Guest

homoseksuelle og vielser

43 indlæg i dette emne

På facebook kan man lige pt. stemme om homoseksuelles rettigheder indenfor kirkelige vielser. Man kan stemme på, at de har lige så meget ret til en kirkelig vielse som hetroseksuelle har. eller at det skal forblive som nu, hvor homoseksuelle kan blive velsignet i kirken, men ej viet. Og så at homoseksuelle slet ikke burde kunne velsignes i kirken.

Jeg får så spørgsmålet, og jeg må ærligt indrømme, at jeg bliver altså lidt i tvivl om, hvad jeg synes. Jeg vakler mellem de to første, at homoseksuelle bør have lige meget ret, og at de kun kan blive velsignet.

PÅ den ene side, så synes jeg jo ikke at det bør have forskel på, om det er en mand/kvinde eller Mand/mand eller kvinde/kvinde som bliver viet i kirken, da det jo er kærligheden man fejre. Men på den anden side, så står der jo et eller andet sted, at man bør leve mand og kvinde sammen i det kristne budskab, og det jo så vil være at gå imod det, hvis man vier dem, men jeg kan jo så godt lide, at man alligevel kan blive velsignet i kirken...

Men hvad siger i??? Og belær mig gerne, for jeg tager spørgsmål som dette seriøst...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker at biblen ikke bifalder homoseksuelle og jeg kan derfor ikke se at de hører hjemme i kirken. Men de er velkomne til at blive gift på Rådhuset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at biblen ikke bifalder homoseksuelle og jeg kan derfor ikke se at de hører hjemme i kirken. Men de er velkomne til at blive gift på Rådhuset.

Jeg har det på samme måde.. For mig handler det om at biblen faktisk siger at det er en synd - og jeg kan slet ikke forstå hvorfor man vil velsignes af en gud der mener man kommer i helvede..

Men mon ikke vi alle har begået en synd?

Jeg er lidt i tvivl.. Egentlig er jeg faktisk "ligeglad" - jeg har intet imod homoseksuelle, og hvis det er det de gerne vil, jamen så fred være med det.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Jesus kom jo på jorden og blev korsfestet fordi han tog alle vores synder på sig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår slet ikke man kan overveje at homoseksuelle IKKE skal have samme rettigheder som alle andre?

- Hvad gør at de skal behandles anderledes?

De elsker ikke deres eneste ene mindre, eller på anden måde, end heteroseksuelle..

.. Og faktisk står der INTET i biblen om ægteskaber mellem homoseksuelle.. Det som omtales, og tages afstand til i biblen er promiskuisitet og udnyttelse - uanset køn - IKKE langvarige kærlighedsforhold mellem 2 personer af samme køn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår slet ikke man kan overveje at homoseksuelle IKKE skal have samme rettigheder som alle andre?

- Hvad gør at de skal behandles anderledes?

De elsker ikke deres eneste ene mindre, eller på anden måde, end heteroseksuelle..

.. Og faktisk står der INTET i biblen om ægteskaber mellem homoseksuelle.. Det som omtales, og tages afstand til i biblen er promiskuisitet og udnyttelse - uanset køn - IKKE langvarige kærlighedsforhold mellem 2 personer af samme køn!

Se der lærte jeg noget idag... Super. så den der med, at der står i biblen, at man skal leve mand og kvinde sammen og ikke kvinde kvinde eller mand mand, det er noget fis, for det står der altså ikke noget om. Så den kan altså ikke bruges som argument... Jeg er ikke helt så god i det nye teatamente, som jeg er i det gamle. Men det handler om, at jeg elskede alle de historier, som der er i det gamle testamente...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Majken - forstår ikke idéen i, at de homoseksuelle ikke skal have de samme rettigheder som alle andre :unsure de er jo også "guds børn" og deres kærlighed mand og mand eller kvinde og kvinde imellem er jo lige så stor som mellem mand og kvinde... Og at man er homoseksuel går jo ikke én til en dårligere kristen end alle andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det på samme måde.. For mig handler det om at biblen faktisk siger at det er en synd - og jeg kan slet ikke forstå hvorfor man vil velsignes af en gud der mener man kommer i helvede..

Men mon ikke vi alle har begået en synd?

Jeg er lidt i tvivl.. Egentlig er jeg faktisk "ligeglad" - jeg har intet imod homoseksuelle, og hvis det er det de gerne vil, jamen så fred være med det.. :rolleyes

Enig, det er heller ikke noget jeg går op i, altså jeg er ligeglad. Men jeg troede biblen tog afstand

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også meget enig med Glowin, kan ikke se hvorfor de ikke skal havde de samme rettigheder. Vi lever i 2011, get over it!! Det er min holdning til det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det lidt som dig, Vanni... Eller i hvert fald, som du havde i det første indlæg :)

Nu ved jeg ikke, hvad der står i biblen angående homoseksualitet, men jeg forestiller mig, at det med at være modstander af homoseksualitet måske kunne være en fortolkning af det med Adam og Eva? Anyway, som jeg har forstået det, så betragter mange kristne det som en synd at være homoseksuel (uanset hvad der står i biblen). Og selvom jeg går ind for at homoseksuelle har samme rettigheder som heteroseksuelle, så går jeg samtidig ind for at vi alle (uanset seksualitet) skal respektere andres trosretning. Jeg kan ikke lige komme på et godt eksempel, men et dårligt eksempel kunne være, at jeg jo heller ikke insisterer på at spise flæskesteg i en moské.

Og hvis en præst nægter at vie to homoseksuelle (eller fraskilte, for den sags skyld) fordi han dybt og inderligt tror, at han så kommer i helvede, så synes jeg at han skal have lov til at sige fra. Som ikke-troende myself, kan jeg jo sagtens sidde og sige at det er "tåbeligt" at tro at man kommer i helvede, fordi man vier homoseksuelle, men hvis præsten reelt frygter det, så synes jeg ikke at det er fair at "tvinge" ham via loven. Ligesom jeg ikke ved, om præsten har ret i at der findes en gud, så ved jeg jo strengt taget heller ikke om han har ret i, at der findes en gud, som sender os i helvede, hvis vi er homoseksuelle.

Selvom jeg godt kan se, at der er andet end religion (dvs. seksualitet) indblandet i det, så ser jeg lidt sådan på det, at jeg heller ikke ville "forlange" at blive muslimsk velsignet hvis jeg samtidig nægtede at leve efter nogle af deres leveregler...

MEN OMVENDT...!

... Så lever vi jo i en anden tid, end da biblen blev skrevet og der er vel flere regler, love, bud og handlemåder, som biblen påbuder os, som vi har droppet. Jeg er viet i en kirke, og jeg følger sikkert IKKE alt fra biblen til punkt og prikke... Og ligesom man kan "opdatere" biblens ord i forhold til f.eks. at vi ikke længere bruger dødstraf og ikke længere behøver gå i kirke hver søndag og ikke længere behøver være jomfru indtil vi bliver gift, så kan vi vel også opdatere vores fortolkning af biblen i forhold til hvem, der må blive viet?

Så jeg kan se det lidt fra begge sider... Jeg tror min endelige holdning er at jeg synes, at præste skal have lov selv at vælge, om de vil vie homoseksuelle, men at jeg personligt gerne ville have viet homoseksuelle hvis jeg var præst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har absolut intet imod homoseksuelle og velkommer mange i min vennekreds og synes det er skønt, når også de finder kærligheden og en, de vil være sammen med til deres deres ende.

Når det er sagt, har kristendommen en anden holdning til dette, og hvis man vælger at være med i den kristne kult, må man da købe hele pakken og acceptere "reglerne". Homoseksuel eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår slet ikke man kan overveje at homoseksuelle IKKE skal have samme rettigheder som alle andre?

- Hvad gør at de skal behandles anderledes?

De elsker ikke deres eneste ene mindre, eller på anden måde, end heteroseksuelle..

.. Og faktisk står der INTET i biblen om ægteskaber mellem homoseksuelle.. Det som omtales, og tages afstand til i biblen er promiskuisitet og udnyttelse - uanset køn - IKKE langvarige kærlighedsforhold mellem 2 personer af samme køn!

:ditto

Og :respekt for en god formulering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er stadig i tvivl Meggers :D, men har jo bare ikke nogle argumenter for, hvorfor jeg er i tvivl og hvorfor jeg ikke ville mene, at homoseksuelle kunne vies i kirken...

Og jeg synes også at præster burde have lov til at takke nej til det, hvis loven bliver, at de får lov. Hvis altså de er af en anden overbevisning. Jeg ved at nogle bekendte homoseksuelle, ønskede at blive velsignet efter deres borgerlige vielse, og de ønskede en bestemt præst. Men denne takkede nej, da denne ikke mente i sin overbevisning at det var noget denne kunne gøre. Det synes jeg jo er flot, at stå inde for sine holdninger. Og parret fandt en anden præst og var tilfreds med deres velsignelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ind for at hommoseksuelle har samme rettigheder som hetroseksuelle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig skal de da have lov til at blive viet i kirken.

Et bryllup er jo "bare" et tegn på kærlighed.

Men hva så? Vil kirken så heller ikke have de homoseksuels kirkepenge? Skelner de også der, eller tager de gladelig imod kirkeskatten?

Synes det er noget pjat at de ikke må :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes måske man skal lade de kristne, som bruger kirken afgøre det...

Folk er forskellige, og hvis kirken ikke mener det er okay at være homoseksuel jamen så synes jeg det er deres afgørelse.

Synes det er vigtigt at de mennesker som tingene betyder noget for, er dem der bliver hørt..

De fleste herinde er "fritidskristne" og bruger kirken til bryllup, begravelse, barnedåb osv.. Også synes jeg faktisk ikke det er fair at "trykke" noget ned over hovedet på andre...

Jeg har ikke selv et problem med det - men jeg synes virkelig det er vigtigt at lytte til præster og de der kommer og bruger kirken i deres hverdag..

Ligesom når der bliver lavet nye regler og ændringer, så synes jeg altså bare det er vigtigt at høre de folk som det berører - om det er præster, homoseksuelle eller pædagoger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig skal de da have lov til at blive viet i kirken.

Et bryllup er jo "bare" et tegn på kærlighed.

Men hva så? Vil kirken så heller ikke have de homoseksuels kirkepenge? Skelner de også der, eller tager de gladelig imod kirkeskatten?

Synes det er noget pjat at de ikke må :(

:respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig skal de da have lov til at blive viet i kirken.

Et bryllup er jo "bare" et tegn på kærlighed.

Men hva så? Vil kirken så heller ikke have de homoseksuels kirkepenge? Skelner de også der, eller tager de gladelig imod kirkeskatten?

Synes det er noget pjat at de ikke må :(

De homoseksuelle er jo velkommen i kirken..? Det er jo op til hver enkelt at bestemme om de vil støtte folkekirken.. Så det er jo ikke kirken der skal vurdere det?

Alle må jo bruge kirken, men kirken har nogle regler og retningslinjer som de har sat op.. Det synes jeg da er fair nok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mine øjne er det super simpelt.. bibelen prædiker næstekærlighed og den prædiker at den rige ikke er mere værd end den fattige..

Hvis alle mennesker er lige og vi skal være gode ved hinanden, så kan jeg ikke se hvorfor homoseksuelle ikke kan få lov at være lykkelige ;)

Hilsen den kulturkristne ateist :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig skal de kunne giftes i kirken!

Alt andet er dobbeltmoralsk fra kirkens side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De homoseksuelle er jo velkommen i kirken..? Det er jo op til hver enkelt at bestemme om de vil støtte folkekirken.. Så det er jo ikke kirken der skal vurdere det?

Alle må jo bruge kirken, men kirken har nogle regler og retningslinjer som de har sat op.. Det synes jeg da er fair nok?

Jo jo det er de. Men det er de som har meldt sig ud af kirken også. Altså velkommen i kirken.

Folk som har meldt sig ud kan endda blive gift i kirken hvis bare deres kæreste er medlem.

Jeg har ikke meget tilovers for at kirken skal have en sådan magt. Det minder lidt for meget om en levn fra fortiden. Dengang kirken havde den overordnet magt og brændte kvinder på bålet...

Men jeg synes stadig det burde være i orden at homoseksuelle bliver gift i kirken. (og får lov at kalde hinanden for ægtefolk som de heteroseksuelle)

Grethe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at de skal kunne blive gift i en kirke. Jeg skal bare lige have fundet bibelverset der underbygger min holdning. Men kort fortalt står der jo at de hver især skal rejse fra deres familier for at blive et kød.

Og ja, jeg er indre missionsk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at de skal kunne blive gift i en kirke. Jeg skal bare lige have fundet bibelverset der underbygger min holdning. Men kort fortalt står der jo at de hver især skal rejse fra deres familier for at blive et kød.

Og ja, jeg er indre missionsk

jeg vil meget gerne høre mere omkring det vers.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mine øjne er det super simpelt.. bibelen prædiker næstekærlighed og den prædiker at den rige ikke er mere værd end den fattige..

Hvis alle mennesker er lige og vi skal være gode ved hinanden, så kan jeg ikke se hvorfor homoseksuelle ikke kan få lov at være lykkelige ;)

Hilsen den kulturkristne ateist :P

Amen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bibelen prædiker som en også nævnte næstekærlighed og at alle er født lige og frie og lige præcis det gør, at jeg mener at homoseksuelle har samme ret til at blive viet i en kirke som hetroseksuelle :) Hvis folk har noget imod det, jamen så må de jo blive uden for imens :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER