CakeCrazy

Kæledyr til børn

15 indlæg i dette emne

Vores datter fylder snart 4 år og vil meget gerne have en hest. Det har vi dog gjort helt klart for hende, at hun ikke får (den vil fylde for meget i lejligheden :lolhit ).

Hun vil så gerne have en kanin i stedet for, for den fylder jo ikke så meget :)

Min mand og jeg er enige om, at hun er for lille til at få en kanin (eller lign.) endnu, men er nogenlunde enige om, at hun kan få en, når hun starter i skole (der vil hun være knap 6 år).

Nu er jeg imidlertid kommet lidt i tvivl, om det stadig er for tidligt, for jeg synes jo egentlig, at det er et ganske stort ansvar, og at hun derfor selv bør kunne (hjælpe til med at) skifte buret, give vand, fodre og give dyret den opmærksomhed, den skal have.

Hvornår synes I, at børn er store nok til at få et mindre kæledyr såsom kanin, marsvin og lignende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har i overvejet en kat i stedet? Min erfaring er at børn hurtigt bliver trætte af kaniner og marsvin og de kan blive utrolig gamle. Den ene af mine kaniner blev 13 år. En kat synes de fleste voksne også er sjov i modsætning til kaniner og marsvin. Alternativt kan man vælge hamster som ikke lever helt så længe.

Nå ja til svaret på spørgsmålet. En 6-årig kan godt passe en kanin, men i må være villige til at træde til når/hvis hun bliver træt af den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var jer, ville jeg give hende et akvarium.. Bare et lille 50 liters.. Det er begrænset pasning - man skal skifte vand en gang i ugen, og det kan hun sagtens hjælpe med... Også vil hun elsker at rengøre ruder.. :) Akvarium er spændende i laaaang tid.. :)

Jeg synes også en på 4 er for lille til at passe en kanin, et marsvin, hamster.. Ja selv kat.. Men lige meget hvilket dyr man vælger til et barn, kræver det at man hjælper med at passe dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Komme an på hvor meget i regne med at skal være med.

De fleste børn bliver træt af at passe dyre, derfor skal man være klar til at tage over.

Vi har en Kanin, masvin og kat.

Emmelie kalder Marsvinet for hendes dyr, og det er fint med mig. Hun kan godt hjælpe med at skrifte og give mad, men er ikke altid hun med til det. Hun sidde gerne med marsive og nusse ham, men er altid lige ved siden af, så jeg kan gribe ind, hvis hun begynder og løfte ham osv. Hun ville gerne have ham på værelse, men det syndes jeg ikke hun er gammel nok til.

Skal lige siges at vi kun har skaffe kaninen selv. Marsvinet fandt min mor forladt sidste år. Katten kom af sig selv, og er blevet siden (har dog snakke med tidliger ejer, og fået lov til at beholde hende)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten nu lyder det til at i skal have kæledyret indenfor? Hvis det er korrekt antaget ville jeg vælge kanin fremfor marsvin da de kan blive renlige med lidt træning. Det kan marsvin ikke og de tisser rigtig meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg var 4, da jeg fik min første kanin. Jeg var for lille til det, hvis kravet var at jeg skulle passe den selv, men jeg husker det da som om at jeg var med til at give hø, mad og vand i hvert fald. :) Og jeg har så haft dyr lige siden, mere eller mindre :loveshower

Og marsvin kan faktisk godt blive sådan nogenlunde renlige, det er nok bare sværere end med kaniner... Jeg har haft et marsvin, der pænt brugte en flad skål til toiletbesøg og iøvrigt beyndte at nappe, når det ikke gad være ude af buret mere (= når det skulle tisse). Og 2 ud af mine 4 marsvin nu har også lært at et ikke er populært at tisse når man er ude :loveshower At de andre to så ikke har lært det, er så en anden sag... :whistling

Men det der med tis synes jeg nu ikke behøver være et problem. Da jeg var barn lærte jeg at dyrene ikke skulle være ude for længe ad gangen, og jeg havde altid et gammelt håndklæde at holde dem på. Selvfølgelig skete der uheld, men det var sjældent.

Desuden tænker jeg at et marsvin er lettere for et barn at holde, end en kanin er. :)

:btopic Jeg synes godt at et barn på 4-5 år kan begynde at have dyr, men jeg tror ikke at man kan forvente at de for alvor deltager i arbejdet før ved 6 års alderen eller måske endda senere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten nu lyder det til at i skal have kæledyret indenfor? Hvis det er korrekt antaget ville jeg vælge kanin fremfor marsvin da de kan blive renlige med lidt træning. Det kan marsvin ikke og de tisser rigtig meget.

Jeg vil sige at vi både har kanin og marsvin. Syndes vores kanin lugter mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også haft marsvin, der blev renlige.

Hvis man er indstillet på selv at passe dyret, når det bliver kedeligt for børnene, kan de få dem i en rimelig tidlig alder, men de skal da være under opsyn, når de har med dem at gøre.

Et kæledyr, der faktisk er allermest egnet som "begynder-kæledyr" er farve-rotter (selvom de fleste synes, det er ulækre dyr). De bliver meget nemmere tamme end marsvin, kanin, hamster og co.... Og de bliver ikke så gamle, hvis interessen skulle blive mindre med tiden.

Men i sidste ende, er det jo op til forældrene, hvad de vælger, og hvornår de vælger det... hvis bare de er klar til at "tage over", hvis børnene ikke gider mere, for ligemeget hvilket kæledyr man vælger, skal det ikke sidde alene i et bur i 24 timer i døgnet uden nogen form for kontakt og kede sig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en kanin og han er renlig. Min søn på 6 år, som er ejeren, er meget stolt over at det er hans kanin og tager sig også godt af kærlig omsorg overfor den. Han er med når der skal ordnes bur, men han kan ikke vurdere, hvornår den skal have ordnet bur eller gøre det selv. Her hjælper han, eller han tror han hjælper, for det går reelt helt lig så hurtigt uden hans hjælp, men på den måde føler han han er med og ansvarlig. Med hensyn til mad og drikke, så er han stadig for lille til at være ansvarlig for om den får det regelmæssigt. Så det er vores ansvar, at kaninen har rent bur, mad og drikke, men min søn føler sig helt klart som ejeren. Synes dog det er hele besværet værd, da han er meget glad for at sidde og kæle med den og snakke med den om alt muligt. Hvilket kan få ethvert forældrehjerte til at smelte :7himmel

Hanne:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden skal dyrene have mulighed for at komme ud og løbe flere gange om dagen og derfor kan mine kaniner selv hoppe ind og ud af burene som det passer dem. Så vidt jeg ved kan dette ikke lade sig gøre med marsvin med mindre man vil tørre op efter dem konstant. Jeg synes det er et trist liv at sidde i sit bur og så komme på skødet et par gange om dagen.

Rotter er forresten et rigtig godt valg. De er MEGET underholdende og sjove at træne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor i lejlighed, så det vil skulle være en indekanin (eller hvilket dyr det nu bliver). Her hvor vi bor, må man ikke holde kat og hund, så det er ikke en mulighed.

Jeg har selv haft kanin i mange år, da jeg var yngre, men kan ikke huske, hvor gammel jeg var, da jeg fik den første.

Jeg er selvfølgelig helt med på, at børn ikke kan passe dyr helt selv, så vi vil selvfølgelig være på banen hele tiden og sørge for, at dyret får vand, mad og skiftet bur, men jeg mener, at vores datter skal være med til alle disse ting, da det jo skal være hendes dyr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alexander har to hamstere og vi har en hund. Vi gør rent ved hamsterne og forventer intet af ham i den forbindelse. Han har så andre pligter, som at dække bord mv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden skal dyrene have mulighed for at komme ud og løbe flere gange om dagen og derfor kan mine kaniner selv hoppe ind og ud af burene som det passer dem. Så vidt jeg ved kan dette ikke lade sig gøre med marsvin med mindre man vil tørre op efter dem konstant. Jeg synes det er et trist liv at sidde i sit bur og så komme på skødet et par gange om dagen.Rotter er forresten et rigtig godt valg. De er MEGET underholdende og sjove at træne.

Jeg tror kaniner har mere behov for at være ude end marsvin :) Jeg tænkte nemlig også at "det er da synd, at de bare skal sidde inde i det bur" men når jeg har sat buret ud på gulvet og åbnet, så vil de alligevel ikke ud. Og hvis jeg sætter dem på gulvet uden bur, så sidder de bare og glor, og ligner nogen der ikke fatter, hvad det nu skal gøre godt for :P Måske er marsvin tryghedsnarkomaner ;)

BTW, når vi får børn får de formodentlig medejerskab i kæledyr fra dag 1, eftersom vi jo har dyr. :) Så i princippet kan børn vel få dyr nårsomhelst, det er bare et spørgsmål om hvor meget forældrene gider sørge for dyrene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var 6 år gammel fik jeg min første hund. Jeg passede hende (næsten) selv og jeg tror at jeg senere hen i livet har lært meget af, at have ansvaret over at skulle passe min egen hund. Jeg gik selv tur med hende, gav hende vand, legede med hende og hun var min aller bedste ven. Jeg synes sagtens at børn kan passe et dyr selv, når de er 6 år gamle. Det kunne jeg ihvertfald :)

Inden jeg fik min hund, havde jeg en fugl, der hed Jolly. Den passede jeg også selv og den kunne flyve frit og snakke. Den endte dog livet på en meget tragisk måde... Min mor kom til at sætte sig på den lol_hitting.gif Det er sjovt i dag, men det var det bestemt ikke dengang. Hun fik også så dårlig samvittighed, at jeg bagefter fik lov til at få min hund...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter var 5 år da vi fik vores to marsvin. Grunden til jeg valgte marsvin var at jeg syntes en kanin godt kan være for stor for et barn at løft og ofte kan de kræse med deres bagpoter når man løfter dem op. Et marsvin er noget mindre og lettere at håndtere for et lille barn.

Min datter elsker sine to små dyr. Eller den ene er hendes og den anden er lillebrors.

Her i sommers har det været ud og når temperaturen falder kommer de ind igen. Jeg skal sige til hende at hun skal huske dem de dage vi ikke er i haven og det er gså mig som gør rent hos dem, med hendes hjælp. Men vi hygger begge med dem og hun elsker dem.

Så hvis man ikke er til hund og kat, vil jeg sige et marsvin. Den lever ikke mere end 5-6 år, børn kan få et forhold til dyret. Tænker på en fisk eller fugel, her kalder de små dyr når man komme ind i lokalet til dem eller når de høre ens stemme. Så er de nemme at holde rene fordi de kune tisser det samme sted og hvis man fjerne det våde hos dem 2 gange i ugen slipper man for lugten.

Men man skal som voksen være indstillet på at være en del af passeningen, men det syntes jeg nu bare er meget hyggeligt.

Kh Janni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER