Frøen

hvornår går i på barsel?

11 indlæg i dette emne

Hvornår går i på barsel med jeres maver?

går og skumler lidt over at min chef trækker det i langdrag med hender der skal komme og vikarierer for mig, for det er mig der skal lære hende op, så jo før hun kommer jo før kan jeg gå.

I Luxembourg er vi så heldige at det er "farligt" at arbejde med børn eller mennesker i det hele taget (sundhedssækteren) når man er gravid, dvs alle ex pædagoger går fra på barsel så snart de har været til den læge der er tilknyttet arbejdet (hernede skal man til lægetjek hvert år for at sikre sig at man er sund og rask, og hvor man får tilbudt tuberkulose test, hebatitis vaccinationer, stivkrampe og der er obligatorisk syns og høreprøver m.m) når man kommer med papir fra egen læge om at man er gravid skal man så til dette arbejdskontrol sted som så giver en et papir og i princippet kan man så tage direkte hjem derfra og ikke komme tilbage.

For de fleste går der dog 1-3 måneder før de stopper arbejde.

Som leder i en institution troede jeg egentlig jeg havde samme ret, men så viser det sig at jeg har "administrative timer" og derfor kan blive længere - men jeg er jo stadig i institutionen og i kontakt med børnene hver dag.?????

Mine arbejdsgivere ville gerne have at jeg blev indtil 4 uger før min taminsdato, men det nægter jeg simpelthen :)

-når nu man har muligheden for at nyde nogle måneder derhjemme i ro og mag inden baby kommer, hvorfor så ikke?

og der er ikke så meget barsel i den anden ende heller så det gælder om at være godt udhvilet :)

så lige nu håber jeg på at kunne holde fast i mine ideer, idealer og retigheder og så gå fra MAX i starten af november - da vil jeg være ca 6 mdr henne, det syntes jeg er mere end nok :)

det er et ret stressende arbejde med nogle laaange arbejdsdage mellem 8 og 10 timer hver dag. og indtil sent (vores institution lukker kl 19, men ofte er der lige nogle sidste ting der skal ordnes eller der skal lige snakkes med en forældre eller medarbejder så det er ikke unormalt at klokken bliver 20 - og så lige 30 min transporttid hjem tja så er det såmænd bare mad og så i putkassen. :(

Hvordan ser det ud i danmark, hvornår går i fra, der skal man også helst arbejde til lige inden fødslen ikke?

i de institutioner jeg har arbejdet i i dk som pædagog var det dog langt de fleste af mine gravide kolleger der gik fra ret tidligt eller var sygemældt hele tiden så de ligeså godt ikke kunne have været der.

hvad tænker i, hvornår går i fra? og hvis i kunne vælge hvornår ville i gerne gå fra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg går fra 4 uger før, og det passer mig fint. Hvis jeg bliver ved med at have det godt, så vil jeg bare gerne arbejde så længe som muligt.

Jeg har det ikke ret godt med at gå hjemme, så jeg ville slet ikke synes om at gå fra 3 måneder før.

Jeg tænker også at det kan blive en udfordring for mig at gå hjemme på barsel, men der har jeg jo en baby, der skal passes, så der bliver der jo nok at se til.

Men jeg ved godt, at der er meget forskel på, hvordan man har det med at gå hjemme. Nogen elsker det og andre får pip af det.

Hvorfor er det, at I ikke må passe børn, når I er gravide i luxemburg? Kan I blive smittet med nogen sygdomme? Eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går fra 8 uger før pga. min overenskomst.. Så det bliver til jul. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går fra den 20/12, 8 uger før termin.

Men pt går jeg sygemeldt, og ved ikke om jeg kommer på arbejde inden min barsel starter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går fra 4 uger før, og det passer mig fint. Hvis jeg bliver ved med at have det godt, så vil jeg bare gerne arbejde så længe som muligt.

Jeg har det ikke ret godt med at gå hjemme, så jeg ville slet ikke synes om at gå fra 3 måneder før.

Jeg tænker også at det kan blive en udfordring for mig at gå hjemme på barsel, men der har jeg jo en baby, der skal passes, så der bliver der jo nok at se til.

Men jeg ved godt, at der er meget forskel på, hvordan man har det med at gå hjemme. Nogen elsker det og andre får pip af det.

Hvorfor er det, at I ikke må passe børn, når I er gravide i luxemburg? Kan I blive smittet med nogen sygdomme? Eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er fordi de mener der er for stor risiko for sygdom. (boeenesygdomme - hernede proever de at undgaa at faa alle boernesygdommene some jo saa er meget farligere som voksen ) Jeg faar bla taget blodproeve hver maaneder for at vaere sikker paa jeg ikke faar toxoplasmose (some jeg ligesaa godt.og maaske endangered med stoerre sandsynlighed kan faa andre steder fra.

Derudover er det saa det med loeftning af boern man har ikke saa mange ergonomi hjaelpemidler som haeve saenkeborde ligesom I dk saa man loefter mere og DET anses for meget farligt (see evt min traad om at loefte baere ) og generelt anses man som syg naar man er gravid.

Jeg er helt sikkert en af dem der godt kan lide at gaa hjemme. bare kunne goere hvad jeg vil. Endelig faa tid til sport (med en 9 timers arbejdsdag er der ikke saa meget overskud til det.)

kunne tage til danmark naar vi vil eller til svigerforaeldre I frankrig det er jo som en forlaenget ferie foraerende :) jeg kan ALTID finde noget at lave hjemme. Men ja vi er alle meget forskellige med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går på barsel d 5/12, da jeg også arbejder inde for sundhedssektoren og der siges at der er for tunge løft og for stressende arbejdsdage, til at det er sundt at blive til 4 uger før termin!

Synes du skal høre der frem til at få termin 8 uger før IHVERTFALD, når du har med børn og gøre og stressende og lange arbejdsdage.... Min veninde er jordemor og siger også at pædagoger er meget udsatte, pga hvis uheldet et ude, og man evt leger med et barn, får et knæ i maven eller måske bliver skubbet til og falder på legepladsen...

Håber du snart får svar og kan nyde det sidste stykke til af dit arbejde og så glæde dig til din barsel og din lille guldklump :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går fra mellem den 21. Og 28. Januar. Det kommer an på hvornår min afsluttende eksamen ligger. Så det bliver ikke lang tid før terminen at jeg går på barsel. Har lige pt. stadig sommerferie fra studiet og jeg er ved at blive sindsyg af at gå hjemme alene.

Nogle mennesker er skabt til at gå hjemme, andre er ikke. Jeg hører til den sidste, så er da flad for jeg ikke bor i et land hvor man bliver sygemeldt fra start.

Håber det kan lade sig gøre at du kan gå fra til november, som du gerne vil

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går fra 8 uger før termin ifølge overnes komsten for sygeplejersker. Jeg har dog desværre i de sidste to graviditeter måttet sygemeldes allerede i uge 20 pga kraftig bækkenløsning, men gør alt for at skåne mig selv denne gang for jeg vil så frygtelig gerne blive lidt længere på arbejdet.

Jeg arbejder i social psykiatrien og der er ofte beboere der er voldsomme eller udaf reagerende og disse skånes jeg naturligvis for på bedst mulige måde, men en vis risiko er der da forbundet med mit arbejde.

Hvis alt går som det skal og jeg kan gå hele tiden ud (uden ferie osv), så går jeg på barsel d.12.december. Det er jo sådan set ret godt timet :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går også fra 8 uger før. Så det bliver engang til jul. Regner med at gå fra så det passer med 1. dec. Så holder jeg lige noget ferie. Super dejligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går 4 uger før så det bliver lige omkring jul.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER