Barbamama

Må man erklære sin altan for røgfri?

24 indlæg i dette emne

Altså vores hjem, inkl altan, er jo vores, så selvfølgelig "må" vi erklære vores altan for røgfri... Og jeg har meget lyst til det. Af flere grunde:

1. Vi bliver selv generet af det, når naboen ryger på sin altan (det ryger LIGE ind gennem vores soveværelsesvindue) og det vil jeg helst ikke byde andre

2. Vi skal snart have en altanbarnevogn derude, og jeg vil helst ikke at der kunne drysse aske ned i den :unsure

3. Jeg er TRÆT af at tømme askebæger fra gæsterygere. Og jeg bebrejder bestemt ikke gæsterygerne at de ikke tømmer det selv, og jeg kunne bare bede dem om at gøre det. Men jeg glemmer det, og så står jeg og er ved at brække mig over at tømme det selv.

4. Når vores barn bliver større vil jeg gerne give ham/hende en fornemmelse af at hans/hendes hjem er røgfrit. Som i HELE hjemmet.

MEN... Hvordan ville I tage det, hvis nogen meldte røgfrit på deres altan? De fleste accepterer at man gerne vil have sin stue røgfri, men altanen er jo udenfor, hvor det "ikke skader nogen". Og vi bor på 4. sal, så det er jo hamrende irriterende for gæsterygere at skulle ned og op af alle de trapper :rolleyes Men så igen, det er jo VORES hjem... Og kan man ikke som ryger lever med at undvære smøgen i de par timer et besøg almindeligvis varer? :unsure

Hvordan ville I reagere? Og er der andre end os, der har flyttet rygeforbudet helt ud på altanen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kender jo min mening ;) Det mener jeg bestemt godt man kan tillade sig.. Det er jo jeres hjem, og jeg synes sådan set du har nogle ret gode argumenter :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg stadig ryger. Jo det vil da være p*sse træls at gå ned fra 4. sal, men når i skal have en barnevogn til at stå, så tror jeg da folk accepterer det. Jeg har en veninde, de bor godt nok på 1. De har en overdækket altan (du ved, en af dem hvor markant åbne alle vinduer) De sagde at der måtte jeg altså ikke ryge ude. Nærmest undskyldende, så selvfølgelig gik jeg ud. Jeg gik endda helt ned, og ikke bare ud på svalegangen, da det ellers ville blæse ind af deres åbne vinduer. Skodderne bliver slukket og smidt ud, så små børn ikke kan samle dem op og lege med dem.

(Måske jeg egentlig er en usædvanlig ryger? :huh ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm - bum bum - jeg ville nok synes, at det var en smule overdrevet... :rolleyes

Jeg er ikke tilhænger af rygning, men ville nok give mine gæster den frihed, at de kunne smutte ud på altanen og ryge og så selvfølgelig lige lade være med at drysse og så huske at rydde op efter sig :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først må jeg hellere lige fortælle om min egen historie som ryger: startede i 2003 og stoppede igen i aug. 2010, og nu er jeg festryger.

Hvis jeg var gæst hos jer, og stadig røg, havde jeg nok syntes i var temmelig meget for meget. Jeg ville have det fint med at gå ned på gaden hvis babyen lå derude og sov. Men ellers havde jeg ærlig talt tænkt, at i burde løsne lidt op.

Nu ved jeg ikke lige om du mener at barne vognen skal stå derude HELE tiden, eller om den kommer ind når baby ikke skal sove i den. Men hvis i også er bange for at barnevognen kommer til at lugte at røg (igen ville jeg synes i var sarte), synes jeg den kan tages ind, hvis i har rygende gæster på altanen.

Vi har selv et røgfrit hjem. Der kan ske undtagelser, men det er helt slut når der kommer børn til. Jeg vil dog aldrig blive total sippet.

I kan jo nok ikke undgå at nogle synes det er en tand for meget, men jeg tvivler nu på at jeres rygende gæster vil brokke sig til jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid haft et røgfrit hjem, da det er mit hjem. Mine altaner har altid været røgfrie, og jeg har da lagt øre til meget for det. Men det er min sag, og hvis folk har den vane, ja så må de ned på gaden.

Det har aldrig været mit problem.

Synes nemlig tit at røg lugten kommer med ind derude fra.

Så synes sagtens du kan sige det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger du jo selv.... ;)

jeg ville synes det var en smule hysterisk :blush

Bed da i stedet folk om selv at tømme askebægeret og passe på barnevognen derude, og luk soveværelsesviduet, når I har rygere på besøg.Men selvfølgelig kan du sagtens bede om det, for det er jeres hjem... tror bare du så må acceptere at folk nok synes det virker lidt overdrevet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dit hjem, dine regler.

Vi har selv været for dårlige til at bede folk om at ryge udenfor hos os, men det bliver lavet om fra nu af, fordi vi nærmere os vores mål, og så skal der ikke sidde røgpartikler fra andres røg, når vi selv begge er ikke rygere.

Men selvfølgelig kan du/i bede ud at folk går i gården, det er jo jeres hjem. Men i kan til gengæld ikke bede folk om at undlade at ryge, hvis i er hos dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg suger til mig, og venter lige med at svare decideret, men lige et par opklarende ting:

- Barnevognen ville stå på altanen altid, og jeg er bestemt ikke hooked på at tage den ind for at folk kan være på altanen. Dels fordi jeg tænker om det kunne lave mærker på gulvtæppet og dels fordi vi alligevel har en forholdsvis lille stue, hvor jeg synes en barnevogn ville være noget bøvl at rykke frem og tilbage.

- Det med soveværelsesvinduet handler ikke om, at rygerne på vores altan lukker røg ind af vores soveværelsesvindue. Men at vi får røg fra naboernes altan ind af vores soveværelsesvindue. Og ligesom jeg egentlig godt selv vil vælge hvornår mit soveværelsesvindue skal være åbent, så har jeg det faktisk også lidt skidt med at mine naboer skal lukke deres vinduer, for at mine gæster kan ryge (jeg ANER så ikke om mine naboer ser et problem i det)

- Og jeg kunne aldrig drømme om at gøre mig til dommer over om folk må ryge i deres eget hjem :)

Ps. jer, der ikke allerede har gjort det, vil I skrive om I selv ryger? Synes jo det er relevant nok at vide, om det er alle ikke-rygere, der synes det er ok, og alle rygere der ikke synes det er ok... Eller om det er blandet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes på ingen måde det er hysterisk....

Det er DIT hjem.. og DINE regler....

Kan ikke se hvorfor folk ville skulle blive sure over de skal gå ned fra 4 sal..? Det er jo deres valg at de ryger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Edit: Jeg er gammel x-ryger men bryder mig ikke om røg længere.

Men havde jeg en altan, der var åben, så ville jeg ikke bede mine gæster på ned på gaden, hvis de kunne ryge uden at drysse på barnevognen. Jeg ville ikke være bange for, at barnevognen kom til at lugte af røg, det kunne jo komme an på en prøve. Klart at hvis det på nogen måde sætter sig spor på barnevognen, så må gæsterne ned på gaden, der ville jeg ikke selv begynde at slæbe barnevognen ind fra altanen.

Men jeg ville nok se, om det ikke kunne lade sig gøre.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er totalt anti ryger... Men synes at de ville være for meget at bede gå gæsterne om at gå helt ned.. Jeg ville forlange at hvis de røg på altanen måtte de lukke døren + rydde op af sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er ikke-ryger og folk ryger heller ikke i mit hjem, men på altanen må de skisme gerne, synes det andet virker lidt for sippet måske... MEN altså ligger der et barn og sover i barnevognen synes jeg det er helt fint lige at bede om at der ikke bliver røget der, men ellers kan jeg ikke se det store problem i det... dog var der engang en der skoddede sin cigaret i en af vores blomsterkrukker hvor der så gik ild og det stank i flere dage - se der blev jeg lidt sippet haha, men ellers tømmer jeg gerne askebægeret efter dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg godt man må. Hvis barnevogn står ude på altanen, mens I har gæster der ryger, synes jeg sagtens at I kan gøre jeres altan røgfri. Men hvis altanen er tom og barnevognen ikke står derude, ville jeg nok synes at det var lige lovligt stejlt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo helt op til dig - dog med fare for at blive kaldt hysterisk. Jeg er ex ryger (ryger til fester - 1 gang om mdr.) Hos os må man ikke ryge inde, men altanen er til fri afbenyttelse. Vi har haft barnevogn til tre børn på altanen og har aldrig oplevet at den lugtede.

Personligt syntes jeg nok det er lige i overkanten, men hvis det er sådan du vil have det må folk jo acceptere dine/jeres regler.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I teorien synes jeg sagtens du kan tillade dig det.. Især når din barnevogn står der..

MEN.. Jeg ville nok overveje hvor mange gange man har besøg af folk som ryger, og hvor meget de ryger..

Personligt, ville jeg da nok have en tendens til at vælge jeres hjem fra som sted at "være" - fx i studiegrupper, mødregrupper, osv.. Men nu er jeg også halvtyk, gravid og har dårligt knæ - så hvis jeg var blevet bedt om at rende op og ned, ville jeg bare dø.. Det er muligvis fordi jeg er doven, men det ville jeg altså vælge fra.. Også til julefrokoster osv.. Det ville simpelthen være for bøvlet!!

(Jeg ryger ikke, så det er bare sådan jeg ville have det hvis jeg røg!!)

Jeg ville nok bede folk tage hensyn - måske bede dem ryge en af gangen, også bede dem sørge for at fjerne skodder selv - evt bare lave et lille skilt derude!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hånden på hjertet tænkte jeg OMG nu rabler det sgu glimt i øjet smily indsættes her ;-) det er din altan du kan hvad i ville. Men jeg syntes personligt det er at gå for vidt det ville jeg ikke byde mine gæster. Jeg er selv eks ryger og hvis jeg stadigvæk røg ville jeg vælge dit hjem fra.

Men DU skal gøre hvad DU føler for :-) hvad siger din mand

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge ikke rygere. Der bliver aldrig røget inde i vores hjem, men vores gæster går altid ud på altanen. Når Junior kommer til verden vil der også komme til at stå en barnevogn på vores altan - permanent.

Hvis junior ligger i den og sover, vil jeg bede vores gæster om at vente med at ryge, men hvis han ikke ligger deri, så ser jeg ingen grund til, at vores gæster ikke skulle ryge ude på altanen. Jeg synes, det er lidt for meget, at bede gæsterne om at gå ned på gaden, når der nu er mulighed for at ryge udendørs på altanen.

Til gengæld kan du sagtens bede dine gæster om, at være påpasselig med asken. Vi har altid en krukke med lidt vand i bunden stående på altanen. På den måde bliver asken i krukken og skodderne bliver slukket med det samme. Til gengæld har vi bedt vores overbo om, at lade være med at aske ud over altanen, da vi i sommers havde aske på hele vores altan.....

Men som flere af de andre skriver: Dit hjem og dine regler ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikkeryger og har aldrig røget og ærligt talt hader jeg røg og syns det er virkelig ulækkert at nogen folk ryger (sorry, men det er det altså!)

Desværre elsker jeg en mand som har røget siden han var 13... jeg håber meget han vælger at stoppe men har indset, at det ikke er en beslutning jeg sådan for alvor har indflydelse på. Da jeg snakkede med skolesundhedsplejersken i går (egentlig i andet ærinde) foreslog hun, at kæresten når han går ud og ryger skulle dække sig til med en rygetrøje/regnslag lignende ting, som så bliver udendørs, så lugten ikke i så høj grad blir hængende i hans tøj, og selvfølgelig vaske hænder og ansigt når han er færdig, for at baby ikke skal få de skadelige stoffer fra røgen når han tar den op. Egentlig et rigtig godt forslag jeg ikke lige havde tænkt på. Undskyld hvis jeg væver lidt udenom emnet, men det jeg tænkte på var, at hvis du fx dækker din altan barnevogn til når den ikke er i brug, vil den nok heller ikke komme til at lugte af røg (så meget)?

:btopic så syns jeg egentlig det kommer lidt an på omfanget og mængden af rygere der kommer i jeres hjem. Her hos mig ryger en stor del af familien, så når vi er samlet til fx børnefødselsdage skal en 5-6 stykker ud og ryge, og selvfølgelig helst sammen :rolleyes så det ville nok blive lige voldsomt nok for en altan. Omvendt hvis en enkelt gæst lige vil ha en smøg i løbet af en aften, ville jeg ikke syns det var så stort et problem. Måske er det lettere for jer at ha en fast regel, men jeg tror nok jeg selv ville sige til folk, at jeg ville foretrække de begrænser altanrygningen af hensyn til barnet og naboerne. Der er mange måder man kan sige ting på, men i sidste ende syns jeg ikke gæster kan tillade sig at blive fornærmet over at man helst er fri for røg i disse tider.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå, at du har lyst til det, men jeg tror nok også, at jeg selv ville lade mine gæster ryge på altanen. Eller det ville jeg. Vi har et absolut røgfrit hjem, men vi bor i stuen, så vores gæster går enten i for- eller baggården.

Jeg synes dog, at dit argument med barnevognen er det bedste. Hvis den kommer til at lugte, ville jeg synes, at det var fair nok, at I helt forbød røg på altanen. Det med at det generer naboerne, kan jeg også godt forstå, men tænker lidt, at hvis de går ned på gaden og dem i stuen eller på første sal har deres vinduer åbne, bliver det jo så også til gene for dem?

Jeg tror, at jeg ville vente og se, hvor stort et problem det blev. Men som alle andre skriver, er det dit hjem og dine regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåeh...

Nu må jeg hellere skrive noget og forholde mig til hvad I skriver. :)

Jeg er blevet lidt bekræftet i, at jeg nok allerede inden jeg skrev har vedtaget, at der ikke skal ryges på vores altan mere ;)

Der er både folk der skriver at de ville gøre det samme, og at de ikke ville, men såvidt jeg kan se skriver alle at det er vores hjem og at vi dermed kan "tillade os det", dog med fare for at vores hjem bliver fravalgt (det tvivler jeg dog på at de rygere, jeg kender ville gøre) eller at vi bliver anset som hysteriske. Og hvis det er værste konsekvens, så er jeg faktisk meget mere rolig end da jeg oprettede tråden. :D

Jeg har dog taget lidt til mig, at det kan siges på forskellige måder, og er nok ved at nå frem til at jeg ikke vil melde det ud som forbud, men fra gang til gang bede folk om at gå ned på gaden.

Mange forholder sig til lugten, men jeg kan ikke se at nogen forholder sig til giftige stoffer, der ikke kan lugtes... Og når der kan komme forslag med at have askebægere, krukker med vand, overtræksslag til barnevogn, rygerfrakker, skilte på altanen osv, så synes jeg faktisk at det bliver uforholdsmæssigt besværligt for os, i forhold til hvor lille en gene det er for rygerne at skulle op og ned af trapperne ;)

Der er - såvidt jeg kan se - heller ikke nogen der forholder sig til mit ønske om at barnet skal opleve HELE sit hjem som røgfrit. For mig handler det ikke kun om de konkrete gener, men om at mine børn faktisk meget gerne må opfatte deres hjem som et sted, hvor en usund handling (som f.eks. røg) kompenseres for af en sund ;) Jeg mener faktisk også at der i min kommune er regler om, at der på skoler og lign. slet ikke må ryges indenfor børnenes synsvidde. Og det er jo samme ønske jeg har for mit hjem. For mig handler det ikke kun om det konkret praktiske, men også om en holdsningsændring... For nogle år tilbage var det jo uhørt at folk overhovedet skulle ud. Hvorfor måtte de ikke ryge i stuen? Jeg vil nok gerne være "pioner" i forhold til det næste skridt i forhold til hvad folk kan tillade sig i egne hjem ;)

I de 5 år vi har boet her har vi aldrig haft en gangbesværet oppe, men skulle det nogensinde ske, så kunne jeg måske overveje at slække på reglerne der. Jeg er jo ikke ude på at skade folk ;) Jeg synes bare ikke at det skulle være et problem for sunde og raske mennesker at gå ned og op af en trappe. I forhold til dovenskab, der synes jeg egentlig at jeg ville gøre rygeren en bjørnetjeneste ved at lade dem ryge på altanen istedet for at gå en tur ned af trapperne, hvilket da ville være meget sundere for dem :P

Så jeg siger mange tak for jeres input! :lovebk :kram2 Dejligt at ingen går HELT i det røde felt, og så må jeg jo bare hvile i at være "hysterisk" (hvilket er helt okay med mig :))

Der var én, der spurgte hvordan min mand har det, og han har det vist meget som mig, hvis han egentlig ikke endda er mere generet af røgen. Han er i hvert fald ret hys med kemiske ting i forhold til babyen og har allerede meldt ud overfor sin mor, at han ikke vil have at hun ryger på vores altan mere, hvilket hun har accepteret. :)

Endnu engang tak for jeres input! :balloons Og så håber jeg ikke at nogen er blevet stødt over min holdning til røg - jeg kan jo se ud fra tråden at den er mere ekstrem end de flestes ;) Og så for en god ordens skyld: Jeg har INTET problem med rygere! Kun med røg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Jeg skal altså heller ikke være for hellig - Vi bor i en kælder (I lejekontrakten står der vi ikke må ryge indenfor, så det er jo ikke noget vi har taget stilling til. Men min kæreste er hysterisk ikke ryger, så det var heller aldrig kommet til at ske).

Men vi beder også folk om at gå op af vores kælderskakt (der er så kun 10 trin) og stå oppe i "den friske luft" og ryge, så røgen ikke fiser lige ind i vores gang :whistling

Ved mig, er den eneste grund til jeg synes det er lidt "hysterisk" at I bor på 4 sal.. Havde i boet på 1. sal, ville jeg tro min kæreste havde trumfet det samme igennem og jeg havde accepteret det :)

Meen.... :whistling

Det med at man vil gå i forvejen, og vise sit gode eksempel, synes jeg måske også man kan tænke over hvilke værdier man giver sine børn.

For man sender jo også et signal om at man ikke behøver tage hensyn til rygere, og på en eller anden måde, synes jeg man sender et signal om at de er "dårligere mennesker".. Ej, måske ikke sådan groft - men et mildt signal om det. Også kan man jo vurdere hvilke værdier man vil give sine børn :)

Jeg ville nok vælge at lære mine børn, at vi går ind for sundhed, men at de der har valgt andre værdier, selvfølgelig er velkommen i mit hjem, og at man skal tage hensyn til hinanden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.. Jeg skal altså heller ikke være for hellig - Vi bor i en kælder (I lejekontrakten står der vi ikke må ryge indenfor, så det er jo ikke noget vi har taget stilling til. Men min kæreste er hysterisk ikke ryger, så det var heller aldrig kommet til at ske).

Men vi beder også folk om at gå op af vores kælderskakt (der er så kun 10 trin) og stå oppe i "den friske luft" og ryge, så røgen ikke fiser lige ind i vores gang :whistling

Ved mig, er den eneste grund til jeg synes det er lidt "hysterisk" at I bor på 4 sal.. Havde i boet på 1. sal, ville jeg tro min kæreste havde trumfet det samme igennem og jeg havde accepteret det :)

Meen.... :whistling

Det med at man vil gå i forvejen, og vise sit gode eksempel, synes jeg måske også man kan tænke over hvilke værdier man giver sine børn.

For man sender jo også et signal om at man ikke behøver tage hensyn til rygere, og på en eller anden måde, synes jeg man sender et signal om at de er "dårligere mennesker".. Ej, måske ikke sådan groft - men et mildt signal om det. Også kan man jo vurdere hvilke værdier man vil give sine børn :)

Jeg ville nok vælge at lære mine børn, at vi går ind for sundhed, men at de der har valgt andre værdier, selvfølgelig er velkommen i mit hjem, og at man skal tage hensyn til hinanden :)

Der er jeg nok tilbøjelig til at sige, at det ikke bør handle om antallet at trapper, men om om det er ok at puffe folk ud eller ej :P

Jeg synes så at det er en god og vigtig pointe at rygerne ikke må gøres til dårlige mennesker! Det var også lidt derfor at jeg skrev til sidst at jeg altså ikke har noget imod rygere, men bare rigtig meget imod røg :) Og jeg har gjort mig MANGE overvejelser om at jeg vil forklare mine børn, at skidte handlinger og skidte mennesker ikke nødvendigvis er det samme. Ikke kun i forhold til rygere, men også i forhold til alle andre, der måske har en eller anden uvane. Jeg synes jo egentlig ikke at man sender mere signal om at rygere er dårlige mennesker fordi man sender dem ned på gaden, end hvis man sender dem ud på altanen (uanset hvad bliver de jo "udstødt") men jeg ville bestemt gerne forklare mine børn, at rygere kan være lige så dejlige og søde og værdifulde mennesker som os andre, hvis de skulle blive i tvivl :) Det ville jeg nu også i forhold til mere alvorlige ting... Alkoholikere, narkomaner og tiggere er i min optik også mennesker der er lige så meget værd som andre. :) Og de må også gerne være i mit hjem, men ikke drikke/tage stoffer/tigge i mit hjem. :) (Og igen: Jeg ved godt at det er LANGT mere alvorligt end røg, men jeg synes ikke at der er en uvane i helt samme "kategori" som rygning)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jeg nok tilbøjelig til at sige, at det ikke bør handle om antallet at trapper, men om om det er ok at puffe folk ud eller ej :P

Jeg synes så at det er en god og vigtig pointe at rygerne ikke må gøres til dårlige mennesker! Det var også lidt derfor at jeg skrev til sidst at jeg altså ikke har noget imod rygere, men bare rigtig meget imod røg :) Og jeg har gjort mig MANGE overvejelser om at jeg vil forklare mine børn, at skidte handlinger og skidte mennesker ikke nødvendigvis er det samme. Ikke kun i forhold til rygere, men også i forhold til alle andre, der måske har en eller anden uvane. Jeg synes jo egentlig ikke at man sender mere signal om at rygere er dårlige mennesker fordi man sender dem ned på gaden, end hvis man sender dem ud på altanen (uanset hvad bliver de jo "udstødt") men jeg ville bestemt gerne forklare mine børn, at rygere kan være lige så dejlige og søde og værdifulde mennesker som os andre, hvis de skulle blive i tvivl :) Det ville jeg nu også i forhold til mere alvorlige ting... Alkoholikere, narkomaner og tiggere er i min optik også mennesker der er lige så meget værd som andre. :) Og de må også gerne være i mit hjem, men ikke drikke/tage stoffer/tigge i mit hjem. :) (Og igen: Jeg ved godt at det er LANGT mere alvorligt end røg, men jeg synes ikke at der er en uvane i helt samme "kategori" som rygning)

Helt enig; Har egentlig heller ikke tænkt så meget over det, men det var også mere for at "være sikker på", at du netop havde tænkt det med at man skal sørge for at børnene så kender "grunden".. Og du har da i princippet ret, det bør ikke være antallet af trapper der bestemmer om man kan gøre det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER