Athene11

Fødested? og smertelindring?

30 indlæg i dette emne

Mit spørgsmål lyder således:

Hvor har i tænkt jer at føde henne?? Hjemme, sygehus, eller måske et helt tredje sted? Og hvad påtænker i af smertelindring, når den tid kommer? Ved godt der er laaaaang tid til :-)

Jeg holder fuldt og fast i, at jeg rigtig gerne(og håber) vil føde derhjemme.. og det er der flere årsager til. Jeg tror på at min kære "mand"(vi er ikke gift), får mulighed for at være mere med i fødslen, fordi han kan føle sig hjemme og ikke være "i vejen" for jordemoderen. Derudover slapper jeg mere af derhjemme og det hele foregår mere stille og roligt, og det er jo RET vigtigt, at disse elementer er til stede ved fødslen.. Men hvad tænker i? Føler i jer tryg på et sygehus?

Jeg går meget ind for ikke medicinsk smertelindring, fordi jeg tror det er det bedste for kvinden, så længe smerten er til at arbejde med og holde ud :-)

Hvad tænker i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skal på et sygehus, ingen tvivl om det....

Jeg har en ret høj smertetærskel og har ikke rigtig tænkt på lindring. Dog er der ingen der skal sprøjte noget ind i min rygmarv, bare tanken om det er værre for mig end meget stærke smerter.

MEn det er jo min første, så Jeg aner jo ikke hvad Jeg går ind til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor vil du gerne føde på sygehuset?? :-)

Jeg tænker lidt det samme som dig med epidural, jeg er ikke bange for nåle, men jeg er bange for at man bliver FULDSTÆNDIG bedøvet i understellet, og det sker jo for nogle kvinder..

Men mit problem ligger meget i at jeg har en meget lav smertetærskel.. Siger mig kæreste hvert fald :-) Men det er noget jeg skal igang med at arbejde med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke helt...

jeg er sikker på at jeg vil kunne slappe mere af på sygehuset end derhjemme i den situation. Jeg føler mig mere tryg på sygehuset hvor der er læger og diverse tilstede hvis der sker noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vælger klart sygehus. Synes tanken om hjemmefødsler er rar, men kender et par eksempler hvor at enten moren eller barnet højest sandsynligt ville være døde i dag pga pludseligt opståede komplikationer som ikke kunne være forudset... Der er mange hjemmefødsler der går godt, men jeg vil ikke selv tage chancen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HELT klar fødsel på sygehuset! Jeg ville ikke være tryg ved at være derhjemme langt væk fra læger og maskiner osv. der kan hjælpe, hvis noget går galt!

Jeg har ikke tænkt så meget over det med smertelindring endnu. Min familie er turbofødere, så det er ikke sikkert jeg når noget smertelindring :whistling Men vil bestemt ikke sige nej til en epi, hvis det trækker ud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vælger klart sygehus. Synes tanken om hjemmefødsler er rar, men kender et par eksempler hvor at enten moren eller barnet højest sandsynligt ville være døde i dag pga pludseligt opståede komplikationer som ikke kunne være forudset... Der er mange hjemmefødsler der går godt, men jeg vil ikke selv tage chancen

Du nævner netop at der skete nogle pludselige komplikationer, men måske de personer var komplikationerne foruden, hvis nu det havde været derhjemme? Sådan tænker jeg tit..

Men jeg kan godt se fornuften i sygehuset, men synes man generelt bliver informeret for lidt angående hjemmefødsel, som en ligestillet mulighed..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HELT klar fødsel på sygehuset! Jeg ville ikke være tryg ved at være derhjemme langt væk fra læger og maskiner osv. der kan hjælpe, hvis noget går galt!

Jeg har ikke tænkt så meget over det med smertelindring endnu. Min familie er turbofødere, så det er ikke sikkert jeg når noget smertelindring :whistling Men vil bestemt ikke sige nej til en epi, hvis det trækker ud!

Hvor ville det da være dejligt hvis det gik hurtigt :-) Håber da på du er ligeså heldig som din familie ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sygehus.. Helt sikkert.. Med min førstefødte datter, der kunne jeg ikke holde op med at bløde efterfølgende.. Det viste sig så at være en ekstra moderkager deroppe, som ikke havde vist sig på nogle af scanningerne.. Der blev både tilkaldt narkoselæge og bagvvagt, pga bekymring.. Heldigvis kunne bagvagten via akupunktur og tryk på maven få den ekstra moderkage forløst, så blødningen gik i sig selv..

Men.. Havde jeg ikke været på sygehuset, så var jeg gået totalt i panik.. Det gik jo godt.. trods alt, men er glad for det var på sygehuset alligevel.. Så var alle de nødvendige personer kun et bip væk.. :)

Og med hensyn til smertelindring.... med freya fik jeg kun akupunktur, og hvis jordemoderen er dygtig, så hjælper det på mange.. Det gjorde ikke en skid for mig.. Jeg var tæt på bevidstløs de sidste timer inden forløsning-(sorry for de ubehagelige detaljer til 1. gangsfødende!) pga. smerter.. Husker bare at jeg kastede op konstant pga smerter, og ingen lindring ligemeget hvad de gjorde.. Men.. trods det, så vil jeg som udgangspunkt vælge en naturlig fødsel denne gang. Lige så meget fordi det også er min nr 2, og så håbe på, at vejen er banet.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desuden er det også en kæmpe og helt fantastisk oplevelse, selvom det gør umenneskeligt ondt til sidst,og man flere gange hulkende udbryder: JEG KAN IKKE MERE.....

Når først man får ungen i armene, så er det lykkeligt glemt.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal føde hjemme.

Jeg fødte min første på sygehuset, og kørte på sygehuset med presseveer, hele fødslen varede 5 timer. Så følte bare at det ville gå hurtigere anden gang og det viste sig at være rigtigt.

Hele fødsen varede ca 1 time, og jordemoderen nåede aldrig at komme hjem til os, men vi var jo forberedt på at føde hjemme, og jordemoderen kom kort efter, og det var fantastisk ikke at skulle nogen steder, men vare kunne vlive hjemme og nyde sin nye baby. Og er ret sikker på at jeg ville have født i bilen på vej ind hvis jeg havde skullet på sygehuset.

Så jeg er sindsygt nervøs for denne fødsel for føler virkelig den er uforudsigeligt, men ved at jeg er mest tryg ved at føde hjemme, og så det at have en kendt jordemoder at føde med som kender min historie vil også berolige mig meget.

Jeg regner ikke med at jeg får behov/ har tid til smertelindring :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne føde hjemme - hvis det kan lade sig gøre (der må jo ikke være komplikationer af nogen art inden)

Jeg synes det er luksus at have sin "egen" jordemoder fra start til slut, at det er en man kender på forhånd og at man er "overvåget" hele tiden. Har haft flere veninder, der har fortalt om fortravlede jordemødre, vagtskifte og nogle har ligget i timevis stort set uden at se en jordemoder, før selv fødslen. Samtidigt sker alle konsultationer før og efter fødslen i eget hjem med en helt anden tid til rådighed :)

For mig virker det overordentligt stressende at man skal transporteres midt i en fødsel, at man skal møde ukendte mennesker og ukendte steder i en så sårbar situation. Alt det materiale jeg har læst mig igennem viser også at der er langt mindre risiko for mekaniske/medicinske indgreb i fødslen og at der ikke fødes flere børn med skader efter hjemmefødsler (selv når man justerer for at hjemmefødsler generelt er slutningen på kun de mest ukomplicerede graviditeter).

Jeg synes hospitaler lugter af sygdom og død og vil allerhelst føde i ro hjemme på stuegulvet i et kar. Vi kan være på hospitalet inden for få minutter, hvis der skulle ske uventede ting - og selv der vil min "kendte" jordemoder følge med mig og være der til slut.

Jeg er (nogenlunde) afklaret med at det meste smertelindring er uden for rækkevidde ved en hjemmefødsel.

Men nu skal jeg selvfølgelig gerne lige blive gravid først :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde planlagt hjemmefødsel med Carl - men da vandet gik var det grønt så vi måtte på sygehuset og det var en god oplevelse

Denne gang vil jeg dog RIGTIG gerne have min hjemmefødsel men Axel er nu blevet lun på at føde ambulant. - jeg var hjemme 5 timer efter fødslen med Carl - virkelig dejligt bare at komme hjem!

Så jeg vil snakke med min jordemoder og lade hende vurderere baseret på min sidste fødsel om det kan lade sig gøre. Fødslen af Carl gik ret stærkt, ca 5 timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal uden tvivl føde på hospital! Jeg føler at på hospitalet der er AL den hjælp der er brug for hvis noget skulle gå galt og ville bestemt ikke føle mig tryg derhjemme.

Det kommer måske også af at jeg kun vejede 1700gr ved fødslen så jeg skulle alligevel bo på hospitalet i noget tid og min mor blødte længe pga noget manglende moderkage og det kunne let være gået galt.

Dog synes jeg bestemt heller ikke om hospitaler generelt, men i det her tilfælde gør jeg.

Jeg vil nok også gerne tage imod de 2 dage på barselsgangen så jeg kan lære amning, skiftning osv at professionelle. Kender ingen små babyer så har ingen erfaring selv.

Smertestilning kan jeg ikke tage tage stilling til endnu. Jeg håber at være rigtig sej og klare mig helt uden andet end varmepuder og måske akupunkter, især fordi jeg er bange for sprøjter, men hvem ved når man kommer til stykket? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg skal føde på sygehuset. Kan godt se at det sikkert kunne være mere "afslappende" at føde derhjemme, men kan nu bare slet ikke forestille, mig selv kravle rundt herhjemme på trægulvet mens jeg lige føder :lolhit

Men respekt til jer der der tør tænke ud af boksen.

Mht. Bedøvelse, kan jeg også godt se det romantiske i at klare det hele naturlig og finde ro i smerten, og hvad folk nu ellers fortæller. Meennn, kender også mg selv godt nok til, at vide at jeg er klar på minimum fuld narkose når den første ve rammer. Så satser på at tage imod alt det smertelindring de kan diske op med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nok også gerne tage imod de 2 dage på barselsgangen så jeg kan lære amning, skiftning osv at professionelle. Kender ingen små babyer så har ingen erfaring selv.

Det gjorde jeg heller ikke men det at have ro der hjemme og ikke 1000 forskellige, der har en holdnig til ens amning eller lign. gav SÅ meget ro at vi fandt ud af det hele lige så stille! Vi kunne gøre alt i vores tempo, spise når vi ville og ikke når der var spisetid på afdelingen ( eller i viborg på en anden afdeling så jeg skulle forlade mit nyfødte barn, nej tak!) Jeg kunne selv hente de isbind jeg havde lavet modsat min veninde på riget som aldrig fik hverken isbind eller salve til brysterne og dermed endte med kæmpe sår (og det efter 5 dage på barselsafsnittet og diverse eksperter.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får nok ikke noget valg :) så skal på hospitalet, hvilket jeg også er tryggeste ved. Om de skal fødes naturligt eller ej må vi tage hen af vejen.

Denne gang aner jeg ikke hvad de vil råde mig til da det ikke gik helt nemt med Luca.

Med Luca gik vandet kl. 8.30 og han blev født ved hjælp at sugekop kl. 16. Han kunne ikke selv komme ordentlig ned og hans hjertelyd dykkede så de satte hurtigt ind og fik ham ud i andet forsøg med sugekop.

Jeg fik kun lattergas.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også helt sikkert føde på et sygehus. Og mht. Smertestillende har jeg det lidt sådan, at det er dem der har forstand på det, så det er mere eller mindre op ti

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

jeg er stadig gravid og har købt sådan en smerte lindring med varmeomslag på mine hofter på en dealside dindeal.dk

jeg har betalt halvdel af prisen kun 150 kr for en time, og det virkede i 2-3 dage. så det kan varmt anbefales.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også helt sikkert føde på et sygehus. Og mht. Smertestillende har jeg det lidt sådan, at det er dem der har forstand på det, så det er mere eller mindre op ti

Ja men det er DIG, der føder og kender din krop!

Jeg syntes du skal sætte dig godt ind i hvad der er af muligheder - flere af dem har betydning for både barn og dig efter fødslen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja men det er DIG, der føder og kender din krop!

Jeg syntes du skal sætte dig godt ind i hvad der er af muligheder - flere af dem har betydning for både barn og dig efter fødslen!

Ja, selvfølgelig. Jeg mener bare, at jeg ikke bare vil udelukke smertestillende. Det jeg mener er, at hvis de siger til mig, at de mener, at jeg skal have epidural fordi det evt. nok vil være det bedste på daværende tidspunkt, så vil jeg højst sandsynlig gå med til det. Jeg vil lytte rigtig, rigtig meget til hvad de siger mht. smertestillende, men naturligvis vil jeg også lytte til min krop og sætte mig godt ind i de muligheder de har :) No way de kommer til, at give mig noget jeg ikke aner en skid om hvad er ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahmen super godt at høre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja men det er DIG, der føder og kender din krop!

Jeg syntes du skal sætte dig godt ind i hvad der er af muligheder - flere af dem har betydning for både barn og dig efter fødslen!

Er enig :-) Dem der går fra en fødsel, som er dybt skuffet, er som regel dem der ikke har sat sig ind i tingene og haft deres besyv med i det :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, selvfølgelig. Jeg mener bare, at jeg ikke bare vil udelukke smertestillende. Det jeg mener er, at hvis de siger til mig, at de mener, at jeg skal have epidural fordi det evt. nok vil være det bedste på daværende tidspunkt, så vil jeg højst sandsynlig gå med til det. Jeg vil lytte rigtig, rigtig meget til hvad de siger mht. smertestillende, men naturligvis vil jeg også lytte til min krop og sætte mig godt ind i de muligheder de har :) No way de kommer til, at give mig noget jeg ikke aner en skid om hvad er ;)

Det jeg oplever problemet er idag, er at sygehusene har ALT for travlt! De vil gerne tage hensyn til hver enkelte "patient"(bryder mig ikke personligt om ordet, vi er ikke syge), men samtidig skal de også gerne have os videre, så nogle beslutninger bliver taget før den nødvendige tid.. Der mener jeg det er vigtigt og kende sin egen krop! Du ved hvad der er rigtigt.. Fødslen SKAL gøre ondt for at du kan føde, men gør den FOR ondt, hæmmer det fødslen, så det er vigtigt at kende sin egen krop og smerte. Epidural er en nødløsning fordi den faktisk er ret risikabelt at lægge og man ved aldrig helt hvordan den virker på netop DIN krop.

Det var ikke en hentydning til dette her, det var ikke meningen den skulle quote på dit svar, beklager :-)

Mange kvinder tror at det bedste er at føde uden smerter, men det har lige den modsatte virkning. Der er lavet et veldokumenteret studie, der viser at der fødes flere ukomplicerede fødsler i hjemmet frem for på sygehusene. Det er ikke en prædiken for hjemmefødsler, men pointen er at på sygehusene kan man benytte sig af farmakologiske smertelindring samt indgreb i form af kejsersnit er mere tilgængeligt. Dette har man ikke i hjemmet, men der sker ikke komplikationer i hjemmet, der dør ikke flere børn i hjemmet, tværtimod.. Det er paradoksalt. Det var en "lille" prædiken :-\

der er også lavet et studie som påviser at hvis ens graviditet forløber fuldstændig ukompliceret, så er det ikke farligere at føde hjemme, tværtimod.. Hvorfor er det så at kun 1% føder hjemme? Hmm, det er da ærgeligt..

Det er nu ikke fordi jeg vil skabe en hæftig debat, synes bare det er så interessant :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det er "ærgeligt" at der ikke er flere, der føder derhjemme? Hvem er det der går glip af noget da?

Og det er klart, at der fødes flere ukomplicerede i hjemmet, da udelukkende ukomplicerede graviditeter "får lov" at føde derhjemme.

Jeg kunne personligt ALDRIG finde på at vælge at føde derhjemme ligemeget hvad nogle studier viser. Jeg ville simpelthen ikke være tryg ved det.

Jeg synes man skal gøre det man er mest tryg ved. Hvis man er mest tryg på et sygehus, så fød da på et sygehus. Hvis man er mest tryg i hjemlige omgivelser, så fød da derhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER