-moar-

Hvad er jeres holdning til slik??

14 indlæg i dette emne

Jeg går en del op i at min datter får sundt og variet kost, men har ikke noget imod min datter får slik i weekenden, når vi er i byen eller fest.

Så engang et program om meget overvægtige personer, og deres kamp. Her var der en mand med, som var vokse på med sund mad og meget lidt slik, da han begyndet at tjene sine egne penge, var han gået amok med at købe slik, og det skulle jo så gerne spise inden han kom hjem, så han mor ikke skulle se det :blink .

Så det satte mine tanke igang. Hvad nu hvis alle de børn der ikke har fået slik i deres barndom, eller næsten igen gik amok som unge??

Og bare lige for folk ikke misforstå mig, så siger jeg bestemt ikke børn skal have slik hverdag ;)

Hvad er jeres holdning til slik??

Får jeres børn slik andre dage end fredag??

Hvad med fødselsdag kage og slikposer??

Håber det giver mening er træt, så der er nok en del stavefejl :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det første år holdte i totalt sukkerfri pga af en kolikmave.

Nu får han dælme så hatten passer ikke i hverdagen, medmindre vi er inviteret ud og det kan ære et stykke kage n is osv.

Vi har en kål slik til Disney sjov om fredagen og der har eg ladt han spise så meget at han fik det halvvejs dårlig helt bevidst.

Så han ikke vill blive et af de børn som overfalder alle skålene og ikke vil dele.

Det fik han lov til nogle gange og har et helt naturlig forhold til det nu. Her i ferien er jeg lidt mere sådan at vi tager det som det kommer, vi har faktisk drukkesodavand hverdag :badgirl

Men ellers tror jeg på alt med måde er bedst t lære dem :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alexander får det hver fredag og hvis vi besøger andre eller der kommer gæster der har det med.

Jeg prøver at få det væk fra ham eller siger stop når han har taget et par stykker. Han bliver så vild når han får sukker og dem der gav ham det kigger bebrejdende på os, som om vi ikke opdrager ham <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme spiser vi heller ikke særlig tit slik, og har sjældent noget hjemme.

Men har vi lyst til noget eller syntes jeg tristan skal have lov til lid kan det ligeså godt være mandag eller onsdag. Vi har ikke nogen fast slikdag eller fredagshalløj, men når vi har lyst.

Når vi går ned Og handler er det meget sjældent Han spørger efter slik, som regl er det mere frugt Han vil have.

Men Han kan heller ikke lide kage, pandekager, og meget andet sødt. Han vil helst have en æske gajol..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille har en lille slikskål hun får hver fredag til Disney Sjov, hvor der nok samlet er 8 stykker slik, som ofte vingummi..

Hånden plantet solidt på hjertet, så indrømmer jeg at der også godt kan smutte et par stykker slik ned i hverdagen eller en mælkesnitte :rolleyes :badgirl :rolleyes Og så længe hun spiser sin aftensmad og har spist hendes madpakke i børnehaven er det ok med mig.. Vi giver hende sommetider to vingummier, for lige at give hende et sukkerkick, så hun ikke falder i søvn når hun kommer hjem fra børnehaven... Hvis hun bare sover 10 minutter, så falder hun først i søvn klokken 22.30 <_< <_<

Når vi er ude, til fødselsdag eller lignende spiser hun hvad der bliver serveret.. Hvis der er frit udsyn til en kæmpe slikskål tager jeg måske 4 stykker og siger hun kan spise det, så jeg har et øje på hvor meget hun skovler ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har nok et rimelig afslappet forhold til dét med slik, kager og saftevand ;)

Det er ikke sådan, at vi propper slik i vores unger hver dag, men det sker da at de lige får at stykke et eller andet, eller en lille slikkepind ved købmanden. Vi har ikke "faste" slikdage, og indtil videre har det heller ikke været nødvendigt. Vi har brugt samme "taktik" med den store, som er 8 år. Vi kan sagtens have slik stående uden at nogen af dem spiser af det.

Vi har også tænkt det lidt med, at der er nogle der går helt amok i slik, når de så endelig må få noget, hvis de ikke har været vant til det. Der var f.eks. en pige fra den stores klasse, der til fødselsdagen gik og skabede glasuren af kagen- både hendes egen, klassekammeraternes og den store kage vi skar af ;) Hun var/er ikke vant til at få hverken slik, kage eller andre søde sager og "sjal" derfor fra de andre. Jeg gik også selv i klasse med sådan en pige, og kender flere andre eksempler der handler om det samme. Jeg ved ikke, men jeg synes måske det er et lidt usundt forhold at have til sådan noget. Vi har som sagt ingen problemer haft endnu, selvom vi lader vores få lidt i ny og næ :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille har en lille slikskål hun får hver fredag til Disney Sjov, hvor der nok samlet er 8 stykker slik, som ofte vingummi..

Hånden plantet solidt på hjertet, så indrømmer jeg at der også godt kan smutte et par stykker slik ned i hverdagen eller en mælkesnitte :rolleyes :badgirl :rolleyes Og så længe hun spiser sin aftensmad og har spist hendes madpakke i børnehaven er det ok med mig.. Vi giver hende sommetider to vingummier, for lige at give hende et sukkerkick, så hun ikke falder i søvn når hun kommer hjem fra børnehaven... Hvis hun bare sover 10 minutter, så falder hun først i søvn klokken 22.30 <_< <_<

Når vi er ude, til fødselsdag eller lignende spiser hun hvad der bliver serveret.. Hvis der er frit udsyn til en kæmpe slikskål tager jeg måske 4 stykker og siger hun kan spise det, så jeg har et øje på hvor meget hun skovler ind :)

Det er nogenlunde på samme måde herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid været mega slikmås. :P

Og jeg har nok kunnet være det ekstra meeget, fordi mine forældre var skilt. :P Hos min far var der nemlig fast tradition om fredagsslik, mens slik var nærmest ikke-eksisterende i hverdagen. Tilgengæld havde mor en slikskål ovenpå køleskabet, hvor man næsten altid kunne charme sig til et stykke uanset hvilken dag, det var :P

Så vi har altid spist meget slik. Men vi har aldrig været noget der på nogen måde mindede om overvægtige og har aldrig døjet med tænderne. Hvis der havde været den slags problemer er jeg sikker på, at mine forældre ville have reageret. Og samtidig med slikken var de rigtig gode til at få os til at føle, at vi også blev forkælet, når vi fik et stykke peberfrugt, en gulerod eller en tomat. ;) Og kage og chips eksisterede aldrig rigtig, det var ikke "tabu" men aldrig interessant. Det var selvfølgelig heller ikke sådan, at vi bare kunne æde oceaner af slik, men der var ikke nogle generelle regler om det.

Jeg tænker at vores børn skal opleve det på samme måde. Jeg husker både fredagsslikken og "en vingummi bare fordi man var så sød" som elementer af en lykkelig barndom, og det vil jeg gerne give videre. :) Og så længe de er med måde, og ledsaget af leg i bevægelse + sund mad, så ser jeg det ikke som et problem overhovedet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi heller ikke faste slikdage, men vi begrænser det gerne til weekenden (fredag/lørdag). Altså det er ikke sådan at ungerne får lov til at proppe sig med slik, for så kan de blive ved og ved og ved.. Men fordi de får lidt fredag/lørdag, ved besøg eller en enkelt gang imellem et stykke efter aftensmaden, det er vi ikke så "emsige" med.. :)

Misforstå mig ikke, jeg prøver ikke at dømme andre som emsige.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt med måde :)

Nu har vi kun mandens børn hver anden weekend og hver anden ferie... Hjemme hos deres mor får de KUN slik når der bliver holdt fødselsdag.... Hos os får de lidt slik fredag og som regel også om lørdagen... De tre børn får som regel lov til at dele en pose med 180 g. vingummi eller sådan noget i den stil... Når vi er i byen og børnene er med får de lov til at spise det der bliver sat på bordet... og man kan tydeligt se forskel på mine søskendes børn og så mine bonusbørn, idet de to yngste af mine bonusbørn på det nærmeste springer over slikskålene, når de bliver sat på bordet, mens de andre børn tager det mere roligt, den ene af mine nevøer gider slet ikke at spise slik... Nu havde vi dem i to uger i træk her i ferien og der fik de hver en slikpose som de så fik at vide, at de selv skulle "administrere" i hele ferien (der var knap ½ kg. i hver pose) overraskende nok var den yngste den der havde sit slik i længst tid, mens de andres forsvandt efter 3-4 dage, her lød betingelsen for at de fik poserne, at de ikke spiste noget slik før end efter frokost som det tidligste.... Jeg ved godt at det er noget helt andet når vi ikke har dem i hverdage...

Jeg tror at når vi en gang sev får børn, så bliver det fast fredagsslik og måske en smule om lørdagen eller hvis vi er i byen... Men jeg vil da ikke afvise, at de kan få en Kinder mælkesnitte, slikkepind, eller en 2 kroners HARIBO pose en ganske almindelig hverdags eftermiddag :) Jeg tror lidt, at det man nægter sine børn, derhjemme bliver yderst attraktivt den dag børnene selv kan begynde at bestemme lidt... Så jeg tror ikke at "sukkerhysteri" er vejen frem... når det så er sagt er jeg blevet væsentlig klogere under mine 4 år på læreruddannelsen, hvor jeg har haft et sundhedskursus og haft med børn at gøre i ren praksis... Jeg selv fik lov til at spise franskbrød med Nutella, pålægschokolade eller brun farin til morgenmad, eller guldkorn og chokopops til hverdag... Det vil jeg ALDRIG give mine egne børn lov til i hverdagen - i weekenden, hvor de ikke skal i skole og børnehave, er det ok :)

Da jeg mødte min mand for 5½ år siden var jeg 19 år og meget afslappet med slik og sukkerholdig morgenmad, fordi det har været i det miljø, jeg er vokset op i - det har været en naturlig del af mit liv. Efter at jeg er blevet ældre, har fået en læreruddannelse og har fået rigtig meget erfaring omkring mandens børn, hvoraf det ene er AD HD og undervisning af elever har jeg strammet væsentlig op på min "sukkerpolitik" vil ikke sige, at jeg er hysterisk og jeg under da også at børnene får slik... Jeg havde et lidt hårdt opgør med mine forældre og søskende for et par år siden, hvor vi var i sommerhus og jeg havde børnene med (manden kom en dag senere end os andre) som altid hyggede vi os vældigt indtil børnene hel slikket frem ½ time efter at de havde fået morgenmad - dér satte jeg hælene i og det kom til et mindre opgør, hvor jeg holdte på min ret og sagde, at det ikke kunne være rigtigt at børnene skulle sidde og sutte på bolsjer fra kl. 9 om morgenen og så til de gik i seng om aftenen.... Men dette kunne min søskende og forældre slet ikke følge mig i. Så der var jeg virkelig gal! Og her fandt min familie ud af, at jeg også havde en mening som jeg stod fast på og forventede at de respekterede.... Jeg blandede mig ikke i hvad deres børn fik lov til og så skulle de heller ikke gøre det omvendt!

Hmm... mit svar blev vist lidt rodet....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke børn endnu men jeg har snakket meget med min kæreste om dette, for han var meget tyk som barn. Og det var fordi hans forældre ingen rammer satte for slik og søde sager, så de fik lov at proppe sig. De spiste faktisk slik hver dag i hans hjem!

Og vi er enige om at vores børn skal ikke forbinde slik med noget hverdags. Men vi har talt meget om at indføre lørdagsslik, ja eller fredag til Disneysjov eller et andet ynglingsprogram, og så selvfølgelig til festlige lejligheder hvor vi andre jo også nyder slik og kage. :-)

Men ikke i hverdagen, og det gælder også kiks og saft og andet der er meget sukker i!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har Silke ikke smagt slik endnu. altså vingummi, lakrids osv. Chokolade har hun smagt ganske lidt af. Kage is osv har hun også smagt. Her er alt med måde og ikke hverdag. Der må gerne være forskel på hverdag og særlige dage. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vores unger ved at kunne ugedagene og ved at fredag er lig med fredagsslik og Disney sjov :) Det er deres faste slik dag, det kan dog ske at de får noget i løbet af de andre dage i ugen, f.eks i morgen hvor deres kusine og fætter skal sove her, der vil ungerne nok få til og hygge sig med. Men alt med måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille har en lille slikskål hun får hver fredag til Disney Sjov, hvor der nok samlet er 8 stykker slik, som ofte vingummi..

Hånden plantet solidt på hjertet, så indrømmer jeg at der også godt kan smutte et par stykker slik ned i hverdagen eller en mælkesnitte :rolleyes :badgirl :rolleyes Og så længe hun spiser sin aftensmad og har spist hendes madpakke i børnehaven er det ok med mig.. Vi giver hende sommetider to vingummier, for lige at give hende et sukkerkick, så hun ikke falder i søvn når hun kommer hjem fra børnehaven... Hvis hun bare sover 10 minutter, så falder hun først i søvn klokken 22.30 <_< <_<

Når vi er ude, til fødselsdag eller lignende spiser hun hvad der bliver serveret.. Hvis der er frit udsyn til en kæmpe slikskål tager jeg måske 4 stykker og siger hun kan spise det, så jeg har et øje på hvor meget hun skovler ind :)

Den napper jeg lige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER