Linda1985

Min søn på 22 mdr siger ikke så mange ord

17 indlæg i dette emne

Min søn på 22 mdr. snakker ikke særlig meget og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor meget man bør bekymre sig.

Dagplejen har ebdt os få tjekket hans hørelse fordi han ikke hører efter og vi skal have tjekket hans hørelse på mandag, og jeg ved selvfølgelig godt at det kan have meget med hørelsen at gøre hvis han ikke siger så meget. Men det ærgrer mig bare han ikke gider sige så meget. Vi prøver rigtig meget med at få ham til at gentage hvad vi siger, men det er ligesomom han bare ikke gider. Jeg vil skyde på han kan omkring 20 ord - men bruger dem ikke så tit.

Andre der har samme udfordring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

min er "kun" 18 mdr. men hun har slet ikke så mange ord.. Nogle gange når jeg spørger hende om hun kan sige forskellige ord siger hun bare Nej..

HUn siger kun ar (far) til os begge. Og kicja den ene hunds navn til begge vores hunde. vand og mad er begge mam..

Jeg var (er) selv meget dårlig til sprog så frygter lidt hun også vil være det.. Men vi øver lidt hver dag og ja det kommer vel når det kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen børn selv, så har ikke problemet tæt inde på kroppen, men min niece på kærestens side bliver to her til juni eller juli (kan ik lige huske hvilken måned ;) ) og hun snakker faktisk heller ik. Hun pludrer og snakker sort, men reelle ord har jeg hørt meget få af. Tror altså bare nogen er lidt langsommere i optrækket end andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn på 20 mdr. siger slet ingen ord endnu. Jeg er engang imellem lidt bekymret, men han har været sen på den med næsten alt, så jeg går ud fra det kommer når han er klar. Han kommunikerer med os, men bruger ingen rigtige ord. Hver gang han vil et eller andet siger han MAM, MAM MAM. han ryster på hovedet næsten hver gang man spørger ham om noget, også selvom han egentlig mener ja. Her på¨det sidte har jeg lagt mærke til at han siger DE DE, hver gang vi giver ham noget han gerne vil have, så det betyder vel tak...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine på 2 siger 'hej' hvis de virkelig folder sig ud ^_^

Min ældste var også laaang tid om at få gang i snakketøjet, men det fungrer upåklageligt nu, så jeg tar det med sindsro.

Det skal nok komme :) Så længe der er varieret pludren er jeg ikke nervøs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Louie på 2½ er først for alvor begyndt inden for de sidste 2-3 måneder at snakke

Da han var 2 år var det kun lige Mor og Fra og Lia (liva) og Choddo (Choko) han sagde, og så måske lige ja og nej og lidt dyrelyde

MEN - nu er der fart på sproget, det kom bare lige pludselig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Josephine på 19 mdr. siger heller ikke ret meget endnu. Der er måske 5-7 ord man med god vilje kan tilskrive et eller andet, men ellers ikke. Drengene var hhv. 13 mdr og 9 mdr. da de begyndte at tale, så det er lidt underligt. Jeg har fået at vide, at det i hendes tilfælde, kan skyldes at hun konstant udsættes for to sprog og derfor først skal lære at skelne dem fra hinanden, før hun begynder at bruge det ene eller begge...

Til gengæld pludrer hun konstant og det er også forskellige lyde til forskellige ting, så hun skal nok få fortalt hvad hun vil, det er bare ikke med ord.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke du behøver være nervøs.. hvis der er noget, så skal det jo nok blive opdaget.. :) Men ellers så tror jeg det er meget normalt at børn de "rykker" på den måde.. Så går der nogle måneder hvor de "intet" kan - og pludselig rykker de bare..

Kan huske der var en periode hvor jeg ikke så min veninde og hendes yngste dreng i 3 måneder.. Der nåede han også at lære at "tale" - eller gå fra bare at sige "hej" "mor" osv, også til at kunne sige små sætninger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror næsten jeg var 3 før jeg slap kælenavnet "Knirke" fordi jeg stort set kun sagde knirkelyde. :wink:

Og jeg er da i DEN GRAD kommet efter det med at snakke. :lol

Så det er slet ikke sikkert, at der er det mindste galt. :) Børn har jo også som oftest et meget større "indre" ordforråd, altså hvad de forstår, end "ydre". Måske kan I prøve at se om han f.eks. peger på noget forskelligt alt efter om I siger "næse" eller "mave". :) Men en god idé også at få ham testet, så I - forhåbentlig - kan udelukke, at det er noget med hørelsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mick snakkede heller ikke meget da han blev 2, men da han begyndte for alvor ved 2 ½ kunne han faktisk utrolig mange ord.

Freja var lidt på samme måde, og ugen efter jeg havde luftet det for pædagogerne blomstrede hun afsted med sproget endda sætninger - jeg har sovet og i den dur, ja vi så sådan her ud :o så overrasket var vi over hende. Og det var så ugen før hun blev 2 år.

Børn er forskellige og de udvikler sig forskelligt og i hvert deres tempo. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores søn er lige fyldt 2 i sidste uge og han taler ikke andet end han ind i mellem siger "hov", "hej hej" og vinker når nogen går og så kalder han ind i mellem på sin far på en måde der med meget god vilje lyder lidt som min mands navn.

Han kan hverken "mam mam" eller "mor" eller noget andet, han peger mest på det han vil eller kommer og tager ens hånd hvis han vil have hjælp med noget men han pludrer en hel masse uforståeligt meget af tiden. Han har haft væske i ørene on/off siden efteråret så hans hørelse har været meget nedsat og næsten væk i perioder, men selvom ørelægen ikke virker specielt bekymret så optager det da mange af mine tanker og bekymrer mig. Prøver at tage det roligt og se tiden an...

Er super glad for at læse i denne tråd at det ikke er helt unormalt :-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror næsten jeg var 3 før jeg slap kælenavnet "Knirke" fordi jeg stort set kun sagde knirkelyde. :wink:

Og jeg er da i DEN GRAD kommet efter det med at snakke. :lol

Så det er slet ikke sikkert, at der er det mindste galt. :) Børn har jo også som oftest et meget større "indre" ordforråd, altså hvad de forstår, end "ydre". Måske kan I prøve at se om han f.eks. peger på noget forskelligt alt efter om I siger "næse" eller "mave". :) Men en god idé også at få ham testet, så I - forhåbentlig - kan udelukke, at det er noget med hørelsen :)

Knirke laugh.gif- hvor sjovt det hed jeg også. Har stadig en lille gris med navnet på i mit smykkeskrin

Jeg var også sen til at tale men har i følge mine forældre indhentet det så rigeligt wink.gif . Min datter på 17 mdr siger meget ja, nej, sko, ojjjj, hov (især når tingene får hjælp til at falde på gulvet ) men ellers ikke. Hun pludrer meget og snakker volapyk men forstår meget at de vi siger. Kan f. eks bede hende hente sko eller gå ud i køkkenet med koppen, så tror bare det kommer lige pludselig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter på 17 måneder efteraber for tiden alt hvad vi siger, og der kommer nye ord til hver dag. Men hun siger så kun lige ordene 2-3 gange når vi lige har sagt dem, og så er de glemt igen.. På nær jordbær det lærte hun for under en uge side og det kan hun godt lide, så det bliver flittigt brugt.

Hun var meget sen til at sige hej, hov, osv. da hun har døjet med vand i ørene hele vinteren, men siden det blev varmere i vejret i april, og hendes væske derfor er forsvundet, er det bare gået lynhurtigt med at snakke...

Men har hørt at de børn der er sene til at snakke, det er fordi de har nogle forældre der er alt for dygtigt til at tyde hvad de gerne vil... Så hvis man siger aaa og får læst en bog, som var det man gerne ville, så fortsætter man bare med det.

Så her prøver vi at være lidt dumme nogle gange, og spørge hvad hun vil selvom vi egentelig godt ved hvad hun vil når hun peger på køkkenbordet og siger namme nam.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han lyder til at kunne snakke det han skal kunne i den alder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist glemt at opdatere.

Hørelsen fejlede ingenting af hvad de kunne måle på nuværende tidspunkt, hun ville dog gerne se ham igen når han bliver 3 da de kan måle mere til den tid.

Vi var til samtale i Dagplejen som stadig - efter min mening - blæser det lidt for meget op, men vi prøver en talepædagog efter sommerferien.

Samtidig mener de også han holder sig meget for sig selv - og det må vi give dem ret i. Han er ikke så glad for hvis børn er for vilde, så han finder tit de rolige børn har jeg lagt mærke til.

En anden lidt mærkelig kommentar de havde: ja, han løber jo heller ikke efter fulge og ænder ligesom de andre drenge...

Min kommentar: det kunne jo være han har luret at de fyver væk og ikke gider spilde sin tid.

Synes de var noget mærkeligt noget at kommentere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det var historien med min Mick, han havde gået i vs i 8 dage og så begyndte de med det ene og det andet (han kom lidt sent i vs, men vi havde altså brugt tid med andre børn og legestue) nåh men vi skulle flytte og jeg valgte med vilje vs flyt, da jeg synes de blæste alt op, den nye vs tog det roligt, han kom til talelære 4 gange og det var så det. Mick udvikler sig som han skal man skal bare ikke presse ham, for så slår han bremserne i med det samme, da vi fandt ud af dette og de så lod ham være Mick, blomstrede han op og der viste han endeligt hvem han var og var faktisk en af de bedste i vs og det er endt med, at han sprang en bh stue over (de er alders opdelt) og klarer det stadig fantastisk. Han blev sprogvurderet 2 gange da han blev 3, anden gang efter mit valg. og begge gange var han som alderssvarende med stor ordforståelse og utrolig klog. Han vidste den gamle vs at han ikke er som de børn der er beskrevet i bøgerne, han er helt sin egen. Og det er din basse da også, der er bare nogle mennesker der er så emsige :kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofie kunne hverken mange ord eller komminikere da hun var 2 år og dagplejemoren og dp lederen var meget bekymret også fordi hun dumpede i hele tras testen. vi fik ørene tjekket og blev endda sendt til børne ambulatorien´t for at tjekke hende.

men her de sidste par måneder (hun er nu 2 år og 9 mdr) er hendes sprog bare helt vildt eksploderede.

Så bare rolig det skal nok komme.

men vil også sige jeg føler dine bekymringer. det gjorde mig så ked af det når jeg gang på gang stødte på yngre børn end hende som kunne så meget mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER