Ezri

Hvad læser du?

29 indlæg i dette emne

Når jeg er færdig med en bog, har jeg ofte svært ved at finde ud af, hvad jeg skal læse bagefter. Så jeg tænkte at vi kunne lave en lille "bogklub". Altså ikke forstået på den måde, at vi skal diskutere højlitterære bøger og støvsuge dem for fallossymboler. Men bare give en anbefaling af en god bog videre. Så kan jeg opdatere dette første indlæg løbende :)

Anbefalinger:

Jordens Børn serien af Jean M. Auel

Ezri siger:

Hulebjørnens Klan Jeg var helt vild med denne bog. Jeg synes selve plottet var rigtigt godt og Auel har formået at få forskellene frem mellem neandertalerne og cro magnon pigen Ayla. Jeg var med hele vejen og synes det var en fantastisk bog. Jeg kan godt forstå, hvorfor disse bøger var så populære i 80'erne.

Hestenes Dal

Man følger Aylas videre færd i verden og hendes kamp for overlevelse og den udvikling hun gennemgår er rigtig godt beskrevet. Auel har forsket meget i naturmedicin og derfor er hendes beskrivelser af naturen og jordens udvikling i istiden meget detaljeret. Nogen gange synes jeg den er lidt for detaljeret. Jeg var dog stadig meget opslugt af denne bog og det tog mig ikke mere end en uge at læse den. Jeg synes dog, at bogen gik fra at være en interessant skildring af to forskellige slag mennesker til at blive en kærlighedshistorie, og det synes jeg er synd.

Bagsideteksten skurer mig i mine "historielærer-ører" Bogen bliver beskrevet som "En stor, dramatisk og sanselig fortælling om hverdagsliv, farlige jagter, drabelige slag, storslåede fester, kærlighed og lykke - kort sagt om livet, som det har formet sig for istidens mennesker for 35.000 år siden." Det kan man i virkeligheden ikke vide, da man ikke har nogle kilder, der kan beskrive, hvordan fester, kærlighed osv. har fungeret.

Nåååår jo... Og så er der masser af sex i a1093.gif

Mammutjægerne

Denne kører videre på kærlighedshistorien. Og selvom jeg var fanget, synes jeg at kvaliteten begyndte at dale. Naturbeskrivelserne bliver længere. Der bliver i store træk gentaget, hvad der skete i de to forgående bøger op til flere gange, og det bliver med tiden lidt enerverende. Desuden er det de samme temaer, der dukker op om og om igen.

Og der er stadig masser af sex...

Rejsen over stepperne

Om muligt indeholder denne bog endnu mere sex... Selvom jeg var skuffet over Mammutjægerne, valgte jeg at læse den 4. bog i serien. Her synes jeg dog af kvaliteten var dalet så meget, at jeg ikke vil læse resten...

Susanne33 siger:

Hvor sjovt, Nina - det er bog for bog præcis sådan jeg havde det! Jeg nåede dog kun halvvejs gennem første bind af 'Rejsen over stepperne' før jeg gav op :rolleyes Men jeg tudede da jeg læste de sidste sider af 'Hulebjørnens klan' ;)

Gamle Gule af Fred Gipson

Vanni siger:

Jeg vil anbefale Gamle gule, som egentlig er en børnebog/ungdomsbog:

Den handler om en nybygger familie på den amerikanske præierie, hvor faren er nød til at rejse den lange tur for at sælge kvæg. Den ældste søn får til opgave at passe på familien. Sammme dag som faren rejser kommer hunden den gamle gule til familien. Man følger så venskabet mellem den ældste søn og hunden...

Joxi siger:

ÅÅh Gamle Gule :loveshower Norw jeg har tudet til den bog som barn :)

Verden i følge Garp af John Irving

Ezri siger:

Den første bog jeg læste af Irving var Verden i følge Garp. Og jeg var helt SOLGT. Den kan virkelig anbefales. Den er virkelig sjov og karakterene har rigtig meget dybde. Garp kommer til verden på en meget speciel måde (jeg vil ikke røbe for meget ;)) og kommer til at leve et meget specielt liv. Han bliver forfatter og undervejs i historien læser man de historier han selv skriver. Jeg synes at Irving er en de bedste forfattere, jeg har læst, til at skabe skæve og underlige, men meget troværdige karakterer

Enke i et år af John Irving

Ezri siger:

Jeg har også læst Enke i et år. Og den kan jeg også anbefale. Igen har Irving skabt nogle skæve og sjove karakterer. Bogen følger Ruth. Hendes far er børnebogsforfatter og hendes mor lever i sorg efter tabet af hendes to storebrødre. Bogen er inddelt i tre afsnit og man følger Ruth igennem hele historien og de folk hun møder. Rigtig god :)

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

Susanne33 siger:

Den er rigtig god so far, men jeg vender lige tilbage med et par ord når jeg har læst de sidste 100 sider ;)

CakeCrazy siger:

Dræb ikke en sangfugl er sååååååååååååååå god!!! Det er helt sikkert en af dem, jeg skal læse igen.

Martin og Victoria og Victoria´s år af Klaus Lynggaard

Vanni siger:

De handler om den jordnære Martin og hans stormende forelskelse i den anderledes og reseverede Victoria. Hvordan han får hende til kæreste og åbner hendes sind.

Victorias år handler så om deres forelskelse og parforhold, og hvad der sker, da Victoria går fra Martin.

Den beskriver bare sååå godt de store forelskelser, som man havde som teenager, og hvor knust man er, når det hele er forbi.

Therese trilogien af Hanne Vibeke Holst

Andromeda siger:

Jeg har lige (gen)læst Therese trilogien af Hanne Vibeke Holst, og den er bare god!

Den handler om Therese som er journalist, og man følger hendes professionelle og private liv - i nr. to bliver hun gravid, og alle hendes følelser er bare så rammende og levende beskrevet.

Den er rigtig spændende og god og følsom. :-)

Nå ja, bøgerne hedder Thereses tilstand, Det virkelige liv og En lykkelig kvinde, men de er også samlet i en stor bog. :-)

Jussi Adler-Olsen bøgerne

Dorita siger:

Ellers har jeg lige læst en masse Jussi Adler-Olsen bøger. Hvis man er til krimier er de gode, men meget barske.

Hvor lagde jeg babyen af Julie Lahme

Miss_matilde siger:

Den beskriver hudløst ærligt hendes oplevelse af det og blive mor.. alt lige fra brystbetændelse, til hvordan hun i smug sidder på bagtrappen med manden og drikker en øl og ryger en velfortjent cigaret.

Den er hylende morsom - og virkelig ærlig.

GLÆDER mig til jeg skal igang med en anden af hendes bøger:

"Sandheden fra en løgner" :)

Reporter i chok: gravid af Belinda Olsson

Secreta siger:

Igennem bogen følger man den svenske reporter Agata, som arbejder døgnet rundt og er lidt af en arbejdsnarkoman. Men en dag tvinger hendes kæreste hende til at en graviditetstest, som så er positiv. Og man følger så hendes tanker om at skulle være mor, og hvordan hendes liv.

Jeg elsker bare den bog :D

Samme dag næste år af David Nicholls

Ki Schou siger:

Jeg er i gang med "Samme dag næste år".Er ikke færdig med den men kan varmt anbefale den alligevel, jeg synes rigtig godt om den.

:yiepie

Den er også blevet meget rost af anmelderne.

Vredens Druer af John Steinbeck

CakeCrazy siger:

Jeg er lige blevet færdig med "Vredens druer" af John Steinbeck. Den er SÅ god!!! Den kan varmt anbefales

Ezri siger:

Jeg synes Vredens Druer virker lidt for søgt. Han har brugt mange symboler og billeder og de virker rigtig stærk, men jeg synes at historien mellem disse symboler falder lidt til jorden. Jeg kan generelt bedst lide de beskivende kapitler fremfor de kapitler, der handler specifikt om familien Joad.

Dorita siger:

Jeg er kæmpe fan af Steinbeck, så stemmer for de førnævnte bøger. Dog skal det siges at Vredens druer er utrolig hård. Måske ikke noget for hormonelle gravide (jeg ville ihvertfald ikke kunne læse den da jeg var gravid). Øst for paradis er min ynglingsbog, jeg har læst den maaange gange. Den kan varmt anbefales. Han har også e noget lettere og lystigere del at sit forfatterskab, som man f.eks. finder i Mus og mænd og Dagdriverbanden.

Øst for paradis af John Steinbeck

Susanne33 siger:

En af de bedste bøger jeg har læst i de seneste år er 'Øst for Paradis' af John Steinbeck (fra 1952). Det er jo en klassisker og den er simpelthen så velskrevet. Den handler om to familier i Salinasdalen i Californien i årene 1860-1920. Det ondes og det godes kamp anskueliggjort i myten om Kain og Abel, der gentages i forholdet mellem to brødre. Persongalleriet er virkelig godt og historien gribende. Det er ikke kendt som hans dybeste værk (som f.eks. Vredens druer), men det er alligevel den mange kender.

Ezri siger:

I Øst for Paradis kan jeg bedst lide den første del. Igen synes jeg at historien bliver lidt for søgt. Men jeg synes stadig at det er en fantastisk historie. Jeg skrev faktisk opgave om East of Eden i 3.g og jeg var meget optaget af Cathy. Jeg synes hun var en enormt spændende karakter.

Elegance af Kathleen Tessaro

cupiditas siger:

Læste denne her da jeg var på sommerferie, rigtig sjov lidt samme humor som shopaholic-bøgerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så vil jeg slå et slag for den sidste bog jeg har læst...: :glad

"Hvor lagde jeg babyen" af Julie Lahme.

Den beskriver hudløst ærligt hendes oplevelse af det og blive mor.. alt lige fra brystbetændelse, til hvordan hun i smug sidder på bagtrappen med manden og drikker en øl og ryger en velfortjent cigaret.

Den er hylende morsom - og virkelig ærlig.

GLÆDER mig til jeg skal igang med en anden af hendes bøger:

"Sandheden fra en løgner" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i gang med "Samme dag næste år".

Er ikke færdig med den men kan varmt anbefale den alligevel, jeg synes rigtig godt om den.

:yiepie

Den er også blevet meget rost af anmelderne.

post-2-037123900 1312804103_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan også lige selv komme med et par anbefalinger af de seneste bøger jeg har læst...

Jordens Børn serien af Jean M. Auel

Hulebjørnens Klan

Jeg var helt vild med denne bog. Jeg synes selve plottet var rigtigt godt og Auel har formået at få forskellene frem mellem neandertalerne og cro magnon pigen Ayla. Jeg var med hele vejen og synes det var en fantastisk bog. Jeg kan godt forstå, hvorfor disse bøger var så populære i 80'erne.

Hestenes Dal

Man følger Aylas videre færd i verden og hendes kamp for overlevelse og den udvikling hun gennemgår er rigtig godt beskrevet. Auel har forsket meget i naturmedicin og derfor er hendes beskrivelser af naturen og jordens udvikling i istiden meget detaljeret. Nogen gange synes jeg den er lidt for detaljeret. Jeg var dog stadig meget opslugt af denne bog og det tog mig ikke mere end en uge at læse den. Jeg synes dog, at bogen gik fra at være en interessant skildring af to forskellige slag mennesker til at blive en kærlighedshistorie, og det synes jeg er synd.

Bagsideteksten skurer mig i mine "historielærer-ører" Bogen bliver beskrevet som "En stor, dramatisk og sanselig fortælling om hverdagsliv, farlige jagter, drabelige slag, storslåede fester, kærlighed og lykke - kort sagt om livet, som det har formet sig for istidens mennesker for 35.000 år siden." Det kan man i virkeligheden ikke vide, da man ikke har nogle kilder, der kan beskrive, hvordan fester, kærlighed osv. har fungeret.

Nåååår jo... Og så er der masser af sex i a1093.gif

Mammutjægerne

Denne kører videre på kærlighedshistorien. Og selvom jeg var fanget, synes jeg at kvaliteten begyndte at dale. Naturbeskrivelserne bliver længere. Der bliver i store træk gentaget, hvad der skete i de to forgående bøger op til flere gange, og det bliver med tiden lidt enerverende. Desuden er det de samme temaer, der dukker op om og om igen.

Og der er stadig masser af sex...

Rejsen over stepperne

Om muligt indeholder denne bog endnu mere sex... Selvom jeg var skuffet over Mammutjægerne, valgte jeg at læse den 4. bog i serien. Her synes jeg dog af kvaliteten var dalet så meget, at jeg ikke vil læse resten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er selv i gang med mammutjægerne og er gået lidt i stå. Meeeeen synes den er næsten lige så god som de to forgående bøger...

Jeg vil anbefale Gamle gule, som egentlig er en børnebog/ungdomsbog:

Den handler om en nybygger familie på den amerikanske præierie, hvor faren er nød til at rejse den lange tur for at sælge kvæg. Den ældste søn får til opgave at passe på familien. Sammme dag som faren rejser kommer hunden den gamle gule til familien. Man følger så venskabet mellem den ældste søn og hunden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd! :lovebk

Jeg har desværre ikke selv nogle anbefalinger pt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige blevet færdig med "Vredens druer" af John Steinbeck. Den er SÅ god!!! Den kan varmt anbefales :super

Så vil jeg også lige anbefale jer, der læser meget, at tilmelde jer goodreads.com. Det er en supergod side til at holde styr på, hvad man har læst og gerne vil læse, og der er masser af bogklubber, anbefalinger af bøger osv. Det er også muligt selv at oprette grupper derinde, så man kunne jo oprette en BK-læsegruppe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elegance - Kathleen Tessaro

elegance.gif

Læste denne her da jeg var på sommerferie, rigtig sjov lidt samme humor som shopaholic-bøgerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vil jeg slå et slag for den sidste bog jeg har læst...: :glad

"Hvor lagde jeg babyen" af Julie Lahme.

Den beskriver hudløst ærligt hendes oplevelse af det og blive mor.. alt lige fra brystbetændelse, til hvordan hun i smug sidder på bagtrappen med manden og drikker en øl og ryger en velfortjent cigaret.

Den er hylende morsom - og virkelig ærlig.

Lyder lige som nogen for mig, så har nu reserveret på bibliotektet :)

En bog der også er totalt sjov, og kunne forestille mig lidt i samme stil, er en bog der hedder "Michael Laudrups tænder" af Majse Njor og en eller anden mere... totalt sjov..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan også lige selv komme med et par anbefalinger af de seneste bøger jeg har læst...

Jordens Børn serien af Jean M. Auel

Hulebjørnens Klan

Jeg var helt vild med denne bog. Jeg synes selve plottet var rigtigt godt og Auel har formået at få forskellene frem mellem neandertalerne og cro magnon pigen Ayla. Jeg var med hele vejen og synes det var en fantastisk bog. Jeg kan godt forstå, hvorfor disse bøger var så populære i 80'erne.

Hestenes Dal

Man følger Aylas videre færd i verden og hendes kamp for overlevelse og den udvikling hun gennemgår er rigtig godt beskrevet. Auel har forsket meget i naturmedicin og derfor er hendes beskrivelser af naturen og jordens udvikling i istiden meget detaljeret. Nogen gange synes jeg den er lidt for detaljeret. Jeg var dog stadig meget opslugt af denne bog og det tog mig ikke mere end en uge at læse den. Jeg synes dog, at bogen gik fra at være en interessant skildring af to forskellige slag mennesker til at blive en kærlighedshistorie, og det synes jeg er synd.

Bagsideteksten skurer mig i mine "historielærer-ører" Bogen bliver beskrevet som "En stor, dramatisk og sanselig fortælling om hverdagsliv, farlige jagter, drabelige slag, storslåede fester, kærlighed og lykke - kort sagt om livet, som det har formet sig for istidens mennesker for 35.000 år siden." Det kan man i virkeligheden ikke vide, da man ikke har nogle kilder, der kan beskrive, hvordan fester, kærlighed osv. har fungeret.

Nåååår jo... Og så er der masser af sex i a1093.gif

Mammutjægerne

Denne kører videre på kærlighedshistorien. Og selvom jeg var fanget, synes jeg at kvaliteten begyndte at dale. Naturbeskrivelserne bliver længere. Der bliver i store træk gentaget, hvad der skete i de to forgående bøger op til flere gange, og det bliver med tiden lidt enerverende. Desuden er det de samme temaer, der dukker op om og om igen.

Og der er stadig masser af sex...

Rejsen over stepperne

Om muligt indeholder denne bog endnu mere sex... Selvom jeg var skuffet over Mammutjægerne, valgte jeg at læse den 4. bog i serien. Her synes jeg dog af kvaliteten var dalet så meget, at jeg ikke vil læse resten...

Hvor sjovt, Nina - det er bog for bog præcis sådan jeg havde det! Jeg nåede dog kun halvvejs gennem første bind af 'Rejsen over stepperne' før jeg gav op :rolleyes Men jeg tudede da jeg læste de sidste sider af 'Hulebjørnens klan' ;)

En af de bedste bøger jeg har læst i de seneste år er 'Øst for Paradis' af John Steinbeck (fra 1952). Det er jo en klassisker og den er simpelthen så velskrevet. Den handler om to familier i Salinasdalen i Californien i årene 1860-1920. Det ondes og det godes kamp anskueliggjort i myten om Kain og Abel, der gentages i forholdet mellem to brødre. Persongalleriet er virkelig godt og historien gribende. Det er ikke kendt som hans dybeste værk (som f.eks. Vredens druer), men det er alligevel den mange kender.

Lige nu læser jeg faktisk en anden klassiker: 'Dræb ikke en sangfugl' af Harper Lee (fra 1960)... Den er rigtig god so far, men jeg vender lige tilbage med et par ord når jeg har læst de sidste 100 sider ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SUPER god tråd!!! Lige hvad jeg søger :) Synes det er ret svært at gå ned på biblioteket og finde en bog der ser spændende ud. Og eneste i min omgangskreds der læser er min far - vi deler ikke helt samme smag :rolleyes Så tråden er fantastisk for mig i hvert fald. Sikke en masse idéer :loveshower :loveshower

Jeg har netop købt Millennium-serien af Stieg Larsson. Jeg kender dem kun af navn - end ikke set film. Men de kostede 30 kr. pr. stk. i Super Brugsen. Nå, men er netop startet på Mænd der hader kvinder. Kan desværre ikke udtale mig om deres underholdningsværdi på nuværende tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor sjovt, Nina - det er bog for bog præcis sådan jeg havde det! Jeg nåede dog kun halvvejs gennem første bind af 'Rejsen over stepperne' før jeg gav op :rolleyes Men jeg tudede da jeg læste de sidste sider af 'Hulebjørnens klan' ;)

En af de bedste bøger jeg har læst i de seneste år er 'Øst for Paradis' af John Steinbeck (fra 1952). Det er jo en klassisker og den er simpelthen så velskrevet. Den handler om to familier i Salinasdalen i Californien i årene 1860-1920. Det ondes og det godes kamp anskueliggjort i myten om Kain og Abel, der gentages i forholdet mellem to brødre. Persongalleriet er virkelig godt og historien gribende. Det er ikke kendt som hans dybeste værk (som f.eks. Vredens druer), men det er alligevel den mange kender.

Lige nu læser jeg faktisk en anden klassiker: 'Dræb ikke en sangfugl' af Harper Lee (fra 1960)... Den er rigtig god so far, men jeg vender lige tilbage med et par ord når jeg har læst de sidste 100 sider ;)

Dræb ikke en sangfugl er sååååååååååååååå god!!! Det er helt sikkert en af dem, jeg skal læse igen.

Lige nu læser jeg "Fyrtårnet" af Camilla Läckberg, men er ikke nået så langt.

Øst for Paradis står også på min liste. Det bliver nok en af de næste, jeg skal læse. Det lyder som om den er lidt i stil med Vredens druer, hvor man følger familien Joads rejse vestpå for at skabe sig en ny tilværelse, efter at de er blevet forvist fra deres gård. Det er en virkelig stærk bog med et flot persongalleri, og man bliver bare så forarget og harm over, hvordan mennesker kan finde på at behandle hinanden :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er selv i gang med mammutjægerne og er gået lidt i stå. Meeeeen synes den er næsten lige så god som de to forgående bøger...

Jeg vil anbefale Gamle gule, som egentlig er en børnebog/ungdomsbog:

Den handler om en nybygger familie på den amerikanske præierie, hvor faren er nød til at rejse den lange tur for at sælge kvæg. Den ældste søn får til opgave at passe på familien. Sammme dag som faren rejser kommer hunden den gamle gule til familien. Man følger så venskabet mellem den ældste søn og hunden...

ÅÅh Gamle Gule :loveshower Norw jeg har tudet til den bog som barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser lige pt benets anatomi, og kan kun anbefales hvis man har svært ved at falde i søvn;)

Men kan anbefale krimiserien af håkon nesser. Og nynne bøgerne:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg opdateret listen... Hvor er det godt, at der er så mange, der vil anbefale bøger videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stor fan af denne bog:

Reporter i chok: Gravid

Igennem bogen følger man den svenske reporter Agata, som arbejder døgnet rundt og er lidt af en arbejdsnarkoman. Men en dag tvinger hendes kæreste hende til at en graviditetstest, som så er positiv. Og man følger så hendes tanker om at skulle være mor, og hvordan hendes liv.

Jeg elsker bare den bog :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige (gen)læst Therese trilogien af Hanne Vibeke Holst, og den er bare god!

Den handler om Therese som er journalist, og man følger hendes professionelle og private liv - i nr. to bliver hun gravid, og alle hendes følelser er bare så rammende og levende beskrevet.

Den er rigtig spændende og god og følsom. :-)

Nå ja, bøgerne hedder Thereses tilstand, Det virkelige liv og En lykkelig kvinde, men de er også samlet i en stor bog. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God idé med sådan en tråd :-)

Jeg er kæmpe fan af Steinbeck, så stemmer for de førnævnte bøger. Dog skal det siges at Vredens druer er utrolig hård. Måske ikke noget for hormonelle gravide (jeg ville ihvertfald ikke kunne læse den da jeg var gravid). Øst for paradis er min ynglingsbog, jeg har læst den maaange gange. Den kan varmt anbefales. Han har også e noget lettere og lystigere del at sit forfatterskab, som man f.eks. finder i Mus og mænd og Dagdriverbanden.

Ellers har jeg lige læst en masse Jussi Adler-Olsen bøger. Hvis man er til krimier er de gode, men meget barske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har man ikke læst Martin og Victoria, samt Victoria´s år af Klaus Lynggaard, som teenager, så er de altså også et must.

De handler om den jordnære Martin og hans stormende forelskelse i den anderledes og reseverede Victoria. Hvordan han får hende til kæreste og åbner hendes sind.

Victorias år handler så om deres forelskelse og parforhold, og hvad der sker, da Victoria går fra Martin.

Den beskriver bare sååå godt de store forelskelser, som man havde som teenager, og hvor knust man er, når det hele er forbi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan også rigtig godt lide Steinbeck. Han tager fat i nogle svære temaer. Jeg har både læst Vredens Druer og Øst for Paradis. Men jeg er langt mest begejstret for Øst for Paradis.

Jeg synes Vredens Druer virker lidt for søgt. Han har brugt mange symboler og billeder og de virker rigtig stærk, men jeg synes at historien mellem disse symboler falder lidt til jorden. Jeg kan generelt bedst lide de beskivende kapitler fremfor de kapitler, der handler specifikt om familien Joad.

I Øst for Paradis kan jeg bedst lide den første del. Igen synes jeg at historien bliver lidt for søgt. Men jeg synes stadig at det er en fantastisk historie. Jeg skrev faktisk opgave om East of Eden i 3.g og jeg var meget optaget af Cathy. Jeg synes hun var en enormt spændende karakter.

Jeg er også meget vild med John Irving

Den første bog jeg læste af Irving var Verden i følge Garp. Og jeg var helt SOLGT. Den kan virkelig anbefales. Den er virkelig sjov og karakterene har rigtig meget dybde. Garp kommer til verden på en meget speciel måde (jeg vil ikke røbe for meget ;)) og kommer til at leve et meget specielt liv. Han bliver forfatter og undervejs i historien læser man de historier han selv skriver. Jeg synes at Irving er en de bedste forfattere, jeg har læst, til at skabe skæve og underlige, men meget troværdige karakterer

Jeg har også læst Enke i et år. Og den kan jeg også anbefale. Igen har Irving skabt nogle skæve og sjove karakterer. Bogen følger Ruth. Hendes far er børnebogsforfatter og hendes mor lever i sorg efter tabet af hendes to storebrødre. Bogen er inddelt i tre afsnit og man følger Ruth igennem hele historien og de folk hun møder. Rigtig god :)

Den næste John Irving jeg skal læse bliver Sidste nat i Twisted River. Den har fået rigtig gode anmeldelser. Jeg har dog ikke læst den endnu, så jeg ved ikke, om jeg kan anbefale den ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor sjovt, Nina - det er bog for bog præcis sådan jeg havde det! Jeg nåede dog kun halvvejs gennem første bind af 'Rejsen over stepperne' før jeg gav op :rolleyes Men jeg tudede da jeg læste de sidste sider af 'Hulebjørnens klan' ;)

Jeg ville læse bogen færdig, så jeg kunne sige med god ro i sjælen, at jeg synes bogen var dårlig.lol_hitting.gif

To kill a mockinbird står også højt på listen over de bøger jeg kaster mig over, når jeg er færdig med den bog, jeg er ved at læse nu. Jeg så filmen for mange år siden, men den står stadig meget klart i erindringen. Så den glæder jeg mig til at læse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Det kunne være jeg skulle lave et eller andet system, så de ikke står i en forvirrende lang liste...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er igang med Jussi Adler Olsens trilogi om afdeling q. Har læst kvinden i buret og nøj hvor er den god. Uhyggelig men god. Er halvvejs i fasandræberne og den er ligeså spændende som den første :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også meget vild med John Irving

Åh ja, John Irving - han har skrevet en af mine yndlingsbøger! :wub

(jeg må altså hellere snart få læst Verden ifølge Garp...)

Æblemostreglementet er den gribende historie om Homer Wells, der vokser op på børnehjemmet St. Cloud under kærlig ledelse af den meget ukonventionelle forstander Wilbur Larch. Men da et ungt kærestepar krydser unge Homers vej, fristes han af livet og verden udenfor og rejser med dem til familiens æbleplantage i Maine. En ny, spændende verden åbner sig for ham med glæde, sorg og det mest berusende af alt.. kærlighed. Jeg elsker simpelthen den bog! :)

Og nu er både Millenium-trilogien og Jussi Adler-Olsens bøger om afdeling Q også blevet nævnt, så kan da lige sige hvad jeg synes om dem også.

Jeg synes begge serier er RIGTIG gode krimier med spændende persongallerier og virkelig gribende historier. I begge serier, synes jeg at bind 1 er klart den bedste (hhv. Mænd der hader kvinder og Kvinden i buret) men i begge tilfælde er alle bøgerne værd at læse. Man skal dog lige være obs på, at især Jussis bøger er temmelig voldsomme - der bliver altså ikke lagt fingre imellem når noget er grusomt :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg lige blevet færdig med Camilla Läckbergs "Fyrmesteren". Den er rigtig god, men jeg synes måske, at slutningen er lige mærkelig nok (lidt i stil med Havfruen, som også havde en lidt besynderlig slutning). Hun skriver dog spændende, og jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig.

Nu er jeg gået i gang med "Push" (dansk: Precious) af Sapphire. Det er en roman om den 16-årige Precious fra Harlem. Hun er sort, fattig, kæmpetyk, analfabet og gravid med sit andet barn. Gennem hele sin opvækst er hun blevet misbrugt og slået af sine forældre, og det er hendes egen far, som er far til hendes børn. I specialskolen møder Precious en forstående og insisterende lærer, der formår at give Precious tro på sig selv og fremtiden.

Indtil videre er den lidt en udfordring at læse, da den er skrevet i gangsterslag talesprog ... :) Jeg skal nok skrive, hvad jeg synes om den, når jeg er færdig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER