Camilla Madsen

Jeg har den mest ulækkere datter

10 indlæg i dette emne

Hej

Sider her og er helt nede føler mig som den dårligst mor....

Vi har den sidste tid brugt meget energi på at lære min datter at gå på wc og da hun en dag bevist havde taget lort op at bleen og tværet min sofa ind tog jeg bleen permanent. De ca 2 mdr siden og hun virker meget bevist om det men går stadigvæk ikke der ud altid og de sidste 14 dage har hun stået lige ved siden af toilettet og bare tisset. <jeg vasker dagligt en maskine med beskidt undertøj og jeg syndes virkelig vi har gjort alt.

I dag blev jeg så ringet op på arbejdet fra børnehaven. Da min dejlige datter havde taget lorten fra sine underbukser og smagt på den. Det syndes de var for mærkeligt så nu ville de gerne have mig til en samtale..............

Det pisse hammerne ulækkert men hvad fanden stiller jeg op ????

Nogle gode bud. For jeg maget ikke det her.

Nu hun tilbage hvor vi startede og de giver hende ble på igen i børnehaven

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Allerførst skal du have et kram :kram

Jeg har ikke selv nogle børn på din datters alder, så jeg skal jo ikke gøre mig for klog.. men har fået at vide at man først vænner barnet af med ble, når det selv ønsker det og er indstillet på det. Ellers bliver det ikke nogen succes. Så jeg tænker at du nok er nødt til at lade din datter få ble på igen indtil hun selv ytrer ønske om at hun gerne vil være blefri.

Kan godt forstå du er ked, for ja, det er virkeligt mega ulækkert. Jeg tror måske det har noget at gøre med en fascination og udforskning fra børns side til deres egen krop og hvad der nu kommer ud af den. Om det er unaturligt i din datters alder ved jeg desværre ikke. Men umiddelbart vil jeg tro at det "blot" er en fase. Og så må i på en bestemt, men venlig måde, forklare jeres datter, når hun "går i bleen", at hun ikke må røre ved lorten. For tror ikke det nytter at skælde hende ud og gøre hende ked af det, men samtidig må hun forstå at det er forkert... Den er sgu svær :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold nu lige op og klap hesten.

Men jeg ved ikke hvor gammel din datter er, men er hun 6 ville jeg sige ja det er ulækkert at smage på lorten.

Men er hun 3-4 jamen så fuck da det.

Da jeg var barn smagte jeg også på lorten og udforskede hvad der lå i potten. Jeg gjorde ved at smøre det ud over et helt badeværelse.

Come ón syntes det er barsk at kalde sin datter ulækker og du ikke magter at hun ikke går på toilettet osv.

Hun har da overhovedet ikke været klar til at tage den ble af. Men nu er den væk så ville jeg personligt blive ved med at kæmpe, da det ville være et kæmpe nederlag at skulle have den på igen.

Jeg ville minde hende om at gå på toilettet det gør jeg stadigvæk med min søn og blive ved og ved.

Og når man så er på vej ud over Vejle Fjord broen så lige en sidste gang.

Hun skal nok lære det, vi andre vasker også vildt meget i perioder.

Held og lykke, og tag det lige roligt med børnehaven jeg tror ikke hun er det første barn som har gjort det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej puha, kan godt forstå du ikke ved hvad du skal gøre.

Men at kalde din datter for ulækker, det får alt til at stritte på mig. Din datter ER ikke ulækker, hun har gjort en ting der er ulækker. Og jeg synes der er kæmpe forskel på de to ting. Hvis du synes din datter er ulækker kan det blive rigtig svært at hjælpe hende uden at du har lidt afsky overfor hende.

Jeg tror også at hun slet ikke har været klar til at smide bleen, enten fordi hun ikke har været langt nok i udviklingen (ikke gammel nok), ellers kan det være fordi der er sket noget stort i hendes liv for nyligt? Børn har svært ved at klare mange nye ting på en gang uden at falde tilbage i udviklingen et eller andet sted.

Har du overvejet at søge hjælp? Alle kommuner har nogle familiehuse (eller hvad det lige hedder i din kommune), hvor der sidder nogle kompetente rådgivere (for det meste psykologer), som man kan tale med om de udfordringer man har.

Men god idé at få en samtale med børnehaven, det kan være de har nogle gode overvejelser omkring hvad der kan hjælpe din lille pige. Det lyder som om hun ikke synes det er helt nemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg jo ikke barn på den alder men jeg kan kun sige for Carl at han reagerer modsat af hvad vi ønsker hvis han kan mærke at der er bare den mindste utålmodighed hos os. Fååårk vi er nødt til at være iskolde og virke overskudsklar når han flejner over noget for ellers ved vi at han vil det modsatte.. Børn kan mærke det mindste på os, de er lynkloge.. Jeg sikker på at din datter kan mærke på dig at du syntes dette er svært .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså... jeg tilslutter mig at det virker som om dit barn ikke var klar til at undvære bleen.

Det er en svær balancegang, og der skal ikke meget til før så lille et barn kommer til at gøre noget i afmagt, som vi som voksne synes er mærkeligt.

Sæt dig i dit barns sted. Hun ville ikke af med bleen, angiveligt pga. usikkerhed (er hun lige begyndt i børnehave?). Den tryghed kontrol bleen giver over kontrollen over afføring er væk, og hvis hun ikke var nået til et punkt hvor hun følte sig i kontrol er et vigtigt sikkerhedsnet under hende taget væk.

Hvor meget sprog har din datter? Vil hun kunne sige til en voksen: Jeg føler der sker en masse omkring mig lige nu, som jeg ikke kan styre, derfor har jeg brug for trygheden i min ble?? Nej, vel?!?!

Dit barn vil måske i bedste fald kunne udtrykke sin frustration med gråd, eller ved at vise at det ikke kan klare sig uden ble. (måske deraf tisseriet ved siden af toilettet - som for mig at se viser at din pige ved hvordan man skal gøre - at være på toilettet - men ikke er helt parat)

ta det nu roligt - vi har endnu ikke fået konfirmeret et barn med ble på, vel... :lol

kontrol med afføring er så vigtigt for mennesket, det skal ikke paces frem, lad hende bruge bleen, evt. lad hende have mange små blepauser, hvor det er rart og hyggeligt og uden pres om man kan sidde på potte/wc eller om man må have bleen på.

Sidst men ikke mindst ved jeg at der er børn der frygter den meget store toiletkumme - altså at falde i den (et lille børnebræt til at lægge på toilettet kunne være en ide)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre i, at hun har fået taget bleen af alt for tidligt ... Og så bliver jeg helt ærligt virkelig trist over din overskrift "mest ulækre datter" :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg læst dit indlæg et par gange og jeg er sikker på du ikke synes din datter er ulækker, men at det er selve den handling hun gør du synes er ulækker og det vil jeg give dig helt ret i... Nu ved jeg ikke hvor gammel hun er ? , men det kan jo være som de andre herinde nævner at hun er kommet af med bleen for tidligt, det kan også være at hun gør det i protest over et eller andet der sket, som hun ikke kan sætte ord på. Jeg har desværre ingen kloge ord og forslag til hvad du skal stille op, men helt klart skal hun have af vide at det er forkert, uden at man blæser det alt for meget op, for det kan os have den modsatte effekt.

Du får lige et :kram med på vejen også håber jeg det kun er en kort overgang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er i gang med at finde ud af, at der kommer noget ud af kroppen- og hvad hun skal stille op med det.

Jeg kan godt forstå du synes det er VILDT ulækkert når hun spiser det, og smører jeres sofa ind- men husk at hun ikke ved bedre!!!! :) Det er DIG der skal lære hende, hvad man gør med sådan noget, hvornår man går på toilettet osv. - og det gør du ikke igennem skældud og forfærdelse..

Start forfra. tag en dyb indånding.

Lån et par bøger om bleer og afføring på biblo, som er skrevet til hendes aldersgruppe, og prøv at lære hende, hvad hun skal mærke efter i sin krop. og snak med hende om hvad der sker i bleen og hvor det skal hen- og hvad mor og far gør.

Køb evt. en potte, som er hendes eget lille toilet, hvos hun nysgerrigt kan øve sig- og lad hende være med når i skifter bleen- f.eks. kan i begynde at tømme indholdet ned i toilettet- så hun kan se, hvordan det ser ud når sådan en pølle kommer derned og man skal trække op og skylle ud.

- og så tag snakken med børnehaven om hvordan i bedst kan hjælpe hende SAMMEN :) De er der for at hjælpe dig, og det kan være en god ide, at i gør nogenlunde det samme, så hun mærker at der ikke er så stor forskel på børnehaven og derhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Tak for alle svarene

til alle som måske fik opfattelsen af at jeg mener min datter er ulækker så nej hun er ikke ulækker jeg magter bare ikke lort alle steder. Og må indrømme efter jeg har læst min tråd igennem så lang tid efter kan jeg godt se at jeg har været meget farvet af at blive ringet op af børnehaven og de der fra mente hun var ulækker.

Til alle der mener hun .nok har smit bleen for tidligt, kan jeg kun sige måske.

Hun er pt tilbage til delvist at have ble på igen.

Efter en lang kamp med børnehaven da de satte hende på konstant og det gerne var her hun lavede numre med dem. fik jeg dem til at kontakte en konsulent som bakkede os op i hun ikke skulle tvinges til at gå op wc hele tiden men bar skulle der ud som de andre børn.

Vi havde så en lang periode hvor det gik godt. Men så kom det igen og jeg spurgte flere gqnge om hun kom af med noget der nede for jeg var overbevist om hun var forstoppet. nej nej hun kommer skam af med noget. I påsken viste det sig så kun at være det som kom i bukserne og ikke andét der kom. så max afføringsmiddel til hende og det viser sig så at hun åbenbart har så meget styr på det så hun holder sig og derfor for stoppet det hele og ikke selv kan mærke de små uheld som så begynder at komme.

Så efter endnu et møde med bh er vi nu tilbage til hun har ble på der nede. Her hjemme vælger hun helt selv, vi tager de uheld som måtte komme de dage hvor vi holder fri og det går faktisk godt. Vi har vores læge godt inde over nu og hun får fast afføringsmiddel da lægen ikke mener hun selv skal have lov til at styre det så godt i nu.Det skal lige siges at hun når maven stopper helt har voldsomme hystreriske udbrud over smerter.

Så om det har været fortidligt eller om hun ikke altid er blevet forstået i bh vides ikke. personligt tror jeg på hun var klar. Da jeg jo selvfølgelige den dag jeg skrev det andet indlæg var fyldt med alle de dårlige historier. Og derfor ikke er kommet med alle de gode situationer vi jo også har haft.

Så nu håber jeg bare at vi kan få maven styret så godt så hun kan slippe bleen helt i vores sommeferie.

ps. hun bliver 4 år på torsdag

Endnu en gang tak for alle svarene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER