jeg sørgee for at varme vandet INDEN jeg tilsætter mme. Så må jeg gerne gemme det i køleskabet og varme det op senere. Sådan gør de nemlig på sygehuset. Så de gemme de opblandede MME i køleskabet i op til 24 timer.

Ok, det har jeg så aldrig hørt? :blink

Tror du evt de kan have ment at vandet skal koges først? Jeg tror altså virkelig ikke man må genopvarme mme :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, det har jeg så aldrig hørt? :blink

Tror du evt de kan have ment at vandet skal koges først? Jeg tror altså virkelig ikke man må genopvarme mme :unsure

Jeg tænker altså også at der må være tale om at de koger vandet, køler det ned og SÅ tilsætter MME. På den måde har MME'en jo ikke været varmet op før.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker altså også at der må være tale om at de koger vandet, køler det ned og SÅ tilsætter MME. På den måde har MME'en jo ikke været varmet op før.

Ja præcis.... Din forklaring var bedre :D Men det var også det jeg mente ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker altså også at der må være tale om at de koger vandet, køler det ned og SÅ tilsætter MME. På den måde har MME'en jo ikke været varmet op før.

Det er også det jeg gør nu. Konklusion må være at jeg giver mindre portioner, og så må lave mere hvis han vil have det.

Og tak for gode svar :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det jeg gør nu. Konklusion må være at jeg giver mindre portioner, og så må lave mere hvis han vil have det.

Og tak for gode svar :loveshower

Vi giver også mindre portioner.. Plejede at lave 90 ml, også supplere op.. Men, nu laver jeg 120 hver anden gang - Nu er hun oppe og spise 140-150 nogen gange nemlig :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der står på pakken det ikke må genopvarmes og snakkede både med sp og sygehuset vedr dette. Men på Kolding sygehus står der nedkølet kogt vand i køleskabet. Så tager de flasken og smider den i mikrovnen. Så tilsætter de MME. Så tager de den mængde man skal bruge og stiller resten tilbage på køl ( så er der 300ml opblandet og du kun skal bruge 100 sætter de det sidste på køl) når barnet så skal have igen tager de den mængde man skal have, hælder over i en anden flaske og smider den i mikroen.

De sagde det jo ikke var genopvarmning når de først tilsatte MME efter vandet var kogt første gang.

Man må ikke blande det - opvarme det - gemme det - og opvarme det igen, men sørge man for at opvarme vandet Inden pulveret må det gemmes i 24 timer.

Sådan er rutinen på Kolding sygehus :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det der forvirrer mig... Syntes bare det er sådan et spild hvis det er dømt til udsmidning. Så tænkte at der var nogle kloge og erfarne kvinder herinde.

Men hvis jeg varmer vand, tilsætter MME, stiller på køl, så kan jeg godt tage det frem igen og genopvarme? Det er det du skriver ikk, Gittepit?

Jo det er det jeg skriver. Og det er både det sygehus og sp siger man godt må.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

What?! :blinkPå bakken står der specifikt, at det IKKE må genopvarmes!? :unsure

Ok, det har jeg så aldrig hørt? :blinkTror du evt de kan have ment at vandet skal koges først? Jeg tror altså virkelig ikke man må genopvarme mme :unsure

Deres forståelse af opvarmning af MME var kun hvis det blev smidt i mikroen. Dvs de ser det ikke som opvarmning hvis man tilsætter MME i varmt vand :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja der står på pakken det ikke må genopvarmes og snakkede både med sp og sygehuset vedr dette. Men på Kolding sygehus står der nedkølet kogt vand i køleskabet. Så tager de flasken og smider den i mikrovnen. Så tilsætter de MME. Så tager de den mængde man skal bruge og stiller resten tilbage på køl ( så er der 300ml opblandet og du kun skal bruge 100 sætter de det sidste på køl) når barnet så skal have igen tager de den mængde man skal have, hælder over i en anden flaske og smider den i mikroen.

De sagde det jo ikke var genopvarmning når de først tilsatte MME efter vandet var kogt første gang.

Man må ikke blande det - opvarme det - gemme det - og opvarme det igen, men sørge man for at opvarme vandet Inden pulveret må det gemmes i 24 timer.

Sådan er rutinen på Kolding sygehus :-)

Øhm...har lidt svært ved at forstå det :blink

Så forskellen er om man laver blandingen i forkogt koldt vand og varmer op eller i allerede opvarmet/kogende vand?

Lige gyldigt hvilken det er, så er det vel stadig genopvarmning hvis man lader det køle af og opvarmer det igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhm...har lidt svært ved at forstå det :blink

Så forskellen er om man laver blandingen i koldt vand og varmer op eller i allerede opvarmet vand?

Lige gyldigt hvilken det er, så er det vel stadig genopvarmning hvis man lader det køle af og opvarmer det igen.

Ifølge sygehuset så ja.

Min sp sagde også at det var mærkeligt der stod sådan på pakkerne for det er sådan de fleste sygehuse gør det. Det skal dig siges at den jo skal køles hurtigt ned for at der ikke kommer bakterier. Så hvis jeg laver en flaske og Zoey ikke gider tage den - så ryger den på køl og bliver så opvarmet når hun er sulten. Men hvis hun har spist i 3 kvarter og ikke tømt flasken, så smider jeg resten ud da den så ikke kan nå at blive kølet hurtigt nok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Deres forståelse af opvarmning af MME var kun hvis det blev smidt i mikroen. Dvs de ser det ikke som opvarmning hvis man tilsætter MME i varmt vand :-)

Ej ok.... Nu er det ikke for at være på tværs :) (og ingen kritik af dig.... Men af den måde de håndterer MME på Kolding sygehus, og (mis)informerer mødre)

Men mht. dette, giver det da det samme om man varmer MME'en op sammen med vandet, eller om man putter det i det varme vand..... Pulveret kommer jo op på samme temperatur ligegyldigt hvad, og dermed er det opvarmet..... Efter min bedste overbevisning.... Eller er der en faktor jeg overser?

Og Gitte.... Det er ikke direkte henvendt til dig, så du behøver ikke forsvare noget.... Du har jo fået den Info du har fået :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ifølge sygehuset så ja.

Min sp sagde også at det var mærkeligt der stod sådan på pakkerne for det er sådan de fleste sygehuse gør det. Det skal dig siges at den jo skal køles hurtigt ned for at der ikke kommer bakterier. Så hvis jeg laver en flaske og Zoey ikke gider tage den - så ryger den på køl og bliver så opvarmet når hun er sulten. Men hvis hun har spist i 3 kvarter og ikke tømt flasken, så smider jeg resten ud da den så ikke kan nå at blive kølet hurtigt nok

Ahh...lidt a la når man laver mad til sig selv, så er det bedst at sætte det på køl/frys hurtigst muligt?

Men ja, mærkeligt at sygehusene og pakkerne har forskellige anbefalinger... Det skal ikke være nemt! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej ok.... Nu er det ikke for at være på tværs :) (og ingen kritik af dig.... Men af den måde de håndterer MME på Kolding sygehus, og (mis)informerer mødre)

Men mht. dette, giver det da det samme om man varmer MME'en op sammen med vandet, eller om man putter det i det varme vand..... Pulveret kommer jo op på samme temperatur ligegyldigt hvad, og dermed er det opvarmet..... Efter min bedste overbevisning.... Eller er der en faktor jeg overser?

Og Gitte.... Det er ikke direkte henvendt til dig, så du behøver ikke forsvare noget.... Du har jo fået den Info du har fået :)

Bare rolig tager det ikke personligt - for ka som du selv siger er det jo bare de Info jeg har fået :-) du har ganske ret i at det lyder super mærkeligt, og jeg lignede også et kæmpe spørgsmålstegn da de sagde det. Men det var den eneste mulighed der var dernede. For jeg skulle selv lave blandingen til hele dagen om morgene og så hentede de det og opvarmede det når jeg skulle bruge det ( vi var i isolation)

Herhjemme sker det ganske få gange at jeg gør det p den måde - og det er hvis jeg feks gør en flaske klar og hun falder i søvn. Så ryger den på køl til hun vågner.

Men det er meget vigtigt at følge sin mavedornemmelse :-) om jeg havde gjort det hvis hun var helt nyfødt tør jeg ikke sige, men nu sker det somme tider :-)

Allerede inden jegvkom på sygehuset sagde sp at det var sådan jeg skulle gøre det hvis vi skulle ud. Opvarme vandet, tilsætte pulver, pakke ned og så genopvarme når hun skal spise. Det gør jeg så IKKE da jeg holder på det skal køles hurtigt. Men ja en forvirrende verden med alle de forskellige meninger med MME

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahh...lidt a la når man laver mad til sig selv, så er det bedst at sætte det på køl/frys hurtigst muligt?

Men ja, mærkeligt at sygehusene og pakkerne har forskellige anbefalinger... Det skal ikke være nemt! :rolleyes

Ja nemlig :-) altså vil sige det jeg har lært mest efter jeg er blevet mor, er at man skal følge sin mavedornemmelse. Tænker man at man er utryg ved der skal man ikke gøre det, men føler man at det er ok så kan man godt :-) der er nogle råd jeg tager til mig og andre jeg tænker " aldrig i over om jeg ville gøre sådan "

Vil forresten lige tilføje ZOEY får nutramigen. Men tror da ikke der gør en forskel. Så der både stod mango flere andre slags i køleskabet på sygehuset :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et fif - selvom I måske allerede gør det. Til den store kogte jeg altid vand om aftenen og puttede i flaskerne, satte dem varme i køleskabet og dagen efter varmede jeg flasken til rette temperatur (blev den for varm tog jeg noget kogt koldt vand fra køleskabet, så den havde den rette temperatur - ikke noget værre end et sulten barn der venter på at flasken skal køle ned igen) og så tog det et split sekund at måle pulver af, ryste ryste - mad.

Ved godt det ikke er det trådstarter spørger om, men synes tråden er drejet lidt derhen ad.

Forstår heller ikke sygehuset måde at gøre det på, hvis man skal følge anvisningen på pakken.

Skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt, men på sygehuset putter de mme i varmt vand til en hel dag? sætter det på køl og varmer op efterhånden det skal bruges??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep du har forstået det rigtigt :-) det skal lige siges jeg var på børneafdelingen ( Zoey var 2 mdr) og der kan man vist først komme hen når barnet er 1 mdr. Ved ikke om det derfor er "lovligt" fordi de ikke er helt nyfødte, og om de gør det anderledes på neo natal afdelingen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep du har forstået det rigtigt :-) det skal lige siges jeg var på børneafdelingen ( Zoey var 2 mdr) og der kan man vist først komme hen når barnet er 1 mdr. Ved ikke om det derfor er "lovligt" fordi de ikke er helt nyfødte, og om de gør det anderledes på neo natal afdelingen.

De gør det samme på Herning og på Riget.

Jeg blandede også til en hel dag. Flaskerne måtte højest stå 24 timer.

Fik at vide at genopvarmning var når barnet en gang har spist af flasken. Dette måtte ikke gemmes, da et måltid som regel tog mere end 5 min :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har Camille jo en del ondt i mavsen, så jeg tør ikke, fordi jeg er super bange for det evt skulle give nogle bakterier.. Men jeg skal da helt sikkert prøve det når hun bliver lidt større! Det er jo super nemt..

Mon der er forskel på mærkerne?

Min der er jo flere ting som ikke "står på pakken" - Fx kan både NAN og Allomin jo blandes i kold vand - Og på pakken står der det skal være 70 og 40 grader.. Men det er bare max graderne det må blandes ved, siger min sundhedsplejerske - Og vi valgte ellers allomin fra i starten fordi det var svært at ramme 70 grader, og ville tage en krig at få ned i spisetemperatur....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER