Nitzen1987

Studenterkørsel - nu kun for de udvalgte....

17 indlæg i dette emne

I en artikel på JP kan man læse, at politiet nu kun vil tillade studenter at køre studenterkørsel. Dvs HG-elever og håndværker uddannelser mv. ikke længere kan få lov til at køre i åben vogn, eller bus for den sags skyld, og fejre deres endt uddannelse... (Må så melde pas på om HF, HTX og HHX går ind under studenter-betegnelsen, men det må de vel gøre, eller hvad? :unsure

Hvad siger I? er det OK med sådan en forskelsbehandling?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror da at HHX, HF og HTX elever også er tilladt, da det hedder en gymnasial uddannelse.

Men det lyder godt nok latterligt - hader sådan noget forskels behandling.

Altså, jeg har dog hele tiden syntes at det var mærkeligt at HG får hue osv,

da man jo mangler 2 år før man er færdig uddannet. (skyd mig ikke for at skrive det, skal siges at jeg selv har gået på HG).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det er normalt, at andre uddannelser end de gymnasiale kører studenterkørsel... Men uanset hvilken uddannelse man har, synes jeg at man har ret til at fejre det som man nu vil... så hvis de færdigudlærte kokke har lyst til at tage på "studenterkørsel" efter endt uddannelse, så synes jeg at det er hammer ærgeligt, hvis en lovgivning går ind og forbyder det... Forstår iøvrigt ikke pointen i, at man skal indhente tilladelse til at må afholde studenter kørsel, hvis man kører i en fuldt ud lovlig og godkendt bus - er det kutyme ved diverse andre busture (fx pensionisternes grænsehandelsture) også?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke det er mange håndværker, der bruger det med kørsel, når de bliver svende. Vi gjorde det ikke, da jeg blev malersvend, manden heller da han blev tømrersvend.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg må være ærlig og sige at jeg ikke kan forstå hvorfor HF studenter ikke må køre studenterkørsel, for uddannelsen er (ligesom gymnasiet) en adgangsbillet til universitetet.... Og jeg synes ikke der skal gøres forskel på de forskellige studenteruddannelser. (og ja, jeg er HF student ;) )

Men ligesom med studenterhuerne, kan jeg godt forstå argumentet for at alle andre uddannelser må finde på en anden måde at fejre endt uddannelse på....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er et underligt forbud, men er lidt i tvivl om om der findes håndværkere eller andre, der faktisk har lyst til at køre studenterkørsel?

Men jeg forstår SLET ikke at HF'erne ikke må. De er i mine øjne akkurat lige så meget studenter, som dem der har brugt 3 år på at få huen. :blink:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er helt ok! :)

Hvad er der i vejen med at leje en bus?

Det gjorde mit HF-hold i sin tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror da at HHX, HF og HTX elever også er tilladt, da det hedder en gymnasial uddannelse.

Men det lyder godt nok latterligt - hader sådan noget forskels behandling.

Altså, jeg har dog hele tiden syntes at det var mærkeligt at HG får hue osv,

da man jo mangler 2 år før man er færdig uddannet. (skyd mig ikke for at skrive det, skal siges at jeg selv har gået på HG).

Hvordan kan man mangle 2 år før man er færdig uddannet som HG'er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan man mangle 2 år før man er færdig uddannet som HG'er?

Den kan jeg svare på da jeg har HG uddannelsen. man studere på Handelsskolen i 2 år og derefter finder man en praktikplads i 2 år. I mit tilfælde blev jeg kontorelev i Økonomisk forvaltning i greve kommune.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes egentlig at det er mystisk at lave særregler for en bestemt befolkningsgruppe....

- Og jeg kunne egentlig godt tænke mig at se argumentet for, at én gruppe må køre i lastbil, mens en anden ikke må (måske jeg bare skulle læse artiklen :whistling

- Men umiddelbart virker det totalt skørt på mig...

Jeg er selv gymnasielærer og var i fredags med til at sende et par lastbiler afsted fra gymnasiet (efter dimissionsfesten)... Og lidt skægt tænkte jeg faktisk på, om det egentlig var okay med alt deres dytten og larmen?? Ville dog ikke nævne noget - man kan hurtigt nok føle sig som en halvgammel sur moster ;)

Ej pjat... Men vil lige gentage min pointe - Hvis en særlig uddannelsesgruppe har lyst til at køre studenterkørsel er det altså helt OK for mig... Hvis de selv synes det er sjovt og giver mening - well, be my guest then :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så læste jeg artiklen og nix - der ER ikke noget argument (jeg tænkte på sikkerhedsmæssige årsager e.lign. but no...)... Argumentet er, at sådan er det bare..... :rolleyes :rolleyes :rolleyes Hvem sagde bureaukrati!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes egentlig at det er mystisk at lave særregler for en bestemt befolkningsgruppe....

- Og jeg kunne egentlig godt tænke mig at se argumentet for, at én gruppe må køre i lastbil, mens en anden ikke må (måske jeg bare skulle læse artiklen :whistling

- Men umiddelbart virker det totalt skørt på mig...

Jeg er selv gymnasielærer og var i fredags med til at sende et par lastbiler afsted fra gymnasiet (efter dimissionsfesten)... Og lidt skægt tænkte jeg faktisk på, om det egentlig var okay med alt deres dytten og larmen?? Ville dog ikke nævne noget - man kan hurtigt nok føle sig som en halvgammel sur moster ;)

Ej pjat... Men vil lige gentage min pointe - Hvis en særlig uddannelsesgruppe har lyst til at køre studenterkørsel er det altså helt OK for mig... Hvis de selv synes det er sjovt og giver mening - well, be my guest then :)

Præcis min tanke! Jeg synes, at en sådan lovgivning vil virke "diskriminerende" og DK skal forestille at være et frit og demokratisk samfund :) hvor det skal forestille at alle folk har lige rettigheder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om det ikke er sådan en lov, som får lov at bestå, fordi den egentlig gør noget godt, og ingen sådan for alvor gider kæmpe mod den?

Jeg tænker lidt om ALLE uddannelsesgrupper pludselig ville køre rundt i hestevogn, hvis loven blev ændret? A la "nu er det ikke ulovligt længere, så SKAL vi jo nærmest gøre det". Det ville jo også være noget rod rent trafikmæssigt...

Altså, jo, det er da unfair, at det kun er studenterne, der må... Men så længe der ikke er nogle andre uddannelsesgrupper, der vil det så meget, at de kæmper for at ændre loven, så er det måske "smart nok"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er en fin regel..

Ligesom med fyrværkeri nytårsaften.. PERFEKT!

Gider ikke alle de dyttende studenter vogne ;) Og når nu studenterne ikke kan have huerne i fred.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at vide det kan jeg forestille mig årsagen er, at det i sin tid kun var tilegnet studenter, men hvis nu alle afsluttende uddannelser kører, så kan der pludselig blive trængsel på vejene :)

Personligt er jeg ligeglad hvor mange der kører og hvem,men synes der er kommet et boom i huerne lige pludselig.. Da jeg gik på HG for mange år siden fik man ikke hue, men hørte der var snak om, at 10. klasserne også skal have hue.. Så jeg tror de mener det er ved at tage lidt overhånd med huer og kørsel..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om det ikke er sådan en lov, som får lov at bestå, fordi den egentlig gør noget godt, og ingen sådan for alvor gider kæmpe mod den?

Jeg tænker lidt om ALLE uddannelsesgrupper pludselig ville køre rundt i hestevogn, hvis loven blev ændret? A la "nu er det ikke ulovligt længere, så SKAL vi jo nærmest gøre det". Det ville jo også være noget rod rent trafikmæssigt...

Altså, jo, det er da unfair, at det kun er studenterne, der må... Men så længe der ikke er nogle andre uddannelsesgrupper, der vil det så meget, at de kæmper for at ændre loven, så er det måske "smart nok"?

Hvorfor gør loven noget godt??? Det forstår jeg ikke..... :)

Og jo, som der står i artiklen, så har MASSEVIS af HF'ere efterspurgt at komme ud at køre i vogn... Hvordan skal man ellers kæmpe for en ændring af en lov?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor gør loven noget godt??? Det forstår jeg ikke..... :)

Og jo, som der står i artiklen, så har MASSEVIS af HF'ere efterspurgt at komme ud at køre i vogn... Hvordan skal man ellers kæmpe for en ændring af en lov?

Jeg tænkte, at det gode, som den gjorde, var at sørge for at trafikken ikke bliver helt smadret af titusind hestevogne fra samtlige uddannelser omkring eksamenstid. :)

Jeg ved ikke, præcist, hvordan man lige ændrer en lov for det har aldrig været aktuelt for mig, men hvis det var mig, der ekstremt gerne ville køre i hestevogn, så ville jeg starte med at hive fat i så mange politikere jeg kunne og spørge dem til råds om hvad jeg kunne gøre, samle underskrifter, og iøvrigt også kæmpe for de kommende generationer (ved f.eks. at engagere lærerne i at kæmpe også). Jeg er godt klar over, at det ikke er nemt at ændre, men min tanke er netop at ingen gider at gøre det arbejde, der skulle til for ændre loven, fordi det i virkeligheden ikke er SÅ vigtigt om man lige kører i hestevogn eller ej. :)

Men jeg er da åben overfor at jeg måske tager fejl, det er RET længe siden at jeg har snakket med nogen, der ville køre i hestevogn i forbindelse med endt uddannelse. Og jeg har faktisk aldrig snakket med nogle, der ville og ikke kunne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER