Banshee

Spiral

31 indlæg i dette emne

Jeg overvejer at få en spiral, men kun for ½-1 år max... Jeg aner INTET og vil gerne høre jeres PERSONLIGE erfaringer - på godt og skidt omkring spiral :)

Hvordan får man den? Hvad koster den? Godt og skidt? Kan man mærke den?

FORTÆL FORTÆL!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du får den sat i hos egen læge eller gynækolog.

Den koster omkring 1.200-1.400 kr.

Jeg fik en spiral og jeg var IKKE glad for den. Den faldt i øvrigt ud af sig selv efter ret kort tid. I hele perioden jeg havde den i, pletblødte jeg. Jeg fik at vide, at det var meget normalt i det første halev år.

Personligt, ville jeg ikke vælge en spiral, hvis du ikke skal bruge den længere tid end 6-12 måneder. Det er både for dyrt og besværligt, når det ikke er for en længere periode- efter min mening ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor sjovt at du lige har oprettet denne tråd. Jeg havde netop selv tænkt at jeg ville oprette én for at høre lidt om spiraler, når jeg engang skal til at bruge prævention igen.

Så jeg er med på en lytter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft en i kobber og mener jeg gav 350 kr for den. Jeg pletblødte non stop i over 3 måneder og kunne mærke den ved nogle stillinger i sex.

Bortset fra de gener, var jeg glad for den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv evt at læse mere HER

Der står nemlig forskel på hormon og kobberspiral, fordele, ulemper, priser osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft min i 1½-2 måneder nu, en hormonspiral, jeg havde ret ondt den 1 første uge - men var heller ikke vantil mens smerter, derudover har der intet været, jeg blødte 1 dag i forbindelse med oplægningen og siden har jeg ikke blødt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, 1200 kr er mange penge ;) VIll enok vælge "den billige"..

Jeg vil IKKE tage p-piller, og jeg magter ikke kondomer - det er simpelthen for usexet og følelsen er .. ikke rar.. :rolleyes

Men hvilke andre muligheder er der så????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

P-ring og P-plaster var med i mine overvejelser, men jeg fravalgte dem da jeg ikke skal have flere børn de næste mange år, så ville have noget vedvarende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gode ved spiral er at man kan få den uden "noget" - altså den påvirker ikke kroppen med hormoner og sådan?? :rolleyes For det vil jeg helst gerne undgå...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kobberspiral i nogle måneder og var faktisk rigtig glad for den. Jeg pletblødte ikke, men mine menses blødninger var kraftigere og jeg havde mere ondt i maven. Jeg mærkede ikke noget til selve spiralen, men den snor der sidder på den, kunne jeg af eller anden grund mærke. Det var lidt ubehageligt (det føltes som noget der klør, et sted hvor man ikke kan klø huh.gif)

Jeg kom til at hive min egen spiral ud, da jeg skulle tømme min ladycup, men jeg tror ikke det er normalt :) Min mand kunne ikke mærke noget til den.

Jeg kan faktisk ikke huske, hvad jeg betalte for den, men jeg mener ikke at den var ret dyr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har en hormon spiral og er super glad for den. ingen mens overhovedet, det er bare skønt. og jeg mærker overhovedet intet til den. men jeg mener den frarådes kvinder der ikke har født

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kobberspiral i nogle måneder og var faktisk rigtig glad for den. Jeg pletblødte ikke, men mine menses blødninger var kraftigere og jeg havde mere ondt i maven. Jeg mærkede ikke noget til selve spiralen, men den snor der sidder på den, kunne jeg af eller anden grund mærke. Det var lidt ubehageligt (det føltes som noget der klør, et sted hvor man ikke kan klø huh.gif)

Jeg kom til at hive min egen spiral ud, da jeg skulle tømme min ladycup, men jeg tror ikke det er normalt :) Min mand kunne ikke mærke noget til den.

Jeg kan faktisk ikke huske, hvad jeg betalte for den, men jeg mener ikke at den var ret dyr.

Jeg havde så aldrig hørt om en Ladycup før, så jeg måtte straks Google... DET er da crazy!! :o Er du glad for den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper lige på Susannes kommentar...! :rolleyes Men "ideen" tiltaler mig lidt, så det må du gerne fortælle lidt om tror jeg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en ladycup, og har kun brugt den én gang i 10 minutter. jeg brød mig virkelig ik om følelsen, og efterfølgende fik jeg meget svingende cyklusser, så brugte bind for at kunne følge lidt med i hvor meget jeg blødte osv. Men jeg tror hvis man får lært at bruge den ordenligt (og ik som jeg ;) )så tror jeg det er en fantastisk opfindelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde så aldrig hørt om en Ladycup før, så jeg måtte straks Google... DET er da crazy!! :o Er du glad for den?

;)

Ja, jeg er faktisk rigtig glad for den. Det er lidt forskelligt, hvornår jeg bruger den og hvor meget. Jeg hader at have menses - synes det er møgbesværligt og rigtig træls! Så min Ladycup giver mig en helt anden frihed. Jeg skulle lige vænne mig til at bruge den, men da jeg først havde det, mærkede jeg slet ikke noget til den. Jeg troede faktisk en gang, at den var faldet ud, fordi jeg ikke kunne mærke den... huh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft en kobberspiral i en del år og har været rigtig glad for den.

Fik den første mellem mine 2 børn og den anden efter min yngstes fødsel.

Man bløder kraftigere ved mens med en kobberspiral - men jeg ammede da jeg fik den sat op, så jeg valgte bevis en helt uden homoner. (jeg ved godt de ikke kommer direkte ind i kroppen, men havde det bare bedst med den uden)

Jeg bløder ikke så meget af natur, så det har været ok for mig med en kobberspiral.

Fordelen ved en spiral er, at du får den sat op hos lægen og den holder i 5 år inden den skal skiftes - fantastisk nemt :-)

Jeg skal nu faktisk have min skiftet og overvejer en homonspiral - mest faktisk fordi jeg er lidt træt af at have menses :-)

(faldt derfor over denne tråd for at se nogle erfaringer)

P.S. Man kan godt få en spiral selvom man ikke har født - det gør bare mega ondt at få den sat op og man kan være nødt til at lokal bedøve for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har haft 2 forskellige spiraler,og blødte nærmest non stop i næsten 1 år,meget tykt mørkt blod, (lignede nærmest afføring) havde max 5 dage om måneden uden blødninger. og når jeg endelig ikke bløde og kunne være sammen med kæresten kunne han mærke den og fik røde mærker på penin hoved som gjorde ondt. skal lige siges at det var den man får gratis på hospitalet, ved ikke om de andre er bedre ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en kobberspiral sidste år.

Og udover længere blødning og en irreterende kløe op til mens er jeg egentlig godt tilfreds.

MEN det ER træls at bløde 10 dage i en cyklus på 30 dage :(

Jeg valgte kobberspiralen fordi vi brugte laaaaaang tid og endte i behandling for at få vores største pige Celine.

Jeg havde brugt p piller i 10 år inden.

Så for ikke at proppe min krop med unødvendige hormoner (hvis vi nu skal have en 4'er) så synes jeg at det var den bedste måde at vælge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har planer om at ringe til min læge imorgen og bestille en kobberspiral .. den koster 350kr og er UDEN hormoner og andet 'skidt'. Alternativet for mig er p-stav, da jeg ikke må få p-piller igen pga. blodprop risiko.

Jeg er dog mest til at holde mig helt fra noget med hormoner så derfor er det egentlig kobberspiralen som er eneste alternativ.. dog er jeg ikke så glad ved tanken om at skulle ha et fremmedlegeme 'der op', ej heller ved tanken om kraftigere mens .. Men, der er næsten ikke andet for end at prøve det.

- Er egentlig klar på at blive gravid igen .. ^_^ :whistling .. men vi har lavet en aftale om at der nok lige går et års tid inden nr. 2 skal laves ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overvejede også kort en kobberspiral..... Men efter at have læst flere steder om hvordan sådan én virker, er jeg gået fra idéen igen.

Den forhindrer det befrugtede æg i at sætte sig fast i slimhinden i livmoderen, og det befrugtede æg går dermed til grunde og bliver udstødt med en kraftigere mens-periode......

For mig går det helt klart over en grænse med sådan en slags "præservativ"

(skriver ikke for at støde nogen.... :) Blev bare selv så overrasket, over at finde ud af hvordan sådan en virker)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overvejede også kort en kobberspiral..... Men efter at have læst flere steder om hvordan sådan én virker, er jeg gået fra idéen igen.

Den forhindrer det befrugtede æg i at sætte sig fast i slimhinden i livmoderen, og det befrugtede æg går dermed til grunde og bliver udstødt med en kraftigere mens-periode......

For mig går det helt klart over en grænse med sådan en slags "præservativ"

(skriver ikke for at støde nogen.... :) Blev bare selv så overrasket, over at finde ud af hvordan sådan en virker)

Så i princippet bliver man vel gravid? I teorien..? Det kan da heller ikke være sundt..

Opdateringen er i øvrigt, at jeg endnu ikke har fået spiral..

Ved sidste menses, skulle jeg have ringet til gynækologen, og bestille en tid til opsætning.. Men der kom kæresten hen og sagde han synes lige vi skulle tænke i hvert fald en måned mere - for der var jo ingen grund til at få en spiral sat op, hvis vi alligevel snart gik med babyprojekter.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så i princippet bliver man vel gravid? I teorien..? Det kan da heller ikke være sundt..

Opdateringen er i øvrigt, at jeg endnu ikke har fået spiral..

Ved sidste menses, skulle jeg have ringet til gynækologen, og bestille en tid til opsætning.. Men der kom kæresten hen og sagde han synes lige vi skulle tænke i hvert fald en måned mere - for der var jo ingen grund til at få en spiral sat op, hvis vi alligevel snart gik med babyprojekter.. :)

Ja, det var også det der overraskede mig.... At man faktisk kan blive gravid med spiral, og fosteret (eller det befrugtede æg om man vil) så bliver udstødt fordi spiralen forhindrer at noget kan sætte sig fast i livmoderen.....

Så synes jeg jo ikke rigtig det er prævention mere..... Ved ikke lige hvad jeg skal kalde det, men det har hvert fald afskrækket mig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det var også det der overraskede mig.... At man faktisk kan blive gravid med spiral, og fosteret (eller det befrugtede æg om man vil) så bliver udstødt fordi spiralen forhindrer at noget kan sætte sig fast i livmoderen.....

Så synes jeg jo ikke rigtig det er prævention mere..... Ved ikke lige hvad jeg skal kalde det, men det har hvert fald afskrækket mig...

Må indrømme at jeg slet ikke var klar over det.. Ved ikke hvad jeg troede den gjorde, men i hvert fald ikke det.. Troede netop den forhindrede en i at blive "befrugtet".. Hmm..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men sådan virker P-piller da også...? Altså... Mange får jo stadig ÆL, men hormonet gør at slimet ændre sig, så det ikke holder på ægget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så i princippet bliver man vel gravid? I teorien..? Det kan da heller ikke være sundt..

Opdateringen er i øvrigt, at jeg endnu ikke har fået spiral..

Ved sidste menses, skulle jeg have ringet til gynækologen, og bestille en tid til opsætning.. Men der kom kæresten hen og sagde han synes lige vi skulle tænke i hvert fald en måned mere - for der var jo ingen grund til at få en spiral sat op, hvis vi alligevel snart gik med babyprojekter.. :)

Spændende :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER