Barbamama

Grød vs. fortsat fuldamning?

50 indlæg i dette emne

Jeg havde nok bare fået en forståelse af at mellem 4 og 6 måneder var der sådan en "lomme" hvor man kunne begynde på grød og mos, når man selv og babyen havde lyst, og hvor det ene ikke var bedre end det andet. Ej, har det helt dårligt med at formulere mig sådan her, for jeg kan jo læse, at mange starter med grød før 6 måneder og det er altså ikke en kritik af jer :unsure - Men altså i forhold til de generelle anbefalinger fra SST - det kom lidt bag på mig, hvad de var. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min SP sagde at man IKKE måtte begynde med grød FØR 6 måneder MEDMINDRE barnet gjorde tegn til det - Og man måtte endelig ikke VENTE til senere end 6 måneder på at gå i gang.

Hun sagde det var VIGTIGT at fange det, mens barnet var interesseret - da man ellers kan "misse" det, og barnet simpelthen ikke "gider" at begynde på grød (Forestil dig at du ikke har en nysgerrighed for "fremmed mad" - Hvad vælger du så? ;) - nemlig det du altid spiser og det du kender)

Ved mig, tog hun en ske, og førte mod munden på Camille, lige efter hun selv havde spist (Altså sundhedsplejersken havde taget to småkager og spist) og Camille åbnede munden.. Det samme gør Camille hvis vi drikker - så følger hun vores glas.

Hvis Mar "bare" følger jeres glas, så var en ide måske at give ham MM i en lille kop :) Det skulle ikke påvirke amningen, men samtidig giver det ham en "ide" om at man kan få mad på andre måder :) Plus, det jo er udmalket mm, så han nedsætter ikke produktionen på den måde og "fuldamningen" er der endnu :)

Jeg ville helt sikkert vente, hvis det var muligt - Jeg bed bare meget mærke i at min sundhedsplejerske sagde man endelig ikke måtte "misse" hvornår barnet udviste nysgerrighed til at "prøve noget nyt" :)

Vi gør så det at vi laver grøden som den skal være, også blander vi den med mme (Ved ikke om man må, men det gør vi altså?) så er den rigtig tynd, men stadigvæk grødet (hun får pulvergrød.. :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De 4 vs 6 måneder er ændret inden for det seneste år.

Da vi fik Silje i Juni sidste år lød amme anbefalingerne på 4mdr.

Så det er ret nyt og måske derfor din SP ikke er med på det, selvom hun nu netop bør være opdateret på SST info :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu har jeg jo ikke nogen praktisk erfaring (ingen baby her endnu jo), men jeg læser Ernæring og sundhed med speciale i sundhedsfremme forebyggelse og formidling, og i alle vores lærebøger (blandt andet Nordic Nutrition Recommendations som sundhedsstyrrelsen også læser i), skriver de at de slet ikke vil skrive noget om kost før 6 måneders alderen fordi man til hver en tid vil anbefale modermælk eller modermælkserstatning.

Jeg ved godt at forventningen i Danmark vist er at man starter med grød ved 4 måneders alderen, og hvis min kommenede søn ikke får nok ud af amning vil jeg da også følge trop. Men bare fordi grødproducenterne/sundhedsplejersken siger sådan, så tror jeg altså at jeg vil amme fuldt til 6 måneder.

Det er jo så heldigt at modermælk indeholder ALT hvad barnet har brug for, og det er ret svært at sikre i grøden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lovebk elsker at man bliver lidt klogere hver eneste dag herinde! Selvom jeg godt vidste det med anbefalingerne så er jeg da blevet meget klogere ved at læse herinde fx det Myliona skriver med at man ikke må misse chancen - tror. Det var det min SP mente, men det er da først nu at det går op for mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De 4 vs 6 måneder er ændret inden for det seneste år. Da vi fik Silje i Juni sidste år lød amme anbefalingerne på 4mdr. Så det er ret nyt og måske derfor din SP ikke er med på det, selvom hun nu netop bør være opdateret på SST info :)

Arh okay, det kan måske forklare det lidt... Det kan også godt være at min SP og jeg bare har snakket forbi hinanden (det ville ikke være første gang :rolleyes )

Altså nu har jeg jo ikke nogen praktisk erfaring (ingen baby her endnu jo), men jeg læser Ernæring og sundhed med speciale i sundhedsfremme forebyggelse og formidling, og i alle vores lærebøger (blandt andet Nordic Nutrition Recommendations som sundhedsstyrrelsen også læser i), skriver de at de slet ikke vil skrive noget om kost før 6 måneders alderen fordi man til hver en tid vil anbefale modermælk eller modermælkserstatning.Jeg ved godt at forventningen i Danmark vist er at man starter med grød ved 4 måneders alderen, og hvis min kommenede søn ikke får nok ud af amning vil jeg da også følge trop. Men bare fordi grødproducenterne/sundhedsplejersken siger sådan, så tror jeg altså at jeg vil amme fuldt til 6 måneder.Det er jo så heldigt at modermælk indeholder ALT hvad barnet har brug for, og det er ret svært at sikre i grøden.

Det er da bare super at have en "teoretisk" vinkel også :super Nu siger du nok grødproducenter, men jeg tror også at MME-producenter hvisker lidt i øret til nogle forskere til dem, der laver anbefalinger ;) Men jeg tror bestemt godt på at MM/MME skulle være det bedste de første 6 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke helt det der med ikke at misse chancen... For det første ville det undre mig, hvis børnene mistede interessen og for det andet, så ville jeg da tro, at de fik interessen igen - om ikke andet, så når de blev tilpas sultne... :help

Valdemar er i øvrigt introduceret til skeen, da jeg giver ham d-dråber sammen med MM med en lille ske... Er det ikke lige så godt som at øve kop? Eller? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er pandamoren ikke også et eller andet ernæringshalløj? Hun skrev på et tidspunkt, at interessen kommer og går. Så det er ikke sådan "nu eller aldrig" agtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke helt det der med ikke at misse chancen... For det første ville det undre mig, hvis børnene mistede interessen og for det andet, så ville jeg da tro, at de fik interessen igen - om ikke andet, så når de blev tilpas sultne... :help

Valdemar er i øvrigt introduceret til skeen, da jeg giver ham d-dråber sammen med MM med en lille ske... Er det ikke lige så godt som at øve kop? Eller? :unsure

Jeg har faktisk snakket med en der missede chancen kom jeg lige i tanke om hun fuldammede til hendes søn var 10 mdr, det var alt andet end sjov. Hans appetit blev jo kun større og hun ammede med intervaller på 2 timer døgnet rundt.

Jeg tror kop og ske er lige godt - du kan jo gøre begge dele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk snakket med en der missede chancen kom jeg lige i tanke om hun fuldammede til hendes søn var 10 mdr, det var alt andet end sjov. Hans appetit blev jo kun større og hun ammede med intervaller på 2 timer døgnet rundt.

Jeg tror kop og ske er lige godt - du kan jo gøre begge dele.

10 måneder var da også voldsom lang tid :o så vidt jeg har læst mig til skal man helst være i gang med skemad inden baby fylder 7 måneder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at "misse chancen" skulle have noget at gøre med, at babyerne har fokus på forskellige ting på forskellige tidspunkter.

Man siger, at omkring 7-8 mdr begynder de at have fokus på grovmotorikken, dvs. at rulle, kravle, komme op at stå, mens fokus på finmotorikken, dvs. at pille ved ting og også mundbevægelser, mindskes. Dermed får de ikke så stor en lyst til at eksperimentere med at lære at spise.

Derudover så siger man også, at de efter ca. 9 mdr bliver mere kræsne og generelt kun kan lide de ting, der smager henad noget, de har smagt i forvejen. Derfor har man en periode mellem 6 mdr (eller hvornår man nu starter) til 9 mdr, hvor det gælder om at give dem alt muligt forskelligt, så de bliver vænnet til forskellig slags mad.

Men angående opstart, så er jeg helt sikkert også tilhænger af at vente til 6 mdr. Det er så meget nemmere (det med at stå med tonsvis af gryder, tallerkener, tøj og hår, der bliver snasket ind i grød er ikke specielt ophidsende :) ), og så er der jo også de argumenter, der allerede har været nævnt: amning så længe som muligt mindsker risikoen for allergi, for maveproblemer, for overvægt og diabetes (det har man for nyligt fundet ud af). Derudover tror jeg også, at der er en psykologisk effekt i amning - det er trygt og giver god kropskontakt.

Og så skal man også være meget opmærksom på, at der er mange ting, de ikke kan tåle før de er 6 mdr.

Men det er da klart, at det med at kunne forlade hjemmet i nogle timer ad gangen er enormt dejligt.

For mit eget vedkommende, så startede jeg på arbejde efter 6½ måned. Vi forsøgte derfor at starte op med grød, da Sofie var 5 mdr, men det gik overhovedet ikke. Hun fik et par skefulde ind to gange om dagen, men der skete overhovedet ingen fremskridt, før hun var 6 mdr. Hun syntes, det var spændende nok at få skeen i munden, men hun fattede ligesom ikke, at det kunne spises. Det fattede hun først, da hun var 6 mdr. og jeg var ved at være rimeligt stresset :) Og hun gad også først spise større mængder grød, da jeg var ude af døren hele dagen hver dag.

Så det sker altså også tit, at de slet ikke er klar før 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, 10 maaneder, alligevel - lyder det fra hende, der har maratonammet sin baby i nat(kl 21, 23, 1:30, 4:30 og kl 6!)zzzzz.gif

Jeg over vejer at indfoere en enkelt flaske mme som droemmemaaltid, for vi er ved at have nattesoevnen kaer igen. Men maratonammer lige et par naetter og ser, om det ikke oeger produktionen tilstraekkeligt,

Ved ikke, om det har noget at sige, men har vist ogsaa mens paa vej...dry.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, 10 maaneder, alligevel - lyder det fra hende, der har maratonammet sin baby i nat(kl 21, 23, 1:30, 4:30 og kl 6!)zzzzz.gif

Jeg over vejer at indfoere en enkelt flaske mme som droemmemaaltid, for vi er ved at have nattesoevnen kaer igen. Men maratonammer lige et par naetter og ser, om det ikke oeger produktionen tilstraekkeligt,

Ved ikke, om det har noget at sige, men har vist ogsaa mens paa vej...dry.gif

:kram

Kan godt forstå du er træt. Og ja, man vender sig altså til nattesøvnen igen. Så de der appetitspring trækker virkelig tænder ud efterhånden. Synes det lyder fornuftigt med lige at se det an et par nætter, og hvis det ikke stabiliserer sig igen, så indføre en godnat flaske. Det kunne jeg bestemt også godt finde på.

Nu ved jeg ikke om I er færdige med 19 ugers tigeren (læs: LORTETIGEREN), men hvis ikke kunne den jo også have lidt at sige? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vent endelig, det er krævende med maden og det tager LANG tid ogmeget tålmodighed fra Jeres side at lære Jeres barn at spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved August introduceret vi grød/ omkring de 5 mdr. Og det tog omkring en mdr før han fik et helt måltid.

Så det tager lang tid, men jeg gav hn et stykke agurk og forskellige ting han kunne smage på ( hvis man gør det skal man lige være obs på at det ikke er mad som knækker eller hvordan skal jeg forklare det)

Men jeg syntes bare det var så nemt med mos, grød og alm mad istedt for mælk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vent endelig, det er krævende med maden og det tager LANG tid ogmeget tålmodighed fra Jeres side at lære Jeres barn at spise.

Nothing new, sådan er det jo nærmest omkring alt med babyer <_< :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vent endelig, det er krævende med maden og det tager LANG tid ogmeget tålmodighed fra Jeres side at lære Jeres barn at spise.

Nothing new, sådan er det jo nærmest omkring alt med babyer <_< :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nothing new, sådan er det jo nærmest omkring alt med babyer <_< :rolleyes

Og alligevel klager vi (eller i hvert fald jeg) over at det hele går alt for stærkt :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også gerne ventet til Charlie var 6 måneder, og hvis du kan, så synes jeg da bare det er med at nyde amningen lidt endnu, og fylde fryseren med dejlige sager til Mar :loveshower

Charlie kunne spise 600 ml, over 3 timer om aftenen til sidst, og han virkede stort set sulten hele tiden. Han sagde aldrig stop hvis vi tilbød mælk, og derfor var det simpelthen ikke til at komme udenom at starte op på noget mere fast føde desværre <_<

Men jeg er ellers klart fortaler for at vente, hvis det er muligt.... Jeg tror personligt de er mere klar til det når de kommer omkring 6 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om jeg har totalt misforstået hvad "fuldamning" betyder, men Lise smagte første gang på andet end min mælk da hun var 4½ mdr og alligevel mener jeg at jeg fuldammede til hun var 6 mdr. Med det mener jeg at jeg lod hende smage og sutte på forskelligt mad, men det gik ikke ind og erstattede noget af amningen. Jeg ammede nøjagtig lige så ofte og længe helt frem til hun var 6 mdr - først der begyndte hun så småt at få et helt måltid mad i form af grød eller mos og jeg begyndte langsomt at trappe amningen ned. Jeg ammede dog stadig efter hvert eneste måltid mad for at sikre mig at hun havde fået nok at spise til hun var ca. 7 mdr.

Nu er hun 8½ mdr og jeg ammer faktisk kun om aftenen, om natten (hvis hun vågner) og meget tidlig morgen (senest kl. 5 - så hun stadig kan nå at være sulten til morgenmaden kl. 8-9)).

Min SP fortalte mig det samme som Myliona fortæller. Det gjaldt om at introducere maden, når babyen viste klar interesse. Men som sagt gav jeg hende ikke deciderede måltider, men holdt bare interessen for mad i live ved at give bittesmå smagsprøver og fx lade hende sutte på et stykke frugt, som jeg selv var igang med at spise. Hun var meget tydelig interesseret, da hun ligefrem greb fat i frugten, når jeg bed af den og prøvede at trække den ud af mine hænder og proppe den ind i hendes egen mund. Og når den så kom ind i hendes mund var det ikke sådan en undersøgende sutten (som hun også gør med legetøj osv), men en mere intensiv sutten, hvor hun tydeligt kunne lide smagen og prøvede at suge noget saft ud af den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette

Jeg kan godt forstå, du gerne vil komme Brians ønsker i møde :) Det er jo dejligt at han interesserer sig for det :)

Når SST siger 4-6 måneder så betyder det at du TIDLIGST kan starte når barnet er 4 mdr. og SENEST bør starte når barnet er 6 mdr.

Det er der flere årsager til.

Vi starter ved de 4 mdr.:

- Barnets tarmsystem er ved 4 mdr. alderen stadig meget umodent - det drejer sig især om enzymdannelse og udskillelse som skal nedbryde det kulhydrat der er i grød, frugt og grønsager.

- Barnet kan stadig ikke sidde selv

- Barnets mundmotorik er ikke nær så udviklet som ved 6. mdr. alderen

- Barnet bør ALDRIG få grød/mos der ERSTATTER mælken førend barnet er mindst 6 mdr.

Sidstnævnte er meget vigtig at huske på, idet MM eller MME er barnets primære kost det første halve år.

Grunden til at man bør starte senest når barnet er 6 mdr.:

- Barnet skal langsomt over en periode LÆRE at spise af andet end en sut eller en brystvorte, og det krver at man går igang tid førend barnet primært skal spise fast føde

- Barnets smagsløg skal udsættes for andre smage end MM og MME, således at overgangen til fast føde ikke bliver for voldsom (jf. ovenstående)

- Barnet skal herfra sidde med til bords

- Barnet kan ikke længere blive mæt på MM og MME alene

Som du kan læse ud fra ovenstående, så der ikke noget der indikerer at du skal gå igang endnu. Tværtimod.

Selvfølgelig er det vigtigt at kigge på ens eget barn. Men generelt ser man (ifølge SST og flere anerkendte sundhedsplejersker), at børn der er blevet introduceret for grød tidligt (4 mdr.), kan afvise det senere hen, fordi de alligevel ikke var klar. Og det ønsker man jo ikke, for så skal man starte forfra med hele tilvænningen.

Der er desuden intet, der tyder på at børn på grød/vælling, sover bedre igennem end børn på MM/MME. Tit forveksles denne øgede sult i 4 mdr. alderen, med det tigerspring der ligger på dette tidspunkt, og som ofte varer længere end de tidligere spring.

Der er nogle børn, der sover tungere på vælling, fordi deres fordøjelsessystem arbejder hårdere med den type næringsstof end med MM/MME. Man kan risikere at barnet får urolig mave, men det er nu alligevel altid en risiko, hvis ikke man starter meget forsigtigt op med grød og mos.

Efter hvad jeg har læst mig til, og hvad jeg har studeret i, så er det bedst at starte mellem 5-6mdr. alderen.

Stille og roligt er nøgleordet.

Det er altid først EFTER de 6 mdr. at grød og mos skal ERSTATTE det daglige indtag af MM/MME, så derfor kan du sagtens fuldamme indtil Valdemar er 6 mdr. Hvilket også er gavner fremtidig risiko for allergi, overvægt og eksem :)

Dette indlæg er IKKE lavet, for at pege fingre af de der har valgt, at starte på grød da deres barn var 4 mdr. Jeg bidrager med min faglige viden fra min uddannelse, og de bøger jeg har læst omkring emnet. Herunder SST anbefalinger, Helen Lyng Hansen og Lola Jensens anbefalinger. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om jeg har totalt misforstået hvad "fuldamning" betyder, men Lise smagte første gang på andet end min mælk da hun var 4½ mdr og alligevel mener jeg at jeg fuldammede til hun var 6 mdr. Med det mener jeg at jeg lod hende smage og sutte på forskelligt mad, men det gik ikke ind og erstattede noget af amningen. Jeg ammede nøjagtig lige så ofte og længe helt frem til hun var 6 mdr - først der begyndte hun så småt at få et helt måltid mad i form af grød eller mos og jeg begyndte langsomt at trappe amningen ned. Jeg ammede dog stadig efter hvert eneste måltid mad for at sikre mig at hun havde fået nok at spise til hun var ca. 7 mdr.

Nu er hun 8½ mdr og jeg ammer faktisk kun om aftenen, om natten (hvis hun vågner) og meget tidlig morgen (senest kl. 5 - så hun stadig kan nå at være sulten til morgenmaden kl. 8-9)).

Min SP fortalte mig det samme som Myliona fortæller. Det gjaldt om at introducere maden, når babyen viste klar interesse. Men som sagt gav jeg hende ikke deciderede måltider, men holdt bare interessen for mad i live ved at give bittesmå smagsprøver og fx lade hende sutte på et stykke frugt, som jeg selv var igang med at spise. Hun var meget tydelig interesseret, da hun ligefrem greb fat i frugten, når jeg bed af den og prøvede at trække den ud af mine hænder og proppe den ind i hendes egen mund. Og når den så kom ind i hendes mund var det ikke sådan en undersøgende sutten (som hun også gør med legetøj osv), men en mere intensiv sutten, hvor hun tydeligt kunne lide smagen og prøvede at suge noget saft ud af den.

Du har helt ret. Du har selvfølgelig fuldammet dit barn, selvom du har givet smagsprøver fra hun var 4 mdr. :)

Og det er nemlig det man skal være obs på. : At barnet ikke bliver mæt af grøden/mosen, da der stadig skal være den samme plads til mælken helt indtil barnet er mindst 6 mdr. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om jeg har totalt misforstået hvad "fuldamning" betyder, men Lise smagte første gang på andet end min mælk da hun var 4½ mdr og alligevel mener jeg at jeg fuldammede til hun var 6 mdr. Med det mener jeg at jeg lod hende smage og sutte på forskelligt mad, men det gik ikke ind og erstattede noget af amningen. Jeg ammede nøjagtig lige så ofte og længe helt frem til hun var 6 mdr - først der begyndte hun så småt at få et helt måltid mad i form af grød eller mos og jeg begyndte langsomt at trappe amningen ned. Jeg ammede dog stadig efter hvert eneste måltid mad for at sikre mig at hun havde fået nok at spise til hun var ca. 7 mdr.

Det som du har gjort med Lise er det, som jeg har valgt at gøre med Lasse. Jeg ammer som jeg plejer, men han får også lov at prøvesmage. Han får nogle skefulde og ellers så afsluttes måltidet med amning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette

Jeg kan godt forstå, du gerne vil komme Brians ønsker i møde :) Det er jo dejligt at han interesserer sig for det :)

Når SST siger 4-6 måneder så betyder det at du TIDLIGST kan starte når barnet er 4 mdr. og SENEST bør starte når barnet er 6 mdr.

Det er der flere årsager til.

Vi starter ved de 4 mdr.:

- Barnets tarmsystem er ved 4 mdr. alderen stadig meget umodent - det drejer sig især om enzymdannelse og udskillelse som skal nedbryde det kulhydrat der er i grød, frugt og grønsager.

- Barnet kan stadig ikke sidde selv

- Barnets mundmotorik er ikke nær så udviklet som ved 6. mdr. alderen

- Barnet bør ALDRIG få grød/mos der ERSTATTER mælken førend barnet er mindst 6 mdr.

Sidstnævnte er meget vigtig at huske på, idet MM eller MME er barnets primære kost det første halve år.

Grunden til at man bør starte senest når barnet er 6 mdr.:

- Barnet skal langsomt over en periode LÆRE at spise af andet end en sut eller en brystvorte, og det krver at man går igang tid førend barnet primært skal spise fast føde

- Barnets smagsløg skal udsættes for andre smage end MM og MME, således at overgangen til fast føde ikke bliver for voldsom (jf. ovenstående)

- Barnet skal herfra sidde med til bords

- Barnet kan ikke længere blive mæt på MM og MME alene

Som du kan læse ud fra ovenstående, så der ikke noget der indikerer at du skal gå igang endnu. Tværtimod.

Selvfølgelig er det vigtigt at kigge på ens eget barn. Men generelt ser man (ifølge SST og flere anerkendte sundhedsplejersker), at børn der er blevet introduceret for grød tidligt (4 mdr.), kan afvise det senere hen, fordi de alligevel ikke var klar. Og det ønsker man jo ikke, for så skal man starte forfra med hele tilvænningen.

Der er desuden intet, der tyder på at børn på grød/vælling, sover bedre igennem end børn på MM/MME. Tit forveksles denne øgede sult i 4 mdr. alderen, med det tigerspring der ligger på dette tidspunkt, og som ofte varer længere end de tidligere spring.

Der er nogle børn, der sover tungere på vælling, fordi deres fordøjelsessystem arbejder hårdere med den type næringsstof end med MM/MME. Man kan risikere at barnet får urolig mave, men det er nu alligevel altid en risiko, hvis ikke man starter meget forsigtigt op med grød og mos.

Efter hvad jeg har læst mig til, og hvad jeg har studeret i, så er det bedst at starte mellem 5-6mdr. alderen.

Stille og roligt er nøgleordet.

Det er altid først EFTER de 6 mdr. at grød og mos skal ERSTATTE det daglige indtag af MM/MME, så derfor kan du sagtens fuldamme indtil Valdemar er 6 mdr. Hvilket også er gavner fremtidig risiko for allergi, overvægt og eksem :)

Dette indlæg er IKKE lavet, for at pege fingre af de der har valgt, at starte på grød da deres barn var 4 mdr. Jeg bidrager med min faglige viden fra min uddannelse, og de bøger jeg har læst omkring emnet. Herunder SST anbefalinger, Helen Lyng Hansen og Lola Jensens anbefalinger. :)

:super og :sc Virkelig god info! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super og :sc Virkelig god info! :)

Dejligt du kan bruge det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER