Guest Cirkeline88

hvor meget har i brugt?

67 indlæg i dette emne

Jeg har denne liste liggende.. Måske du kan bruge den til inspiration :)

Indkøb

Du vil takke dig selv, hvis du har følgende klar:

- Babyautostol

- Puslebord og puslepude

- god lampe til puslebordet

- vaskefad (overvej en enkelt, lille balje i stedet for et hoved/halefad. Det er begrænset, hvor tit du skal tørre baby i hovedet den første tid.

- Engangsvaskeklude eller vådservietter

- Bleer (køb ikke for mange, førend du ved hvad størrelse baby har) newborn – (eller ’mini’ hvis baby er over 3700g)

- Stofbleer mindst 30 (du kan ikke få for mange, og du orker ikke at vaske hele tiden)

- Zinksalve (til en lille rød numse)

- Babysalve/vaseline (til beskyttelse af numse og ved brug af termometer)

- Blespand

- Termometer til øre eller nummi (det til nummi er mest præcist)

- Badekar + stativ

- Tøj (masser af kort- og langærmede bodystockings, bløde bukser, strømper, strømpebukser, bomuldsheldragter, natdragter, hue, striktrøje, evt. fleecedragt/flyverdragt og vanter. Regn med at baby gylper eller "skider igennem" flere gange dagligt, så det er godt at have skiftetøj.

- Sutter (forskellige slags til at prøve med)

- Barnevogn

- Lift (inkl madras og lagen) eller voksipose

- Babydyne og to til tre sæt sengetøj

- Regnslag

- Myggenet

- Ammeindlæg

- Ammebh'er (de kan være svære at købe på forhånd, men hav nogen liggende og behold mærket på, så manden kan suse ned og bytte dem til den rigtige størrelse om nødvendigt)

- Store hygiejnebind (du vil helt sikker bløde en del efter fødslen

Du får brug for det, men der er tid til at købe følgende, når I er kommet hjem:

- Babyolie til badevandet, massage eller bekæmpelse af arp

- Babybørste (hvis du børster babys hår og hovedbund regelmæssigt, kan du modvirker forekomsten af arp)

- Tættekam (også til arp bekæmpelse)

- Neglesaks (i starten er det nok at nulre babys negle)

- Uro til puslebordet

- Aktivitetstæppe

- Tremmeseng eller vugge (baby kan sagtens sove i lift eller hos mor det første stykke tid)

- Sengerand

- Mellemlægslagner (så baby ikke tisser og gylper ned i selve madrassen)

- Sutteflasker

- D-dråber (tages i brug fra baby er to uger)

- Saltvandsdråber til næsen (hvis baby bliver snottet)

Du kan godt klare dig uden, men følgende kan være rart at have

- Badestol

- Badevandstermometer (du kan også bruge albuen, men pas på for baby kan blive skoldet ved 40 grader.

- Babybadehåndklæde med hætte

- Bæresele (god til at berolige baby i)

- Ammepude (en almindelig pude eller dyne kan også bruges)

- Skråstol (så baby kan sidde med ved bordet)

- Pusletaske (en almindelig taske eller rygsæk kan også bruges)

- Svøb (dyne kan også bruges)

- Bamse med melodi (kan berolige baby)

- Brystpumpe (du kan også pumpe ved hjælp af hånden eller leje en pumpe igennem Falck)

- Slynge eller vikle (så du kan have armene fri, men have baby med rundt)

- Slyngevugge (giver baby samme tæthedsfornemmelse, som i livmoderen og kan bruges indenfor, udenfor og som rejseseng

- Vågelys/natlampe (til når du ammer om natten)

- Ammete

hvad i al verden er ammete??

og tak for listen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hvad i al verden er ammete??

og tak for listen :)

Vist nok en te som skal hjælpe med at fremme mælkeproduktionen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vist nok en te som skal hjælpe med at fremme mælkeproduktionen.

findes det virkelig? hold da op.. det havde jeg ikke hørt om før :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

findes det virkelig? hold da op.. det havde jeg ikke hørt om før :)

Det har samme effekt som nisseøl, bare uden alkoholden :) Det virkede super godt her, men smagte ikke så godt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var min sundhedsplejerske der sagde at baby ikke må ligge i samme seng - smørhullet som mor og far, fordi der var farer for overophedning, når 3 mennesker ligger så tæt, og et lille barn kan ikke selv regulerer sin kropstemperatur og komme af med varmen. Derfor...men ja, som med alle andre råd, så finders der jo 1000 variationer :) Skønt at det har virket for nogen for der findes da bare ikke noget bedre end at ligge med næsen ind imellem alle babyen deller og bare snuse indad :) :loveshower: Tiden med en spæd er så kort! :)

Fin liste Majken :) Jeg tillader mig lige at kommenterer på den - og som med alle andre råd så var det her hvad der virkede for mig :) Det er så mig der skriver med rødt.

Jeg har denne liste liggende.. Måske du kan bruge den til inspiration :)

Indkøb

Du vil takke dig selv, hvis du har følgende klar:

- Babyautostol

- Puslebord og puslepude

- god lampe til puslebordet - (gerne en med vågeblus-styrke, da et stærkt lys midt om natten ikke er rart)

- vaskefad (overvej en enkelt, lille balje i stedet for et hoved/halefad. Det er begrænset, hvor tit du skal tørre baby i hovedet den første tid. (Jeg har kun brugt økovådservietter til Emilie, og Jonas lå ved en håndvask så se om du har behov for sådan en - man må ikke gå fra puslebordet hvor barnet ligger)

- Engangsvaskeklude eller vådservietter (Sørg for de er uden parfume og parabener!)

- Bleer (køb ikke for mange, førend du ved hvad størrelse baby har) newborn – (eller ’mini’ hvis baby er over 3700g)

- Stofbleer mindst 30 (du kan ikke få for mange, og du orker ikke at vaske hele tiden) HELT enig...eller hvis du får et barn der gylper!

- Zinksalve (til en lille rød numse)

- Babysalve/vaseline (til beskyttelse af numse og ved brug af termometer) Her bruger vi zinksalve

- Blespand Ja, sådan en er også uundværlig! Kig på nettet, der er mange gratis og aldrig brugte = penge at spare

- Termometer til øre eller nummi (det til nummi er mest præcist)

- Badekar + stativ Igen så kommer det an på jeres behov. Har i et stort badekar så nøjes med at købe en stor balje og en badestol til baby. Min dreng har kun haft en balje og det virkede fint.

- Tøj (masser af kort- og langærmede bodystockings, bløde bukser, strømper, strømpebukser, bomuldsheldragter, natdragter, hue, striktrøje, evt. fleecedragt/flyverdragt og vanter. Regn med at baby gylper eller "skider igennem" flere gange dagligt, så det er godt at have skiftetøj.

- Sutter (forskellige slags til at prøve med)

- Barnevogn (Ja...eller en kalecheklapvogn...det er faktisk kun i DK vi bruger barnevogne)

- Lift (inkl madras og lagen) eller voksipose

- Babydyne og to til tre sæt sengetøj plus tisselagen også 2 styk.

- Regnslag (Babysam har sådan et smart et fra Thorn med indbygget myggenet så man ikke skal have begge dele over når det regner.

- Myggenet

- Ammeindlæg

- Ammebh'er (de kan være svære at købe på forhånd, men hav nogen liggende og behold mærket på, så manden kan suse ned og bytte dem til den rigtige størrelse om nødvendigt)

- Store hygiejnebind (du vil helt sikker bløde en del efter fødslen

Du får brug for det, men der er tid til at købe følgende, når I er kommet hjem:

- Babyolie til badevandet, massage eller bekæmpelse af arp (Apoteket har noget shampoo der hedder Sasha, det tager arpen og baby skal i dag ikke ha olie i badevandet, kun rent vand)

- Babybørste (hvis du børster babys hår og hovedbund regelmæssigt, kan du modvirker forekomsten af arp)

- Tættekam (også til arp bekæmpelse)

- Neglesaks (i starten er det nok at nulre babys negle)

- Uro til puslebordet

- Aktivitetstæppe

- Tremmeseng eller vugge (baby kan sagtens sove i lift eller hos mor det første stykke tid)

- Sengerand

- Mellemlægslagner (så baby ikke tisser og gylper ned i selve madrassen) Ahhh her kom tisselagnet ;)

- Sutteflasker og en flaskebørste samt sterilisator til microovnen! Jeg havde ikke overlevet uden, men nu havde jeg også et flaskebarn

- D-dråber (tages i brug fra baby er to uger)

- Saltvandsdråber til næsen (hvis baby bliver snottet) og en snotsuger er også uundværlig

Du kan godt klare dig uden, men følgende kan være rart at have

- Badestol

- Badevandstermometer (du kan også bruge albuen, men pas på for baby kan blive skoldet ved 40 grader.

- Babybadehåndklæde med hætte

- Bæresele (god til at berolige baby i) Her vil jeg råde dig til at lade være med at købe en babybjørn, de er ikke gode! Find ud af om du er til strækvikler, mei teier, slynger etc. Jeg brugte en strækvikle i starten og nu en bæresele fra Ergo baby, hvor jeg brugte en infant insert i starten til at svøbe hende i, så hun lå med samlede ben og på tværs i selen, da baby ikke må bærer siddende i en bæresele før de minimum er 4 mdr. Her er der også mange penge at spare ved at købe brugt.

- Ammepude (en almindelig pude eller dyne kan også bruges)

- Skråstol (så baby kan sidde med ved bordet)

- Pusletaske (en almindelig taske eller rygsæk kan også bruges)

- Svøb (dyne kan også bruges)

- Bamse med melodi (kan berolige baby)

- Brystpumpe (du kan også pumpe ved hjælp af hånden eller leje en pumpe igennem Falck)

- Slynge eller vikle (så du kan have armene fri, men have baby med rundt)

- Slyngevugge (giver baby samme tæthedsfornemmelse, som i livmoderen og kan bruges indenfor, udenfor og som rejseseng (Ikke et must men ganske hyggeligt)

- Vågelys/natlampe (til når du ammer om natten)

- Ammete - mandler og nisseøl siges også at have en god effekt men det er kun hvis du ikke har mælk nok - hvilke mange ikke har af mange årsager, så bliv ikke forskrækket eller ked af det hvis det viser sig du ikke har så meget mælk. Det er mere almindeligt en sygeplejerskerne vil fortælle dig på barselsgangen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var min sundhedsplejerske der sagde at baby ikke må ligge i samme seng - smørhullet som mor og far, fordi der var farer for overophedning, når 3 mennesker ligger så tæt, og et lille barn kan ikke selv regulerer sin kropstemperatur og komme af med varmen. Derfor...men ja, som med alle andre råd, så finders der jo 1000 variationer :) Skønt at det har virket for nogen for der findes da bare ikke noget bedre end at ligge med næsen ind imellem alle babyen deller og bare snuse indad :) :loveshower: Tiden med en spæd er så kort! :)

Fin liste Majken :) Jeg tillader mig lige at kommenterer på den - og som med alle andre råd så var det her hvad der virkede for mig :) Det er så mig der skriver med rødt.

super at i lige kommentere lidt her og der så man kan lære lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor meget af det var jeres mand/kæreste med til at bestemme og købe? købte i det sammen eller hver for sig eller hvordan?

altså jeg har jo sådan en romantisk forestilling om at vi skal være sammen om det hele, det ved jeg jo godt ikke kommer til at ske, men jeg håber da at min kæreste vil være med til det meste..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor meget af det var jeres mand/kæreste med til at bestemme og købe? købte i det sammen eller hver for sig eller hvordan?

altså jeg har jo sådan en romantisk forestilling om at vi skal være sammen om det hele, det ved jeg jo godt ikke kommer til at ske, men jeg håber da at min kæreste vil være med til det meste..

Hehe! Ja....nu er mænd jo forskellige vil jeg lige sige! Min første mand - Jonas' far var ikke engang med ude at kigge på nogle af babytingene...eller betale for dem :(

Min nuværende mand og Emilies far, han har været med ude for at købe de store ting såsom tremmeseng - klapvogn - autostol, og det har været skønt! Jeg elsker også det der fællesindkøb til vores fælles barn :)

Men bliv ikke skuffet hvis manden gaber når du løfter bodystocking nummer 2000 op i luften og siger NAIIII ;) Han har det ofte i babysam som du vil have det i Thansen ;)

Genereliserende - men jeg tror du forstår pointen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe! Ja....nu er mænd jo forskellige vil jeg lige sige! Min første mand - Jonas' far var ikke engang med ude at kigge på nogle af babytingene...eller betale for dem :(

Min nuværende mand og Emilies far, han har været med ude for at købe de store ting såsom tremmeseng - klapvogn - autostol, og det har været skønt! Jeg elsker også det der fællesindkøb til vores fælles barn :)

Men bliv ikke skuffet hvis manden gaber når du løfter bodystocking nummer 2000 op i luften og siger NAIIII ;) Han har det ofte i babysam som du vil have det i Thansen ;)

Genereliserende - men jeg tror du forstår pointen ;)

jeg ved hvad du mener, selvfølgelig forventer jeg heller ikke han er med til alt. men til det meste. også sådan noget som barnevogn og det der. tøjet ved jeg han er med til. han er helt vild når nogen i vores familie får børn og vi giver dem tøj i gave så er det ham der vælger jeg er bare med :) nogle gange er han mere skruk end jeg er :) og det er da enormt kært at se ham styrte rundt i hm for at finde tøj der matcher :) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I bund og grund har jeg valgt det meste.. han var dog ind over reolen til tøj... HAn har været med ude ved det hele og kigge og købe (og betale ) vi har heldigvis meget ens stil så det var intet problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I bund og grund har jeg valgt det meste.. han var dog ind over reolen til tøj... HAn har været med ude ved det hele og kigge og købe (og betale ) vi har heldigvis meget ens stil så det var intet problem

jeg tror at min kæreste er ret nem at have med egentlig, vi har været enige om indretningen af vores fælles lejlighed, så jeg håber da det også blir sådan når det kommer til børneværelse :) men jeg har jo en ide om hvordan jeg gern vil ha det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber stort set det hele selv... Men jeg tror mere det er fordi jeg ikke har tålmodighed til andet ;)

Han var lige inde over med barnevognen... Så er det jo noget med hjul, og han skulle finde ud af hvilken der kunne være i bilen og sådan....

Lidt mere maskulint end sengetøj og sparkedragter :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tøjet har jeg købt.. Barnevogn, autostol, babyalarm og sådan noget har vi købt fælles...:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber stort set det hele selv... Men jeg tror mere det er fordi jeg ikke har tålmodighed til andet ;)

Han var lige inde over med barnevognen... Så er det jo noget med hjul, og han skulle finde ud af hvilken der kunne være i bilen og sådan....

Lidt mere maskulint end sengetøj og sparkedragter :lol

det er jo også meget praktisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var gravid med vores den første købte jeg mig mere end fattig i alt muligt, hvor vi dårligt fik brugt halvdelen... Men det lever mødrehjælpen rigtig godt af nu :yiepie

Så hun kostede mange tusinde kroner i udstyr, så denne gang styrer jeg mig virkelig.. Nu venter vi igen en pige så vi kan genbruge en del af det :)

Men denne gang prøver jeg at købe brugt, for mange gange er tingene jo næsten ikke brugt..

Vi køber dog autostol fra ny og madrasser til lift, tremmeseng og barnevogn :) og så en masse andre småting, så som bodyer, sutter og sutteflasker, badekar, badestol..

Barnevogn og voksi har vi fra sidst...

Men jeg har købt puslebordet brugt af en bruger herinde :loveshower

Tøj har vi en hel del af fra sidst i små størrelser, som aldrig er brugt :rolleyes :rolleyes Og alligevel har jeg købt noget selv i små størrelser..

Jeg har lige købt en masse brugt af en anden bruger herinde :) :) i lidt større størrelser..

Så alt i alt vil jeg tro hun kommer til at koste os måske 7000 kroner inden hun er født..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var gravid med vores den første købte jeg mig mere end fattig i alt muligt, hvor vi dårligt fik brugt halvdelen... Men det lever mødrehjælpen rigtig godt af nu :yiepie

Så hun kostede mange tusinde kroner i udstyr, så denne gang styrer jeg mig virkelig.. Nu venter vi igen en pige så vi kan genbruge en del af det :)

Men denne gang prøver jeg at købe brugt, for mange gange er tingene jo næsten ikke brugt..

Vi køber dog autostol fra ny og madrasser til lift, tremmeseng og barnevogn :) og så en masse andre småting, så som bodyer, sutter og sutteflasker, badekar, badestol..

Barnevogn og voksi har vi fra sidst...

Men jeg har købt puslebordet brugt af en bruger herinde :loveshower

Tøj har vi en hel del af fra sidst i små størrelser, som aldrig er brugt :rolleyes :rolleyes Og alligevel har jeg købt noget selv i små størrelser..

Jeg har lige købt en masse brugt af en anden bruger herinde :) :) i lidt større størrelser..

Så alt i alt vil jeg tro hun kommer til at koste os måske 7000 kroner inden hun er født..

jeg har også plan om at ville købe en del af det brugt, tøjet kan vi nok arve lidt fra familien (især hvis det blir en dreng dem er der flertal af i begges familier) men kommer nok også til at bruge en del selv. især fordi vi jo ikke er forældre endnu så vi skal jo ha alt kan man sige (men de næste 4 uger skal jeg i praktik i en babysam så der håber jeg at lære lidt om hvad og hvor meget man egentlig har brug for)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har også plan om at ville købe en del af det brugt, tøjet kan vi nok arve lidt fra familien (især hvis det blir en dreng dem er der flertal af i begges familier) men kommer nok også til at bruge en del selv. især fordi vi jo ikke er forældre endnu så vi skal jo ha alt kan man sige (men de næste 4 uger skal jeg i praktik i en babysam så der håber jeg at lære lidt om hvad og hvor meget man egentlig har brug for)

Det var smart ;) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var smart ;) ;)

ja ikk :)

jeg er ledig og skal i aktivering men jeg kunne selv vælge hvor henne, så hvorfor ikke ta et sted hen hvor man kan lære noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg så været i praktik i en uge, og når der ikke er noget at lave går jeg lidt rundt og kigger i butikken på tingene og priserne osv.. jeg kunne købe mig fattig derude :)

men en af de ting jeg kigger mest på og er mest i tvivl om den barnevogn der, jeg ved jo godt jeg ikker er gravid endnu, men jeg tænker meget på det :) de siger derude at en odder er den bedste, og jeg er også lidt faldet for en fin odder vogn fra den nye kollektion..

Men, hvad mener i? hvilket mærke er bedst? og har i købt jeres brugt eller ny? Og hvad skal man kigge efter når man køber brugt barnevogn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg så været i praktik i en uge, og når der ikke er noget at lave går jeg lidt rundt og kigger i butikken på tingene og priserne osv.. jeg kunne købe mig fattig derude :)

men en af de ting jeg kigger mest på og er mest i tvivl om den barnevogn der, jeg ved jo godt jeg ikker er gravid endnu, men jeg tænker meget på det :) de siger derude at en odder er den bedste, og jeg er også lidt faldet for en fin odder vogn fra den nye kollektion..

Men, hvad mener i? hvilket mærke er bedst? og har i købt jeres brugt eller ny? Og hvad skal man kigge efter når man køber brugt barnevogn?

Det kommer meget an på hvad man vil bruge på sin vogn tror jeg.. Odder er jo ejet af samme kapitalfond som ejer Babysam så self. syntes de, at det er den bedste vogn :) Emmaljunga er også meget rost!Jeg endte med at købe Odder Zip da jeg syntes stellet var rigtig lækkert - kassen var jeg mere til Emmaljunga men det kan jo ikke kombineres :) Så manden valgte faktisk kassen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer meget an på hvad man vil bruge på sin vogn tror jeg.. Odder er jo ejet af samme kapitalfond som ejer Babysam så self. syntes de, at det er den bedste vogn :) Emmaljunga er også meget rost!Jeg endte med at købe Odder Zip da jeg syntes stellet var rigtig lækkert - kassen var jeg mere til Emmaljunga men det kan jo ikke kombineres :) Så manden valgte faktisk kassen :)

virkelig, se det vidste jeg ikke :) men jeg synes også at odder zip er rigtig fine, især de nye :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en Emmaljunga Big Star Supreme og den er bare så super god.. Vi købte den fra helt ny i 2006 og vi brugte den til vores datter :) I dag kan man overhoved ikke se den er brugt. Der er intet rust på den og den hænger ikke, til trods for den også blev brugt i dagpleje, så jeg vil til hver en tid anbefale en vogm som den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så er det jo bare sådan en man skal ud og have fat i :) men nu har jeg lige kigget lidt, kombivogne er jo ikke så store, så dem kan de jo ikke bruge ret lang tid jo.

Vi har en kombivogn (Emmaljunga) og er super glade for den..

Vi bor i lejlighed og har simpelthen ikke plads til en barnevogn i opgangen..

Min søn kom i klapvognsdelen, da han var omkring 7 måneder (mener kombivognen er ca. 80 i liggemål, så baby kan godt ligge der de første måneder), han gad alligevel ikke ligge ned i barnevognskassen, men ville op og kigge, så jeg er såå glad for vi havde muligheden for at skifte om!!

Derudover er jeg en lille lort selv og de gange jeg har lånt Odder vogne af veninder, har jeg følt, at det var vognen, der kom med mig og ikke omvendt, den mindre kombi syntes jeg er meget nemmere at køre med, især i byen (både på gaderne og ift. offentlig transport)!

Mener vi gav ca. 8000 kr for alt og så har vi både barnevogn og klapvogn og det har vi ikke fortrudt!!

Man kan lægge ryggen helt ned på klapvognen og der sover min søn glimrende når vi er på tur :)

Jeg valgte bevidst ikke at købe barnevogn i babysam, da jeg følte vi kun fik ordenlig rådgivning på odder og de andre vidste de ikke noget om...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

klapvogn...

er det nødvendigt fra starten eller først senere? og hvis senere så hvornår..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

klapvogn...

er det nødvendigt fra starten eller først senere? og hvis senere så hvornår..

Hvis du har en barnevogn, så er klapvogn ikke nødvendig det første år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER