Guest

Ammesnak

460 indlæg i dette emne

I har helt ret, jeg skal virkelig mærke efter! Men det er så fjollet, sidst fungerede det ikke og kæmpede i 3 uger! Hsvde lovet mig selv jeg ikke vil kæmpe, nu går det jo faktisk pt super fint, omend det gør røv ondt de her dage - det bsre træls for har virkelig været obs på hendes teknink, og det er jo bare en lille rift, jeg er ikke suttet i stykker som sidst! 

 

Men måske det er det som er rod i mit hovedet, jeg havde forventet at skulle supplere... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
45 minutes ago, januar2017 said:

altså det der med amning. Det er blevet lidt sådan en prestige sag. Man er virkelig ikke en bedre mor hvis man ammer. Og barnet bliver helt sikkert ikke et bedre mennesker. 

 

Min mor ammede mig til jeg var et år. Har fået alle hendes gode næringsstoffer og antistoffer. Er alligevel  - og har altid været det - syg meget tit. 

 

Spørgsmålet man skal stille sig selv er hvorfor det er så vigtigt at pine sig selv med amning hvis ikke det fungerer. 

 

Selvfølgelig skal man give det en chance. Men ikke for enhver pris

 

Jeg synes bestemt ikke, det handler om prestige. Amning sidder i os som en arv fra vores forfaedre. Det er i vores kultur og det handler om vores dyrebareste - vores boern. 

Derfor er det virkelig sensibelt hos rigtig mange og meget, meget personligt. Med enhver baby foedes der en mor og amning er unikt, men det er enhver af disse moedre ogsaa. Saa for mig at se er det udelukkende den enkelte, der ved, hvad der er det rette - om det er pinsel, om det er at give det en chance og om det har en pris. Eller om det er vaerd at goere sit for, at det er lidt haardt lige midt i det, men at det er det hele vaerd. Jeg kan da godt synes, det er aergerligt, hvis en mor ikke ammer sit barn, men det kommer ikke mig ved. Ingen har ret til at doemme og naar jeg siger, at amning er en hjertesag, saa er det af andre aarsager.

 

Det, jeg har lagt maerke til og som faar mig til at finde min viden frem, er tre ting:

- der findes moedre, der virkelig gerne vil amme deres baby og derfor, hvis det gaar helt i ged for dem, saa bliver de utrolig kede af det. 

- der findes moedre, der virkelig gerne vil amme deres baby, men som det ikke helt koerer for, og her kan den rette stoette paa rette tid vaere afgoerende for, om det lykkes at faa etableret et godt ammeforloeb. Den forkerte stoette faar de her moedre til at foele sig som en fiasko, hvis amningen ikke lykkes.

- noget tredje, jeg bider maerke i - og som jeg tror er meget, meget overset - er, at supplering ikke er lig fiasko for et ammeforloeb. Jeg tror, at en mors mindset kan fucke det op, hvis hun begynder at give mme og samtidig TROR, det er en trussel mod hendes ammeevner. Der tror jeg det er afgoerende at vide, at supplering med rette maengde og med samtidig stoette til amningen, kan hjaelpe og gavne opstart af amning. Det er et faatal, der i realieteten har brug for at supplere for at faa amningen stablet paa benene, men for dem er det til gengaeld afgoerende.  

 

Giver det mening? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Kia... said:

I har helt ret, jeg skal virkelig mærke efter! Men det er så fjollet, sidst fungerede det ikke og kæmpede i 3 uger! Hsvde lovet mig selv jeg ikke vil kæmpe, nu går det jo faktisk pt super fint, omend det gør røv ondt de her dage - det bsre træls for har virkelig været obs på hendes teknink, og det er jo bare en lille rift, jeg er ikke suttet i stykker som sidst! 

 

Men måske det er det som er rod i mit hovedet, jeg havde forventet at skulle supplere... 

 

Zink er ammemineralet. Saa vhis du har saar og fifter paa brystvorterne kan zinktilskud hjaelpe. Og saa at klaske Lansinoh paa. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 hours ago, Camillat said:

 

Zink er ammemineralet. Saa vhis du har saar og fifter paa brystvorterne kan zinktilskud hjaelpe. Og saa at klaske Lansinoh paa. 

 

Tak :) 

 

Jeg snakkede med SP i går, hun anbefaler lidt smertestillende, så det tager jeg.

og smsede en del med min mor, og har lavet aftalen med mig selv at jeg min næste deadline er på mandag hvor sp kommer igen, så skal ikke tænkte på skal/skal ikke i den periode, for det fylder bare for meget oppe i hovedet af mig! 

 

Det bare så fjollet, for hun spiser, bøvser, prutter, får tør ble, spiser igen og klare sig 2-3 timer uden problemer!

glad, tilfreds - og er ved at kende hende godt så vi får stoppet skrigeturene nogenlunde i tide inden hun går over gevind! 

 

Så det eneste sted den her amning er en kamp er oppe i mit hovede! 

 

Som både min mor skrev, men SP sagde, jeg skulle huske på med min tidligere amme historie, så det nok det som skaber panik, og for mig er flasken = glad baby = trykhed - og at jeg nu skal lærer det andet.

 

samtidig er jeg selv kun blevet ammet i 3 uger, fordi man dengang ikke mente jeg kunne tåle min mors mælk (overload af gylp), og som min mor sagde, det man ikke selv har oplevet kommer bare ikke naturligt for en, det skal lærers og det kan være en kamp - lidt som med omsorgssvigtet børn der selv har rigtig svært ved at give omsorg! 

 

Jeg havde faktisk selv tænkt tanken inden hun sagde det, for selv om forløbet den her gang jo nærmest er til UG, så det bare slet ikke naturligt for mig at ligge hende til! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Kia... det lyder som en god beslutning. Det er helt sikkert noget man skal lærer. Min mand har haft det meget ligesom dig, med den flaske. Så snart Ellie skreg ville han komme løbende med en flaske erstatning og når jeg så var sådan, min mælk står i køleskabet hvorfor tager du ikke den så? Var svaret at der måtte være noget galt med min mælk. Han tænkte også erstatning= glad baby fordi sådan var Amilia. Nu hvor Ellie er 4 uger slapper han af og siger hun vil have bryst her. 

 

Man skal lige få vendt sit mindset og det tager tid. Jeg troede jo også at hver gang hun sagde noget måtte det være fordi, at jeg havde for lidt mælk og alle mulige andre negative tanker om mine :hophop og mælken. Nu slapper jeg meget mere af i det og har mere tiltro til, at det nok skal gå. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellie fik en flaske erstatning i morges, fordi der ikke var ret meget af min mælk i køleskabet. Jeg havde ammet hende en gang i timen hele natten, fordi hun faldte i søvn for hurtigt, så jeg trængte virkelig til at sove. Jeg vågnede 2,5 timer efter fordi hun gylpede. Det der erstatning ligger jo seriøst længe i maven! Når hun får fra mig kan hun gylpe i maks en halv time efter. Amilia kunne også gylpe flere timer efter.

 

jeg vil virkelig undgå det erstatning så meget som overhovedet muligt. Stakkels lille mave. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 minutes ago, Kia... said:

 

Tak :) 

 

Jeg snakkede med SP i går, hun anbefaler lidt smertestillende, så det tager jeg.

og smsede en del med min mor, og har lavet aftalen med mig selv at jeg min næste deadline er på mandag hvor sp kommer igen, så skal ikke tænkte på skal/skal ikke i den periode, for det fylder bare for meget oppe i hovedet af mig! 

 

Det bare så fjollet, for hun spiser, bøvser, prutter, får tør ble, spiser igen og klare sig 2-3 timer uden problemer!

glad, tilfreds - og er ved at kende hende godt så vi får stoppet skrigeturene nogenlunde i tide inden hun går over gevind! 

 

Så det eneste sted den her amning er en kamp er oppe i mit hovede! 

 

Som både min mor skrev, men SP sagde, jeg skulle huske på med min tidligere amme historie, så det nok det som skaber panik, og for mig er flasken = glad baby = trykhed - og at jeg nu skal lærer det andet.

 

samtidig er jeg selv kun blevet ammet i 3 uger, fordi man dengang ikke mente jeg kunne tåle min mors mælk (overload af gylp), og som min mor sagde, det man ikke selv har oplevet kommer bare ikke naturligt for en, det skal lærers og det kan være en kamp - lidt som med omsorgssvigtet børn der selv har rigtig svært ved at give omsorg! 

 

Jeg havde faktisk selv tænkt tanken inden hun sagde det, for selv om forløbet den her gang jo nærmest er til UG, så det bare slet ikke naturligt for mig at ligge hende til! 

 

Det lyder svaert og jeg kan godt forstaa dig :kram2

 

Det lyder til at du har en god stoette i SP og din mor. Som jeg skrev til Maj 2014, naar der ikke er positive erfaringer at traekke paa, derimod negative, saa er det en omstilling oveni. 

Det kan ogsaa vaere du har en smerte i det disconnect, der ligger i ammestoppet din egen tidlige barndom. Som du selv skriver.  Selvfoelgelig falder det dig ikke naturligt. Ligesom hele min generation, der blev afleveret i dagpleje i en alder af 3 maaneder. Det ER jo svigt, ikke mindst overfor vores moedre. Det ma tilgives...  

 

Jeg taenker oprigtigt, at du kan formaa at finde helt derind, hvor du ikke traekker paa din egen erfaring og heller ikke paa din mors, men paa arven fra vores forfaedre. Det ligger dybt inde i os og det er den, der goer, at en helt nyfoedt baby selv kan kravle op til morens bryster og selv kan sutte. En kvinde i koma kan foede. Kroppen ved godt, hvad den skal goere og babyen ved godt, hvad den skal goere. 

 

Idag har vi den kaempe kloeft mellem krop og sind, der ofte laver rav i den. I yogaen siger vi at åndedraget er forbindelsen mellem krop og sind. yoga=to yoke together body and mind. Just breathe.   

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Med fare for at lyde lidt langhaaret, forstaar sig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vejede lige Ellie på badevægten godt nok med ble pg body, men den sagde 5,2 :blink hun vejede 4730 i torsdags. Mit lille madøre :wub 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha vildt :-D 

 

min baby er også begyndt at få elastikker på armene. Jeg er fan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, januar2017 said:

Haha vildt :-D 

 

min baby er også begyndt at få elastikker på armene. Jeg er fan

Lauritz sagde også forleden at hun var ved at opbygge nogle gode lårbasser :wub Ellie er født med elastikker, men slet ikke som Amilia, til gengæld har hun vildt lange ben, jeg håber sådan for hende at det bliver ved. 

 

Babyelastikker er det bedste :kuller karoline gør jo også hvad hun kan for at få elastikker :haha

 

var til yoga med min mor i går og vi havde Ellie med, der sagde de også alle sammen at hun da ikke var en lille en, der synes jeg jo de tager fejl, hun er mit lille fnug. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres opmuntrende ord! 

 

Det er jo virkelig bare lige mit hovede derskal være med i det, baby og bryster har jo åbenbart ingen problemer! Og det nok det som er problemet i mit hovede, jeg havde nok på forhånd tænkt det endte i flaske og affundet mig hermed - så nu skal jeg lige omindstilles.

 

forhåbentlig det bliver bedre når de er hærdet og brystspændingerne fortager sig! 

 

Kan ikke huske om jeg skrev det tidligere, men jeg introducerede faktisk sutten allerede det første døgn, den og opmærksomhed på hendes teknink tror jeg har løst alle de udfordringer jeg havde med Laura! Og selv om hun var 4 gram tungere og en cm længere, så hun født med en noget størrer madpakke end sin søster, hun virker også meget mindre end Laura gjorde da hun kom ud, så vi blev virkelig overrasket over vægten! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er virkelig glad og stolt over min kamp med denne amning :)

Chloé har taget 140 gram på, på 3 dage, så nu har jeg fået fornyet tro på at det her altså fungerer.

Og i dag havde jeg begge børn med på legeplads alene, og Chloé vågnede og var sulten lige som vi var kommet, så jeg lagde hende til inde under min poncho, og det føltes bare så naturligt og fantastisk nemt at kunne det, så skulle jeg ikke afbryde storebrors leg :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Micka said:

Er virkelig glad og stolt over min kamp med denne amning :)

Chloé har taget 140 gram på, på 3 dage, så nu har jeg fået fornyet tro på at det her altså fungerer.

Og i dag havde jeg begge børn med på legeplads alene, og Chloé vågnede og var sulten lige som vi var kommet, så jeg lagde hende til inde under min poncho, og det føltes bare så naturligt og fantastisk nemt at kunne det, så skulle jeg ikke afbryde storebrors leg :biglove

Ej hvor er det fantastisk :yay ville ønske min amning fungerede så godt. Vi er igen der hvor jeg ikke kan være 100% sikker på, at hun bliver mæt ved brystet. Der var lidt blod på papiret igen. Det er som om mens er på vej, men min krop får den ikke rigtig sparker igang. I går aftes havde jeg jo rigtig meget mælk og så i nat var det nærmest kun det halve tror jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min amning går jo som sådan fantastisk, hun sover, spiser, skider og sover lidt mere, 4-5 timer i streg får vi om natten! 

 

Jeg burde være glad! Og det er jeg egentlig også, hun er virkelig en nem baby, hun er Lauras modsætning, minder ikke meget om sin søster (endnu).

 

Men jeg har så ondt, så da jeg kun havde spist en lav dosis smertestillende i går formiddags og intet til eftermiddag brød min verden sammen i går aftes, ryggen brændte, og jeg opgive at have en top/trøje på - efter hun havde spist var jeg så øm (og det er ikke kun brystvorterne), at jeg hylede! 

 

Kæresten kom til undsætning, prøvede med lidt massage, sendte mig i varmt bad og overtog lige vasketøj mm, han havde ellers lidt arbejde ved computeren.. 

 

Hvis hun ikke havde stor trives sådan havde valget været nemt for mig! 

Men tanken om mavekneb, hård mave, heraf uro og skrig og skrål og gylp (jep vi har pt en stort set gylpefri baby) skræmmer mig enorm - jeg kan jo ikke lige gøre mit valg om og retur igen :/ 

 

Aftalen med mig selv er at jeg må smerte stille mig weekenden over og leve med den dårlige samvittighed at jeg også fylder hende med det gennem min mælk, og så må jeg tage snakken med sp når hun kommer på  mandag! 

 

I øvrigt bliver lillesøster allerede rundkindet! Så der må være noget gus i min mælk, men altså når man kan sove en 4-5 timer! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

32 minutes ago, Kia... said:

Min amning går jo som sådan fantastisk, hun sover, spiser, skider og sover lidt mere, 4-5 timer i streg får vi om natten! 

 

Jeg burde være glad! Og det er jeg egentlig også, hun er virkelig en nem baby, hun er Lauras modsætning, minder ikke meget om sin søster (endnu).

 

Men jeg har så ondt, så da jeg kun havde spist en lav dosis smertestillende i går formiddags og intet til eftermiddag brød min verden sammen i går aftes, ryggen brændte, og jeg opgive at have en top/trøje på - efter hun havde spist var jeg så øm (og det er ikke kun brystvorterne), at jeg hylede! 

 

Kæresten kom til undsætning, prøvede med lidt massage, sendte mig i varmt bad og overtog lige vasketøj mm, han havde ellers lidt arbejde ved computeren.. 

 

Hvis hun ikke havde stor trives sådan havde valget været nemt for mig! 

Men tanken om mavekneb, hård mave, heraf uro og skrig og skrål og gylp (jep vi har pt en stort set gylpefri baby) skræmmer mig enorm - jeg kan jo ikke lige gøre mit valg om og retur igen :/ 

 

Aftalen med mig selv er at jeg må smerte stille mig weekenden over og leve med den dårlige samvittighed at jeg også fylder hende med det gennem min mælk, og så må jeg tage snakken med sp når hun kommer på  mandag! 

 

I øvrigt bliver lillesøster allerede rundkindet! Så der må være noget gus i min mælk, men altså når man kan sove en 4-5 timer! 

Det er meget lidt de får i mælken, men derfor skal man selvfølgelig tænke over det. 

Hvad er årsagen til rygsmerterne? Og hvordan med brysterne, hvordan gør de ondt? Jeg tænker at man godt kan få smerterne væk indenfor nærmeste fremtid, så hvis de er årsag til at droppe amningen synes jeg det ville være ærgerligt.

 

rundebabykinder :kuller 4-5 timer i streg er jo helt vildt. Ellie tager maks 4, men tror hun ville sove længere tid, hvis hun ikke lå med næsen i babsen. I nat da hun vågnede første gang spiste hun meget lidt, gik omkuld og sov en time og så fik hun spist ordenligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh rygsmerter er noget djævelens onde tvilling har skabt. Har det selv. Og er så begrænset i hverdagen. Synes roligt du kan tage smertestillende. Så du kan være til. 

 

Min dygtige baby sover fra kl. 24 til kl. 05 og sovet så igen til kl. 09. Det er luksus 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Maj 2014 said:

Det er meget lidt de får i mælken, men derfor skal man selvfølgelig tænke over det. 

Hvad er årsagen til rygsmerterne? Og hvordan med brysterne, hvordan gør de ondt? Jeg tænker at man godt kan få smerterne væk indenfor nærmeste fremtid, så hvis de er årsag til at droppe amningen synes jeg det ville være ærgerligt.

 

rundebabykinder :kuller 4-5 timer i streg er jo helt vildt. Ellie tager maks 4, men tror hun ville sove længere tid, hvis hun ikke lå med næsen i babsen. I nat da hun vågnede første gang spiste hun meget lidt, gik omkuld og sov en time og så fik hun spist ordenligt. 

 

Jeg tænker årsagen til ryg og nakke smerte er dårlige ammestillinger og mig der ikke kan slappe af, har prøver 100 måder at sidde på, men spænder helt op hver gang :/ 

 

hun har faktisk også ligget med næsen i babserne, først i nat var hun og jeg klar til at prøve med liften!

jeg har så ligget i samme stilling hele natten som hvis hun stadig lå i sengen :P det hjælper heller ikke just på rygge/nakkesmerter :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, januar2017 said:

Åh rygsmerter er noget djævelens onde tvilling har skabt. Har det selv. Og er så begrænset i hverdagen. Synes roligt du kan tage smertestillende. Så du kan være til. 

 

Min dygtige baby sover fra kl. 24 til kl. 05 og sovet så igen til kl. 09. Det er luksus 

 

Det er dig velondt!!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, januar2017 said:

Åh rygsmerter er noget djævelens onde tvilling har skabt. Har det selv. Og er så begrænset i hverdagen. Synes roligt du kan tage smertestillende. Så du kan være til. 

 

Min dygtige baby sover fra kl. 24 til kl. 05 og sovet så igen til kl. 09. Det er luksus 

Det lyder lækkert! Ellie sover fra 23-24 tiden til omkring kl. 3 og så vågner hun igen kl. 6 og så først igen omkring kl. 9-10

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Kia... said:

 

Jeg tænker årsagen til ryg og nakke smerte er dårlige ammestillinger og mig der ikke kan slappe af, har prøver 100 måder at sidde på, men spænder helt op hver gang :/ 

 

hun har faktisk også ligget med næsen i babserne, først i nat var hun og jeg klar til at prøve med liften!

jeg har så ligget i samme stilling hele natten som hvis hun stadig lå i sengen :P det hjælper heller ikke just på rygge/nakkesmerter :P

Hjælper massage så ikke lidt? 

 

Jeg spænder også. Går lidt i panik når hun er sulten og skriger så jeg får sat mig latterligt. Vi har lige gået en tur med barnevognen og købt fastalavns kostume og så vågner Ellie nede i netto, så jeg halvt løb op af gaden med to børn og Lauritz :lol 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, Maj 2014 said:

Hjælper massage så ikke lidt? 

 

Jeg spænder også. Går lidt i panik når hun er sulten og skriger så jeg får sat mig latterligt. Vi har lige gået en tur med barnevognen og købt fastalavns kostume og så vågner Ellie nede i netto, så jeg halvt løb op af gaden med to børn og Lauritz :lol 

 

Jo det har hjulpet lidt og nu jeg ved at være smerte dækket igen, men øv hvor er det bare træls at have det sådan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

43 minutes ago, Kia... said:

 

Jo det har hjulpet lidt og nu jeg ved at være smerte dækket igen, men øv hvor er det bare træls at have det sådan..

Det forstår jeg godt. Jeg havde faktisk også ondt i ryggen efter fødslen og nu laver mit bækken vrøvl hvis jeg går lidt længere ture eller bære Ellie i viklen. Jeg tror det er fordi jeg havde det så godt efter fødslen, at jeg lidt glemte at kroppen havde været gravid i 9 mdr. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mælk flyder i øvrigt igen og kan mætte hende på et bryst og en tår fra det andet. Jeg tror det er fordi jeg blev så sur på Lauritz og jeg var sur hele natten og dagen i går. Det er så crazy hvor påvirket min produktion blivrr af hvordan jeg har det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige pumpet 110 ml :blink på et bryst efter jeg havde ammet, fordi jeg var på vej i bad og Ellie var ikke færdig alligevel. Men det var bare sådan lige hurtigt med en manuel pumpe. Hun spiser vanvittig meget her om aftenen, så det passer jo meget godt. Hun spiste det hele mens jeg var i bad og ammer nu igen. Hun er for vild med den mælk! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER