mtune

Ingen børn, men masser af viden

20 indlæg i dette emne

Jeg har tænkt en masse over dette

Jeg har ikke børn og det er såmen heller ikke sikkert jeg får det.. Men jeg har igennem rigtig mange år passet andre menneskers børn både her og i udlandet som au-pair.. Så jeg har fået en god solid viden om mange ting omkring børn, oveni dette har jeg læst en masse artikler om babyer, børn og unge.. Og selvfølgelig lyttet til forældre til børn i alle aldre..

Men jer med børn.. Hvad er jeres holdning til os uden børn kommer med råd ang. jeres børn??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er klart af den holdning, at selv om man ikke har børn, kan man godt vide noget om dem alligevel.

Der finder jo også folk uden børn, som arbejder med børn!

Jeg er dog blevet klar over, siden jeg fik Lærke, at det med de gode råd er så som så... For det råd der virker på et barn virker ikke nødvendigvis for på andre børn.... Men folk skal have lov til at komme med input, men jeg vælger selv, hvilke råd jeg lytter til og hvilke der ryger direkte ud til højre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For det råd der virker på et barn virker ikke nødvendigvis for på andre børn.... Men folk skal have lov til at komme med input, men jeg vælger selv, hvilke råd jeg lytter til og hvilke der ryger direkte ud til højre...

HELT enig med Heidi i ovenstående!

Jeg må nok erkende at jeg ikke er så modtagelig overfor råd og gode ideer fra folk som ikke har prøvet samme situation .. - det gælder dog ikke kun på børnefronten.

- input er naturligvis altid velkomne dog, jeg bestemmer jo i sidste ende selv hvad jeg vil lytte til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er dog blevet klar over, siden jeg fik Lærke, at det med de gode råd er så som så... For det råd der virker på et barn virker ikke nødvendigvis for på andre børn.... Men folk skal have lov til at komme med input, men jeg vælger selv, hvilke råd jeg lytter til og hvilke der ryger direkte ud til højre...

HELT enig med Heidi i ovenstående!Jeg må nok erkende at jeg ikke er så modtagelig overfor råd og gode ideer fra folk som ikke har prøvet samme situation .. - det gælder dog ikke kun på børnefronten. - input er naturligvis altid velkomne dog, jeg bestemmer jo i sidste ende selv hvad jeg vil lytte til :)

Meget enig med jer begge :)

Jeg vil også lige sige, at der bare er nogle ting, der i min verden ikke er så sort/hvidt som det kan se ud, når man ikke har stået i situationen. Før jeg fik Isabella (og den store for den sags skyld) var der da flere ting jeg TÆNKTE at i dé og dé situationer, kunne/burde man da "bare" gøre sådan og sådan. Men efter man selv har stået med "problemet" IRL, er tingene bare slet ikke altid sådan og sådan, og man får da nogle gange revurderet sine tidligere holdninger. For selvom jeg også har passet mange børn og været au-pair, er der altså mange ting, der ikke kan defineres eller konkluderes/findes løsning på så let som det så ud engang. Det ER altså noget andet, når det er eget barn, og man selv står med den varme kartoffel ;)

Når det er sagt, tager jeg gerne imod råd, hvis det bare ikke bliver fremlagt som bedrevidende på den trælse måde. Og ligesom Glowin indrømmer jeg gerne, at jeg da hellere tager imod råd fra folk, der har stået i samme situation- og det gælder også i al almindelighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ening.. Men nogen ting som min veninde siger som ikke har børn, irreterer mig bare.. Fordi at hun ikke ville kunne sætte sig ind i hvorfor jeg reagere som jeg gør.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror man skal passe rigtig meget på med at komme med alt for mange gode råd uopfordret, hvis man ikke selv har børn. Tror mange hurtigt tænker - hun sku bare lige prøve det selv.

Men hvis man siger det på en god måde uden at virke bedrevidende, tror jeg sagtens man kan komme med råd. Men føl efter om modtageren ønsker dit råd. I nogle situationer gider jeg ikke modtage gode råd fra andre, andre gange efterspørger jeg dem selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm tænkte først på hvad din overskrift med børn og VIN har med børn og viden at gøre ;) FNiiis Mia altså..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget selektiv med, hvem jeg lytter til råd fra - både angående børn, men også mht til det meste andet. I forhold til børn vil jeg helst have rådene fra nogen, der har børn selv - og nogen, der har samme livsindstilling som mig. Svigermors (uopfordrede) råd irriterer mig fx grusomt. :ba

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg studsede os over det med vin ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget selektiv med, hvem jeg lytter til råd fra - både angående børn, men også mht til det meste andet. I forhold til børn vil jeg helst have rådene fra nogen, der har børn selv - og nogen, der har samme livsindstilling som mig. Svigermors (uopfordrede) råd irriterer mig fx grusomt. :ba

Enig :) Her er det bare min mors uopfordret råd det irretere mig :P Min svigermor er ALT for forsigtig til at ville begynde at give mig gode råd, det er trodsalt 37 år siden hun havde små børn :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm tænkte først på hvad din overskrift med børn og VIN har med børn og viden at gøre ;) FNiiis Mia altså..

Da jeg skrev overskriften stod der viden.. Så kan vi jo gætte hvem der har været på spil ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg skrev overskriften stod der viden.. Så kan vi jo gætte hvem der har været på spil ;)

HIHI han er en skøøøøøønd Forårsnisse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager gerne imod alle de input jeg kan få, sortere dog i dem som jeg kan bruge.

En ting jeg dog ikek akn ahve fra folk uden børn er når de mener deres metoder er de eneste rigtige der står jeg af da jeg mener børn er forskellige og hvad der måske virker på et barn virker ikek på et andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager imod råd fra folk både med og uden børn. Det irriterer mig dog mere hvis folk uden børn er alt for påståelige og kun synes deres metode virker. For uanset hvad, så ved man bare nogle andre ting når man først er forældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det fint med folk der ikke har børn og gode råd :) Så længe jeg selv er i stand til at sorterer, men sådan er det jo også over for de folk der har børn..

Der hvor jeg stejler er folk der begynder, at opdrage på Mille :angry Det skal vi nok selv gøre..

Hermed ikke sagt at hun bare skal skabe sig tosset og gøre hvad det passer hende, for det skal hun selvfølgelig ikke.. Men den anden dag havde vi besøg af min mands lillesøster og hun har ingen børn, men gik og iretsatte Mille hele tiden.. Nu skal du sidde pænt, kan du spise din mad pænt op og husk lige at sige tak for mad osv osv <_< Sådan noget irriterer mig, for det kan vi godt selv sige til hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også lige sige, at der bare er nogle ting, der i min verden ikke er så sort/hvidt som det kan se ud, når man ikke har stået i situationen. Før jeg fik Isabella (og den store for den sags skyld) var der da flere ting jeg TÆNKTE at i dé og dé situationer, kunne/burde man da "bare" gøre sådan og sådan. Men efter man selv har stået med "problemet" IRL, er tingene bare slet ikke altid sådan og sådan, og man får da nogle gange revurderet sine tidligere holdninger. For selvom jeg også har passet mange børn og været au-pair, er der altså mange ting, der ikke kan defineres eller konkluderes/findes løsning på så let som det så ud engang. Det ER altså noget andet, når det er eget barn, og man selv står med den varme kartoffel ;)

Når det er sagt, tager jeg gerne imod råd, hvis det bare ikke bliver fremlagt som bedrevidende på den trælse måde. Og ligesom Glowin indrømmer jeg gerne, at jeg da hellere tager imod råd fra folk, der har stået i samme situation- og det gælder også i al almindelighed :)

Jeg erklærer mig fuldstændig enig i denne fine formulering :)

En "barnløs" kan sagtens have nogle ideer til hvad man mon kan gøre, men hvis jeg stod med et trodsigt barn som lå og skreg på gulvet og hamrede hovedet ind i væggen ville jeg blive så sur på en udenforstående som kom med en bemærkning! :)

Men måske er det også måden det bliver sagt på....Jeg tror man skal være noget forsigtig. Inddirekte siger man jo til moderen der i forvejen er frustreret, at hun ikke kan finde ud af det og derfor har brug for hjælp....Det tror jeg ikke man skal sige til hende lige DER! ;)

Men på den anden side er man heller ikke børneekspert fordi man har født et barn, langt fra, man er kun "expert in spe" på sit eget barn :)

Kan dog godt følge din tankegang og det er lidt ligesom den følelse jeg møder nogle gange, når der bliver diskuteret børneopdragelse, hvor jeg har fået at vide at det ved JEG ikke noget om, trods uddannelse som pædagog, 15 års erhvervserfaring i diverse børnehaver/vuggestuer og et år ude

som aupair + babysitterjobs siden jeg var 12 år, samt en lillebror som er 6 år yngre...Et eller andet MÅ jeg da vide, ellers synes jeg bare vi skal trække pædagoguddannelsen ud i lokummet...

Fingerspitzgefühl....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv børn, så jeg kan/bør måske ikke svare på, hvordan dem med børn reagerer, men jeg forestiller mig, at det for mig ville have en del at sige, hvor rådene kom fra og hvad de var angående...

Der er stor forskel på at få råd fra sin party-veninde, der aldrig ønsker at få børn, råd fra svigermors barnløse søster, der synes alt skal gøres som for 30 år siden, bogormen, der har læst ALLE børnebøger men aldrig prøvet noget af i praksis, og hende, der har arbejdet en masse med børn, men f.eks. aldrig skullet op om natten, osv. osv. osv.

Jeg synes dog, at man skal passe på med at affærdige et råd med "De ved ikke, hvordan det er", for det er der vel i virkeligheden INGEN, der gør, når alle børn er forskellige, men derfor kunne alle råd være relevante alligevel - også fra party-veninden, der slet ikke kan lide børn, men som alligevel lige i et bestemt tilfælde har luret, hvorfor junior gør som han gør :) Der er jo også en fare for (ikke bare mht. børn, men mht. alle ting, hvor man er en gruppe, der har noget tilfælles, som en udefrastående blander sig i) at man på en eller anden måde vedtager at noget, der egentlig er skidt, er ok, fordi "Sådan er det også for de andre - og dem der ikke selv har børn (eller hvad det nu er) ved ikke hvordan det er". Der tror jeg nogle gange, at netop dem, der ikke selv har børn, kan tænke lidt i nye baner, og dermed give lige så værdifulde råd (og i nogle tilfælde endnu mere værdifulde råd) end dem med børn. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det ret uvenkommende om den person der kommer med råd har børn eller ej. Synes det er langt vigtigere hvordan rådet bliver givet. Man kan komme med gode råd på mange mange måder og nogle er mere hensynsfulde end andre, hvad entet det så er fra folk med eller uden børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er dejligt at høre på råd fra alle, hvis jeg SELV har bedt om det!! :) Jeg er bare træt af at få (velmente) råd smidt i hovedet, når man ikke har bedt om det eller selv føler, at man har styr på det. Jeg har da ofte spurgt pædagogerne i børnehaven til råds. De har alle mange års erfaring i børnepasning og burde da vide ét eller andet ;) Men generelt sorterer jeg i de råd jeg får og tager det der passer til min opdragelsesstil.

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på hvordan og måde det bliver sagt på.

For jeg har en veninde som ikke har børn men hun arbejder med dem og er utrolig selvfed omkring det med børn og det kan jeg bare slet ikke tage.

Men hvis det bliver sagt på en ordentlig måde ja så kan man selv se om man har lyst til at efterleve rådet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER