mille1981

Krav om vægttab før behandling?

17 indlæg i dette emne

Det er vist ingen hemmelighed at det er lettere at blive gravid når man er normalvægtig. Men bliver der stillet krav om vægttab inden man kan begynde på eksempelvis hormoner?

Pt. vejer jeg en del for meget. Det har jeg altid gjort, og min kurve hos sundhedsplejersen lå allerede for højt da jeg var barn, på trods af fysisk aktivitet alle ugens dage og fornuftig kost. Jeg har aldrig oplevet at være normalvægtig. De sidfste 5 år har jeg studeret ved siden af fuldtidsjob, hvilket heller ikke har været positivt for min vægt. Jeg er dog færdig til sommer, så har der planer om at skulle tabe en del kg.

Mit spørgsmål er så, om min læge evt. vil sende mig hjem med besked på at tabe 20 kg. inden vi evt. går i gang med udredning/hormoner eller lign? Eller om man kan komme i fertilitetsbehandling selvom man er overvægtig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh nej det ved jeg ikke og står selv i en situation nu, hvor jeg muligvis også ville få den besked. Jeg lurer lige med her og ser....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en historie med mig som er stik modsat lægernes ord :)

Da vi skulle i behandling med vores første datter lå jeg lige på grænsen ang BMI og de rådede mig til, at tabe 10 kilo inden vi gik igang.. På det tidspunkt var mit BMI 33 og jeg tabte mig så det var 30 og jeg blev gravid i 2. IUI :balloon

Siden da har jeg tabt rigtig mange kilo og kom ned og veje 56 kilo og et BMI på 19, så jeg var jo helt sikker på jeg blev gravid med det samme den her gang.. Men nej, sådan skulle det ikke gå.. Jeg blev først gravid efter 1 IVF, 1 ICSI og 7 IUI forsøg :o Så vægt og graviditet hænger ikke altid sammen..

Men når det så er sagt fik jeg i sin tid af vide mit BMI helst ikke måtte være over 30, men det var i det offentlige.. Jeg ved de ser lidt lettere på det i det private...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit BMI var på 38 dengang jeg gik i gang og Skejby mente ikke det betød noget om jeg tabte mig. Det gjorde jeg dog og fik ros. Men det var ikke vigtigt for dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går i behandling på privatklinik. Her behandler de ikke kvinder med en bmi over 35. Ved en bmi over 30 anbefaler de på det kraftigste man taber sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er stor forskel fra sted til sted - jeg har både hørt om nogen der har fået besked på at tabe sig inden man ville gå i gang med behandling - og nogen som aldrig har fået besked på at tabe sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Brædstrup afviser de dig hvios du har en bmi over 33. Hvis den er over 27 får du besked på, at du skal tabe dig. jeg har en veninde der er blevet afvist derude. hun er så i det private nu, da hun ikke magtede at tabe sig.

Men jeg tror at det er meget individuelt hvilke læge du får og hvilket sted.

De er dog mere large ved almindelig insimination end der er, når du overgår til kunstig befrugtning (icsi og ivf).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan høre der er mange forskellige holdninger alt efter hvor det er henne...

Jeg har pt. kun planer om hormoner for at se om det hjælper, men det kan jo være at en grænser rykker sig, når man først er i gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal igang ved skejby og fik at vide at jeg skulle tabe mug, jeg fik ik at vide hvor meget kun at jeg skulle tabe mig. Mit bmi var på 36

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har hørt om flere som fik besked på at tabe sig inden de kunne få behandling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså mange overvægtige har ofte også mere insulin i kroppen, som er det, der skal nedbryde kulhydrater. Og det viser sig jo, at for meget insulin i kroppen har en negativ påvirkning af fertiliteten, da man som kvinde derfor får for meget mandshormon testostron (staves)

Nok derfor vil mange lægere sende kvinder på kur, hvis de har en BMI som ligger højere end deres rate, hvor man beskrives som fed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Hvidovre hospital, skal BMI være under 30. Jeg skulle tabe mig 10 kg.

Jeg fik tabt de 10 kg, og blev gravid ved første insemination, og venter nu en dreng til juli.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På både Herlev og Roskilde skal BMI være max 30.... Tror vist at det er sådan på de fleste offentlige hospitaler.

jeg har tidligere været på copenhagen fertility center og der gik de ikke så meget op i det....

Så hvis det er offentligt vil du desværre nok få besked på at tabe dig :blabla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I det private er der ofte kun anbefalinger og ingen restriktioner.

Jeg er alle gange blevet gravid vha hormoner og IUI, og første gang var mit BMI på godt 38.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit BMI var på 38 dengang jeg gik i gang og Skejby mente ikke det betød noget om jeg tabte mig. Det gjorde jeg dog og fik ros. Men det var ikke vigtigt for dem.

Jeg har lige den modsatte oplevelse på Skejby.

Jeg er også en del overvægtig, men har aldrig været syg pga det. Så da lægerne på skejby sagde at jeg skulle tabe mig, inden de ville begynde behandling, fik jeg simpelhen et tal min vægt skulle ned på.

Men samtidig med at de sagde jeg skulle tabe mig, ville de heller ikke hjælpe mig med at tabe mig. :klap :shooter :gal

Min situation så sådan ud, jeg havde ingen følgesygdomme pga overvægt. altså jeg havde ikke forhøjet blodtryk, kolestorol tal, sukkersyge eller noget andet. Derfor kunne jeg ikke få nogen former for hjælp før jeg blev syg af det (og meget svingende cykluser, menglende ÆL og udeblivende graviditet var ikke en korekt følgesygdom af overvægt)

På skejby blev jeg undersøgt for PCO og da jeg heller ikke havde det, kunne jeg heller ikke få hjælp til vægttab der.

Altså endte jeg med at stå med manglende sygdomme for at kunne få hjælp. :blink

Så frustrerende at vide at man skal blive syg med en livslang sygdom før man kan få hjælp til ens højeste ønsker, nemlig at tabe sig og få et barn. :angry

Min redning var nok, at en af lægerne fik melidenhed med mig, da jeg brød fuldstendig sammen :boo ude på skejby, over den håbløse situation jeg var endt i, og som jeg ikke kunne se nogen vej ud af. Hun snakkede med en af deres diatister, som tilfældigvis havde en praktikant der manglede en patient som "prøveklud" hvor at praktikanten skulle fungere som diatist, og have ene ansvar og patientkontakt (med vejledning fra den rigtige diatist, i tvivls spørgsmål)

På den måde fik jeg hjælp, jeg er endnu ikke nået ned på det tal som skejby forlangte jeg skulle ned på, inden behandling.

Tilgengæld er jeg nu endelig blevet gravid, og venter en lille kineser til efteråret. :loveshower

(det mest ironiske er nok, at efter jeg er blevet gravid, så tager jeg mig meget. og nu begynder lægerne på skejby at sige jeg ikke må tabe mig... :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige den modsatte oplevelse på Skejby.

Jeg er også en del overvægtig, men har aldrig været syg pga det. Så da lægerne på skejby sagde at jeg skulle tabe mig, inden de ville begynde behandling, fik jeg simpelhen et tal min vægt skulle ned på.

Men samtidig med at de sagde jeg skulle tabe mig, ville de heller ikke hjælpe mig med at tabe mig. :klap :shooter :gal

Min situation så sådan ud, jeg havde ingen følgesygdomme pga overvægt. altså jeg havde ikke forhøjet blodtryk, kolestorol tal, sukkersyge eller noget andet. Derfor kunne jeg ikke få nogen former for hjælp før jeg blev syg af det (og meget svingende cykluser, menglende ÆL og udeblivende graviditet var ikke en korekt følgesygdom af overvægt)

På skejby blev jeg undersøgt for PCO og da jeg heller ikke havde det, kunne jeg heller ikke få hjælp til vægttab der.

Altså endte jeg med at stå med manglende sygdomme for at kunne få hjælp. :blink

Så frustrerende at vide at man skal blive syg med en livslang sygdom før man kan få hjælp til ens højeste ønsker, nemlig at tabe sig og få et barn. :angry

Min redning var nok, at en af lægerne fik melidenhed med mig, da jeg brød fuldstendig sammen :boo ude på skejby, over den håbløse situation jeg var endt i, og som jeg ikke kunne se nogen vej ud af. Hun snakkede med en af deres diatister, som tilfældigvis havde en praktikant der manglede en patient som "prøveklud" hvor at praktikanten skulle fungere som diatist, og have ene ansvar og patientkontakt (med vejledning fra den rigtige diatist, i tvivls spørgsmål)

På den måde fik jeg hjælp, jeg er endnu ikke nået ned på det tal som skejby forlangte jeg skulle ned på, inden behandling.

Tilgengæld er jeg nu endelig blevet gravid, og venter en lille kineser til efteråret. :loveshower

(det mest ironiske er nok, at efter jeg er blevet gravid, så tager jeg mig meget. og nu begynder lægerne på skejby at sige jeg ikke må tabe mig... :D )

Min situation minder temmelig meget om din... Ingen følgesygdomme af overvægt, men manglende ÆL og mens.

Jeg ved dog godt hvordan jeg skal tabe mig. Det kræver bare et overskud jeg ikke har haft de sidste 5 år hvor jeg har arbejdet fuldtid og studeret deltid. Det ½ år hvor jeg ikke studerede tabte jeg 20 kg - tog dem dog på igen, da jeg startede studiet op igen :badgirl

Men må se hvad min læge siger når jeg tager derop efter den sidste eksamen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER