Guest

Børnopsparing

26 indlæg i dette emne

Min mand og jeg snakkede forleden om at vi gerne vil oprette en børneopsparing til vores barn. Vi er helt enige i at den skal oprettes. Vi er dog ikke enige i hvor meget vi skal sætte ind om måneden på den.

Så mine spørgsmål til jer er:

  • Har I en børneopsparing?
  • Hvornår oprettede I børneopsparingen?
  • Hvor meget sætter I ind om måneden?
  • Hvornår har I tænkt jer den skal udbetales? (f.eks. konfirmation/nonfirmation eller ved 18 år)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det har vi, vi oprettede den kort efter de var født drengene får sat 100 kr ind om måneden, og Jessie 125, fordi drengene i sin tid fik et større beløb af deres farmor og farfar, og synes ikke hun skal snydes fordi de ikke er her mere :)

Lige nu køre det fint med de 100/125 kr, men hvis vi en dag får flere penge mellem hænderne, jah så sætter vi sikkert også lidt mere ind, ellers ved jeg at min mor har tilsvarende konto'er til dem med 100 kr på hver om måneden ;)

De får dem tidligst når de er 18 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella fik en umiddebart efter fødslen. Der er sat max ind på den (så hun er allerede en velhavende lille dame :rolleyes). Dvs det beløb der er tilladt pr. år. Hun blev født i juli, men da man må indsætte 3.000 kr om året, fik hun det. Nu sætter vi 250 kr ind på den hver måned, så det passer med de 3.000 kr om året. Havde dog overvejet et flytte betalingerne så vi indbetaler 3.000 kr på én gang i januar måned. På dén måde får hun mere i rente :)

Opsparingen er først til udbetaling når hun bliver 18 år, og med mulighed for forlængelse :)

Derudover har min mor en opsparing der er til Isabella. Men hun vidste jo så heller ikke dengang, at der ville komme én mere :D

Den lille nye, får samme opsparing/vilkår som Isabella :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre lavede en til hende ved dåb.. kan dog ikke huske beløbet.. men det udbetales ved 18 år.

Vi sætter selv ind på hendes konto 200,- om måneden og udbetales ved 21 år eller fra 18 hvis lejlighed/uddannelse kræves

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre har lavet en til alle 4 unger. De fik dem i dåbsgaver :) Så ja, og den udbetales når de er 18.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lærke fik en i dåbsgave, men vi overfører ikke noget fast til den. Det er heller ikke en "lukket" opsparing, således at der kun kan sættes de 3000 ind om året, men stadig en låst opsparring indtil hun bliver 18 - med et års opsigelse!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle ungerne har opsparinger.

Manden indbetaler på de to stores hver måned så det kommer op på 3000,- i løbet af et år.

De tre små indbetaler jeg på. Som regel med børnepengene i januar så de får 3000,- i januar og kan på den måde få renter i løbet af året.

Kan ikke huske hvornår de får dem udbetalt, men det er 18 eller 21.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores unger har en børneopsparing, kontoerne blev oprettet da de blev født og der er indbetalt lige siden.. Vi indbetaler 100 kr. på hver konto hver måned, men jeg vil til at have kigget lidt på, om vi ikke kan begynde at sætte nogle af børnepengene over også. Deres børneopsparinger er låst til de er 21 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores har en børneopsparing hver som kører til de er 18, der bliver sat 100kr ind på hver. derudover har de en konfirmationsopsparing hver hvor vi sætter 200kr ind til dem hver om mdr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi betaler 200 ind på deres børneopsparing hver måned, deres mor betaler ikek til den. Vi har ellers foreslået at hun kunne sætte de sidste 50 kr. ind om måneden, så de når deres max, men det synes hun ikke hun har overskud til.

De er låst til de fylder 18, vi overvejer dog om de skal forlænges. På den anden side er det surt hvis de gerne vil flytte hjemmefra når de er 18, og skal bruge pengene til indskud eller møbler...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge piger har en opsparingskonto hvor vi sætter 150 kroner ind på hver om måneden.. Når jeg er færdiguddannet sætter vi 300 kr ind på hver :) De bliver udbetalt til dem når de fylder 21 år..

Mine forældre har lavet en lignende konto som de sætter et beløb ind på om måneden og den får de i konfirmationsgave..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet dem kort efter fødslen og sætter 100 kr ind hver måned. Pt er det planen at den skal udbetales når de er 18 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre har lavet en til hver af drengene, der blir sat mellem 2- og 3000 ind om året, vi sætter også ind på den.

der ud over købte vi obligationer til begge drenge i dåbsgave for et større beløb som der så blir noget afkast af som gen investeres og de så vokser på den måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lavede en 'Kapital Spar Fond' som det så fint hedder i Sverige, til Christina da hun blev født.

Vi sætter 1.000 svenske kroner ind på den om måneden og så bliver pengene investeret i aktier og obligationer af banken.

Pengene er ikke låst og der er ingen regler om max beløb vi må indbetale om året eller lign.

Det er så meningen at den skal udbetales til hende når hun skal flytte hjemmefra, så hun har råd til lejlighed, møbler, osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har børneopsparing til drengene og sætter 200kr ind på hver. De bliver udbetalt når de når konfirmationsalderen. Vi vil bruge dem til en fest eller sprogrejse eller sådan noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke lavet børneopsparinger til vores børn. Vi forestiller os at de i stedet får et engangsbeløb til hjælp lejlighed eller lignende, hvis vi har råd, men aner ikke om det bliver sådan.

Vi er enige om at ikke at lave en opsparing, som de har fri råderet over når de fylder 18. Vi har aldrig selv haft børneopsparinger, men vi har begge haft venner der festede hele beløbet op - det er lidt for surt at tænke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja vi skal også lave en børneopsparring, som vores barn får, dog først når denne bliver 21 år. Jeg fik selv en børneopsparring som 18 årig, og ud fra den fik jeg kørekort, men fordi jeg flyttede hjemmefra og har fødselsdag på et ret træls tidspunkt, så kunne jeg først få SU 3 mdr efter jeg var fyldt 18, så jeg var tvunget til at skulle leve for min børneopsparing, fordi kommunen heller ikke ville hjælpe pga af den.

Men jeg kan godt lide at sikre vores barn i denne begyndelse af ungdom, så der evt. er hjælp til indskud til lejlighed eller lignende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I en børneopsparing?: Ja vi har egentlig to :) En der kan udbetales når de er 21 - derudover oprettede vi en almindelig opsparing til betaling af deres nonfirmation :)

Hvornår oprettede I børneopsparingen?: Den måned de blev født

Hvor meget sætter I ind om måneden?: På den almindelige børneopsparing sætter vi 3000,- ind den 1/1 hvert år, så der kommer renter på hele året :) Nonfirmations opsparingen sætter vi 200,- kroner ind på hver måned

Hvornår har I tænkt jer den skal udbetales?: Vi har sat loft på ved 21, da vi ikke synes de skal have dem når de er 18 år, og nonfirmations opsparingen åbner vi 8 måneder før dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også lavet en børneopsparing umiddelbart efter han blev døbt. Den er der sat maks beløb ind på for år lige som der vil hver den 1/1 fremover :)

Desuden har han også en børnebørns konto som der bliver sat pengegaver ind på. De penge bliver investeret via en investeringsforening.

Begge opsparinger er låst indtil han bliver 18 men kan forlænges til han bliver 21.

Selv om man jo ikke kan bestemme over hans penge til den tid, vil vi meget gerne at pengene bliver brugt til enten fast ejendom eller yderligere investering. Indskud til lejelejlighed osv. vil jeg hellere låne ham rentefrit istedet for at han bruger opsparingen på det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magnus fik en børneopsparing i dåbsgave af mine forælder, vi sætter 200 ind på den, og den går ind til han er 21 år.

Magnus har så også en anden konto, hvor vi sætter 500 kr ind på hver månde og alle børnepengen kommer ind på den konto.

Den konton bliver brugt til at hvad Magnus mangler af tøj, sko og legetøj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden og jeg er ikke helt blevet enige endnu om hvad vi gør, men det er rart at høre jer andre. Så har jeg lidt at sammenligne med :)

Jeg har kigget på Lån & Spars børneopsparing og har undret mig en del over nogen af betingelserne. Der må maks. blive indsat 3000 kr. pr. år, men så står der også at der maks kan indsættes 36.000 kr. i alt på opsparingen. Ifølge min beregning kan man så kun sætte penge ind i 12 år på kontoen ved maks indbetaling pr. år. Hvis vi gerne vil oprette en konto allerede nu, sætte maks ind pr. år og først udbetale den når den lille bliver 18 år, så burde maks jo være 54.000 kr.

Har I andre også sådan en begrænsning på jeres børneopsparing?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps den begrænsning er der også på vores, derfor har de også en anden konto ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det max er der også på vores.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og jeg snakkede forleden om at vi gerne vil oprette en børneopsparing til vores barn. Vi er helt enige i at den skal oprettes. Vi er dog ikke enige i hvor meget vi skal sætte ind om måneden på den.

Så mine spørgsmål til jer er:

  • Har I en børneopsparing? Jep
  • Hvornår oprettede I børneopsparingen? 3mdr efter fødslen
  • Hvor meget sætter I ind om måneden? 200kr
  • Hvornår har I tænkt jer den skal udbetales? (f.eks. konfirmation/nonfirmation eller ved 18 år) Vi har sat den til udbetaling ved 18 år. Min mand ville hellere have haft ved 21år, da hun så nok ville være mere fornuftig i brug af pengene. Men jeg har selv efaring i at de er gode at have når man starter videregående uddannelse. Og der er det jo ikke sikkert man er 21 endnu. Jeg vil bare fortælle hende at de er øremærkede til hjælp til uddannelse eller andre fornuftige ting :) (kørekort, uddannelse/bøger, mm - ikke til leg, fester og byture :) )

:balloons

Der er også max på vores.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da både min mand og jeg desværre har pjattet vores børneopsparinger væk (jeg fik dog et kørekort for noget af min) er vi lidt forsigtige med at lave en opsparing der bliver disponibel for barnet ved 18/21 år....

I stedet laver vi en "børnekonto" hvor vi sætter penge ind på hver måned, og som vi så kan trække på når vores børn skal have kørekort, flytte hjemmefra osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER