Laustsen

Grønt - tilbehør

16 indlæg i dette emne

Vi spiser for lidt grønt herhjemme, mest fordi jeg er idéforla´dt og mangler tid (god undskyldning ikke?)

Så smid lige alle jeres opskrifter på grønt som TILBEHØR til kødretter ind her

Gerne nemme retter der ikke tager så lang tid

Starter selv med denne vi fik i går MUMS

1 bundt forårsløj

1 bundt purløg

1 fed hvidløg presset

Begge deles skylles og snittes fint

steges på panden i god olie hvidløget og lidt salt og peber

1 god portion babyspinat, skylles og vendes lige i de andre ting på panden i max 1-2 minutter

Det er simpelthen SÅ lækkert

Vi fk det til en omelt med røget laks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg spiser rigtig meget broccoli, fordi man forbrænder mere end man indtager, når man spiser broccoli. Jeg laver enten broccolisalat med en masse forskelligt i bl.a. ananas og rødpeber og andre søde ting. Men ellers blender jeg broccolien og kommer i sovsen eller i kødet, for så fornemmer jeg slet ikke, at jeg får det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når det skal være hurtigt herhjemme så er det en omgang frost grønt. De fås jo i alverdens afskygninger og er hurtig at lave.

Ellers holder jeg meget af dampet broccoli og blomkål (når det er i sæson, for der smager det altså bedst). Og ellers er en broccoli salat et hit:

Broccoli buketter dampes 2 minutter over kogende vand. Vendes i en dressing af cremefraiche og hakket rødløg. (Evt lidt sukker i) og gerne med lidt ristet bacon med i salaten. Solsikkekerner og æble kan også puttes i. Salaten smager godt helt nylavet men kan også laves i forvejen.

Min veninde laver en varm "salat" af majs, sugarsnaps i mindre stykker, løg i små både og lidt vand med honning. Det hele koges i ca. 5-10 minutter og smager FANTASTISK!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grønne bønner

Koges i ca. 10. min. Køler ned

Vendes i en blanding af

hvidløg, olivenolie og salt. MUmS

En anden blanding er eddike og rødløg og æbler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:rolleyes Tak for inpunts, det lyder lækkert

Frost grønt gider jeg dog ikke spise, det smager mig simpekthen bare ikke sådan en gang slatne sager

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den her har jeg lavet med stor succes et par gange

Sådan deler 4 mennesker et kilo rødbeder. Når Lars Sonne Hansen laver denne enkle salat af kogte revne rødbeder, bliver skålen slikket til sidste dråbe. Og rødbedesalaten er tit på bordet, for de milde lidt sødlige rødbeder passer til alt lige fra den kogte torsk til nakkekoteletterne. Laver man dobbelt portion kan den udmærket spises kold dagen efter.

Ingredienser:

1 kg kogte rødbeder

1 håndfuld pinjekerner

2½ spsk olivenolie

3 spsk sennep med hele korn

2 spsk balsamico eddike

1 spsk vand

Knust hvidløg efter smag

Hakket persille i rigelige mængder

Fremgangsmåde:

Smut rødbederne og riv dem groft. Rist pinjekernerne på en lun pande til de er gyldne. Rør en marinade af olie, sennep, vand og hvidløg. Vend det hele sammen og drys med salt, groftkværnet sort peber og hakket persille.

Grønsager pr. person: 250 g

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og denne er et stort hit ved min datter på 9 år

Grelos - Spæde grønne sager med hvidløgsolie

Til til 4 personer

Portugiserne holder af enkel mad. I Grelos er det sæsonens første spæde grønne blade fra vilde og tamme planter, der sauteres i olivenolie der først er aromatiseret med hvidløg. Grelos kan spises varmt eller koldt til fisk, fugl eller bøf eller bare med brød. God til stegt hornfisk der er foldet om en blanding af sennep, citronsaft, hakket løg og bredbladet persille.

Har du aldrig spist ukrudt før, er det en god ide at læse tipset under opskriften, før du går i gang.

Ingredienser:

2 spsk olivenolie

2 fed hvidløg flækket på langs

500 g blandede grønne blade af fx mælkebøtte, skvalderkål, ramsløg, vejbred og brændenælde. Er du mere til tamme blade kan spinat, salat, rucola, top af majroer eller rødbeder, bredbladet persille også bruges

Fremgangsmåde:

Varm olivenolie og hvidløg i en sauterpande (gerne slip-let) for ganske svag varme. Tag panden fra blusset og lad hvidløgene trække 10 min i den varme olie, tag dem op og gem dem. Varm panden op for høj varme og vend alle de grønne grønsager i, de groveste først. Varm dem igennem til de falder sammen. Kom hvidløgene tilbage i panden og drys med salt og peber.

Tips

Vælg lyse, forholdsvis nyudsprungne blade. Lad være med at plukke ukrudt lige under træer og buske (for mange fugleklatter) eller for tæt på befærdede veje. Bruger man handsker til at plukke brændenælder. Det er også en god ide at blanchere brændenælderne for sig selv og blot blande dem ned i de færdige grønsager, ellers kan man risikere, at de stikker. Ramsløg skal bruges med måde for ikke at være for dominerende.

Vil du have et mere fyldigt tilbehør kan du fint drysse lidt friskkogte små linser (gerne dem fra Puy i Frankrig) over de grønne blade.

Beregn 200 g linser til denne portion Grelos.

Grønsager pr. person: ca. 125 g

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bønnesalat med 3 slags bønner

Ingredienser:

Til 4 personer

250 g tørrede hvide bønner

2 små rødløg i små tern

1 dl hakkede friske krydderurter f.eks estragon og persille

1/2 kg grønne bønner/voksbønner/snitbønner

tomatkød i tern af 6 tomater uden saft og kerner

2 grønne peberfrugter i tern

hviderne fra 2 hårdkogte æg i tern

Dressing

blommerne fra 2 hårdkogte æg

20 g ansjosfileter

2 spsk olivenolie

1 spsk citronsaft

Fremgangsmåde:

Begynd med dressingen. Stød æggeblommer, ansjoser og hvidløg i en morter eller gnid det gennem en sigte. Bland med olivenolie og citronsaft og spæd evt. med vand hvis dressingen bliver for tyk.

Udblød de tørrede bønner i mindst 8 timer og kog dem i rigelig, letsaltet vand (gerne med lidt krydderier og urter). Kog til bønnerne er helt møre uden dog at være gået for meget i stykker, ca. 45 min. Lad dem dryppe af og bland de varme bønner med dressingen, friske krydderurter og rødløg. Smag til med salt og rigelig friskkværnet peber.

Skær de friske bønner i mindre stykker og kog dem i letsaltet vand til de er møre 3-5 min. Lad dem dryppe af og bland dem i salaten med tomater, peberfrugter og hårdkogt æggehvide. Lad gerne salaten trække et par timer. Den kan holde sig et par dage i køleskabet.

Kun bønner, løg og dressing er obligatorisk i denne salat. Varier grønsager og krydderurter efter udbud, og skift evt. de hårdkogte æg ud med sorte oliven. Suppler gerne med soltørret tomat i små tern eller kapers.

Grønsager pr person: Ca. 400 g

Sæson: Sommer

Tilberedningstid: 60 min eller mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tomat-Blomkål

Ingredienser:

1 stort blomkål (800 g)

4 stk. gulerødder (400 g)

½ kg tomater

1½ spsk balsamicovineddike

2 tsk honning

Fremgangsmåde:

1. Del blomkålen i buketter og skær gulerødderne i tykke skiver. Fjern stilkenden på tomaterne og skær dem i både.

2. Kom gulerødderne i en gryde, læg blomkålen over og tilsæt 2 dl vand og 1 tsk salt. Kog under tætsluttende låg i 5 min.

3. Tag gulerødder og blomkål op og kom tomaterne i gryden, kog i 10 min. uden låg.

4. Smag tomaterne til med vineddike, honning, peber og evt. yderligere salt. Vend gulerødder og blomkål i og varm retten igennem.

Grønsager pr person: Ca. 325 g

Sæson: Hele året

Tilberedningstid: 30 min. eller mindre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Bønne og tomat salat

Friske haricoverts (kan også laves med frosne bønner men friske er bedst)

Cherry tomater

Lidt rødløg

Dressing af olivenolie, balsamico, presset hvidløg, salt, peber

De friske bønner koges 2-3 min så de stadig er crispige. Lad dem køle af.

Skær cherry tomaterne i halve eller kvarte.

Snit rødløget fint

Vend det hele med dressingen og server.

Mums

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nem agurkesalat

Der er måske ikke så meget næring i denne, men det smager godt og er super nemt.

Tag en hel agurk og skræl den.

Flæk den på langs og skrab "indmaden" ud.

Snit de 2 stykker i centimeter tykke skiver.

Kom noget friskhakket dild over og en smule olivenolie og salt.

Vend rundt og servér.

Mam

:P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hader alt det grønne :P hvertfald alt det med de gode egenskaber...

Men jeg laver den klassiske med broccoli, ristet pinjekerne og lidt bacon

Ellers steger jeg gulerødder i lidt honning ;)

Råkost ud af æble og gulerod

Ellers en salat ud af frisk spinat, grape, æbler, rød peber pinjekerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nem agurkesalat

Der er måske ikke så meget næring i denne, men det smager godt og er super nemt.

Tag en hel agurk og skræl den.

Flæk den på langs og skrab "indmaden" ud.

Snit de 2 stykker i centimeter tykke skiver.

Kom noget friskhakket dild over og en smule olivenolie og salt.

Vend rundt og servér.

Mam

:P

Den tror jeg ville være noget for mine unger, det skal da prøves en dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh der er jo meget godt,...

Halve tomater puttes i sølvpapir - hvidløg presses i, peber, citronsaft, lidt olie, timian eller andet krydderi og pakkes sammen og puttes i ovnen sammen hvad med kartofler eller hvad det nu ellers er man har gang i.. Smager rigtig godt :)

Vi spiser også en del rodfrugter - lige dele kartofler, rødbeder og gulerødder i ovnen med ganske lidt olie, salt og peber og rosmarin...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER