Miss-Mette

Navnesnak

19 indlæg i dette emne

Hej piger :balloons

Som I nok har bemærket så leder manden og jeg efter det perfekte navn til vores søn, der i dag er 5 uger og 2 dage gammel :loveshower

Vi har haft rigtig mange forskellige navne i spil, men syntes endnu ikke at have fundet vi ville sige var det perfekte navn. Vi har derfor prøvet at kalde ham et navn i et par dage, for derefter at skifte til et andet navn, enten fordi vi selv syntes det lyder underligt eller fordi venner/familiemedlemmere har ytret sig negativt om navnet. Vi er derfor nu rimelig meget i vildrede, for han skal altså have et navn - meget snart, ellers bliver det rigtig svært at skulle kalde ham for andet end bassemand, skatter, smuksak osv. og de "navne" tror jeg sjovt nok ikke ham bliver vitterlig glad for som teenager :rolleyes

Jeg syntes det er rigtig svært, når navnet skal kunne siges på engelsk, man skal vide om det er en dreng eller pige!, det må ikke ligge op til drillerier og det må ikke være alt for anderledes, så andre siger "hvad hedder du...?"

Pt. taler vi om Arthur, Mads, Anton og Frederik, men det er kun pt. vi har haft mange flere oppe og vende. Men her er et par billeder af vidunderet, så kan I jo selv se. Jeg syntes i hvertfalde at det jeg havde rigtig glædet mig til, at finde et navn, nu næsten er blevet til en pestilens <_<

Hvordan fandt I frem til jeres dejlige børns navne? Lagde I lige så meget i det at finde et virkelig godt navn, eller var det blot et navn?

post-379-090789900 1313920071_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kors hvor er han bare skøn :kuller

Og ihh, hvor jeg føler med dig, med de navne :kram

Hmm, jeg tror selv at jeg ville være frygtelig påvirkelig overfor familiens (og andres) meninger omkring navne, så "målet" ville nok være, at de slet ikke får muligheden for at kommentere navnet eller "være med til at vælge". Jeg håber, at min mand og jeg kan vælge ét navn, og så bare sige "Dét hedder han, slut færdig bum". Men jeg tror helt ærligt, at vi får svært ved det, jeg kan lige høre for mig, at nogen siger "aaaaaarj, seriøst???". :blush:

Men jeg tænker, at det måske ville være nemmere for jer, hvis I kunne nøjes med at fokusere på "hvad han ligner" og hvad I synes er pænt.

So what, om navnet ikke kan udtales på engelsk? Jeg har endnu ikke mødt engelsktalende mennesker, der kunne udtale Mette, og jeg lever da endnu ;) Jeg synes endda at det har en charme at navnet ikke er vildt internationalt, men "spændende" for udlændinge. :) Man finder en løsning på det med det engelske. En overgang var jeg glad for navnet Asbjørn, hvilket min far synes grænsede til børnemishandling, fordi "det kan man jo ikke stave til på engelsk!!!". Men helt ærligt, så skal han nok overleve at hedde Asbjorn, hvis han får sig en udlandsk karriere. Og hey, sikke en isbryder det vil være, at hedde Voldemort (Valdemar)? Måske er der endda scorepotentiale i det, når han bliver teenager ;)

Og om han kan blive drillet med navnet? Tjah... Nogle få navne lægger måske lidt op til at rime på noget mindre pænt, men Nik fra Nik og Jay klarer sig jo f.eks. meget godt alligevel, ikke? Og har du aldrig fået at høre for Mette-plette-spætte? Og haft det ok, alligevel? :) Jeg tænker, at hvis børn virkelig VIL drille et barn, så finder de på noget at drille ham med, uanset navnet. Jeg forstår godt, at I gerne vil beskytte ham, men der er jo ingen, der siger at han automatisk bliver drillet, hvis han hedder Janus, og er 100% fri for at blive drillet, hvis han hedder Anders. :)

Jeg synes både Arthur, Mads, Anton og Frederik er FINE navne, som han sagtens kunne hedde. Ud fra billederne synes jeg måske mest at han ligner en Anton, men jeg tror også, at hvis I kalder ham noget andet, så vil han "ligne det" med alderen. :)

Håber ikke, at det her lyder hårdt, for det er bestemt ikke ment sådan, det er kun ment som "Rolig nu, Mette, nu tager vi lige en dyb indånding og ser rationelt på det". :kram

Er sikker på, at han er og bliver en skøn og glad dreng, uanset hvad han kommer til at hedde!! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kors hvor er han bare skøn :kuller

Og ihh, hvor jeg føler med dig, med de navne :kram

Hmm, jeg tror selv at jeg ville være frygtelig påvirkelig overfor familiens (og andres) meninger omkring navne, så "målet" ville nok være, at de slet ikke får muligheden for at kommentere navnet eller "være med til at vælge". Jeg håber, at min mand og jeg kan vælge ét navn, og så bare sige "Dét hedder han, slut færdig bum". Men jeg tror helt ærligt, at vi får svært ved det, jeg kan lige høre for mig, at nogen siger "aaaaaarj, seriøst???". :blush:

Men jeg tænker, at det måske ville være nemmere for jer, hvis I kunne nøjes med at fokusere på "hvad han ligner" og hvad I synes er pænt.

So what, om navnet ikke kan udtales på engelsk? Jeg har endnu ikke mødt engelsktalende mennesker, der kunne udtale Mette, og jeg lever da endnu ;) Jeg synes endda at det har en charme at navnet ikke er vildt internationalt, men "spændende" for udlændinge. :) Man finder en løsning på det med det engelske. En overgang var jeg glad for navnet Asbjørn, hvilket min far synes grænsede til børnemishandling, fordi "det kan man jo ikke stave til på engelsk!!!". Men helt ærligt, så skal han nok overleve at hedde Asbjorn, hvis han får sig en udlandsk karriere. Og hey, sikke en isbryder det vil være, at hedde Voldemort (Valdemar)? Måske er der endda scorepotentiale i det, når han bliver teenager ;)

Og om han kan blive drillet med navnet? Tjah... Nogle få navne lægger måske lidt op til at rime på noget mindre pænt, men Nik fra Nik og Jay klarer sig jo f.eks. meget godt alligevel, ikke? Og har du aldrig fået at høre for Mette-plette-spætte? Og haft det ok, alligevel? :) Jeg tænker, at hvis børn virkelig VIL drille et barn, så finder de på noget at drille ham med, uanset navnet. Jeg forstår godt, at I gerne vil beskytte ham, men der er jo ingen, der siger at han automatisk bliver drillet, hvis han hedder Janus, og er 100% fri for at blive drillet, hvis han hedder Anders. :)

Jeg synes både Arthur, Mads, Anton og Frederik er FINE navne, som han sagtens kunne hedde. Ud fra billederne synes jeg måske mest at han ligner en Anton, men jeg tror også, at hvis I kalder ham noget andet, så vil han "ligne det" med alderen. :)

Håber ikke, at det her lyder hårdt, for det er bestemt ikke ment sådan, det er kun ment som "Rolig nu, Mette, nu tager vi lige en dyb indånding og ser rationelt på det". :kram

Er sikker på, at han er og bliver en skøn og glad dreng, uanset hvad han kommer til at hedde!! :kram

:kram tak Mette, du skriver altid sådanne nogle gode indlæg, helt seriøst!!!

Manden og jeg har siddet og læst dit indlæg og talt mere om det, vi tror nu han bliver en Arthur, der er ligesom lidt mere power i det navn :blush og han er en lille meget bestemt herre :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram tak Mette, du skriver altid sådanne nogle gode indlæg, helt seriøst!!!

Manden og jeg har siddet og læst dit indlæg og talt mere om det, vi tror nu han bliver en Arthur, der er ligesom lidt mere power i det navn :blush og han er en lille meget bestemt herre :biglove

Tak :kram Er glad for at I kunne bruge det. :) Og jeg synes bestemt godt at han kunne ligne en Arthur! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kors hvor er han bare skøn :kuller

Og om han kan blive drillet med navnet? Tjah... Nogle få navne lægger måske lidt op til at rime på noget mindre pænt, men Nik fra Nik og Jay klarer sig jo f.eks. meget godt alligevel, ikke?

Er sikker på, at han er og bliver en skøn og glad dreng, uanset hvad han kommer til at hedde!! :kram

Jeg er meget enig med Mette!

Alle 4 navne er fine danske navne og selvom det ikke er helt ligeså oplagt at sige Mads på engelsk som f.eks. Arthur, så overlever han nok og det skal nok ikke forhindre ham i en international karriere, hvis det er det han vil :)

Jeg er også ret sikker på, at jeg ville være påvirkelig ift. hvad andre synes... Ville ønske jeg ikke var, men det er helt sikkert nemmere sagt end gjort :rolleyes

Jeg synes Arthur er et vildt skønt navn! :biglove

Og mht. Nik og Jay, så hedder de jo altså Nicklas og Jannick i den virkelige verden, så der har nok ikke været så meget basis for mobning der ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arthur er helt sikkert det navn jeg synes "ligner" ham mest... :)

Men jeg er enig i det der som Meggers siger om de engelske navne..

Igen kan man jo sige "hedder" man navnet, eller "hedder" man bogstaverne?

Jeg kender to der hedder "Jannie".. DOG udtales den ene "Djannie"..

Det jeg mener er at bare fordi man hedder PETER på dansk, hedder man jo ikke PETER på engelsk.. Det UDTALES jo alligevel anderledes - Ville man ikke være lidt underlig hvis folk gik herhjemme og kaldte en Peter på engelsk, og påstod at "det hedder man jo"..

Nå ja, bare lige min mening om det med de engelske navne, som jo egentlig findes i stavelse på engelsk, men hvor udtalelsen er en anden..

Arthur er jo dog en af de navne hvor udtalelsen ikke er helt vildt anderledes :)

Elsker i øvrigt selv det navn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er nogle vildt søde navne i har fundet.. og er sikker på at så snart i har valgt et navn og kalder ham det for alvor kommer det til at følges helt perfekt..

Ellers er navnet Villads også vildt sødt synes jeg bare for at komme med noget helt andet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan også kun tilslutte mig Mette aka Meggers ord :)

Vi fandt et navn, som vi syntes var sødt begge to. Det fik vi fortalt til nogle få, som - så vidt jeg husker var positive omkring det - men vi valgte så ikke at sige det til flere, netop af årsagen at folk ALTID har en mening om et navn, og vi ville gerne vente og se, hvad vi syntes passede til vores datter. Derfor fik de fleste det først at vide, da vi sendte "nu er hun født"-sms'en ud. Siden har vi kun fået flere positive kommentarer - om det så er fordi, at hun nu er her, ved jeg ikke. Men det var i hvert fald et godt valg for os at holde det lidt hemmeligt.

Prøv om I ikke kan mærke efter, hvad I synes godt om - det er jo det vigtigste. Alle andre skal nok vænne sig til det - efter nogen tid vil han jo ikke kunne hedde andet end det han gør :)

:goodluck med det endelig valg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortæller ikke nogen navnet før dåben. Gider nemlig ikke høre andres meninger :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid forestillet mig, at hvis jeg fik en lille pige, så skulle hun helt sikker hedde Lillie.. :loveshower Jeg fik ikke ligefrem positiv respons fra familien på det navn og valgte bl.a. derfor, at finde noget andet.. I dag ELSKER jeg min datters navn, Hannah.. :biglove Men er stadig forelsket i navnet Lillie, så det skal helt sikkert på favoritlisten over pigenavne til mit næste barn og så må vi jo se om jeg til den tid, har mod på at trodse familiens bemærkninger.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev også meget påvirket af andres mening omkring navn! På et tidspunkt stoppede vi så med at snakke om det med familien, og de fik da af vide da hun var født :)

Jeg er vild med Albert og Louie/Luis. Ellers er han måske en Matti eller en Stian (eller Bastian)?

Han ser virkelig super skøn ud :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi diskuterer ikke navne med familien. Det er jo ikke dem der skal bestemme hvad vores børn skal hedde og jeg er ikke interesseret i at høre at de ikke synes om et navn som jeg er vild med.

Jeg synes I skal holde navnene for jer selv og så først, når I har besluttet jer, så fortæller I at det her hedder han - slut prut færdig, uanset om morfar synes det lyder dumt, eller moster Oda engang havde en skrækkelig skarnsunge på hendes vej der hed det samme osv.

Håber I snart finder det perfekte navn til ham :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er da bare for sød :loveshower :loveshower HAr i snakket om navnet William ??

Jeg har skrevet historien før, men kommer da gerne med den igen :) Min søster var i en del år dagplejer og passede den fineste og lækreste lille pige der hedder Mille og fra jeg så hende første gang, sagde jeg at hvis jeg nogen sinde fik en pige skulle hun hedde Mille :) Hende fik vi i 2006 :loveshower :loveshower

Da vi så tog på bryllupsrejse i sin tid tog vi til Bulgarien og deres hovedstad er Sofia - Så det skulle vores anden datter selvfølgelig hedde :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt lide mads :)

Jeg har det selv sådan at godt nok lader jeg høre hvad familien siger, men det er ikke dem der har den endelige beslutning..

Har den mening, at mine "børn, den dag der er nogen" hvis det bliver en dreng skal han hedde Lucas, det kan bruges både herhjemme og i udlandet.

Pige er vi lidt i tvivl om, men vi har da nogle navne i tankerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht. Nik og Jay, så hedder de jo altså Nicklas og Jannick i den virkelige verden, så der har nok ikke været så meget basis for mobning der ;)

Er det rigtigt? :blink Nå, men det viser vel så bare, at der er nogen, der helt frivilligt gerne vil hedde noget, der rimer på p** og at man derfor godt kan kalde sit barn det uden dårlig samvittighed ;)

Jeg har altid forestillet mig, at hvis jeg fik en lille pige, så skulle hun helt sikker hedde Lillie.. :loveshower Jeg fik ikke ligefrem positiv respons fra familien på det navn og valgte bl.a. derfor, at finde noget andet.. I dag ELSKER jeg min datters navn, Hannah.. :biglove Men er stadig forelsket i navnet Lillie, så det skal helt sikkert på favoritlisten over pigenavne til mit næste barn og så må vi jo se om jeg til den tid, har mod på at trodse familiens bemærkninger.. :rolleyes

Vil bare lige sige, at jeg synes Lillie er et rigtig fint navn :biglove Men når jeg kigger på din søde datter, synes jeg jo absolut at hun ligner en Hannah. :loveshower

Han er da bare for sød :loveshower :loveshower HAr i snakket om navnet William ??

Jeg har skrevet historien før, men kommer da gerne med den igen :) Min søster var i en del år dagplejer og passede den fineste og lækreste lille pige der hedder Mille og fra jeg så hende første gang, sagde jeg at hvis jeg nogen sinde fik en pige skulle hun hedde Mille :) Hende fik vi i 2006 :loveshower

Da vi så tog på bryllupsrejse i sin tid tog vi til Bulgarien og deres hovedstad er Sofia - Så det skulle vores anden datter selvfølgelig hedde :biglove

Årh, jeg får kuldegysninger! Elsker historier om hvordan børnenavne blev valgt, og jeg synes jeres er SÅ sød!!! :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke taget andre med på råd - bedtseforældrene har fået et chok over navnene, men det har vi ikke taget os af!

Mine hedder Ronja, Buster og Wilma

Kai og andrea synger en skøn sang, der lyder sådan:

Han/Hun hedder ......... fordi

det var et navn de ku´li´

den dag jeg blev født

syns de navnet var sødt

Man ku´drømme om en dag

at alle menneskerne sa

at det bedste navn i verden det var .....

Det bedtsre navn i verden det var .....´

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er da bare for sød :loveshower :loveshower HAr i snakket om navnet William ??

Jeg har skrevet historien før, men kommer da gerne med den igen :) Min søster var i en del år dagplejer og passede den fineste og lækreste lille pige der hedder Mille og fra jeg så hende første gang, sagde jeg at hvis jeg nogen sinde fik en pige skulle hun hedde Mille :) Hende fik vi i 2006 :loveshower :loveshower

Da vi så tog på bryllupsrejse i sin tid tog vi til Bulgarien og deres hovedstad er Sofia - Så det skulle vores anden datter selvfølgelig hedde :biglove

Jeps William har været oppe at vende men eftersom det er nr.1 på DST så er det udelukket. Jeg gider ikke at han bliver en masse betegnelse, men jeg elsker selv navnet, så det er vildt svært!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk han ligner en Oscar :)

Men Arthur passer også rigtigt godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sådan tænkt på at jeres navnejagt måske minder lidt om min brudekjolejagt (uden at det skal lyde som om at jeg ellers sammenligner jeres dejlige lille guldklump med en kjole :))

Jeg lyttede ALT for meget på andre, og havde samtidig en hel masse krav til kjolen, der egentlig næsten gjorde det umuligt at finde en kjole. Jeg havde mange tanker om at den skulle være perfekt, fordi det var bare så vigtigt for mig, at alt var iorden. Men så en dag gik jeg hen til en kjole, og tænkte at dén var der noget særligt over, og den endte jeg med at købe selvom flere har sagt "at det er ikke lige dem" (hvilket vel er det grimmeste folk kan få sig til at sige om en brudekjole :P) og selvom den langt fra opfyldte alle krav. Og jo, jeg har været i tvivl om kjolen efterfølgende, men jeg har måttet minde mig om at tvivl ikke automatisk betyder fejlvalg. Selvom jeg tvivlede på min kjole, så var det den RIGTIGE kjole.

Anyway, synes bare lige der var et link... Og jeg kunne så forestille mig at det er ENDNU sværere for jer, dels fordi der er tale om et menneske (og ikke en kjole, der jo trods alt er en død ting) og dels fordi navnet skal bæres resten af hans liv! Det lægger jo et kæmpe pres! :o

Nå, jeg ævler :blabla :btopic Min pointe var sådan set bare, at selvom jeres søns navn ikke opfylder alle krav og selvom I tvivler, så kan navnet altså stadig godt være det helt rigtige. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER