Ezri

Gravid og overvægtig?

12 indlæg i dette emne

Min mand og jeg går snart i gang med vores "baby in the making" igen. Men sagen er den, at jeg er overvægtig og har læst en masse om, hvor farligt det kan være. Jeg vil jo gerne give vores barn den bedste start på livet, men er det farligt at blive gravid, når man er overvægtig?

Er der nogen af jer, der har erfaringer med det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg har hverken erfaring eller læst meget om emnet, men tænker lidt, at det handler jo lidt om, hvor meget overvægtig man er, og at det er ligesom med alle andre følgesygdomme, at man har større risiko for, at udvikle noget end man har, som normal overvægtig.

Jeg tænker også at man skal op i det som man i BMI-sprog kalder fed altså en BMI over 30, for at det virkelig kan være, atd er er noget om det...

Men igen jeg ved ikke så meget om det, det er bare lige mine tanker omkring emnet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvor tyk du er kontra mig eller andre.

Men det har ikke som så voldt mig problemer at være gravid trods jeg er overvægtig. dog har det været svært nærmest umuligt at blive gravid (så har måtte få hjælp til det), men om det skyldes overvægt ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overvægtige gravide har en stor risiko for at få forhøjet blodtryk. Det er også forhøjet risiko for at få graviditetssukkersyge, hvilket udgør en væsentlig risiko for barnet, men også for dig selv.

Kvinder, der er overvægtige og gravide, har øget risiko for, at fødslen går i gang før tid, og disse kvinder oplever hyppigere indgreb og komplikationer i forbindelse med fødslen. Fødsel ved kejsersnit forekommer langt hyppigere for overvægtige gravide, en det gør for mellemvægtige gravide. Hvor 20% af de mellemvægtige gravide føder ved kejsersnit, så er andelen på 36% for de overvægtige gravide.

Overvægtige gravide har også dobbelt så stor risiko for at føde børn over 4500 gr. Det er endvidere en større tendens til, at børn af overvægtige gravide lider af iltmangel under fødslen, og endelig er de overvægtige gravide er i gennemsnit indlagt flere dage efter fødslen end de mellemvægtige.

Ps: Læser sundhedsvidenskab så er lidt miljøskadet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det kommer an på kvinden :)

Jeg er selv meget overvægtig, men havde en drømmegraviditet og en drømmefødsel. Alle JM's dumme kommentarer og meninger blev gjort til skamme. Fint blodtryk, ingen sukkersyge, gik over tid, intet galt med baby og var kun inde 2 dage og det var fordi vi selv ville. Fødte uden komplikationer og uden hjælpemidler.

Tabte mig gennem graviditeten omkring 8 kg, da jeg ikke spiste mere end jeg plejer, men babyen havde masser af næring og resten røg fra depoterne :)

Min største bekymring graviditeten igennem var, at min JM havde sagt, at pga. min størrelse skulle jeg have en EPI, men det ville jeg IKKE! Men da fødslen oprandt, sagde lægen, at det slet ikke var nødvendigt, så der fik jeg også bevist at store piger godt kan selv.

Min datter var skønnet til over 4 kg, men var kun 3100, så heller ikke der passede jeg ind i boksen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det kommer an på kvinden :)

Jeg er selv meget overvægtig, men havde en drømmegraviditet og en drømmefødsel. Alle JM's dumme kommentarer og meninger blev gjort til skamme. Fint blodtryk, ingen sukkersyge, gik over tid, intet galt med baby og var kun inde 2 dage og det var fordi vi selv ville. Fødte uden komplikationer og uden hjælpemidler.

Tabte mig gennem graviditeten omkring 8 kg, da jeg ikke spiste mere end jeg plejer, men babyen havde masser af næring og resten røg fra depoterne :)

Min største bekymring graviditeten igennem var, at min JM havde sagt, at pga. min størrelse skulle jeg have en EPI, men det ville jeg IKKE! Men da fødslen oprandt, sagde lægen, at det slet ikke var nødvendigt, så der fik jeg også bevist at store piger godt kan selv.

Min datter var skønnet til over 4 kg, men var kun 3100, så heller ikke der passede jeg ind i boksen.

Hov snakker du min graviditet, sådan havde jeg det også jer tog 5,5 ka på og det var nok mest forstervand bagefter røg 14 kg vupti vapti..

Denne graviditet er så det modsatte men nu er det jo også sommer og en pige istedet for en dreng jeg venter ved ikke om det ar noget med det a gøre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overvægtige gravide har en stor risiko for at få forhøjet blodtryk. Det er også forhøjet risiko for at få graviditetssukkersyge, hvilket udgør en væsentlig risiko for barnet, men også for dig selv.

Kvinder, der er overvægtige og gravide, har øget risiko for, at fødslen går i gang før tid, og disse kvinder oplever hyppigere indgreb og komplikationer i forbindelse med fødslen. Fødsel ved kejsersnit forekommer langt hyppigere for overvægtige gravide, en det gør for mellemvægtige gravide. Hvor 20% af de mellemvægtige gravide føder ved kejsersnit, så er andelen på 36% for de overvægtige gravide.

Overvægtige gravide har også dobbelt så stor risiko for at føde børn over 4500 gr. Det er endvidere en større tendens til, at børn af overvægtige gravide lider af iltmangel under fødslen, og endelig er de overvægtige gravide er i gennemsnit indlagt flere dage efter fødslen end de mellemvægtige.

Ps: Læser sundhedsvidenskab så er lidt miljøskadet :-)

Ok det var da noget af en mundfuld, kan du komme med alle dårlig dommene ved at være normal vægtig....

For det er lidt sjovt min JM siger nemlig at de 30 hun har på bagen elsker hun at følge dem som har lidt ekstra.

Da de for det meste har en bedre psyke og vilje end normalvægtige til at få tingene til at gå.

Men jeg skal ikke blande mig, men hvis du er fornuftig og tænker hvad du putter i munden og sørger for motion så vil jeg bare sige kom i gang :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er hendes definition på "lidt ekstra"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes lige så mange skrækhistorier om gravide overvægtige som der gør af børn født af overvægtige mødre :)

Alle kvinder tilbage til min egen oldemor i min familie har været overvægtige før, under og efter graviditeten og har hverken haft graviditetsbetinget sukkersyge, forhøjet blodtryk eller andre ting helsesystemet vil advare dig imod... :rolleyes:

Jeg selv er også overvægtig og vejede 114 da jeg blev gravid med min søn (selve undfangelsen tog 14 dage fra pp-stop) og jeg tog 12 kg på og smed dem alle efter fødslen og havde ikke den mindste gene, heller ikke under fødslen.

Fik heller ingen løftede pegefinger af min jordemoder og blev heller ikke sendt til glucosebelastning :)

Jeg vejede mere da jeg blev gravid med min datter men tog kun 3½ kg på - hun blev taget ved planlagt ks 1 mdr før tid pga jeg tidligere har været opereret i min livmoder pga cyste, igen ikke noget ifbm min overvægt, så jeg vidste jeg ikke måtte føde selv og heldigvis for det! ;)

Jeg blev sendt til glucosebelastning med nr 2 men havde ikke g-b-sukkersyge og ej heller forhøjet bt. :)

Så...selvom man er overvægtig er det ikke = sygdom....Man kan lige så godt få g-b- sukkersyge uden at være overvægtig plus alt det andet skrækkelige man hører om.

Så...go for it og lad være med at læse alle skrækhistorierne og tro på det bedste :)

Man kan sagtens veje 140 kg uden at fejle det mindste ligesom man kan veje 90 kg og få alle sygdomme.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig er overvægt ikke lig med sygdom. Nu blev der spurgt til forhøjet risiko og ja det er der altså. Jeg kender da også massere af rygere som aldrig har været syge, men det er da ikke ensbetydende med at man bare skal håbe på ikke at være en af dem der bliver syg.

PS: Jeg vejer selv for meget og kæmper med at tabe mig INDEN jeg bliver gravid :-) selvom det ikke er sikkert det lykkes har jeg tænkt mig at gøre et ærligt forsøg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når der ligger sundhedsvidenskabelig fakta omkring at man som overvægtig har flere ricisi, så er det ikke fordi dem der laver disse undersøgelser ikka kan lide overvægtige, men for at sørge for at beskytte netop de overvægtige og deres børn under en graviditet.

At der er rigtig mange der har gode oplevelser som overvægtige er jo bare rigtig godt, men siger altså ikke noget om den generelle risiko. Det er det samme med rygere. Hvis man ryger, ved man ikke man dør af det. Men man ved der er forhøjet risiko for at dø af det.

Men hvis jeg var dig, kunne du jo lige tage en snak med din læge om det. Han eller hun må vide hvad man skal være på forkant med.

Held og lykke med projektet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når der ligger sundhedsvidenskabelig fakta omkring at man som overvægtig har flere ricisi, så er det ikke fordi dem der laver disse undersøgelser ikka kan lide overvægtige, men for at sørge for at beskytte netop de overvægtige og deres børn under en graviditet.

At der er rigtig mange der har gode oplevelser som overvægtige er jo bare rigtig godt, men siger altså ikke noget om den generelle risiko. Det er det samme med rygere. Hvis man ryger, ved man ikke man dør af det. Men man ved der er forhøjet risiko for at dø af det.

Men hvis jeg var dig, kunne du jo lige tage en snak med din læge om det. Han eller hun må vide hvad man skal være på forkant med.

Held og lykke med projektet

Super godt indlæg - du fik lige sat ord på det jeg tænker :sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER