Glowin

Fødselsberetning, Silje :)

36 indlæg i dette emne

Jeg har valgt at dele beretningen op.. Primært i før-forløb, selve fødslen (som et afsnit skrevet til Silje) og efter-forløb.. Det er ikke nødvendigvis det hele hun skal have lov at læse, engang.. men lige så meget for min egen/vores skyld også at have lidt tanker beskrevet om hele forløbet vi har været igennem.

Op til fødslen..

Tirsdag d. 24 maj var jeg til konsultation hos egen læge. Da mit blodtryk var noget forhøjet (160/98) og da der samtidig samlede sig proteiner i min urin, valgte han at sende mig til kontrol på jordmoderstuen på Kolding Sygehus.

Omkring kl. 12.30 ankommer vi på Kolding sygehus og får kørt en CTG kurve – Alt er som det skal være inde i maven. Der sparkes en masse og hjertet kører en stabil rytme på ca. 150. MEN.. På grund af mit blodtryk og tiltagende symptomer, såsom hovedpine, kvalme, lidt svimmelhed og lign. vælger de at indlægge mig – foreløbigt til onsdag – under observation for svangerskabsforgiftning.

Jeg får at vide at jeg skal være sengeliggende, så wc og bad besøg er eneste aktivitet. Mad bliver hentet til mig.

De følgende dage var LANGE. På grund af ustabilitet i mit blodtryk, døgnopsamling af urin osv. valgte lægerne igen og igen at forlænge indlæggelsen.. Jeg er dybt taknemmelig for at jeg havde enestue og at der var tv på stuen!

Weekenden over, d. 28-29, havde jeg det rigtig godt.. ingen symptomer, men blodprøverne var stadig ikke okay. Igen blev indlæggelsen forlænget og jeg fik at vide at det fredag måske kunne lade sig gøre at komme hjem, om ikke andet, så for nogle timer – HVIS mit blodtryk var stabilt.

Mandag gik, og det samme med tirsdag.. Onsdag morgen vågnede jeg med trykken for brystet, en jernring omklamrede mine lunger og jeg synes samtidig at jeg var lidt utilpas.. ikke skidt-skidt, men skidt på en træls måde.

Kl. ca. 14 kom lægen ind. De havde kigget på mine prøver, urinsamling m.m. og havde besluttet at nu gik den ikke længere. 2 scenarier blev sat op:

1. Vi kunne fortsætte graviditeten med risiko for at jeg ville blive alvorligt syg – indlagt på intensiv – og med alvorlige følger. Men med et barn i maven som fik lov at vokse.

2. Vi kunne stoppe graviditeten og have en, forhåbentlig, kortere behandlingstid efterfølgende. Og en mor med mere overskud. Samtidig dog et barn som med brug for lidt ekstra hjælp.

Lægerne valgte for os.. løsning 2.

Oveni at de tog beslutningen, var det også planlagt at skulle foregå torsdag d. 2/6 eller fredag d. 3/6 – afhængig af blodprøver jeg fik taget torsdag morgen.

Her startede min kamp.. Jeg har fra dag 1 ikke ønsket et kejsersnit! Med min fars sygdomsforløb i baghovedet var jeg skrækslagen for at ende i samme situation som ham.. ende som lammet fra brystet og ned. Et kejsersnit ville betyde at jeg kom til at 'smage' på den fornemmelsen, men jeg havde brug for at tale forløbet igennem.. mange gange, og med mange forskellige. Jeg talte med både overlæge, anæstesilæge, sygeplejersker, min mor og Morten.. for at få en smule ro på.. og det lykkedes. Jo mere jeg fik snakket om det, jo mere fik jeg vendt processen til det den skulle handle om bagefter – nemlig det at bliver mor!

Jeg valgte ganske enkelt ikke at tænke på selve bedøvelsen – men i stedet at tænke på resultatet :)

Torsdag d. 2 juni 2011 (til Silje)

Kl. ca. 10 blev far og jeg hentet af en portør og kørt på operationsgang 2 på sygehuset. Far fik udleveret et fint grønt sæt tøj med beskeden om at 'det var så de andre kunne se at ham skulle de ikke spørge om noget væsentligt' ;)

Rystende nervøs blev vi kørt ind på operationsstuen. Vi hilste på alle de mennesker som var derinde.. læger, sygeplejesker, narkosepersonale osv. Der var en 8-10 mennesker udover os selv.

Efter at ha' sundet mig lidt blev jeg bedt om at sætte mig op på lejet så narkoselægen kunne komme til at lægge bedøvelsen i min ryg – jeg skulle krumme samme og skyde ryg som en kat (godt maven ikke var større, for det havde været ret besværligt så). Ganske hurtigt lagde han først lokalbedøvelsen og et par min. senere lagde han rygmarvsbedøvelsen – bestemt ikke nogen rar fornemmelse, men der gik kun ganske kort tid førend varmen bredte sig i mine ben og jeg fik hjælp af lægen og jordmoderen til at komme ned og ligge.

- Far sad under hele det forløb på en stol til venstre for mig og holdt mig i hånden og fortalte hvor sej og god jeg var :biglove

Som det næste satte de et stort grønt lærred op foran mit bryst – jeg nød den afslappende og døsende fornemmelse af bedøvelsen – slet ikke som jeg havde regnet med, men jeg slappede rigtig godt af lige dér og nød øjeblikket.

Kl. 10.37 skar lægen igennem det først lag hud og bare 3 minutter senere kl. 10.40, hørte vi dig skrige for allerførste gang! :loveshower

Du kom om på vores side af det grønne lærred hvor jeg fik lov at se dit sammenrynkede ansigt – helt tilfreds var du ikke – inden far slap min hånd og gik med dig ud for at blive undersøgt i rummet ved siden af. Tiden føltes uendelig, men jeg prøvede at tage sammensyningen med ro og bare lytte til dine skrig og skrål.

Efter et par minutter kom lægen ind til mig, fortalte at du havde det rigtig godt, fine farver og at du var rigtig gal på dem – sådan min skat! :biglove :kuller

De pakkede dig i tæpper og far fik dig i armene for allerførste gang.. Han fik lov at bære dig – stolt – hele vejen over til P3 (neonatal afd.)

På vejen kom i forbi mormor – hun havde ventet udenfor OP rummet siden kl. 10.10 og havde hørt dit allerførste skrig – så tydeligt at hun slet ikke var i tvivl om at det var dig! - Hun så dine store blå øjne og din meget stolte far i det i fortsatte mod P3.

Du blev vasket, målt og nusset om inden de lagde dig i en kuvøse hvor far blev og holdt lidt øje med dig indtil han gik over på opvågningen for at kigge til mig. Mormor fulgte med mig på opvågningen hvor vi fik snakket lidt, grædt lidt og bare nydt at nu var den svære del overstået.

Jeg fik dig at se da jeg kørte fra opvågningen via P3 til barselsafdelingen. Så lille og fin lå du der i kuvøsen godt pakket ind med hue og tæppe omkring dig :loveshower

Vores lille My, vores lille mus.. længe ventet.. endelig! :biglove

Efter fødslen...

Jeg mistede ca. 500ml blod under OP og ca. 700ml på opvågningen – det gik pludselig meget stærkt med blodtab og en overgang overvejede de om jeg skulle have blod udefra, men valgte at se tiden an.

Det betød dog at jeg måtte tage lidt ekstra tid på opvågningen inden jeg kom omkring P3 OG at jeg var vanvittig træt da jeg endelig fik lov. Torsdag aften kom Morten ned på sygehuset igen og vi håbede at få lov at komme op til Silje på P3. Mit blodtryk var dog ikke stabilt og lægerne var derfor slet heller ikke trygge ved at lade mig forlade 'sikkerhedsområdet'

I løbet af natten til fredag fandt mit blodtryk et mere og mere stabilt niveau og det fortsatte fredag morgen – ENDELIG kunne jeg få lov at komme op til min datter! Så vanvittig en tanke kun at have set hende i ca. 5min, selvom hun var 1 døgn gammel .. det tog mig noget overvindelse at stoppe med at punke mig selv for dét – modsat havde det jo heller ikke være okay, hvis jeg havde besøgt hende i løbet af natten og pludselig blevet skidt.

Jeg blev kørt op på P3 liggende i min seng, fredag formiddag.. Silje blev lagt på min brystkasse. Der gik ca. 4sek så sad hun som en sugemalle og forsøgte at komme til brystet. Hun blev lagt til og suttede så man skulle tro hun havde prøvet det en milliard gange gør – forinden var vi blevet advaret om at amningen kunne blive en meget meget svær process, når nu hun er så tidligt på den.. Men, hun modbeviste dette – fra allerførste forsøg (som jo så ikke engang var et forsøg) ! ;)

I løbet af fredag var jeg deroppe 3 gange – transporteret i sengen – fik hende lagt til og råhyggede begge 2. Jeg startede udmalkning og har efterhånden sendt en del mælk – eller rettere fløde – op til hende. Hun spiser lige nu ca. 25ml pr måltid hvoraf de ca. 20ml kommer fra mig.

Om at blive mor? Det er HÅRDT! Balancegangen og forsøget på at finde en rytme er hamrende svært. Jeg er træt, selvom jeg sover ret meget (en temmelig lav blodprocent gør det så ikke bedre), forsøger at malke ud med de intervaller jeg bør – hver 3-4 time – og samtidig vil jeg jo gerne være hos Silje når hun spiser, dvs. hver 3 time.. så ja, et puslespil – hvor den sidste brik nok aldrig kommer til at ligge helt rigtigt. Men det er okay.. for jeg gør mit bedste :biglove

248624_10150651735930454_832240453_18969976_195695_n.jpg247556_10150651735900454_832240453_18969975_6985401_n.jpg254364_10150651735945454_832240453_18969977_2276122_n.jpg

*billederne er fra første gang hun ligger på mit bryst.. en meget meget træt mor ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh :wub hvor er hun fin :wub

Stort tillykke med hende. Og hun er i sandhed en fighter jerer lille Silje :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en yndig lille pige og en meget rørende historie :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så kom man lige til at tude igen! (dog på den gode måde ;))

Tak for en dejlig beretning! :loveshower Silje bliver vildt glad for at læse "hendes" afsnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FU*K hvor er hun dejlig :loveshower

Sikke en fantastisk beretning du har fået skrevet kære Majken, hjertelig tillykke med jeres dejlige datter, begge to :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aii kæmpe stort TILLYKKE med Silje! Hvor er hun smuk! :) Jeg kan ikke lige følge med, hvad uge er hun født i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aii kæmpe stort TILLYKKE med Silje! Hvor er hun smuk! :) Jeg kan ikke lige følge med, hvad uge er hun født i?

Hun er født præcis 33+0 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med Silje. Hvor er hun en køn lille prinsesse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig bereting! Hvor er hun bare skøn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er hun bare sød :biglove :loveshower

Stort tillykke med hende, endnu engang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang tillykke, hvor er hun bare skøn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe tillykke med den fine lille pige! Hun ser rigtig nuttet ud! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er hun lækker... hun ser jo ikke engang for tidligt født ud... bare lidt lille... dejligt at høre at i har det godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower :loveshower åååååhhhhh blev helt våd i øjnene :loveshower :loveshower

hvor er det smukt skrevet, sikke en figther. og hvor er hun bare skøøøn :biglove

Der må være noget over de piger fra uge 33 :biglove

hilsen en mor med en prinsesse født i 33+0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde slet ikke set at der var sket noget - havde ellers fulgt lidt med på "hej fra hospitals sengen".

STORT Tillykke med hende.. hvor ser hun skøn ud - og skøn beretning på trods af at det selvfølgelig ikke forløb som planlagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det egentlig med lille Silje? Tænker tit på jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det egentlig med lille Silje? Tænker tit på jer :)

Det går rigtig godt med hende :loveshower

Hun spiser dele af sine måltider hos mig og fik igår tøj på for første gang :)

Hun ligger i lukket kuvøse endnu men får ikke længere ilt.. Om et par timer skal hun i bad for første gang og efterfølgende skal hun i en anden type kuvøse - en som ikke er lukket.. for ligeså stille at vende hende til mere lys og flere lyde. Det er helt overvældende og fantastisk så meget det går fremad med hende.. Aldrig i mit liv havde jeg forestille mig at der ville ske så meget, på så kort tid.. den uge der nu er gået føles på en og samme tid uendeligt lang, men også meget meget kort :)

Hvad mig selv angår kæmper jeg en del med blodtrykket endnu og er derfor fortsat indlagt. Derudover er det kommet seriøst gang i mælkeproduktionen (AV for s*tan!) så jeg skal også lige finde en rytme med udmalkning, nattesøvn osv :)

Men ja.. alt i alt, så er det gode takter herfra ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor dejligt at høre. Og skønt at det går så hurtigt og at hun vokser sig så stærk og fin :)

Jeg håber at du også selv snart kommer mere ovenpå. Ved I noget om hvornår I får lov til at komme hjem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med en positiv update! :loveshower

Håber I begge kommer jer hurtigt! Hvad med faren - overnatter han sammen med dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor dejligt at høre. Og skønt at det går så hurtigt og at hun vokser sig så stærk og fin :)

Jeg håber at du også selv snart kommer mere ovenpå. Ved I noget om hvornår I får lov til at komme hjem?

Ikke endnu nej.. Silje skal som min. selv kunne holde temperaturen og hun skal være fri af sonden..

Dejligt med en positiv update! :loveshower

Håber I begge kommer jer hurtigt! Hvad med faren - overnatter han sammen med dig?

Nej det gør han ikke. Silje er indlagt på neonatal og jeg er indlagt på barselsafsnittet.. Så der er ikke mulighed for at han kan overnatte. Men,når jeg flytter over på patienthotellet får vi muligheden for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var sørme godt at høre søde Majken!

Jeg har også tænkt en del på dig og din lille familie, og håber at I snart får lov at komme hjem til de vante omgivelser, så I rigtigt kan vede jer til hinanden :kram

Har du mon flere billeder af lækre Silje-pigen?!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det dejligt at høre, at det går i den rigtige retning for jer!

Håber fortsat alt det bedste :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JUBEL!!!

Jeg er blevet udskrevet!! Har fået fjernet 'klammer' efter snittet og er flyttet på patienthotellet = eget badeværelse, låst dør osv ;)

- skal til kontrol om 1 uge med blodtrykket, men ellers er jeg FRI!

Silje har taget 60g på på 3 dage hvilket er rigtig flot ifølge børnelægen. Hun har været i bad for første gang.. og nød det! :loveshower Til middag komme hun ud af kuvøsen og ligger nu i en alm seng - med varmeindlæg :)

Total jubel.. idag hvor Silje er en uge gammel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JUBEL!!!

Jeg er blevet udskrevet!! Har fået fjernet 'klammer' efter snittet og er flyttet på patienthotellet = eget badeværelse, låst dør osv ;)

- skal til kontrol om 1 uge med blodtrykket, men ellers er jeg FRI!

Silje har taget 60g på på 3 dage hvilket er rigtig flot ifølge børnelægen. Hun har været i bad for første gang.. og nød det! :loveshower Til middag komme hun ud af kuvøsen og ligger nu i en alm seng - med varmeindlæg :)

Total jubel.. idag hvor Silje er en uge gammel!

Nøj hvor er det en sej og stærk pige I har :) Hvor er det dejligt, at du er blevet udskrevet, så kan du være lidt mere sammen med din mand... Mettemor har lagt et link ind med at der er lagersalg på www.idat.dk, så jeg skulle da lige ind og se og kunne se at der var noget af tøjet der var helt ned til str. 40... Måske du kan finde noget der passer lille-Silje nu hun ankom noget før tid :) (ved fra min nieces fødsel for 11 år siden, at det kan være svært, at finde smart tøj til for tidligt fødte børn, men det kan selvølgelig godt have ændret sig siden da :) ) Se her se her se her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor skønt. Hvor er det dejligt at det hele bare går så hurtigt :loveshower

Tillykke med at hun er 1 uge i dag :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER