Barbamama

Et lidt intimt spørgsmål...

39 indlæg i dette emne

Okay... Det her bliver ikke et lækkert emne, så er I advaret. Og I får ALLE detaljerne, for ellers kan jeg ikke rigtig forklare det.

Men vi skal lige snakke lidt om tis ;)

Efter at jeg er blevet gravid er mit tis blevet mørkere. På et tidspunkt var det næsten helt orange-rødt. Og det har lægen sagt er helt okay, det har noget at gøre med hvor meget væske man indtager + mit tis kan godt blive ekstra gult fordi jeg nogle gange får for meget b-vitamin (hvilket ifølge lægen heller ikke er farligt).

Men det har hele tiden været at sammenligne med æblejuice i mere eller mindre fortyndet grad. MEN her på det sidste er det blevet mere "skyet", "grumset", "støvet" at se på. Som æblemost, eller som om nogen har puttet en spiseskefuld appelsinjuice ned i æblejuicen. Jeg tænkte ikke videre over det først, for jeg har ikke haft ondt eller følt mig dårlig eller noget som helst, men nu er jeg begyndt at tænke på om tis egentlig godt må se sådan ud, når man er gravid?

Jeg har som sagt ikke været plaget. Altså jeg har da af og til haft ondt i maven, men ikke noget jeg føler "relaterer" til min blære...

Min mand (min stakkels mand, der pludselig får mange mærkelige og mindre lækre detaljer fra den kone, der før i tiden ikke engang ville pudse næse overfor ham :rolleyes ) spurgte mig om det lugtede... Og det åbnede jo så op for flere klamme detaljer...

Lugter det? Både ja og nej... Som så mange andre gravide har jeg meget mere udflåd end før jeg blev gravid. Og dét kan jeg lugte. Jeg ved ikke, om det er fordi det faktisk lugter mere, eller om det er min gravide næse, der opfanger det (og jeg kunne SIMPELTHEN ikke få det ud af min mund at spørge manden om jeg lugtede mere. Der er altså grænser! :blush).

Men altså det lugter hverken væmmeligt eller sygt. Det lugter måske lidt som om at jeg ikke har skiftet trusser i et par dage (og jeg skifter altså trusser minimum dagligt, bare lige for at have det på plads!), tror jeg.

Det klør ikke, gør ikke ondt og jeg ser normal ud for neden. Så jeg tænker hverken blærebetændelse eller svamp.

Jeg har tænkt mig at ringe til min læge på mandag og spørge om jeg skal reagere på det, men ville gerne lige "dele" det med jer også (fordi jeg bare er sådan et gavmildt menneske :lol) fordi, HVIS nu at nogen vidste hvad det var, og vidste at det var noget, jeg burde reagere på hurtigt, så må jeg jo ringe til vagtlægen. Det virker bare ikke særlig akut... Men nager mig alligevel lidt...

Hmm... Girl Next Door skrev på et tidspunkt noget med, at jeg ville kunne skrive 40 linjer om diarré og så ville hun stadig gerne læse med... Så nu håber jeg at der er nogen, der kan bære over med ca. 40 meget detaljerde linjer om tis, og vil give sit besyv med :biglove :lovebk :huug

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I min vennekreds har vi altid haft betegnelsen "graviditets-tis". Vi har også brugt vendningen "ej dit tis lugter som om du er gravid." er det er præcist som du nævner ikke en syg lugt, men en speciel lugt. Det er også mere grumset, hvilket jeg har hørt har noget med de affaldsstoffer med udskiller som gravid at gøre :whistling

Så i mit hoved er det helt helt normalt at det både lugter og ser anderledes ud. Men ha selvfølgelig i mente at hvis det begynder at svie eller bliver meget orange/rødt så skal du kontakte lægen. Det er jo også en indikator på at du ikke drikker nok væske og det derfor er mere koncentreret, og jo også derfor når man har blærebetændelse for at vide at man skal drikke rigeligt så blæren kan blive renset ud. Men svie skal det ikke.

Så bare lige et par tanker fra mig, som kan fortælle dig at vi også har diskuteret ændringerne af tis :)

I

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige indsparke, at jeg havde blærebetændelse under min graviditet - selv om jeg ikke mærkede noget til det. Og mit tis var som du fortæller om dit, så jeg synes du skulle få det tjekket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige indsparke, at jeg havde blærebetændelse under min graviditet - selv om jeg ikke mærkede noget til det. Og mit tis var som du fortæller om dit, så jeg synes du skulle få det tjekket!

Hvis det nu er blærebetændelse, så sker der vel ikke noget ved at jeg først får det tjekket efter weekenden ved min egen læge vel? :unsure

Kan det skade babyen? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit tis har også skiftet farve men først her indenfor de sidste par uger. Mere mørkt og grumset selvom jeg drikker mega meget vand. Umiddelbart lyder det meget normalt når der er såmange af os der har det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I alle tre graviditeter har mit tis lugtet forfærdeligt.

Da jeg ventede min søn var det min tis-lugt der fik mig til at tage en graviditetstest. Var endnu ikke gået over tid :D

Jeg tror (ved det ikke) at det har noget at gøre med de hormoner kroppen pludselig er fyldt op med, og at ens tis også er fyldt med hormoner ???.

Mange gravide får ikke symptomer hvis de får blærebetændelse. Det er bl.a. også derfor både læger og JM vil have stixet urinen hver gang. De tjekker for blærebetændelse samt sukker og æggehvidestoffer (kan afsløre evt. diabetes og svangerskabsforgiftning).

Hvis du er i tvivl eller utryg så kontakt din læge på mandag m.h.p. at få stixet din urin. Det er ikke engang sikkert du skal have en tid til det, men kan sandsynligvis blot komme forbi, tisse i et glas og få svar 5 minutter senere. Ofte er det noget sekretæren/sygeplejersken klarer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det mig og havde jeg mistanke om blærebetændelse, så ringede jeg til vagtlægen.. Det gjorde jeg faktisk da jeg var gravid, nu jeg husker tilbage.

Ubehandlet blærebetændelse kan være årsag til for tidlig fødsel..

Er ikke ude i at skræmme, men det er desværre fact.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil blot indskyde at blærebetændelse skader ikke babyen..

Det er kun hvis det ikke behandles, at man mener at det kan give plukveer eller for tidlig fødsel, hvis man er længere henne end du er.

Du kan godt vente til mandag med det - men det skader heller ikke at ringe til lægevagten om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at der er indikatorer på at det kunne være blærebetændelse - ikke at det nødvendigvis er det, men få det tjekket.

og så får du lige den krammer du gerne vil have :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er mit urin også.. Har faktisk også haft lidt lyst til at spørge manden om han også synes jeg lugter mere.. men ej der går min grænse også.. skal vi ikke bare aftale at det kun er os selv med vores sarte lugtesans der kan lugte det, mens vores mænd synes vi dufter dejlig som altid :) :) :)

Jeg har fået tjekket mange gange nu for blærebetændelse og der er aldrig fundet noget selvom mit urin er som du beskriver det.. Så tror altså ikke du skal være urolig.. men på mandag kan du da godt svinge forbi og lige få det stixet.. det tager jo kun 5 minutter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar, søde piger! :kram

Er noget mere rolig nu. Tror jeg har besluttet at jeg smutter forbi lægen på mandag, men at jeg ikke behøver ringe til vagtlægen med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, min sygeplejerske-hjerne skriger også blærebetændelse! Men så længe du ingen mén eller smerter har, kan det sagtens vente til mandag! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit er ligesom dit... æblejuice og nogle dage med et squis appelsinjuice i ;) jeg har næsten lige været ved lægen til 2 grav tjek, og jeg har ikke blærebetændelse eller noget.. så tænker det er helt normalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har spurgt manden om jeg lugter mere. Vi er rimelig åbne omkring alt så noget hehe. Og ja... Jeg lugter mere. Så mon ikke også i gør det. Mere udflåd = mere lugt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har spurgt manden om jeg lugter mere. Vi er rimelig åbne omkring alt så noget hehe. Og ja... Jeg lugter mere. Så mon ikke også i gør det. Mere udflåd = mere lugt :-)

Åh nej!!! endnu en ting til jeg-er-så-Usexet-listen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yes yes. Men samtidig synes vores mænd også vi er de dejligste og smukkeste fødemaskiner de kender ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay... Det her bliver ikke et lækkert emne, så er I advaret. Og I får ALLE detaljerne, for ellers kan jeg ikke rigtig forklare det.

Men vi skal lige snakke lidt om tis ;)

Hmm... Girl Next Door skrev på et tidspunkt noget med, at jeg ville kunne skrive 40 linjer om diarré og så ville hun stadig gerne læse med... Så nu håber jeg at der er nogen, der kan bære over med ca. 40 meget detaljerde linjer om tis, og vil give sit besyv med :biglove :lovebk :huug

Jeg fik ikke lige kommenteret den anden dag, da jeg læste dit indlæg her, men jeg vil da lige huske at sige tak for et godt grin :lol Jeg tænkte straks på Girl Next Doors kommentar, da jeg begyndt at læse :lolhit

Jeg kender dig jo ikke rigtigt, men du er altså virkelig dejlig og en fantastisk person at have på det her forum! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay... Det her bliver ikke et lækkert emne, så er I advaret. Og I får ALLE detaljerne, for ellers kan jeg ikke rigtig forklare det.

Men vi skal lige snakke lidt om tis ;)

Efter at jeg er blevet gravid er mit tis blevet mørkere. På et tidspunkt var det næsten helt orange-rødt. Og det har lægen sagt er helt okay, det har noget at gøre med hvor meget væske man indtager + mit tis kan godt blive ekstra gult fordi jeg nogle gange får for meget b-vitamin (hvilket ifølge lægen heller ikke er farligt).

Men det har hele tiden været at sammenligne med æblejuice i mere eller mindre fortyndet grad. MEN her på det sidste er det blevet mere "skyet", "grumset", "støvet" at se på. Som æblemost, eller som om nogen har puttet en spiseskefuld appelsinjuice ned i æblejuicen. Jeg tænkte ikke videre over det først, for jeg har ikke haft ondt eller følt mig dårlig eller noget som helst, men nu er jeg begyndt at tænke på om tis egentlig godt må se sådan ud, når man er gravid?

Jeg har som sagt ikke været plaget. Altså jeg har da af og til haft ondt i maven, men ikke noget jeg føler "relaterer" til min blære...

Min mand (min stakkels mand, der pludselig får mange mærkelige og mindre lækre detaljer fra den kone, der før i tiden ikke engang ville pudse næse overfor ham :rolleyes ) spurgte mig om det lugtede... Og det åbnede jo så op for flere klamme detaljer...

Lugter det? Både ja og nej... Som så mange andre gravide har jeg meget mere udflåd end før jeg blev gravid. Og dét kan jeg lugte. Jeg ved ikke, om det er fordi det faktisk lugter mere, eller om det er min gravide næse, der opfanger det (og jeg kunne SIMPELTHEN ikke få det ud af min mund at spørge manden om jeg lugtede mere. Der er altså grænser! :blush).

Men altså det lugter hverken væmmeligt eller sygt. Det lugter måske lidt som om at jeg ikke har skiftet trusser i et par dage (og jeg skifter altså trusser minimum dagligt, bare lige for at have det på plads!), tror jeg.

Det klør ikke, gør ikke ondt og jeg ser normal ud for neden. Så jeg tænker hverken blærebetændelse eller svamp.

Jeg har tænkt mig at ringe til min læge på mandag og spørge om jeg skal reagere på det, men ville gerne lige "dele" det med jer også (fordi jeg bare er sådan et gavmildt menneske :lol) fordi, HVIS nu at nogen vidste hvad det var, og vidste at det var noget, jeg burde reagere på hurtigt, så må jeg jo ringe til vagtlægen. Det virker bare ikke særlig akut... Men nager mig alligevel lidt...

Hmm... Girl Next Door skrev på et tidspunkt noget med, at jeg ville kunne skrive 40 linjer om diarré og så ville hun stadig gerne læse med... Så nu håber jeg at der er nogen, der kan bære over med ca. 40 meget detaljerde linjer om tis, og vil give sit besyv med :biglove :lovebk :huug

Ha ha kære ven, det er helt normalt at urinen bliver mørkere og mængden af udfløjet tager til! Det samme gjorde det ved mig ved Frederik og er nu begyndt igen, så det er vist = graviditet :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yes yes. Men samtidig synes vores mænd også vi er de dejligste og smukkeste fødemaskiner de kender ;-)

Lige præcis! Min mand har da heller ikke sagt "nej" til mig en eneste gang, mens jeg har været gravid :whistling

Jeg fik ikke lige kommenteret den anden dag, da jeg læste dit indlæg her, men jeg vil da lige huske at sige tak for et godt grin :lol Jeg tænkte straks på Girl Next Doors kommentar, da jeg begyndt at læse :lolhit

Jeg kender dig jo ikke rigtigt, men du er altså virkelig dejlig og en fantastisk person at have på det her forum! :kram2

Årh, hvor er du dejlig :kiss Tak sødeste! :blush

Ha ha kære ven, det er helt normalt at urinen bliver mørkere og mængden af udfløjet tager til! Det samme gjorde det ved mig ved Frederik og er nu begyndt igen, så det er vist = graviditet :gravid

Jojo, men mørkere urin og mere udflåd bekymrer mig ikke. Det var det "støvede" urin, jeg undrede mig over :)

Og nu ved jeg ikke, om jeg er ved at gå i hypokonder-mode, men synes faktisk jeg begynder at have ondt lidt ondt på de kanter <_< Så har ringet til lægen, der vil se mig her klokken et idag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe fantastisk dejligt humoristisk skrevet :lolhit Tak for det Barba! :kiss

Min urin har også ændret sig - er mørkere og nogle gange grumset og "skummer". Jeg har nu i løbet af graviditeten haft blærebetændelse 2 gange. Den ene af gangene kunne jeg ingenting mærke, det var da jeg var omkring 4-5 uger henne og opdagede graviditeten. Anden gang (som var her sidst i graviditeten) fik jeg smerter. Så det er lidt forskelligt om man kan mærke det eller ej - man kan ihvertfald ikke regne med det!

Så det er fint at du lige får det tjekket idag. Venter på at høre hvad din "tisse-prøve" viste så!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aner intet om graviditets tis, men har læst dit indlæg, og er sikker på du sagtens kan skrive 40 linier om afføring også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

til mit første tjek ved lægen havde jeg også en rigtig grumset urinprøve med, og jeg troede det var blærebetændelse, men han sagde at der var helt normalt, og hvis det ikke sveg så skulle jeg ikke være bekymret for det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har nu været ved lægen og der er ingen blærebetændelse :) Alt er tiptop bortset fra at jeg drikker aaaaaaaaaaaaaaalt for lidt vand :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lyder godt! Så er det med at få drukket noget :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER