Solvej99

Hvordan er hverdagen med et spædbarn

13 indlæg i dette emne

Jeg har arbejdet med børn i alderen 1-3 år i over 5 år. Så jeg har efterhånden meget godt tjek på at passe de størrelser. Kender rutinerne og ved hvad der skal gøres hvornår :)

Men nu er det jo sådan at der snart kommer et lille spædbarn herhjemme :loveshower

Ingen af mine veninder har fået børn endnu og jeg har faktisk ikke selv nogen erfaring med spædbørn. Jeg tænker derfor: Hvordan er rutinerne med sådan en lille én? Hvad laver man? Hvad skal der gøres osv. Jeg ved godt at det selvfølgelig giver sig selv og bliver naturligt, men jeg synes alligevel at det er meget sjovt at høre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan huske at jeg selv tænkte meget over det dengang jeg var gravid.... Men som du selv siger, så kommer det ret naturligt med sådan en lille én :)

Men kan da fortælle hvordan det foregår hos os ;)

Da han var helt nyfødt handlede det næsten kun om at sove og spise.... Så er han vågen derude, skriver lige færdig senere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske at jeg selv tænkte meget over det dengang jeg var gravid.... Men som du selv siger, så kommer det ret naturligt med sådan en lille én :)

Men kan da fortælle hvordan det foregår hos os ;)

Da han var helt nyfødt handlede det næsten kun om at sove og spise.... Så er han vågen derude, skriver lige færdig senere ;)

Ha ha... Det giver da et meget godt indtryk af hvordan det er at have en lille trold derhjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme kører det lidt på rutine...

Det har jeg lært fra mine fejl første gang at der er bedst :rolleyes

vores dag ser for det meste sådan her ud:

Kl. 7. - Chloe vågner, jeg står op med hende, finder noget morgenmad osv, hun ser lidt tegnefilm og jeg kan så

få tøj og sminke på.

Så ca. en halv til en hel time efter vågner Jamie.. og han vil så spise med det samme.

og så blir han skiftet, vasket og får tøj på.

Kl. 9 kører vi så Chloe i børnehaven.

og når vi kommer hjem igen, så spiser han lidt mere og så begynder han at blive træt igen.

så omkring 9.30-10 kommer han ud i barnevognen og sover gerne i et par timer.

Når han så kommer i barnevognen, stiller jeg ham i læ i garagen.

Jeg går IKKE med ham, når han skal sove. han kommer ud og stå og falder selv i søvn med det samme.

Her gjorde jeg nemlig en kæææmpe fejl med Chloe - jeg gik altid en tur med hende, når hun skulle sove.

og det er bare en rigtig dårlig ting at vænne dem til.

Kl. 11.30 ca. vågner han igen. - kommer op og spiser.

Så "leger" vi lidt. vi snakker og pludrer og han kommer ned og ligge lidt på maven (vi øver lidt, da han ikke er glad for det).

og når han så ikke gider mere, så kommer han ned og ligge i hans skråstol (han har en stol, der kan ligges helt ned, som skåner ryggen).

og her elsker han at ligge... og her begynder han så at blive træt igen. så hvis han ikke når at falde helt i søvn, så kommer han ud i barnevognen igen og sover i 1 time ca.

Kl. 13-13.30 ca. får han igen lidt at spise og så kører vi herefter op for at hente Chloe kl. 14.

Når vi kommer hjem, så hygger vi lidt alle 3 i stuen. - ligger lidt på maven. og ser lidt tegnefilm.

Spiser måske lidt igen ;)

kl. 15-16. kommer far hjem. og Jamie er igen træt.

Så han spiser og kommer i barnevognen og sover fra 2-3 timer. - det giver mig tid til at handle ind, lave mad osv. :)

Herefter er det igen op og spise, når han vågner.

og så hygger vi lidt igen - leger og ligger på maven.

Kl. 19. blir Chloe gjort klar til seng. og når hun er kommet i seng, så spiser Jamie igen - blir vasket og kommer i nattøjet.

og så slapper vi lidt af.

og så kommer han i seng mellem 19.30 og 21. - hvor han så sover til kl. 5-6 stykker. - spiser og sover videre.

Han er ca. i bad hver 3. dag og det er lidt forskelligt om det er om morgenen, når Chloe er afleveret eller om aftenen inden sengetid.

det kommer lidt an på hvad jeg har bedst tid og overskud til.

Jeg kan mærke at jeg denne gang gerne vil ha det hele til at køre, så han selv putter sig.

Chloe blev nemlig til en rigtig puttetrold, hvor man ikke måtte gå ud af rummet før hun sov.

Hun skulle ha øjnene på mig lige indtil hun sov.

og hun skulle trilles med i vognen for at sove osv.

Her blir han bare lagt og så er det egentlig bare Godnat og sov godt. Så kigger jeg til ham efter 5 min. - lytter selvfølgelig også - og så sover han bare :loveshower

Nå, det blev vist lidt langt, men håber det er til at forstå.

skal lige siges at Jamie stadig sover en god del, som det nok kan ses.

Han er som regel vågen i 1-2 timer af gangen.

og så er der også nogle dage hvor han tager længere lure og så måske springer

en lur i barnevognen over og snupper en power nap indenfor i stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme kører det lidt på rutine...

Det har jeg lært fra mine fejl første gang at der er bedst :rolleyes

vores dag ser for det meste sådan her ud:

Kl. 7. - Chloe vågner, jeg står op med hende, finder noget morgenmad osv, hun ser lidt tegnefilm og jeg kan så

få tøj og sminke på.

Så ca. en halv til en hel time efter vågner Jamie.. og han vil så spise med det samme.

og så blir han skiftet, vasket og får tøj på.

Kl. 9 kører vi så Chloe i børnehaven.

og når vi kommer hjem igen, så spiser han lidt mere og så begynder han at blive træt igen.

så omkring 9.30-10 kommer han ud i barnevognen og sover gerne i et par timer.

Når han så kommer i barnevognen, stiller jeg ham i læ i garagen.

Jeg går IKKE med ham, når han skal sove. han kommer ud og stå og falder selv i søvn med det samme.

Her gjorde jeg nemlig en kæææmpe fejl med Chloe - jeg gik altid en tur med hende, når hun skulle sove.

og det er bare en rigtig dårlig ting at vænne dem til.

Kl. 11.30 ca. vågner han igen. - kommer op og spiser.

Så "leger" vi lidt. vi snakker og pludrer og han kommer ned og ligge lidt på maven (vi øver lidt, da han ikke er glad for det).

og når han så ikke gider mere, så kommer han ned og ligge i hans skråstol (han har en stol, der kan ligges helt ned, som skåner ryggen).

og her elsker han at ligge... og her begynder han så at blive træt igen. så hvis han ikke når at falde helt i søvn, så kommer han ud i barnevognen igen og sover i 1 time ca.

Kl. 13-13.30 ca. får han igen lidt at spise og så kører vi herefter op for at hente Chloe kl. 14.

Når vi kommer hjem, så hygger vi lidt alle 3 i stuen. - ligger lidt på maven. og ser lidt tegnefilm.

Spiser måske lidt igen ;)

kl. 15-16. kommer far hjem. og Jamie er igen træt.

Så han spiser og kommer i barnevognen og sover fra 2-3 timer. - det giver mig tid til at handle ind, lave mad osv. :)

Herefter er det igen op og spise, når han vågner.

og så hygger vi lidt igen - leger og ligger på maven.

Kl. 19. blir Chloe gjort klar til seng. og når hun er kommet i seng, så spiser Jamie igen - blir vasket og kommer i nattøjet.

og så slapper vi lidt af.

og så kommer han i seng mellem 19.30 og 21. - hvor han så sover til kl. 5-6 stykker. - spiser og sover videre.

Han er ca. i bad hver 3. dag og det er lidt forskelligt om det er om morgenen, når Chloe er afleveret eller om aftenen inden sengetid.

det kommer lidt an på hvad jeg har bedst tid og overskud til.

Jeg kan mærke at jeg denne gang gerne vil ha det hele til at køre, så han selv putter sig.

Chloe blev nemlig til en rigtig puttetrold, hvor man ikke måtte gå ud af rummet før hun sov.

Hun skulle ha øjnene på mig lige indtil hun sov.

og hun skulle trilles med i vognen for at sove osv.

Her blir han bare lagt og så er det egentlig bare Godnat og sov godt. Så kigger jeg til ham efter 5 min. - lytter selvfølgelig også - og så sover han bare :loveshower

Nå, det blev vist lidt langt, men håber det er til at forstå.

skal lige siges at Jamie stadig sover en god del, som det nok kan ses.

Han er som regel vågen i 1-2 timer af gangen.

og så er der også nogle dage hvor han tager længere lure og så måske springer

en lur i barnevognen over og snupper en power nap indenfor i stedet.

Dejligt indlæg! Jeg har helt sikkert lært noget jeg selv vil afprøve lige om snart!

:sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme kører det lidt på rutine...

Det har jeg lært fra mine fejl første gang at der er bedst :rolleyes

vores dag ser for det meste sådan her ud:

Kl. 7. - Chloe vågner, jeg står op med hende, finder noget morgenmad osv, hun ser lidt tegnefilm og jeg kan så

få tøj og sminke på.

Så ca. en halv til en hel time efter vågner Jamie.. og han vil så spise med det samme.

og så blir han skiftet, vasket og får tøj på.

Kl. 9 kører vi så Chloe i børnehaven.

og når vi kommer hjem igen, så spiser han lidt mere og så begynder han at blive træt igen.

så omkring 9.30-10 kommer han ud i barnevognen og sover gerne i et par timer.

Når han så kommer i barnevognen, stiller jeg ham i læ i garagen.

Jeg går IKKE med ham, når han skal sove. han kommer ud og stå og falder selv i søvn med det samme.

Her gjorde jeg nemlig en kæææmpe fejl med Chloe - jeg gik altid en tur med hende, når hun skulle sove.

og det er bare en rigtig dårlig ting at vænne dem til.

Kl. 11.30 ca. vågner han igen. - kommer op og spiser.

Så "leger" vi lidt. vi snakker og pludrer og han kommer ned og ligge lidt på maven (vi øver lidt, da han ikke er glad for det).

og når han så ikke gider mere, så kommer han ned og ligge i hans skråstol (han har en stol, der kan ligges helt ned, som skåner ryggen).

og her elsker han at ligge... og her begynder han så at blive træt igen. så hvis han ikke når at falde helt i søvn, så kommer han ud i barnevognen igen og sover i 1 time ca.

Kl. 13-13.30 ca. får han igen lidt at spise og så kører vi herefter op for at hente Chloe kl. 14.

Når vi kommer hjem, så hygger vi lidt alle 3 i stuen. - ligger lidt på maven. og ser lidt tegnefilm.

Spiser måske lidt igen ;)

kl. 15-16. kommer far hjem. og Jamie er igen træt.

Så han spiser og kommer i barnevognen og sover fra 2-3 timer. - det giver mig tid til at handle ind, lave mad osv. :)

Herefter er det igen op og spise, når han vågner.

og så hygger vi lidt igen - leger og ligger på maven.

Kl. 19. blir Chloe gjort klar til seng. og når hun er kommet i seng, så spiser Jamie igen - blir vasket og kommer i nattøjet.

og så slapper vi lidt af.

og så kommer han i seng mellem 19.30 og 21. - hvor han så sover til kl. 5-6 stykker. - spiser og sover videre.

Han er ca. i bad hver 3. dag og det er lidt forskelligt om det er om morgenen, når Chloe er afleveret eller om aftenen inden sengetid.

det kommer lidt an på hvad jeg har bedst tid og overskud til.

Jeg kan mærke at jeg denne gang gerne vil ha det hele til at køre, så han selv putter sig.

Chloe blev nemlig til en rigtig puttetrold, hvor man ikke måtte gå ud af rummet før hun sov.

Hun skulle ha øjnene på mig lige indtil hun sov.

og hun skulle trilles med i vognen for at sove osv.

Her blir han bare lagt og så er det egentlig bare Godnat og sov godt. Så kigger jeg til ham efter 5 min. - lytter selvfølgelig også - og så sover han bare :loveshower

Nå, det blev vist lidt langt, men håber det er til at forstå.

skal lige siges at Jamie stadig sover en god del, som det nok kan ses.

Han er som regel vågen i 1-2 timer af gangen.

og så er der også nogle dage hvor han tager længere lure og så måske springer

en lur i barnevognen over og snupper en power nap indenfor i stedet.

Super at du gad at tage dig tid til at give sådan en lang og god beskrivelse. Det er virkelig rart :)

Også :sc fra mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Det var så lidt.

må hellere lige tilføje at han den første måned sov sammen med mig.

først da han ikke længere havde brug for den helt tætte tryghed, begyndte jeg at ligge ham

til at sove selv.

Han kom også først udenfor og sove da han var 3 uger. og det har bare kørt på skinner siden.

Så rutinerne begyndte at køre fra han var 1 måned.

Nogen siger at man ikke kan give babyer dårlige vaner, men tro mig.. det kan man virkelig.

jeg har ihvertfald lært noget fra Chloe.

også - et barn der sover godt som dagen, sover også godt om natten..

så begynd ikke at vække baby eller holde det vågen i længere tid, når det viser trætheds tegn.

Det giver bare bagslag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode råd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spædbarn eller hvor gammel?

Da han var 3 uger begyndte rytme med at stå op kl 6, være vågen i ca. 1 time, sove 3, være vågen 1 time, sove 3 - i 'seng' kl. ca. 20.00

I dag hvor han er 5 mdr. er rytme sådan:

Op kl. ca. 5.30, og får morgenmad (boghvedegrød),lægges i barnevognen kl. ca. 6.30-7.00

Vågner kl. ca. 9-9.30 og får bryst og leger

Kl. 11.30-12.00 får han endnu en lur

13.30 vågner han og får frokost (mos)

Herefter er det lidt løst men han sover en lille, lur på en time igen om eftermiddagen og får aftensmad kl. 17.00-17.30 og kommer i seng kl. 19.00 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spædbarn eller hvor gammel?

Da han var 3 uger begyndte rytme med at stå op kl 6, være vågen i ca. 1 time, sove 3, være vågen 1 time, sove 3 - i 'seng' kl. ca. 20.00

I dag hvor han er 5 mdr. er rytme sådan:

Op kl. ca. 5.30, og får morgenmad (boghvedegrød),lægges i barnevognen kl. ca. 6.30-7.00

Vågner kl. ca. 9-9.30 og får bryst og leger

Kl. 11.30-12.00 får han endnu en lur

13.30 vågner han og får frokost (mos)

Herefter er det lidt løst men han sover en lille, lur på en time igen om eftermiddagen og får aftensmad kl. 17.00-17.30 og kommer i seng kl. 19.00 :)

Ja, jeg tænkte sådan fra spæd af og fremefter. Tak fordi du ville dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Gaia var hels spæd syntes jeg hele dagen gik med at amme og sidde med hende i favnen :)

Et godt råd!

Gaia kan være vågen flere timer i træk og når hun er puslet, har spist, fået mange kys osv så bruger jeg tiden på praktiske ting så jeg kan hvile mig mens hun sover.

Hun syntes det er en fest at ligge i en bunke vasketøj mens jeg lægger det sammen og finder det meget interessant, at nedstire mig mens jeg spiser frokost osv.

I starten gjorde jeg de ting når hun var puttet, men fandt hurtigt ud af, at man sagtens kan lave ting mens baby er vågen.

Vi købte "babykalenderen" og den brugte jeg rigtig meget i starten til at få et overblik over noget der mindede om en rytme i hendes dage.

Som der er skrevet tidligere er en god rytme alfa og omega og giver både baby og dig en bedre dag og nat.

Ønsker dig alt mulig held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Sofia var helt nyfødt var der ikke det der lignede en rytme.. Den ændrede sig fra dag til dag. hun sov og spiste lidt som det passede hende :)

I dag hvor hun er 2 måneder ser det helt anderledes ud...

Klokken 5 vågner hun og får mad og en tør ble..

Hun er nu vågen og leger som ofte på sit legetæppe eller i kravlegården..

Manden kører på arbejde kl 7, så jeg har lige noget tid til at få et hurtigt bad og noget tøj på..

Klokken 7.30 får hun tør ble og mad igen.

Fra klokken 8.00-12.00 sover hun :)

Så får hun ren ble igen og er nu meget sulten og får mad

Efterfølgende leger vi lidt igen eller bare ligger og slapper af.

Klokken ca 13.30 falder hun igen i søvn og sover til klokken 15.30

Manden er nu kommet hjem og er sammen med hende, hvor han giver hende tør ble og mad og leger..

Hun sover en time fra 17.30 til 18.30..

Når Mille er puttet klokken 19.00 kommer Sofia i bad ( det er ikke hver dag ) og så får hun ren ble og en stor flaske mad.

Klokken 21.00 sover hun igen og vågner klokken 5 igen :yay :yay :yay og så starter dagen igen :)

Det kan selvfølgelig afvige lidt, men det er en typisk dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til baby2011: hvor længe er din lille datter vågen hver gang? Og uden at blive sur? Er hun nem at putte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER